InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van sneeuwklokje

De geneeskracht van sneeuwklokje

De geneeskracht van sneeuwklokje Het sneeuwklokje kent geen eetbare delen. Het is daarom lastig om zelf een medicijn te maken op basis van sneeuwklokje. Sneeuwklokje wordt meestal 15 en hooguit 25 centimeter hoog en groeit in de vrije natuur in Nederland en België. Zuidwaarts strekt het verspreidingsgebied zich uit tot aan de Pyreneeën. Oostwaarts groeit het van Nederland tot Siberië. In het Midden-Oosten is het sneeuwklokje alleen te vinden in het noorden van Syrië. Sneeuwklokjes behoren tot de eerste bloeiers in het jaar. Ze doen het goed in de schaduw. Van oorsprong groeien ze graag in een bos. In Nederland zijn ze vooral in de bossen op het eiland Texel te vinden. Wanneer ze in de tuin zijn geplant verspreiden ze zichzelf verder.
Botanische tekening sneeuwklokje / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening sneeuwklokje / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Ontstaan sneeuwklokje

Er gaat in Vlaanderen een mooi verhaal over het ontstaan van het sneeuwklokje. Koning Winter heerste nog op aarde maar koning Lente was al in aantocht. Toen ontvouwde het eerste bloemetje zijn bloemblaadjes. Koning Winter nam het ter hand en wilde het een naam geven. Hij zei dat de bloem de winter toebehoorde dus gaf hij het de naam ´sneeuwbloem´. Koning Lente was het helemaal niet eens met koning Winter. Hij pakte de bloem ter hand zei dat de bloem de lente aankondigt en noemde het daarom ´lenteklokje´. Langzamerhand ontstonden door de warmte van koning lente groene vlekjes op de witte bloemblaadjes. Koning Winter vond dat de bloemblaadjes vooral wit waren en dit plantje bij de winter behoorde. Koning lente zei echter dat de groene vlekjes de lente aankondigden. Daar werden beide koningen het toch eens. Koning Winter en Koning Lente besloten tot een compromis te komen en het bloemetje sneeuwklokje te noemen, een bloemetje dat in de winter groeit en de lente aankondigt.

Sneeuwklokje / Bron: J C D, Wikimedia Commons (Publiek domein)Sneeuwklokje / Bron: J C D, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Naamgeving sneeuwklokje

In het Latijn heet deze plant Galanthus nivalis. Het Nederlands kent een aantal alternatieve namen: Melkbloem, Sneeuwdringer, Vastenavondzotjes, Somersottekens, Naakte juffertjes, Naakte mannetjes en Witte tijdeloos. De naam sneeuwklokje is goed gekozen omdat het een winterse bloeier is die de kleur van sneeuw heeft.

Wanneer sneeuwklokje snel verwelken, duidt dit op een korte zomer.

Sneeuwklokje in de traditionele geneeskunde

In Bohemen, een streek in Duitsland, kende men het sneeuwklokje als magische, geneeskrachtige plant bij oogproblemen. Wie de bloemblaadjes van het eerste sneeuwklokje langs de ogen wrijft zou het hele jaar gevrijwaard zijn van oogziekten. In de natuurgeneeskunde staat sneeuwklokje bekend als middel dat de menstruatie bevordert, maar er zijn veel meer handzame geneesplanten die dat doen. Sneeuwklokje stimuleert de bloeddoorstroming in het heupgebied. Je zou hiervoor een homeopathisch preparaat kunnen gebruiken.

Sneeuwklokje in het bos / Bron: Frka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sneeuwklokje in het bos / Bron: Frka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bijwerkingen sneeuwklokje

Sneeuwklokje heeft veel bijwerkingen. Er zitten niet alleen geneeskrachtige stoffen maar ook gifstoffen in. Daarom worden er vrijwel alleen stoffen geïsoleerd en verwerkt tot medicijn. Alleen in de homeopathie wordt sneeuwklokje nog gebruikt. Op homeopathische manier gebruikt heeft de plant nauwelijks bijwerkingen omdat er sterke verdunningen worden aangewend die over geneeskracht beschikken.

Antitumor en antivirale werking

Volgens wetenschappelijk onderzoek uit 2013 hebben stoffen in de categorie lectinen in sneeuwklokje een antitumor, antivirale en antischimmelwerking. Deze vinding kan er volgens de wetenschappers ertoe leiden dat in de toekomst een medicijn wordt gemaakt op basis van stoffen in sneeuwklokje. Stoffen in sneeuwklokje voorkomen dat een virus een cel kan binnen dringen. Wat tumors betreft; stoffen in sneeuwklokje zorgen ervoor dat kankertumors zichzelf opheffen door zich te elimineren. Dat wordt apoptose genoemd. Wie weet vinden wetenschappers inderdaad ooit een effectief medicijn op basis van sneeuwklokje uit. Voor die tijd kan het sneeuwklokje op homeopathische wijze gebruikt worden.

Sneeuwklokje in de homeopathie

Sneeuwklokje wordt in de homeopathie gebruikt. De homeopathie gebruikt geneesmiddelen in verdunningen. Je kunt niet zelf experimenteren met homeopathie. Om van een homeopathisch geneesmiddel gebruik te maken, dien je naar een homeopaat Het wordt met name ingezet bij:
Sneeuwklokje / Bron: Iris Wijngaarden, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sneeuwklokje / Bron: Iris Wijngaarden, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Flauwte,
  • Het gevoel van zinken,
  • Zere droge keel met doffe hoofdpijn.
  • Half bewust en bezorgd gevoel tijdens de slaap.
  • Zwak hart met een gevoel van instorten of vallen.
  • Onregelmatige, snelle en onregelmatige, hevige hartkloppingen.
  • Myocarditis met een zekere mate van mitralisinsufficiëntie.

Sneeuwklokje tegen Alzheimer

Er is een manier waarop sneeuwklokje in de reguliere geneeskunde gebruikt wordt. Uit het sneeuwklokje wordt de stof galantamine onttrokken. Hiervan wordt een extract in capsulevorm gemaakt die werkt tegen geheugenverlies door Alzheimer. Deze capsule wordt onder andere verkocht onder de naam Reminyl, ook in Nederland. Galantamine zou de achteruitgang van cognitieve functies tegengaan. Als bijwerking heeft het misselijkheid en braakneigingen. Om dit te voorkomen kun je van de geneeskracht van gember gebruik maken. Je zou gemberthee kunnen drinken en eten met verse gember om de bijwerking ´misselijkheid´ te ontlopen. Gember werkt namelijk goed bij misselijkheid. Er zijn ook gembersnoepjes te koop.
Gerelateerde artikelen
Sneeuwklokjes of Galanthus - Bolgewas uit narcisfamilieSneeuwklokjes of Galanthus - Bolgewas uit narcisfamilieZe zijn de eerste tekenen van het einde van de winter en het naderende voorjaar en daarom begroeten we ze elk jaar weer…
Planten die bloeien in de winterPlanten die bloeien in de winterDe meeste vaste planten bloeien vanaf het voorjaar of in de zomer. Wie ook in de winter graag kleur terug wil vinden in…
Winterbloeiende bloembollenWinterbloeiende bloembollenWinterbloeiende bloembollen zijn er in beperkte mate. De meeste bollen zijn voorjaarsbloeiers en er is ook een groep zom…
Stinzenplanten voor een steeds groter bollenveldStinzenplanten voor een steeds groter bollenveldStinzenplanten zijn een bijzondere groep tuinplanten die wel wat extra aandacht waard zijn. Ze zijn vooral bekend door h…
Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsHartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsHet kan je een erg angstig gevoel geven als je opeens merkt dat je hart abnormaal snel gaat kloppen. Bij hartkloppingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: André Karwath aka Aka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoon_sneeuwklokje
  • Blöte-Obbes, De geurende kruidhof
  • Antitumor en antiviraal: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22893111
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Galanthus+nivalis
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Galantamine
  • Homeopathie: http://hpathy.com/e-books/boerickes-materia-medica/galanthus-nivalis/
  • http://www.liveandfeel.com/articles/galanthus-nivalis-improves-memory-and-has-many-other-health-benefits-3335
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: J C D, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Frka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Iris Wijngaarden, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sneeuwklokje"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-02-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!