InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van magnesiumvlokken

De geneeskracht van magnesiumvlokken

De geneeskracht van magnesiumvlokken Magnesiumvlokken zijn een supplement. Is het verstandig om dit in te nemen? In ieder geval wel als je lijdt aan de symptomen van een magnesiumtekort. Magnesium is belangrijker voor het lichaam dan de meeste mensen denken. We weten dat in sinaasappel en kiwi veel vitamine C zit, maar waarin zit eigenlijk magnesium? En heeft het zin om een magnesiumtekort, waarvan de kans redelijk groot is dat jij het ook hebt, aan te vullen met magnesiumvlokken? Soms is het voldoende om de nadruk te leggen op magnesiumrijke voeding.
Magnesiumvlokken / Bron: Romain Behar, Wikimedia Commons (Publiek domein)Magnesiumvlokken / Bron: Romain Behar, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

We hebben als het goed is 25 gram magnesium

De mens heeft gemiddeld 25 gram magnesium in zijn lichaam. De helft daarvan is verpakt in cellen. De rest zit merendeels in onze botten. Magnesium is, zo zou je uit deze cijfers kunnen concluderen, een belangrijk mineraal van ons lichaam. Vele ziekten staan in verband met een magnesiumtekort. Een reden daarvoor is dat een tekort aan magnesium een bijwerking is van een groot aantal medicijnen.

Zeven oorzaken van een magnesiumtekort

Het wordt de gemiddelde consument steeds makkelijker gemaakt om een magnesiumtekort op te lopen. Films maken alcohol drinken cool, we worden voortdurend verleidt om zoete producten te eten en drinken en magnesiumtekort is een bijwerking van een groot aantal medicijnen die we krijgen toegediend door medische autoriteiten omdat we denken dat we daardoor weer gezond worden.
Door artsen worden er zeven oorzaken van een magnesiumtekort aangewezen:
  1. Fosfaten in donker gekleurd priklimonade zoals cola binden zich aan magnesium. Als je te veel cola drinkt, kan dat leiden tot een magnesiumtekort.
  2. Suiker in gebak, snoep en koekjes zorgt ervoor dat je meer magnesium uit plast. Te veel suiker eten kan leiden tot een magnesiumtekort.
  3. Stressomstandigheden vereisen meer magnesium voor de hersenen. Stress kan leiden tot tekort aan dit mineraal.
  4. Of je nu gezond bent of niet, cafeïne zorgt ervoor dat de nieren meer magnesium uitscheiden. Een overschot aan cafeïnehoudende dranken zoals sterke koffie, red bull en te veel thee, kan leiden tot een magnesiumtekort.
  5. Plaspillen, hartmedicatie, anticonceptiepil en astmamedicijnen hebben zich bewezen om de magnesiumniveaus in het lichaam te verlagen, zodat je ziek wordt van een magnesiumtekort
  6. Alcoholgebruik, vooral excessief en alcoholmisbruik, verlaagt het mineralengehalte drastisch waardoor een magnesiumtekort verkregen wordt. Meer dan zeven alcoholconsumpties per week is schadelijk voor de magnesiumniveaus.
  7. Calciumsupplementen zijn sowieso altijd een slechte keus en leiden linea recta tot zwakke botten, volgens de meest recente wetenschappelijke inzichten. Maar het kan bovendien leiden tot een magnesiumtekort.

Een bad met magnesiumvlokken

Magnesiumvlokken kun je kopen om in te baden. Je kunt er ook een voetbad mee nemen. Een bad met magnesiumchloride is heel verkwikkend. Magnesiumchloride is een mineraal. In Nederland wordt het gewonnen in de buurt van Veendam. Sommige magnesiumexperts zeggen dat daar de meest pure magnesiumlaag op aarde te vinden is. Deze magnesium uit de provincie Groningen wordt geëxporteerd over de hele wereld. Diverse kenners zeggen dat magnesium niet in pure vorm opneembaar is door de darmen. Je kunt het beste magnesium transdermaal innemen. ´Transdermaal´ betekent: via de huid. Als je een ligbad of een voetbad met magnesium neemt, komt het magnesium via de huid in het lichaam terecht.

Symptomen tekort aan magnesium

Magnesiumvlokken kunnen een magnesiumtekort aanvullen waardoor de symptomen van een magnesiumtekort verdwijnen. Wat zijn die symptomen eigenlijk?
  • Spierkrampen
  • Spiertrekkingen in het gezicht, tics,
  • Slecht slapen
  • Hoofdpijn
  • Chronische pijn

In madeliefjes, waarvan je het blad en de bloemetjes kunt eten, zit veel magnesium.

Magnesium tegen ADHD

ADHD komt door westerse voeding. Frisdrank leidt tot ADHD en welvaartsziekten. Dat weten wetenschappers al langer ook al staat het niet in de krant die trouwens onder andere wordt gesponsord middels advertenties van bedrijven als Unilever en Albert Heyn. (Begrijpt u de link?) Een belangrijke reden waarom ADHD bij kinderen kan ontstaan is het tekort aan magnesium. Dat wordt immers getriggerd door stoffen in frisdranken en suiker zelf. In onze wereld is het ontzettend moeilijk om een jong kind ervan te overtuigen dat hij of zij frisdrank moet laten staan. Ouders van vriendjes kunnen je als ouder zelfs beschouwen als een ´strenge geitenwollensokkenouder´. In eigen huis kan je bepalen wat een kind drinkt en eet maar dat wordt moeilijk als het bij iemand op bezoek gaat, op schoolreis is of een verjaardagsfeestje heeft. Daarom kan een supplement met magnesiumvlokken helpen om je kind te behandelen van de ziekte ADHD. Dat is een veel gezonder middel dan alle farmaceutische ADHD-medicijnen die artsen voorschrijven, waarvan bewezen is dat ze veranderingen in de hersens veroorzaken. Daarnaast heeft een kleine dosis magnesiumvlokken een preventieve functie bij ADHD.

Magnesium bij depressie

Bij ADHD denken we vaak aan kinderen maar ook volwassenen kunnen leiden aan depressies en angststoornissen die allerlei symptomen met zich meebrengen die we kunnen linken aan ADHD. Uit Australisch onderzoek uit 2009 blijkt dat magnesiumtekorten een belangrijke rol spelen bij patiënten die last hebben van depressies. Er is al eerder vastgesteld dat depressie met drinken en eten te maken kan hebben. Zo kan je depressie bestrijden met water. Daarnaast bestaan er plantaardige medicijnen bij depressie. Noten zijn een goede bron van magnesium maar ook van vetten en onze hersens bestaan uit vetten! Daarnaast kan het geen kwaad om bij een depressie eerst te proberen of de bijwerkingsloze magnesiumvlokken uitkomst kan bieden, voor je je wendt tot zeer gevaarlijke medicijnen die het gedrag en de psyche beïnvloeden. Wanneer het inderdaad aan een magnesiumtekort ligt, kun je vervolgens structureel nadruk leggen op magnesiumrijke voeding.

Voedsel waar relatief veel magnesium in zit

Magnesium tegen migraine

Magnesium is veilig en kost erg weinig. Wanneer je last hebt van migraine is het aan te raden om te kijken of het aan een magnesiumtekort ligt. Dat zijn de woorden van onderzoekers van het headache center in New York, de VS. Uit hun onderzoek uit 1998 blijkt dat 50% van de mensen met migraine te weinig magnesium in het lichaam heeft. Omdat veel medicijnen tegen migraine als bijwerking hebben het krijgen van hoofdpijn(!), is migraine alternatief genezen een verstandige eerste keus, voordat je overschakelt op pijnstillers, symptoomonderdrukkers en synthetica met een ruim aanbod aan bijwerkingen.

Magnesium bij diabetes

Een Amerikaans onderzoek uit 2004 stelt dat diabetespatiënten vaker last hebben van een magnesiumtekort. Men onderzocht in totaal meer dan 5000 mensen en volgde hen 12 tot 18 jaar. Het bleek dat de symptomen van diabetes het grootst waren in de groep die het minst magnesium innam. Het onderzoeksteam adviseerde niet om magnesiumvlokken in te nemen maar zocht de oplossing in het eten van magnesiumrijke voeding zoals hele granen, noten en groene bladgroenten. Italiaans onderzoek uit 2003 had al gezien dat magnesium het lichaam helpt om de werking van insuline effectiever te maken. De onderzoekers stelden dat verergering van diabetes en insulineresistentie kan worden voorkomen door magnesiuminname.
Gerelateerde artikelen
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Het mineraal MagnesiumHet mineraal MagnesiumMagnesium staat op de derde plaats van de meest essentiële levensbehoeften van de mens. Op de 1ste plaats vinden we uite…
Betekenis magnesium voor je lichaamBetekenis magnesium voor je lichaamWe realiseren ons lang niet altijd wat magnesium direct of indirect voor ons lichaam kan betekenen. Maar de lijst blijkt…
Kidneybonen en gezondheidBonen zijn ontzettend goed voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Kidneybonen (nierbonen…
Magnesiumolie, voor vermoeidheid, zenuwen, hoofdpijn etcMagnesiumolie, voor vermoeidheid, zenuwen, hoofdpijn etcEen magnesiumtekort komt steeds meer voor bij mensen (en dieren). Dit komt onder andere omdat de bodem en daardoor ook h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jurii, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://www.ancient-minerals.com/magnesium-deficiency/need-more/
  • Magnesiumvlokken na alcoholgebruik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1500911/
  • Vele ziekten in verband met magnesiumtekort: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10727669
  • ADHD geneest met magnesium: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9368236
  • Magnesium tegen migraine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9523054
  • Magnesium bij diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14693979
  • Magnesium bij depressie en angst: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19085527
  • Ondersteunt insulinewerking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12537988
  • Afbeelding bron 1: Romain Behar, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van magnesiumvlokken"

Reacties

Jeroen, 17-01-2018 16:04 #3
Er is nogal wat te koop aan magnesiumvlokken. Welke merk vlokken moet je nou hebben? Anders gezegd: hoe weet je of het betrouwbaar is? Als ze mij een pak havermoutvlokken opsturen, geloof ik het ook. (beetje gechargeerd, maar ik weet niet hoe het eruit ziet/voelt/ruikt en waar ik op moet letten…)

Ik las iets over 47% magnesiumchloride. Wat is de rest dan?

Suzanne Hense, 09-03-2016 12:14 #2
Kan ik Magnesium vlokken ook met een amandel olie mengen? Reactie infoteur, 27-03-2016
Ja dat kan op zich wel. Het wordt door sommige mensen gemengd met kokosolie, amandelolie. Je kunt het dan als zalf op de huid aanbrengen. Een variant is om er ook etherische olie van rozemarijn aan toe te voegen.

Martha, 23-09-2014 15:49 #1
Kun je magnesiumvlokken ook gebruiken in bad, zo ja welke hoeveelheid en waar wordt het voor gebruikt? Is daar iets over te vinden? Reactie infoteur, 23-09-2014
Ja magnesiumvlokken kunnen prima in bad. Dat is goed voor de huid en gewrichten. Via de huid komt het magnesium gewoon binnen in het lichaam. Dat is trouwens ook de reden dat baden met zeep ongezond is. Neem liever een bad met magnesiumvlokken of Keltisch zeezout, of maak daar een mix van.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-09-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!