InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van sacha jergon

De geneeskracht van sacha jergon

Sacha jergon is een superkruid met als voornaamste functie de ondersteunende werking van de lever. Het wordt tot de kruiden gerekend maar is een reuzenplant onder de kruiden aangezien hij wel vier meter hoog kan worden. In het Engels wordt de plant green dragon genoemd. De plant kan niet echt gegeten worden. Er zitten kristallen in de wortel waarvan een medicijn wordt gemaakt dat bij verschillende aandoeningen raad biedt. Zo wordt het ingezet bij slangenbeten, astma en virusinfecties.

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor deze plant is dracontium sp. In het Nederlands kennen we de plant nog geen aparte naam toe, vandaar dat we de naam sacha jergon gebruiken, die ook in Zuid-Amerika wordt gebezigd. In totaal zijn er 46 soorten dracontium bekend. Er zijn vier soorten dracontium die voor medische doeleinden worden gebruikt. Ze lijken allemaal erg op elkaar en groeien in de Amazone. Het is echter zo dat sommige soorten meer in bepaalde delen van het Amazone regenwoud voorkomen.
  • Dracontium longipes, voornamelijk Peru, Columbia, Ecuador,
  • Dracontium loretense,voornamelijk Peru, Columbia, Ecuador,
  • Dracontium peruviuanum,voornamelijk Peru, Columbia, Ecuador,
  • Dracontium asperum, voornamelijk in Brazilië, Frans Guyana en Suriname.

Signatuurleer

De signatuurleer vertelt ons dat de uiterlijke kenmerken van planten iets onthullen over de medische werkzaamheid bij mensen. De vorm van deze plant doet aan een slang denken. De tuber of wortelknol van de plant bevat een antigif voor slangen in de Amazone. Overigens wordt de plant in Brazilië jaraca genoemd, wat ook het woord voor slang is. Ook sacha jergon betekent ´slang´ in een lokale indianentaal. Sommige etnische groeperingen denken dat de bladeren gebruiken om de benen mee in te wrijven je doet vrijwaren van een slangenbeet. In Frans Guyana gebruikt men de knol ook om de beten van giftige spinnen, zoals de in Zuid -Amerika voorkomende tarantula, mee te behandelen.

Tegen slangenbeten

Van oudsher wordt sacha jergon gebruikt om slangenbeten mee te genezen. Dat gaat als volgt. Men maakt een papje van de wortel. Deze wordt om de plek aangebracht waar de slang heeft gebeten. In de meeste gevallen zal dat op het been zijn. Vervolgens wordt het geheel met bananenbladeren afgebonden. Er kan ook een ander blad worden gebruikt, wat voor handen is. In tropische wouden is niet altijd verband voor handen en is het verstandig om plantaardig materiaal te gebruiken.

Traditionele, Braziliaanse geneeswijzen met sacha jergon

In de traditionele geneeskunde van Brazilië wordt sacha jergon gebruikt tegen astma, menstruatieproblemen en kriebelhoest. Wortelpoeder van deze plant wordt op de huid gedaan als er sprake is van schurft, wat een uitgestorven ziekte lijkt maar jaarlijks zijn er in Nederland een aantal gevallen van mensen die zichzelf en hun beddengoed te weinig wassen waardoor schurft kans krijgt te ontstaan. Het sap van de wortel wordt zowel bij slangenbeten als bij steekvliegen gebruikt. In de tropen kunnen sommige bromvliegsoorten lelijk steken, wat pijn kan doen en infecties kan opleveren. Verder wordt er gebaad in water waarin de hele plant is getrokken; dat helpt bij jicht

Geneeswijzen in Peru

In Peru vind je in vele natuurdrogisten tabletten, capsules of een tinctuur van sacha jergon. Het wordt aangeprezen als een remedie bij AIDS of HIV, kankertumors, spijsverteringsproblemen, hernia, beven van handen en hartkloppingen. Verder wordt het preventief voorgeschreven om ziekten te voorkomen; dit middel versterkt het hele immuunsysteem.

Sacha jergon tegen AIDS

Aids is een auto-immuunziekte. Het immuunsysteem gaat niet meer tegen het lichaam zelf werken als men sacha jergon innam. Dat ontdekte een Peruaanse arts, Dr. Roberto Inchuastegui Gonzales, in het begin van de jaren 90. Deze arts was destijds hoofd van een nationaal onderzoekscommissie tegen AIDS. Zowel katsklauw als sacha jergon bleken opmerkelijke resultaten te behalen. Dr Gonzalez beschreef dat patiënten van HIV-positief veranderden in HIV-negatief, iets wat volgens de meeste AIDS-onderzoekers niet kan. Zijn onderzoeksresultaten werden genegeerd in het westen waar men liever het dodelijke medicijn AZT gebruikte. Overigens is het niet zeker dat de HIV=AIDS-theorie juist is. In Polen en Rusland is in de jaren 90 duizenden kilo´s sacha jergon ingevoerd zodat mensen konden genezen van AIDS. Deze run op een natuurlijke medicijn bedreigde het voortbestaan van deze waardevolle tropische geneesplant. Tegenwoordig mag er alleen sacha jergon worden geoogst die speciaal voor dat doel is gekweekt.

Gebruik, dosering en veiligheid

Sacha jergon is een plant zonder bijwerkingen. Tegenwoordig wordt het voornamelijk voor vijf doelen gebruikt:
  1. Tegen slangenbeten,
  2. Bij spinnenbeten en bijen-, vliegen- en schorpioensteken,
  3. Tegen virusinfecties,
  4. Bij ademhalingsproblemen zoals hoest, astma en bronchitis,
  5. Uitwendig als wondhelend kruid.
Deze geneesplant is in de volgende doseringen veilig te gebruiken:
  • Twee tot drie gram van het wortelpoeder driemaal daags innemen.
  • Tweemaal daags Vijf milliliter van de tinctuur van de wortel.

Weinig modern wetenschappelijk onderzoek

Er is helaas te weinig onderzoek gedaan naar sacha jergon. Aangezien de plant al honderden jaren wordt gebruikt bij slangenbeten en het een echte modelplant is voor het gegeven dat een fytotherapeutisch medicijn slangengif onschadelijk kan maken, is de werking van sacha jergon onmiskenbaar. Toch is het op zijn minst een beetje bijzonder dat de plant zo weinig aan wetenschappelijk onderzoek is onderworpen. Het zou een normale stap in de vooruitgang op medisch gebied zijn om de plant grondig te zoeken op zijn capaciteiten om HIV, slangenbeten, longaandoeningen, beten van insecten en wonden te genezen. Voorlopig zijn het de geneeskundige shamanen van Zuid-Amerika die het meest van deze plant afweten. Dat is overigens een groep medici die we niet moeten onderschatten in hun kennis en wijsheid aangaande de natuur. Deze mensen zijn zo liefdevol bedreven met planten en begaan met het lot der mensen dat het onmogelijk moet worden geacht dat de plant geen medicinale kwaliteiten zou hebben. Het is enkel aan de lakse opstelling van de moderne wetenschap te wijten dat de plant niet is onderzocht. De reden daarvoor is onbekend.
Gerelateerde artikelen
Kriebelhoest of prikkelhoest behandelenKriebelhoest of prikkelhoest behandelenEen kriebelhoest of prikkelhoest is een vervelende hoest die ontstaat door een kriebel in de keel. Er wordt geen slijm o…
Droge hoest: een vorm van kriebelhoestDroge hoest: een vorm van kriebelhoestHoesten zonder dat er slijm vrij komt wordt kriebelhoest of droge hoest genoemd. Normaal gesproken is hoesten onschuldig…
Luchtwegproblemen bij paardenChronische luchtwegproblemen, is een veelvoorkomend probleem bij paarden. Wat is bronchitis? Wat is astma? Wat is dampig…
Bronnen en referenties
  • http://www.rain-tree.com/jergon.htm
  • http://es.wikipedia.org/wiki/Dracontium
  • http://www.oroverde.cz/?id=14&strid=

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sacha jergon"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!