InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Honing en kaneel als remedie tegen kwalen

Honing en kaneel als remedie tegen kwalen

Honing en kaneel als remedie tegen kwalen De mensheid is al heel lang bekend met de helende krachten van honing en kaneel. Relatief nieuw is het inzicht dat een combinatie van deze twee ingrediënten een krachtpatser is bij het bestrijden of voorkomen van kwalen, zowel uitwendig als inwendig. Dat zou toe te schrijven zijn aan het hoge percentage van mineralen - met name zwavel - in beide ingrediënten.

Mix van honing en kaneel, wondermiddel?

Een mengsel van honing en kaneel zou een groot aantal aandoeningen kunnen genezen. Dat is onderzocht door westerse wetenschappers. Dit werd door Beatrice Dexter gepubliceerd in Weekly World News op 17 januari 1995, met een lijst van de kwalen die met deze mix bestreden kunnen worden. Sindsdien verschijnen er met de regelmaat van de klok artikelen over dit onderwerp. Zo heeft volgens Hesh Goldstein de schrijfster van het oorspronkelijke artikel er geen idee van waarom de combinatie van honing en kaneel zo effectief is. Het gaat er namelijk om dat zowel kaneel als honing een hoog gehalte aan mineralen - met name zwavel - hebben. Dat is volgens hem de dubbele kracht van deze mix, zoals hij betoogt in zijn artikel Cinnamon and honey's healing properties d.d. 14 april 2013 op de website www.naturalnews.com. Zo eenvoudig als het lijkt, is het echter niet. Zoals altijd is het uitgangspunt dat de patiënt in kwestie - naast de inname van deze natuurlijke medicatie - er een gezonde leefwijze op nahoudt. Of op zijn minst erop na gaat houden, want de degeneratieve ziekten waarover het hier gaat, zijn heel vaak ontstaan door verkeerde eet- en leefgewoonten. Dit "wondermiddel" staat dus niet alleen, maar maakt deel uit van het totale leefpatroon. Dweilen met de kraan open zal dus ook in dit geval niets opleveren. Tenslotte behoeft het wellicht nauwelijks betoog: bij ernstige klachten is het altijd beter om artsen te raadplegen, alvorens zelf aan het dokteren te slaan. Bovendien gaat hier de stelling "Baat het niet, dan schaadt het niet" mogelijk ook niet op. Kaneel bevat de stoffen coumarine en safrol. Uit dierproeven blijkt dat deze stoffen gentoxisch zijn en mogelijk kankerverwekkend. Of deze stoffen ook voor mensen kankerverwekkend zijn, moet nog worden onderzocht. Er zijn heel wat soorten kaneel, waarvan de belangrijkste de Ceylonkaneel en de cassia kaneel zijn. In dit verband ligt het gevaar meer bij de cassia kaneel.

De heilzame werking van honing en kaneel

Al in de Oudheid was men bekend met de heilzame werking van allerlei natuurlijke ingrediënten. Plinius schrijft daarover leuke stukjes in zijn boek De Wereld (Naturalis Historia). Ook met de voordelen van honing in cosmetisch opzicht was men al bekend. De traditionele Chinese geneeskunde en de Ayurveda erkenden eveneens de goede eigenschappen van kaneel en honing. En nog altijd worden honing en kaneel gebruikt als huismiddeltjes.

Honing
Plinius vertelt dat het product honing ontelbare toepassingen heeft; in de vorm van bijenhars verwijdert het stekels "en alles wat in het lichaam vastzit" (wellicht ook als ontharingsmiddel gebruikt door de Romeinse dames?). Voorts doet honing gezwellen slinken, verhardingen verzachten, zenuwpijn slinken en moeilijke zweren worden uiteindelijk dan toch nog geheeld. Honing voorkomt ook dat lijken vergaan en helpt bij keelontsteking en mondklachten. Gekookt helpt honing tegen longontsteking en pleuritis en bij aandoeningen door gif als gevolg van slangenbeten en het eten van giftige paddenstoelen. En zo gaat hij nog eventjes door. In de Chinese geneeskunde wordt honing als een neutrale substantie gezien, balancerend tussen yin en yang. De Ayurveda maakt onderscheid tussen acht verschillende soorten honing met hun respectieve helende eigenschappen.

Kaneel

Kaneel of kassie was in de Oudheid al een kostbare specerij. Plinius weet daarover van alles te vertellen, behalve waarom cinnamomum nu eigenlijk zo gewild was. Hij verwijst naar Herodotus die over kaneel sprookjes heeft verteld. In een bepaalde streek zou kaneel te vinden zijn in vogelnesten van de feniks, die aan onbegaanbare rotsen of in bomen hingen. Men probeerde de nesten met kaneel naar beneden te krijgen door de vogels stukken vlees te voeren, die ze dan meenamen naar de nesten. De nesten werden dan zo zwaar dat ze vanzelf naar beneden kwamen zeilen. Ook zou kassie groeien in de buurt van moerassen, waar monsterlijke vleermuizen en gevleugelde slangen de handelswaar verdedigen. Deze verzinsels zouden de prijs van het product opjagen. Volgens de traditionele Chinese geneeskunde vertegenwoordigt kaneel warmte - yang; en dus kan het gebruikt worden om kwalen te genezen die zijn ontstaan ten gevolge van koude - yin. Volgens de Ayurveda kan kaneel voor allerlei kwalen gebruikt worden o.a. bij tandvleesproblemen en erectiestoornissen.

Toepassing van een mix van honing en kaneel

Het dagelijks consumeren van honing en kaneel of een combinatie daarvan heeft een gunstige uitwerking op het lichaam en gaat kwalen tegen, zoals vermeld in het door Beatrice Dexter geschreven artikel. Zij baseert zich daarbij deels op uitkomsten van proeven en onderzoeken bij de diverse ziektes. Alhoewel een en ander niet wetenschappelijk is bewezen, vinden er steeds meer onderzoeken plaats waarvan de bevindingen veelbelovend zijn. Er is natuurlijk ook een kloof tussen degenen die de natuurgeneeskunde een warm hart toedragen en degenen die er sceptisch tegenover staan. De sceptici zien de aandacht voor dit fenomeen voornamelijk als een media follow-up van het artikel van Beatrice Dexter.
  • Immuunsysteem; beschermt het lichaam tegen bacteriële en virale aanvallen.
  • Hartkwalen; vermindert cholesterol in de slagaders en versterkt de hartslag; honing en kaneel revitaliseren de slagaders en aderen. Neem iedere dag een pasta van honing en kaneel bijvoorbeeld op je brood.
  • Kanker aan maag en botten; volgens Japanse en Australische onderzoekers zijn deze vormen van kanker te genezen door een mix van honing en kaneelpoeder. De patiënten nemen drie maanden lang drie maal daags een el honing en een tl kaneelpoeder in.
  • Artritis; als regelmatig een el honing en halve tl kaneel wordt ingenomen kan zelfs chronische artritis [gewrichtsontsteking] worden genezen.
  • Blaasinfecties; twee el honing en een tl kaneelpoeder in een glas lauwwarm water vernietigen de bacillen in de blaas.
  • Verkoudheid; gedurende drie dagen een el lauwwarme honing innemen met kwart lepel kaneelpoeder.
  • Maagkwalen; honing ingenomen met kaneelpoeder geneest maagpijn en maagzweren. Vermindert ook gas.
  • Indigestie; kan worden voorkomen door kaneelpoeder gestrooid op twee theelepels honing in te nemen vóór het eten.
  • Griep; honing bevat een natuurlijk ingrediënt de influenza bacillen doodt.
  • Huidinfecties; honing en kaneelpoeder in gelijke delen aanbrengen op aangetaste plekken bij o.a. eczeem, ringworm e.d.
  • Gewichtsverlies; Drink dagelijks 's morgens een half uur voor het ontbijt op een lege maag en 's nachts voor het slapen gaan, honing en kaneel in een kop kokend water. Houd de vetopbouw in het lichaam tegen.
  • Vermoeidheid; dagelijks een halve el honing besprenkeld met kaneelpoeder in een glas water doet de vitaliteit van het lichaam toenemen.
  • Puistjes; maak een pasta van drie el honing en een tl kaneelpoeder. Op de puistjes aanbrengen alvorens te gaan slapen en de volgende dag met warm water afwassen.
  • Frisse adem; gorgelen met een tl honing en kaneelpoeder in heet water opgelost houdt de adem fris.
  • Gehoorverlies; dagelijks 's morgens en 's avonds honing en kaneelpoeder in gelijke delen innemen herstelt het gehoor.
© 2014 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kaneel heeft een geneeskrachtige werkingKaneel heeft een geneeskrachtige werkingMisschien wist je het al want eigenlijk is het algemeen en van oudsher bekent dat kaneel een heel gezond, immuunversterk…
Honing en KaneelWist u dat de combinatie honing en kaneel (met of zonder appeltje) niet alleen erg lekker, maar ook heel erg gezond is?
Amlou - Cholesterolverlagend broodbelegDit broodbeleg komt oorspronkelijk uit Marokko en wordt gemaakt met amandelen, honing en arganolie. Amlou verlaagt uw sl…
Honing als geneesmiddelHoning als geneesmiddelIedereen weet natuurlijk wel wat honing is. Meestal gebruik je het voor op de boterham en soms ook wel voor in de thee.…
Valentijn smoothiesValentijn smoothiesMaak Valentijn bijzonder met één van de volgende Valentijn smoothies. Sommige van deze smoothies zijn ideaal voor een on…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nataraja, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Plinius, Naturalis historia
  • Weekly World News, 17 januari 1995 Beatrice Dexter
  • Natural News, Honey and cinnamon cures - do they really work? Here's what you need to know, 30 november 2011 Tara Green
  • Natural News, Cinnamon and honey's healing properties, 14 april 2013 Hesh Goldstein
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Honing en kaneel als remedie tegen kwalen"

Reactie

Ton, 04-11-2015 22:12 #1
Honing heeft suiker als bestanddeel hoe gedraagt de suikerspiegel zich bij de diabetici?
Maakt het mengen met kaneel hierin nog een verschil?
In afwachting,
Ton.

Infoteur: Plato
Laatste update: 06-07-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!