InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van helonias

De geneeskracht van helonias

De geneeskracht van helonias Helonias is een vaste plant en komt uit Noord-Amerika. Het is zowel een sierplant als een medicinale plant. De Indianen uit de V.S. en Canada gebruiken al eeuwenlang helonias tegen een groot aantal ziekten waaronder: kolieken en andere maagstoornissen. De plant wordt als medicijn gebruikt bij vrouwenziekten; deze plant wordt ingezet als de menstruatie niet helemaal soepel verloopt. Het is verder een plant die de eetlust stimuleert. Er worden geen delen van de plant gegeten. De medicinale aanwendingen van de Indianen zijn in de westerse kruidengeneeskunde en fytotherapie overgenomen. Ook in de homeopathie wordt helonias gebruikt.
Tekening helonias / Bron: Britton, N.L., and A. Brown. 1913, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening helonias / Bron: Britton, N.L., and A. Brown. 1913, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor helonias is Chamaelirium luteum. In het Nederlands wordt de plant eenhoorn genoemd maar de Duitsers hebben het over ´valse eenhoorn´ of falsches Einkorn.

Werkzame stoffen

Van helonias wordt de wortelstok gebruikt. In deze wortelstok zitten voornamelijk steroïde saponinen zoals chamaelirine, wat een glycoside van diosgenine is, helanine en vrij diosgenine. Steroíde saponinen gedragen zich in het lichaam als DHEA, een belangrijk moederhormoon waaruit het lichaam zelf meer hormonen kan maken. Met behulp van deze steroïde saponinen is het lichaam adequater in staat om een evenwichtige hormoonbalans te creëren. Verder bevat deze geneesplant zetmeel en calciumoxalaat.

Helonias bij vrouwenziekten

Steoïde saponinen binden zich met oestrogeenreceptoren. Op deze manier wordt de oestrogeenfunctie gestimuleerd. Hierdoor is helonias een tonicum voor de baarmoeder en eierstokken. De werking ten aanzien van menstruatieproblemen zijn wetenschappelijk en proefondervindelijk vast gesteld. Het is een emmenagoog; een menstruatiebevorderend middel. In de fytotherapie wordt deze plant ingezet bij de volgende indicaties:
  • Moeilijke en pijnlijke menstruatie,
  • Overdreven bloedverlies bij menstruatie,
  • Uitblijven van menstruatie,
  • Onvruchtbaarheid,
  • Dreigende miskraam,
  • Menopauzale klachten,
  • Goedaardige baarmoedergezwellen,
  • Ovariumcyste,
  • Ontsteking van de bekkenorganen,
  • Doorzakken van de bekkenorganen.

Adaptogeen

Helonias is een adaptogeen; dat wilt zeggen dat het lichaam zich sneller kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daarnaast is het een tonicum voor het lichaam, met name voor de urinewegen. Bovendien is het een diuretisch kruid in die zin dat het de nieren stimuleert om meer afvalstoffen te verwerken. Afvalstoffen in het lichaam kunnen op den duur tot ziekten leiden. Door deze werkzaamheden is het een prima inzetbaar middel bij:
  • Stress,
  • Herstel na een ziekte, ziekenhuisopname.
  • Zware lichamelijke arbeid,
  • Zware psychische arbeid.

Zes nieuwe glycosiden in 2013

In 2013 werd bekend dat een groep Japanse onderzoekers zes nieuwe glycosiden hadden geëxtraheerd uit helonias. Deze glycosiden zouden kankerbestrijdende werking hebben. Hierbij moet direct worden opgemerkt dat er duizenden stoffen zijn die in laboratoriumomstandigheden als kankerbestrijdend worden gelabeld maar waaruit het niet mogelijk is om een antikankermedicijn te maken. Vaak doen wetenschappers zulke onderzoeken om financiers ervan te overtuigen dat hun onderzoek belangwekkend is voor de toekomst. Zeggen dat iets kankerbestrijdend is, zorgt ervoor dat er nieuwe onderzoekssubsidie wordt gegeven.

Dosis en waarschuwing

Om van de geneeskracht van helonias gebruik te maken kun je een kop thee zetten van een of twee gram van het wortelpoeder. Deze thee kun je driemaal per dag drinken. Je kunt ook driemaal per dag een halve of hele theelepel van de tinctuur of het vloeibare extract innemen. Neem niet meer dan deze voorschriften want een overdosis kan leiden tot hartklachten. Wanneer er sprake is van irritatie aan maag- of darmslijmvlies dan moet je dit natuurgeneesmiddel niet innemen. Zwangere vrouwen mogen dit middel alleen gebruiken op voorschrift van een arts of fytotherapeut.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke menstruatie verhelpen met voedingPijnlijke menstruatie verhelpen met voedingWat te doen tegen pijnlijke menstruatie en PMS? Heb je tijdens en rond de menstruatie last van een opgeblazen gevoel, st…
Alle voordelen van het drinken van waterWater is het allergezondste wat je maar kan drinken. In water zitten geen calorieën en daarom is het heel gezond, dit is…
Redenen late menstruatieRedenen late menstruatieVeel mensen die seksueel actief zijn schieten in de stress als ze te laat ongesteld zijn. Mensen denken dat zwangerschap…
Premenstrueel syndroomPremenstrueel syndroomPremenstrueel syndroom komt bij ongeveer 50% van de vrouwen voor. Het is een verzameling van vervelende klachten, die vl…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Phyzome, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Chamaelirium+luteum
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Chamaelirium_luteum
  • Afbeelding bron 1: Britton, N.L., and A. Brown. 1913, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van helonias"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!