InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van yumel of guatteria gaumeri

De geneeskracht van yumel of guatteria gaumeri

Yumel is een medicijn dat de Maya´s, het oorspronkelijke volk in Mexico al gebruikten lang voordat de Spanjaarden Mexico bezetten. De yumel groeit van oorsprong in Honduras, Belize, Guatamala en in Mexico onder andere op het schiereiland Yucatan. Het is een plant die wordt gebruikt als traditionele geneeswijze in Mexico en in de wereldwijd toegepaste homeopathie en de westerse fytotherapie.

Inhoud:

Yumel in traditionele geneeskunde

Yumel wordt gebruikt in de Mexicaanse traditionele geneeskunde voor de behandeling van galblaasstenen en verhoogd cholesterol. De medicinale werkingen bij deze ziekten zijn wetenschappelijk aangetoond in een onderzoek waarbij ook werd vast gesteld dat de plant het triglyceridengehalte kan verlagen. Echter zag men ook enige gevaren in de plant; het moet niet te lang aan één stuk door gebruikt worden. Andere artsen zeggen dat yumel ongevaarlijk is en zonder bij-effecten op een leger of volle mag kan worden ingenomen. De plant werd door de Maya´s vooral gebruikt bij nieraandoeningen en nierstenen. De Maya´s zeiden dat de nierstenen een opeenhoping van ´vuil´ is wat veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van stress en het overmatig eten van warme en koude gerechten. Om het nierstenenprobleem op te lossen gebruikten de Maya´s de yumel in combinatie met de creosootstruik.

De Latijnse naam van yumel of guatteria gaumeri is Mosannona depressa. In het Engels wordt het ook wel wild soursop oftewel wilde zuurzak genoemd.

Werkzame stoffen

Van de yumel wordt in de fytotherapie met name de schors gebruikt voor medicinale doeleinden. In deze schors zitten de volgende inhoudsstoffen met geneeskrachtige werking: alfa-asaron en 16 analoge, aromatische verbindingen of derivaten van 4-propenyl-1,2-dimethoxbenzenen, het alkaloïde guattegaumerine, calciumoxalaatkristallen en zetmeel.

Yumel bij cholesterol en triglyceriden

Alfa-asaron is de belangrijkste werkzame stof in yumel of gautteria gaumeri. Het kan worden ingezet bij de preventie van enkele factors van hart- en vaatziekten doordat deze geneesplant ervoor zorgt dat de levercellen minder vetcellen afscheiden. Om deze medicinale redenen wordt yumel in de fytotherapie ingezet bij de volgende indicaties:
  • Te hoog cholesterolgehalte,
  • Te hoog triglyceridengehalte.

Yumel verwijdert nier- en blaasstenen

Yumel is een antilithicum, een werkzaamheid die de Maya´s hebben ontdekt en die bevestigd is door hedendaags wetenschappelijk onderzoek op dieren. Deze plant reinigt de lever en de nieren van auto-intoxicatie. Dat is een zelfvergiftiging van het organisme veroorzaakt door een slechte eliminatie van gifstoffen. Het is daarom een fytotherapeutisch medicijn bij:
  • Nierstenen,
  • Galstenen.

Dosis en veiligheid

Om yumel te gebruiken voor therapeutische doeleinden moet er eerst een yumeltinctuur worden gemaakt. Dat gebeurt door een maceraat te maken in 50 gram yumelschors wat in een hydro-alcoholische oplossing van 1 liter wordt bewaard.
  • Om de drie uur 1 tot 6 druppels yumeltinctuur.
  • Driemaal per dag 10 druppels yumeltinctuur.
  • Een tot twee gram poeder gebruiken innemen.
  • Driemaal per dag 50ml (met water verdunnen) van een afkooksel van 180 gram schors in anderhalve liter water.
Alfa-asaron is een stof die na langdurige blootstelling voor leverproblemen kan zorgen. Gebruik het daarom met mate.
Gerelateerde artikelen
Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen: symptomen, klachten, pijn, vergruizen, behandeling en verwijderen. Een blaassteen is een steen in de urineb…
Cholesterol: oorzaken en gevolgenCholesterol: oorzaken en gevolgenCholesterol, een ieder heeft het en dit moet ook. Maar op welk punt spreek je van een slecht cholesterol niveau? En wat…
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
Blaassteen, wat is dat?Blaassteen, wat is dat?Blaasstenen zijn (kleine) steentjes die in de blaas zitten. De afmeting kan variëren van enkele millimeters tot wel enke…
Vitamine PP (nicotinezuur)Vitamine PP (nicotinezuur)Vitamine PP oftewel nicotinezuur zijn vormen van vitamine B3. Vitamine B3 is te vinden in veel voedingsmiddelen, waarond…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijk onderbouwd traditionele geneeswijze: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8159883
  • Gebruik door Maya´s: http://www.medicinatradicionalmexicana.unam.mx/termino.php?l=1&id=2368
  • PDF: p3cH2yMX.pdf-1.part met dank aan Luc Angenot
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van yumel of guatteria gaumeri"

Reactie

Maria van der Spek, 30-10-2019 12:10 #1
Als natuurgeneeskundige gebruikte ik Yumel tinctuur eerder bij nier en galstenen, maar op een gegeven ogenblik mochten en konden we het niet meer inkopen en dus niet meer gebruiken, dankzij Bayer en andere grote jongens. Keert het tij.
Kunnen jullie mij een tip geven over de beste kwaliteit Yumel.
Dank, groet, Maria

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-11-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!