InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van zingen

De geneeskracht van zingen

De geneeskracht van zingen Allerlei ziekten kunnen worden genezen door te zingen. De zangkunst is gezond voor het lichaam en goed voor het psychisch welzijn van de mens. Daarnaast is het het sociale aspect; zingen in een koor leidt tot nieuwe sociale contacten. Behalve de training van de longen en de ademhaling hebben zangers en zangeressen minder stress en staan ze positiever in het leven.

Inhoud:

Ziekte van Parkinson

Uit een onderzoek van de universiteit van Kansas blijkt dat mensen die lijden aan de ziekte van Parkinson baat hebben bij zingen. Deze ziekte kenmerkt zich door spraak- en stemproblemen. Door te zingen kan de pariënt zich helderder uitdrukken. De verstaanbaarheid en stemkracht namen toe als er 12 tot 14 zangsessies werden gedaan.

Beroerte en afasie

Een beroerte is een tijdelijk uitval van de hersenfuncties door zuurstofgebrek. Hierdoor kun je permanente schade oplopen, of schade die zich langzaam kan herstellen. Soms komt er afasie voor onder mensen die een beroerte kregen. Afasie kenmerkt zich door het niet goed kunnen vormen van zinnen. Als een beroerte-patiënt de Melodische Intonatie Therapie (MIT) kreeg toegepast dan kan hij betere zinnen maken en meer begrijpen. In feite worden zinnen gezongen in plaats van uitgesproken; dat leidt tot een minder voorkomen van het zeggen van de verkeerde woorden of ńiet op een woord kunnen komen´. De universiteit van Harvard heeft gemeten hoe beroerte-patiënten zich ontwikkelden door MIT aan de hand van het benoemen van plaatje

COPD

COPD is een verzamelterm voor verschillende longziekten. Mensen met COPD kunnen veel hebben aan zingen. Wekelijkse zanglessen verbeteren de longfunctie en de kwaliteit van het leven. In een onderzoek onder 43 personen bleek daarnaast dat patiënten minder last hadden van angststoornissen.

Hoge bloeddruk

Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van zingen op de bloeddruk. Toch hebben artsen eens beschreven hoe een 76-jarige vrouw, die zo´n hoge bloeddruk was dat de operatie op het punt stond uit te worden gesteld, begon met zingen van religieuze liederen. Binnen zeer korte tijd daalde haar bloeddruk aanzienlijk terwijl allerlei farmacologische middelen geen succes hadden gehad om de bloeddruk te doen dalen.

Pijnbestrijding

Muziek verandert de pijnbeleving. In een onderzoek bij mensen met chronische pijn bleek dat zingen de pijn bestrijdt. Patiënten moesten een half uur zingen in groepsverband. Men vergeleek de groep zangers met een groep mensen die aan sport deden en een groep die naar muziek luisterde. Zowel sport, naar muziek luisteren als zingen hebben positieve effecten op de pijnbestrijding maar zingen heeft het beste resultaat.

Snurken

Zangers, of ze nu professioneel bezig zijn of niet, hebben procentueel gezien minder last van snurken dan anderen. Onderzoekers concluderen dat zangbeoefening een rol kan spelen bij de behandeling van het snurken. Overigens hebben zangers vaak een steviger lichaamsbouw en betere ontwikkelde keel-, neus- en mondholtes waardoor ze beter kunnen zingen. Weston Price concludeerde dat als ouders minder goed voedsel eten zoals witmeelproducten en suikerwaar, hun kinderen minder goede lichaamsbouw krijgen en onder andere minder goede zangers worden. Waarschijnlijk is het zo dat mensen die qua lichaamsbouw beter kunnen zingen ook minder snel snurken. Daardoor kan tegen snurken geen zangtherapie toegepast worden.

Stotteren

Stotteraars die zingen stotteren niet. Dat komt doordat je anders adem haalt wanneer je zingt; je zingt dan vanuit de buik. De oorzaak van stotteren is gelegen in ongecontroleerde bewegingen of ´flapperen´ van het middenrif. Dat zorgt ervoor dat je bij een woord blijft haken. Hoe het komt dat het middenrif van stotteraars niet goed werkt is moelijk te zeggen. Vaak is een kind van de ene dag op de andere begonnen te stotteren, na een emotioneel belangrijke gebeurtenis. Er bestaan zangtherapieën die het stotteren moeten genezen maar ze werken niet 100%. Als stotteraars zonder te zingen praten, haperen ze soms toch nog. Dat komt omdat je onbewust adem haalt en iets wat je onbewust doet kun je niet makkelijk veranderen. Door het zingen kunnen stotteraars hun middenrif trainen waardoor het minder gaat flapperen en het stotteren een stuk minder wordt of helemaal verdwijnt.
Gerelateerde artikelen
Waarom stotteren mensen?Een heleboel mensen hebben ervaring met het stotteren. Als je zelf niet stottert dan ken je misschien wel iemand die ook…
Wat is een beroerte?Wat is een beroerte?Een beroerte is een doorbloedingsstoornis in de hersens. Ons orgaan waarmee gedachten gevormd worden kan geen minuut zon…
Help, ik stotterWat een nachtmerrie, in een hele korte tijd ben je van een normaal pratend persoon verandert in een het stotterend en ha…
Seksproblemen na beroerte komen veel voorVeel mensen die een beroerte hebben gehad krijgen daarna problemen in hun seksleven. Zeker 6 van de 10 personen heeft da…
De twee hoofdvormen van afasieWat is afasie? Waar is het woord van afgeleid en wat ervaart iemand die afasie heeft? Hoe ontstaat deze aandoening? Welk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cathlec, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Verslechterde voeding leidt tot minder goede zangers: Boek Weston Price, Voeding en fysieke degeneratie
  • Maandblad Medisch Dossier, oktober 2011

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zingen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!