InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van kaal breukkruid

De geneeskracht van kaal breukkruid

De geneeskracht van kaal breukkruid Kaal breukkruid is een plantje dat slechts enkele centimeters hoog wordt. Van oorsprong komt de plant voor in bijna geheel Europa, West-Azië en een klein deel van Noord Afrika. Het is een mooie bodembedekker en wordt ook om deze reden als sierplant verkocht. Hij houdt van een zonnige plek en stenige bodem en bloeit met witte bloemetjes van juni tot augustus. Kaal breukkruid heeft sinds lang een plek veroverd in de kruidengeneeskunde. Deze plant heeft een bewezen bloeddrukverlagende werking. Bovendien helpt het de nieren beter functioneren en zorgt het dat nierguis en -stenen het lichaam makkelijker verlaten.
Botanische tekening kaal breukkruid / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening kaal breukkruid / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving kaal breukkruid

De Officiële botanische naam die altijd in het Latijn wordt vermeld is Herniaria glabra. De plant heet herniaria omdat het hernia zou tegengaan. Nu is het zo dat lage rugpijn oftewel lumbago net zoals reuma veroorzaakt kan worden door urinezuur. Omdat kaal breukkruid de nieren versterkt kan het ook de oorzaak van rugpijn wegnemen. Het tweede deel van de Latijnse naam, glabra betekent ´kaal´. Waarschijnlijk slaat het woord kaal erop dat de plant nauwelijks opvallende bloemetjes vertoont. De plant heet breukkruid omdat hij vroeger werd ingezet om breuken sneller te laten genezen.

Geschiedenis gebruik breukkruid

Zoals reeds gemeld werd de plant ingezet bij botbreuken. Voor dit doel werd een cataplasma gemaakt van het kruid. Een cataplasma is een soort papje met medicinale kruiden dat middels omslagen op de huid wordt gedaan. Vroeger werd het sap van de plant in witte wijn gedaan en ingenomen, of het werd tot poeder gedroogd. Het werd naast bij botbreuken vooral ingezet bij nierstenen, waterzucht, blindheid en kanker. Er kon ook een thee van deze plant worden gedronken; dat zou het urineren vergemakkelijken.

Werkzame stoffen

Van kaal breukkruid wordt voor medicinale toepassingen enkel het bovengronds groeiende kruid gebruikt. Hierin zitten de volgende werkzame stoffen: flavonoïden zoals quercetinederivaten, isorhamnetine, narcissine en rutine, saponinen, triterpeensaponiden, de coumarinen umbelliferon en herniarine, alkaloïden waaronder paronychine, tanninen en sporen van vitamine C.

Breukkruid voor de urinewegen

Breukkruid is een krampstillend middel voor de urinewegen. In medische termen heet dat een antispasmodicum. Daarnaast heeft het een zwakke antibacteriële werking en werkt het adstringerend of samentrekkend.
Bloeisel kaal breukkruid / Bron: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeisel kaal breukkruid / Bron: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Infecties van de urinewegen,
  • Blaasontsteking,
  • Urinebuisontsteking.

De toepassing bij reuma, zenuwontsteking en bronchitis, die in de traditionele kruidengeneeskunde in gebruik waren zijn door de fytotherapie, de moderne, door wetenschap onderbouwde kruidengeneeskunde verlaten. Er zijn betere middelen voor deze aandoeningen dan breukkruid.

Breukkruid als bloeddrukverlager

Uit Marokkaans wetenschappelijk onderzoek uit 2001, gedaan door onderzoekers die zijn verbonden aan de medische faculteit in Rabat, blijkt dat saponinen in breukkruid een bloeddrukverlagende werking hebben zonder dat het invloed heeft op het hartritme. In het onderzoek. Het onderzoek werd gedaan op ratten en men vergeleek de werking van furosemide, een plaspil die ervoor zorgt dat de bloeddruk lager wordt. Het bleek dat breukkruid een actieve bloeddrukverlagende werking heeft die vergelijkbaar is met die van furosemide.

Dosis en veiligheid

  • Driemaal per dag 30 druppels moedertinctuur.
  • Twee tot vier koppen thee van een koud infuus dat 10 minuten heeft getrokken.
Bij deze therapeutische dosis zijn geen bijwerkingen vermeld terwijl wel bewezen is dat het werkzaam is. De belangrijkste actieve fytonutriënten van breukkruid zijn vluchtig van aard; daarom mag de plant niet worden gekookt en wordt er enkel een koude thee van bereid. Wanneer de spasmen in de urinebuis te hevig zijn dan komen atropa belladonna en slaapbol in aanmerking om als geneeskruid te dienen.
Gerelateerde artikelen
Nierstenen: Hoe ze ontstaan en worden behandeldNierstenen: Hoe ze ontstaan en worden behandeldNierstenen kunnen gevormd worden wanneer de nieren teveel heeft van bepaald stoffen waardoor er ze gaan kristalliseren.…
Enkele ziekten van de nieren en urinewegenDe nieren liggen ter weerszijden van de wervelkolom achter de buikholte ter hoogte van de laatste twee borstwervels en d…
Anurie: nieren maken geen urine aanAnurie: nieren maken geen urine aanWanneer de nieren heel weinig tot geen urine meer aanmaken, heet dit een anurie. Een anurie heeft verschillende oorzaken…
Nierstenen, wat te doen?Nierstenen, wat te doen?Nierstenen kunnen verschrikkelijke pijn veroorzaken. Sommigen vergelijken het met weeën tijdens een zwangerschap. Wannee…
Niersteenaanval: symptomen, diagnose, behandeling, prognoseNiersteenaanval: symptomen, diagnose, behandeling, prognoseNormaal worden afvalstoffen door het lichaam afgevoerd via de urine. Dat is niet altijd het geval waardoor een niersteen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Algirdas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/herniaria_glabra_-_kaal_breukkruid/
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Kahles_Bruchkraut#Pharmakologie
  • Bloeddrukverlagend: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10709449
  • http://www.researchgate.net/publication/12607192_Effects_of_saponins_from_Herniaria_glabra_on_blood_pressure_and_renal_function_in_spontaneously_hypertensive_rats
  • http://wilde-planten.nl/kaal%20breukkruid.htm
  • Foto´s: Wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kaal breukkruid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!