InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke middelen bij een blaasontsteking

Natuurlijke middelen bij een blaasontsteking

Natuurlijke middelen bij een blaasontsteking Een urinewegontsteking of blaasontsteking kan mede worden veroorzaakt door de Escherichia Coli-bacterie. Het zorgt ervoor dat je vaker naar de w.c. moet of vaker aandrang hebt en dat de urine zelf witachtig kan zjn. Tegen deze ontsteking ghoef je geen farmacologische middelen te gebruiken; natuurlijke middelen werken afdoende.

Inhoud:

Vrijen als oorzaak

De oorzaak van een blaasontsteking of cystitis kan zijn: heel veel vrijen. Hierdoor kunnen vooral bij vrouwen bacteriën de urineweg binnen dringen. Een andere ooorzaak is dat darmbacteriën in de plasbuis kunnen geraken. Dat kan gebeuren via de onderbroek. Het kan ook voorkomen dat iemand op een verkeerde manier haar billen veegt waardoor darmbacteriën aan de ingang van de plasbuis terecht komen. Al deze oorzaken leiden ertoe dat de E.coli bacterie of andere bacteriën zich hechten aan de wanden van de plasbuis.

Een blaasontsteking die wordt veroorzaakt door vrijen wordt ook wel honeymooncystitis genoemd.

Genezen met mannose

Mannose is een natuurlijke vruchtensuiker die de E. coli-bacterie bestrijdt. Als iemand met een blaasontsteking mannose inneemt komt dit uiteindelijk via de nieren in de urinebuis terecht en worden alle bacteriën weggespoeld. Mannose neemt elke E.coli bacterie die het tegenkomt mee. Als de blaasontsteking aanhoudt dan is het gewenst om elke twee of drie uur mannose in te nemen. Mannose zit in supplementen maar ook in fruit als appels, sinaasappels, perziken, cranberries en blauwe bessen.

Veenbes

Vooral in de cranberry of veenbes zit veel mannose; het om de twee uur innemen van deze vrucht doet een blaasontsteking genezen. Je kunt zelfs cranberrysap uit een pak kopen dat helpt tegen blaasontsteking; maar de gewone vrucht die ook in Nederland te koop is werkt meer genezend. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een blaasontsteking die twee glazen cranberrysap drinken binnen drie uur zichtbare vermindering van aanhecting van E.coli-bacteriën had.

Beredruif

Beredruif is eveneens een prima middel tegen blaasontsteking. In een gerandomiseerd dubbelblind wetenschappelijk onderzoek onder 57 vrouwen die vaak last hadden van blaasontsteking bleek dat wie beredruifextract gebruikte een jaar lang was gevrijwaard van blaasontsteking. In de controlegroep van mensen die een placebo kregen kreeg 23% van de vrouwen binnen een jaar een blaasontsteking.

Vlierbes en vosbes

Zigeuners genenazen traditioneel blaasontsteking met vosbessen(vaccinium vitis-ideae). Men dronk een thee van de blaadjes van de vosbes. Een andere bessenboom die de zigeuners gebruikten was de gewone vlierbesboom of sambucus nigra. Hiervan werd gedroogde en verkruimelde boombast gebruikt voor het zetten van een thee. De thee wordt gezet door een halve liter water met vlierbesschors 10 minuten door te laten koken en het water erna te zeven. De thee wordt gedurende de rest van de dag gedronken met kleine beetjes.

Paddenstoel tegen blaasontsteking

Behalve het gebruiken van allerlei bessen worden in hert oosten paddenstoelen gebruikt om de plasbuis schoon te maken. De Polyporus Sclerotium is een paddenstoel die de urineproductie met 62% verhoogt. Hoe meer er wordt geplast, hoe schoner de plasbuis is. Deze paddenstoel bewees in laboratoriumopstelling om bacteriëngroei van onder andere E. Coli te verminderen.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…
Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandelingBlaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandelingSamen met de nieren en de plasbuis behoort de blaas tot de urinewegen van het lichaam. Een probleem aan een van deze uri…
Cranberry en blaasontstekingCranberry en blaasontstekingDe Cranberry of Grote veenbes, Latijnse naam Vaccinium macrocarpon of Oxycoccus macrocarpos (Aiton) Pursh is afkomstig u…
De cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry wordt veelal gezien als typisch streekproduct van het Waddeneiland Terschelling. De cranberry komt daar in…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Tijdschrift Medisch Dossier Januari 2009

Reageer op het artikel "Natuurlijke middelen bij een blaasontsteking"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!