InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van meekrap

De geneeskracht van meekrap

De geneeskracht van meekrap Van oorsprong groeit meekrap alleen in Turkije en een deel van het Middellandse Zeegebied. De plant wordt 60 tot 90 centimeter hoog. De meekrap staat in de oude wereld bij de Grieken, Romeinen en Egyptenaren bekend om het feit dat er een rode kleurstof uit gewonnen werd. Sinds de kleurstof uit meekrap in 1868 synthetisch werd gebruikt wordt deze plant nauwelijks meer voor de productie van kleurstoffen gebruikt. Meekrap heeft jarenlang dienst gedaan als geneesplant. In Nederland en verscheidene andere landen is het gebruik van meekrap als geneesplant verboden omdat één stof mogelijk kankerverwekkend zou zijn. Op de onderzoeken uit de jaren 80 naar aanleiding waarvan meekrap verboden is gemaakt valt echter heel wat af te dingen. Zo is er alleen maar geconstateerd dat een geïsoleerde salmonella-bacterie een verhoogd risico op kanker had als het in contact werd gebracht met lucidine uit meekrap. Onderzoek op andere dieren en mensen is achterwege gebleven.
Botanische tekening meekrap / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening meekrap / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Traditioneel gebruik

In de traditionele volksgeneeskunde is meekrap een bekend middel om vocht en urinezuur af te drijven. Ook wordt het beschouwd als galdrijvend middel. Daarnaast wordt het ingezet als tonicum en menstruatiebevorderend middel. Het werkt eveneens als een mild laxeermiddel. Uitwendig werd het vooral toegepast bij de behandeling van wonden en zweren.

Naamgeving

In het Latijn wordt meekrap rubia tinctorum genoemd. In het Nederlands wordt de plant ook wel Mee of Mede genoemd.

Werkzame stoffen

Van meekrap wordt voor fytotherapeutische doeleinden de wortel gebruikt. Hierin zitten de volgende belangrijke, werkzame stoffen: di- en trioxanthrachinonglycosiden zoals lucidineglycoside en ruberythinezuur. Deze stof heet ook wel alizarineglycoside en het wordt door het enzym rubiase omgezet tot alizarine. Verder bevat de meekrapwortel galiosine en purpurine.

Meekrap voor nieren en blaas

Meekrap werkt ontstekingswerend ter hoogte van het nierbekken. Daarbij heeft het een diuretische of vochtdrijvende werking. Ook het heeft een ontkrampende werking op de gladde spieren van de urinewegen. Meekrap is weliswaar een diureticum maar het werkt niet heel sterk; om deze reden wordt het vaak in combinatie met andere diuretische middelen ingezet.
Rubia tinctorum of meekrap / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rubia tinctorum of meekrap / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Nefritis of nierontsteking,
  • Pyelitis of nierbekkenontsteking,
  • Cystitis of blaasontsteking.
  • Ter preventie van nefrolithiasis of nierstenen.

Meekrap helpt bij nierstenen van het type calciumoxalaatstenen en calciumfosfaatstenen.

Meekrap bij nierstenen

Er is nog onduidelijkheid over de werking van meekrap bij nierstenen. Sommige artsen zeggen dat het nierstenen oplost en de vorming van nierstenen tegengaat maar andere artsen zeggen dat deze werking ontbreekt bij meekrap. Er zijn meerdere vormen van nierstenen. De kans is groot dat het bij bepaalde nierstenen wel en andere nierstenen niet werkt. Meekrap helpt voornamelijk bij nierstenen van het type calciumoxalaatstenen en calciumfosfaatstenen.

Dosis meekrap

Er is een drietal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Poeder tegen nierstenen: 1 gram per keer en maximaal 10 gram per dag.10 Gram is ongeveer de dosis waarbij de urine rood kleurt. Als daarvan geen sprake is dan kun je een mespuntje natriumbicarbonaat innemen. Dit moet twee maanden achtereen worden ingenomen.
  • Moedertinctuur: driemaal daags 50 druppels.
  • Vloeibaar extract: driemaal daags 20 tot 30 druppels.

Veiligheid meekrap

Meekrap kan gevaarlijke bijwerkingen hebben. Uit proeven blijkt zelfs dat het kankerverwekkend kan zijn. Maar bij therapeutische dosis bij mensen is deze bijwerking niet bekend. Meekrap wordt slechts in droge poedervorm ingenomen omdat het vloeibaar erg slecht smaakt. Om de effectiviteit van meekrap te meten kun je de urine als uitgangspunt nemen; deze moet rood kleuren. Het kleurt rood door de afscheiding van galiosine en alizarine. Meekrap moet niet worden gegeven aan zwangere en zogende vrouwen.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Meekrap, kleur- rijk verleden maar ook een toekomstRubia tinctorum, een vaste plant uit de Walstrofamilie, is verwant aan ons inheems Kleefkruid. De rode wortel wordt al s…
Karmijn - een korte geschiedenis van een rode kleurKarmijn - een korte geschiedenis van een rode kleurKleuren zijn voor de mens altijd belangrijk geweest, zowel in het gewone leven als in de kunst, en de manieren om pigmen…
Natuurlijke kleurstoffen afkomstig van planten en insectenNatuurlijke kleurstoffen afkomstig van planten en insectenKleuren maken veel dingen in het leven vrolijker. Wat zou het saai zijn als alles alleen zwart-wit was. Kleuren zijn teg…
Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Het kan zijn dat je een ring plotseling niet meer past, of dat je enkels opgezwollen zijn. Toch weet je zeker dat je nie…
Maquis en garrigue, mythische biotopenDroog en warm, zinderende hitte wordt zichtbaar boven de lage, leerachtige begroeiing, harsige geuren camoufleren de geu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rberkrapp
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van meekrap"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!