InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van kiespijnboom

De geneeskracht van kiespijnboom

De geneeskracht van kiespijnboom De kiespijnboom is een kleine boom die van oorsprong groeit in het Midden en Oosten van de Verenigde Staten en Canada. Hij wordt slechts 10 meter hoog. Het hout van deze boom wordt niet gebruikt voor het maken van meubels of iets dergelijks; het bijzondere aan deze boom is dat hij enkel en alleen voor geneeskrachtige doeleinden wordt aangewend. Olieextracten van de schors van de kiespijnboom hebben antibacteriële en antischimmel capaciteiten.
Botanische tekening kiespijnboom / Bron: Steve Hurst, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening kiespijnboom / Bron: Steve Hurst, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Traditioneel gebruik kiespijnboom

De Indianen, het volk wat van origine Amerika bevolkte en waarvan de Europese kolonisators hun land afpakten, gebruikten de kiespijnboom bij een groot aantal ziekten. Men wist dat deze boom ontkrampend, windverdrijvend, antireumatisch en diuretisch of vochtafdrijvend werkt. Tandpijn, darmkolieken, spijsverteringsproblemen, gonorroe, reuma, koorts, keelpijn, slechte bloedcirculatie en zweren, met name beenzweren, worden traditioneel behandeld met delen van de kiespijnboom; vooral de schors heeft medicinale kwaliteiten. Een thee van de schors wordt gebruikt bij behandeling van reuma, dyspepsie, dysenterie, hart-en nierproblemen. De binnenschors is geschikt om een thee van te zetten die speciaal goed is voor jeukende huidperikelen.

Het zaad van deze boom kan worden gekookt en smaakt enigszins pittig; het is mogelijk om het als substituut van zwarte peper te gebruiken. Er zijn geen andere eetbare delen van deze boom.

Naamgeving

In het Latijn wordt kiespijnboom Zanthoxylum americanum genoemd. In het Nederlands zeggen we naast kiespijnboom ook wel Geelhout en zelfs de Latijnse naam is een gangbaar woord voor deze boom. De bast van de boom wordt van oudsher gebruikt om op te kauwen tegen kiespijn. Daaraan heeft de boom zijn naam te danken. Zanthoxylum is een samenvoeging van twee Griekse woorden; xanthos wat ´geel´ betekent en xylum wat staat voor ´hout´. Het binnenste hout van deze boom heeft een gele kleur; vandaar de naam. Americanum stamt uiteraard af van de oorspronkelijke groeiplaats van de kiespijnboom.

Werkzame stoffen

Van kiespijnboom wordt voor fytotherapeutische doeleinden de schors gebruikt. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: alkamiden zoals de isobutylamide fagoramide en resinen. De olie uit de schors, maar ook de wortels wordt xanthoxyline genoemd.

Kiespijnboom bij kiespijn

Zanthoxylum heeft een lokale verdovende werking en een ontstekingsremmende werking. Het wordt veel gebruikt om tandpijn bij cariës tegen te gaan. Er wordt op de bast gekauwd waarna de massa die ontstaat rond de probleemtand wordt bevestigd.

Kiespijnboom bij droge mond

Zanthoxylum heeft een speekselbevorderende werking. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het speeksel op den duur een helende werking heeft op de tand, mits er geen suikerhoudende en witmeel bevattende producten worden gegeten; dat beïnvloedt de samenstelling van het speeksel ten nadele van de gezondheid. Wit meel wordt door het lichaam omgezet in suiker. In de fytotherapie wordt zanthoxylum niet erg vaak gebruikt om de tanden op de lange termijn gezond te houden; het is meer iets bij acute problemen. Zanthoxylum wordt wel ingezet om een droge mond te bestrijden; dat kan een bijwerking zijn van sommige medicijnen. Verder is het een middel dat maagsapproductie bevordert. Op deze manier wordt de spijsvertering gestimuleerd. Om deze medicinale werkingen schrijven fytotherapeuten het voor bij de volgende indicaties:
Zanthoxylum americanum of kiespijnboom / Bron: Meneerke bloem, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zanthoxylum americanum of kiespijnboom / Bron: Meneerke bloem, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Als zanthoxylum oraal wordt ingenomen is het een middel dat de bloedcirculatie optimaliseert. Daarnaast kan het verhoogde bloeddruk afremmen en koorts verlagen.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Tinctuur: driemaal daags een halve tot een hele theelepel tinctuur.
  • Vloeibaar extract: driemaal daags een kwart tot een halve theelepel vloeibaar extract.
Over het algemeen is zanthoxylum een veilig middel. Bij de therapeutische dosis valt geen bijwerking te verwachten. Er zijn echter een aantal contra-indicaties, situaties waarbij zanthoxylum niet moet worden ingenomen:
  • Niet nemen bij zwangerschap vanwege de stimulerende werking op de baarmoeder,
  • Niet innemen bij het borstvoeding geven,
  • Niet nemen bij maagzweer of darmzweer omdat het de afscheiding van maagsappen stimuleert,
  • Niet nemen bij een maagslijmvliesontsteking of darmslijmvliesontsteking,
  • Bedenk dat er een mogelijkheid is dat zanthoxylum interacties heeft met bloedverdunners van het type warfarine.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn of pijn aan het tandvlees is soms zo erg dat je er 's nachts van wakker wordt. Slapeloze nachten omwille van di…
Huismiddeltjes tegen kiespijnHuismiddeltjes tegen kiespijnKiespijn is een zeer vervelend kwaaltje dat lastig te negeren is. Met kiespijn moet je altijd naar de tandarts. Tot je b…
Tandpijn door stressTandpijn door stressTandpijn kan verschillende oorzaken hebben zoals een wortelpuntontsteking, tandvleesontsteking, een gaatje (cariës) of e…
Heeft mijn kind misschien kiespijn?Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meneerke bloem, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.lactarius.com/vplants/ZAAM.htm
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Zanthoxylum+americanum
  • Afbeelding bron 1: Steve Hurst, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Meneerke bloem, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kiespijnboom"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!