InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van karaya

De geneeskracht van karaya

De geneeskracht van karaya Karaya behoort tot de familie van de stinkbomen. De karayaboom komt van oorsprong uit India, Myanmar, Sri Lanka en Pakistan en kan zo´n 15 meter hoog worden. De zaden en de jonge loten van deze boom kunnen gegeten worden maar dat gebeurt niet vaak; alleen in tijden van honger. Karaya is onder andere familie van de cacaoboom. Uit de bast van de boom is een stof te winnen die we gom noemen. Deze gom wordt voor enkele fytotherapeutische doeleinden ingezet. Het heeft een groot zwelvermogen; daarom wordt het aangewend om het hongergevoel te stillen; dat kan een uitkomst zijn bij mensen met obesitas.
Bladerdak karaya / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bladerdak karaya / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn wordt karaya Sterculia urens genoemd. In het Nederlands schrijven we soms Caraya. Urens betekent ´oosten´ en dat slaat op het feit dat deze boom niet uit de westerse maar uit de oosterse wereld komt. De naam stercularia komt van ´stercus´ wat mest betekent. De geur en blaadjes van sommige sterculariasoorten doet daaraan denken. Het is ook de reden de boom in het Nederlands stinkboom heet. dat In het Engels heet deze boom Indian-tragacanth of gum karaya.

Karaya als E-nummer

In de voedingsindustrie wordt karaya gebruikt om E416 van te maken. Dit is een toevoeging die in beperkte vorm mag worden gebruikt in producten met een eko-keurmerk. Het wordt gebruikt als verdikkingsmiddel, bijvoorbeeld in plaats van de niet-vegetarische stof gelatine, wat van vooral van dierenhuid en in mindere mate van dierenbotten is gemaakt. E416 kan je aantreffen in gebak, sauzen en kauwgum.

Productie karayagom

Naast het natuurlijk voorkomen in India en Pakistan wordt de karayaboom tegenwoordig gekweekt om zijn gom. Hij groeit in Australië, Panama, Filipijnen, Indonesië, Senegal, Sudan en Vietnam. India is de grootste producent van karayagom; het land brengt elk jaar 3500 ton voort van de totale jaarlijkse wereldproductie van 5500 ton. De belangrijkste overige producenten zijn: Senegal, Sudan en Pakistan.

Werkzame stoffen

Van karaya wordt voor fytotherapeutische doeleinden het gummi of karayagom gebruikt. Deze wordt uit de stam van de karayaboom onttrokken. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: gom in de vorm van glycanorhamnogalacturonaanzuur. Dit is een enigszins gecompliceerde stof die vooral bestaat uit galacturonzuur en rhamnose en in minder mate uit galactose en glucuronzuur. Verder bevat het gom nog een beetje zetmeel.

Karayagom, goed voor chronische constipatie

Karayagom wordt niet opgenomen noch verteerd in de darm. Het is enkel in staat om water te absorberen. Hieruit volgt de directe medicinale werking. Door het zwelvermogen verandert het in een visceuze massa. Het verkrijgt grote volume en stimuleert de darmperistaltiek. Hierdoor wordt het ingezet bij chronische constipatie en fistels.

Karayagom bij obesitas

Bladerloze karayaboom / Bron: Gailhampshire, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bladerloze karayaboom / Bron: Gailhampshire, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Karayagom kan door het zwelvermogen, als het wordt ingenomen voor de maaltijd met voldoende water, dienst doen als middel waarvan je snel vol gaat zitten. Hierdoor eet je minder. Dat kan een belangrijke reden zijn om karayagom te gebruiken. Het geeft snel een verzadigd gevoel, remt de eetlust en is daarom een uitstekend middel in een dieet om obesitas te bestrijden. Overigens is er en arts die zegt dat obesitas oplossen met water alleen mogelijk is.

Dosis en veiligheid

Je kunt een half uur voor de maaltijd twee tot drie koffielepels met karayagom innemen, gepaard gaande met het drinken van drie glazen water. Karaya is een veilig middel maar moet worden vermeden wanneer men last heeft van pylorusstenase en het moet met beleid worden ingenomen als sprake is van megacolon.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van agar agarAgar agar wordt in de voedingsindustrie gebruikt als bindmiddel. Het is dan een gesynthetiseerd product. Verse agar agar…
Constipatie - Natuurlijke behandelingConstipatie - Natuurlijke behandelingConstipatie betekent dat iemand drie keer of minder stoelgang per week heeft. In de meeste gevallen is de stoelgang dan…
Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica Urens)Brandnetel staat niet in hoog aanzien bij de bevolking. Toch is de brandnetel een niet te versmaden kruid, weliswaar bet…
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn (Crohn disease) is een chronische ontsteking van het darmstelsel, welke valt onder de chronisch infl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lalithamba, Flickr (CC BY-2.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Karaya
  • http://www.flowersofindia.net/catalog/slides/Gum%20Karaya.html
  • http://www.kachabogums.com/karaya-gum.html
  • PDF: stercularia urens
  • Afbeelding bron 1: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Gailhampshire, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van karaya"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!