InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van ligusticum

De geneeskracht van ligusticum

Ligusticum is familie van de wortel. Het is een belangrijke plant in de Chinese geneeskunde. Daar wordt het tot de 50 meest belangrijke geneeskrachtige kruiden gerekend. De belangrijkste functie van ligusticum is het verwijden van de aders. Dat heeft met name positieve gevolgen doordat het een verkleinde kans geeft op een TIA, beroerte of hartkrampen.

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam van ligusticum is Ligusticum chuanxiong. Een Latijns synoniem van deze meerjarige plant is Ligusticum wallichii. Het wordt in het Engels ook wel Szechuan lovage genoemd, wat lavas uit Szechuan betekent. De plant komt van oorsprong voor in India en Nepal. Ook in Korea is het een populair geneeskruid. In het westen is ligusticum als natuurmedicijn overgenomen door de fytotherapie en homeopathie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ligusticum effectiever is dan een aspirine in de behandeling van TIA´s. Dat is voor veel fytotherapeuten een reden om het voor te schrijven bij een TIA of een lichte beroerte, een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen.

Geneesplant van de toekomst

In de Chinese volksgeneeskunde wordt ligusticum voor allerlei doeleinden gebruikt. Behalve dat de Chinezen het gebruikten om bloedvaten te verwijden, is het een middel bij hoofdpijn, buikpijn, gewrichtspijn en menstruatiestoornissen als deze worden veroorzaakt door verminderde bloeddoorstroming met als oorzaak een stase of bloedstolling. Er is wetenschappelijk bewijs voor de vele medicinale toepassingen van ligusticum. Maar er zijn nog niet genoeg onderzoeken gedaan om al de medicinale toepassingen in de Chinese geneeskunde te verifiëren. De onderzoeken die zijn gedaan wijzen er allemaal op dat de toepassingen in de traditionele Chinese geneeskunde wordt onderschreven door de medische wetenschap. Daarom wordt ligusticum als belangrijke geneesplant voor de toekomst gezien. Onderstaande geneestoepassingen zijn reeds wetenschappelijk aangetoond en worden in de praktijk gebracht middels de fytotherapie.

Werkzame stoffen

Van ligusticum wordt voor geneeskrachtige aanwendingen in de fytotherapie uitsluitend de wortel gebruikt. In deze wortel zit het alkaloïde tetramethylpyrazine als meest belangrijke werkzame stof. Verder bevat het ferulazuur, chrysofanol, sedanozuur em etherische olie met onder andere ligustilide en butylftalide.

Ligusticum bij TIA en beroerte

Een TIA is een lichte beroerte. Deze ontstaat door een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen. Zuurstof wordt aangevoerd via de bloedvaten. Als de bloedvaten te nauw zijn dan kan dat tot een zuurstoftekort en TIA leiden. In de reguliere geneeskunde gebruikt men aspirine om het bloed te verdunnen, maar dat heeft nauwelijks werking op de bloedvaten zelf. Ligusticum verwijdt de bloedvaten zodat er meer bloed in de hersenen stroomt, en daarom ook meer zuurstof. Ook de weerstand binnenin de aders wordt verminderd, waardoor het bloed beter kan doorstromen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zonneklaar dat ligusticum een beter middel is om een TIA te voorkomen dan aspirine. Doordat ligusticum de aders verwijd, is ook de kans op een ernstige beroerte kleiner. Wanneer ligusticum middels een injectie wordt ingebracht, wat een medische handeling is die je niet zelf kan uitvoeren, blijkt zelfs dat de kans op een beroerte ook aanmerkelijk minder. Dat komt weer doordat ligusticum bloedklontervorming tegengaat. Bloedklonters zijn namelijk de oorzaak van aderverstopping waardoor een ernstige beroerte het gevolg kan zijn. In de fytotherapie wordt aldus deze geneesplant aangewend bij de volgende indicaties:
  • TIA of lichte beroerte,
  • Beroerte,
  • Ischemie of zuurstoftekort in het bloed.

Ligusticum bij hartkrampen

De bloedvatverwijdende werking van ligusticum heeft niet alleen positieve effecten op de bloedvaten in of naar de hersenen. Ook de kransslagaders worden verwijd. Daardoor wordt er meer bloed vervoerd naar het hart. Bovendien is de kans op angina pectoris of hartkrampen een stuk kleiner door deze vasodilaterende of vaatverwijdende eigenschap.

Ligusticum, goed voor de luchtwegen

Niet alleen de bloedvaten worden verwijd maar ook de luchtwegen. Dat komt met name omdat allerlei bacteriën worden bestreden door ligusticum. Als bacteriën door het lichaam worden bestreden ontstaat er een verhoogde histaminespiegel wat leidt tot vernauwde luchtwegen. Doordat ligusticum de bacteriën bestrijdt zal het lichaam minder histamine aanmaken en worden de luchtwegen vanzelf wijder. Er zijn wetenschappelijke bewijzen dat ligusticum de volgende bacteriën actief bestrijdt: Pseudomonas aeruginosa, shigella sonnei, salmonella typhi en vibtio coholera.

Ligusticum als aanvullende kankertherapie

Ligusticum heeft in combinatie met de vlezige hokjespeul een sterke immuunstimulerende werking. Het wordt gebruikt in een aanvullende kankertherapie. Aanvullend betekent in dit geval dat het de reguliere behandeling middels bestraling en chemokuur aanvult.

Dosis en veiligheid

Ligusticum wordt gebruikt door een thee of afkooksel te drinken van negen gram van de wortel per dag. Neem niet meer dan dit want een overdosis ligusticum kan leiden tot braken en misselijkheid. Tijdens de zwangerschap moet het gebruik van ligusticum vermeden worden.
Gerelateerde artikelen
Lavas, de lubbestok"Bij het geurend groen prijs ik ook de sterke lavas, mijn liefde gaat naar alles in de tuin. Hoewel hij in smaak en geur…
Migraine natuurlijk behandelenMigraine is een periodiek optredende, kloppende hoofdpijn, die meestal aan één zijde voorkomt en gepaard gaat met missel…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
De invloed van licht en kleuren op je energieDe invloed van licht en kleuren op je energieLicht en kleuren bevatten specifieke eigenschappen die ons in staat stellen onze innerlijke krachten op te laden en gene…
Geneeskrachtige werking van mineralen en edelstenenGeneeskrachtige werking van mineralen en edelstenenIk draag al jaren ringen met amethist, gewoon omdat ik ze mooi vind, en pas toen iemand me zei dat die steen een bepaald…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto plant: http://piromwaroon.blogspot.nl/2013/04/blog-post_6431.html
  • http://www.acupuncturetoday.com/herbcentral/ligusticum.php
  • Vele medicinale toepassingen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22014266
  • Ligusticum verwijdt de bloedvaten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22014266

Reageer op het artikel "De geneeskracht van ligusticum"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!