InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Hoodia gordonii, eetlustremmer

De geneeskracht van Hoodia gordonii, eetlustremmer

De geneeskracht van Hoodia gordonii, eetlustremmer Hoodiacactus is een plant die groeit in de droogste gebieden van de Kalahariwoestijn. Overigens ziet de plant eruit als een cactus maar mag het om botanische haarkloverijen daartoe niet gerekend worden. De Khoi-San, een volk uit Namibië beschikt al eeuwenlang over de kennis dat deze plant medicinale eigenschappen heeft. Men gebruikt het vooral om het hongergevoel te onderdrukken, iets wat een belangrijke functie heeft in een woestijngebied waar je soms tientallen kilometers moet lopen op zoek naar voedsel. De kennis van de Khoi-San heeft ertoe geleid dat hoodia tot de meest gebruikte natuurlijke supplementen bij de ziekte obesitas is.
Tekening van Robert Jacob Gordon, naar wie deze cactus vernoemd is. / Bron: Robert Jacob Gordon (1743–1795), Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening van Robert Jacob Gordon, naar wie deze cactus vernoemd is. / Bron: Robert Jacob Gordon (1743–1795), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Het mislukte farmacie-experiment

De hoodiacactus groeit alleen in Botswana, Angola, Namibië en Zuid Afrika in de Kalahariwoestijn, oftewel Afrika ten zuiden van de Sahara. De plant staat het meest bekend om zijn hongerstillende werkzaamheid. In 1996 heeft de wetenschappelijke raad in Zuid Afrika besloten om de werkzame stof, genaamd P57, te isoleren, synthetiseren, patenteren en in samenwerking met farmaciegigant Pfizer te exploiteren als een hongevoelonderdrukker. Pfizer slaagde er echter niet in om een synthetische variant van P57 te maken die zonder gevaar was. Het experiment om P57 in pilvorm op de markt te brengen mislukte. Gelukkig is er nog altijd de fytotherapie die de natuurlijke variant gebruikt om hongergevoelens te onderdrukken, wat uiteraard een uitkomst biedt voor mensen met obesitas.

Naamgeving

De Latijnse naam is Hoodia gordonii. Deze naam gebruiken we ook in het Nederlands maar je kunt ook Hoodia of Hoodiacactus zeggen. Gordonii is een eerbetoon aan de eerste westerling die deze plant zag en er een tekening van maakte. In de lokale taal van Namibië wordt deze plant ǁhoba genoemd, waarbij de twee streepjes staan voor een soort klikgeluid. In Namibië wordt de plant sinds lang voor verschillende doeleinden gebruikt. Het is een middel bij indigestie en infecties. Maar de belangrijkste aanwending is het eten van het vlees van deze cactus zodat het hongergevoel lange tijd uitblijft. Dat had men nodig tijdens trektochten door de immens grote Kalahariwoestijn. In Zuid Afrika spreekt men Afrikaans, de zustertaal van het Nederlands en daar noemt men de plant namibsroos. Ghaap is een andere Afrikaanse naam van deze plant.

Hoodiaschandaal

Hoodia in synthetische vorm mag dan niet op de markt zijn maar in natuurlijke vorm wordt het wel degelijk aangeboden. Hoodia zat enige tijd in allerlei afslankformules maar dan in minimale hoeveelheden. Men adverteerde meer met hoodia dan dat het in een product werd gestopt. Dat kwam onder andere omdat hoodia duur is om in te kopen en bedrijven alleen geïnteresseerd zijn in winstmarges. In Nederland was het de Brits-Nederlandse voedingsmoloch Unilever het bedrijf dat aan deze wanstaltige parktijken heeft meegedaan. Het verkocht hoodia-producten waar slechts 50mg in zat terwijl
Hoodia gordonii / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Hoodia gordonii / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
voor een goede werkzaamheid je tussen de 400 en 800 mg nodig hebt.

Werkzame stoffen

Van hoodia wordt het bovengrondse deel van de cactusachtige plant gebruikt. Hierin zitten steroïde oxypregnaanglycosiden zoals aglycon calogenine, waaronder voornamelijk P57AS3, afgekort tot P57. Verder bevat het 11 hoodigosiden, mineralen en diverse sporenelementen.

Hoodia bij obesitas

P57 beïnvloedt de hypothalamus, het belangrijkste regelcentrum in de hersenen. Normaal gesproken reguleert glucose een verzadigingsgevoel in de hersenen zodat je minder geneigd bent veel te eten. P57 doet precies hetzelfde maar dan 10.000 keer zo effectief. Als je voldoende inneemt van hoodia dan zal er een hongerstillend effect optreden. P57 is een wetenschappelijk bewezen eetlustremmer. Om deze reden wordt hoodia in de fytotherapie aangewend bij:
Obesitas.

Dosis en waarschuwing

Van hoodia heb je 400mg tot 800mg per dag nodig om het als eetlustremmer te gebruiken. Er zijn nog steeds veel bedrieglijke producten op de markt. Zorg daarom dat je een goed middel koopt wat voor 100% uit hoodia bestaat. Verder is de hoodia een beschermde plant, met name om het te behoeden voor commerciële teelt. Koop daarom alleen producten die verkocht worden met een speciaal certificaat. Tegenwoordig wordt het gecontroleerd geteeld en krijgen de Khoi-San een percentage van de winst. Dat is niet vanzelf gegaan; hiervoor heeft een mensenrechtenadvocaat hard gestreden.
Botanische tekening Hoodia gordonii / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening Hoodia gordonii / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Het is immers dankzij de eeuwenoude kennis van de Khoi-San dat mensen nu wereldwijd geholpen worden bij obesitas. Verder zijn er ondanks alle bekendheid rondom deze plant geen gevolgen bekend voor het gebruik op lange termijn. Er is helaas vrijwel uitsluitend korte termijnonderzoek op ratten gedaan. Daarom luidt het advies om hoodia slechts voor korte tijd, enkele weken of maanden, te gebruiken.

Eetpatroon

De belangrijkste verandering die moet plaats vinden bij de obesitaspatiënt is verandering van eetpatroon; het onthouden van suiker, witmeelproducten, blikvoer en de nadruk leggen op groenten, fruit en volkoren graanproducten is nog belangrijker dan hoodia. Verder kan het voor de obesitaspatiënt geen kwaad om frituurproducten vaarwel te zeggen en vleesgebruik te verminderen.
Gerelateerde artikelen
Afvallen? Hoodia gordonii woestijnplant stilt de hongerAfvallen? Hoodia gordonii woestijnplant stilt de hongerIedereen die wil afvallen kiest zijn eigen dieet, er is een ruime keuze. Atkins, Sonja, Dr. Frank, Shakes, bloedgroepend…
Gewichtsverlies met Hoodia gordonii?Gewichtsverlies met Hoodia gordonii?De feestdagen komen er weer aan. De moeilijkste dagen om niet aan te komen. En met dat in het achterhoofd, gaan toch vee…
Kun je echt afvallen met het lollydieet van Power Pops?Een van de opmerkelijkste diëten in 2014 is het misschien wel het lollydieet, waarbij je lolly's eet van het merk Power-…
Hoodia kopen? 8 zaken waar u best op letHoodia kopen? 8 zaken waar u best op letWilt u een hoodia product vinden dat precies bij u past? Wilt u verder kunnen kijken dan de hype en zeker zijn dat u een…
7 supplementen voor gewichtsverlies7 supplementen voor gewichtsverliesEr worden veel afvalsupplementen verkocht. Deze krijgen van de fabrikant fantastische claims mee die in de meeste gevall…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Hoodia gordonii, eetlustremmer"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!