InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3

Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3

Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3 Veel schizofreniepatiënten hebben problemen met de medicatie die ze ontvangen van hun psychiater. Deze medicijnen leiden tot allerlei vervelende bijwerkingen. Om die reden zijn er een aantal schizofreniepatiënten die hun toevlucht hebben genomen tot vitamines waarvan bekend is dat ze een gunstig effect hebben op de bestrijding van de ziekte schizofrenie (Psychose Gevoeligheid Syndroom - de nieuwe naam voor schizofrenie). De krachtigste vitamine tegen schizofrenie is vitamine B3 waarvan onderzoekers zelfs hebben aangetoond dat het de ziekte schizofrenie geneest. Er zijn nog meer vitaminen en mineralen die een positieve uitwerking hebben: B6, B-complex, pantotheenzuur (B5), multivitamine- en mineraaltablet, mangaan, zink, magnesium, kalk en vitamine C.

Schizofrenie en vitamine gebruik

Lang leefde men in de veronderstelling dat psychische trauma's de oorzaak waren van schizofrenie. Maar tegenwoordig weet men dat biochemische factoren een rol spelen. Daarom zijn er ook medicijnen in omloop die schizofrenie kunnen beteugelen. Bij schizofreniepatiënten is er iets chemisch dat in de hersenen is ontregeld.

Al in 1914 ontdekte Joseph Goldberger van de Public Health Service in de VS dat de geestesziekte pellagra werd veroorzaakt door een gebrek aan vitamine B3 (niacine). In 1953 ontdekten Canadese onderzoekers (Osmond en Hoffer) dat vitamine B3 de ziekte schizofrenie kan genezen. Bij schizofrenie is sprake van een afwijking in de adrenaline stofwisseling. Adrenochroom is een gifstof dat ontstaat wanneer zuurstof bij adrenaline komt. Deze gifstof wekt hallucinaties op. Het belet de activiteit van bepaalde hersencellen omdat het enkele enzymen vernietigt. In deze enzymen zit vitamine B3. Door extra vitamine B3 in te nemen wordt de werking van adrenochroom ongedaan gemaakt.

In de VS is men overgegaan van praattherapie naar behandeling met megavitaminen en voeding. Praten kan alleen bijkomende hulp bieden. Indien niacinetherapie niet helpt dan is er vrijwel altijd sprake van één of meer cerebrale allergieën die de oorzaak zijn van geestesstoornissen.

Welke dosering gebruikt men?

Per dag worden de volgende vitaminen en mineralen tegen schizofrenie aanbevolen:
  • 2x sterk B-complex
  • 500 mg tot 4 g vitamine B3 (vooral voor de positieve symptomen (hallucinaties) van schizofrenie)
  • 100 mg pantotheenzuur (B5)
  • 200 mg vitamine B6
  • 1x multivitamine - en mineraaltablet
  • 100 mg zink
  • 20 mg mangaan
  • 500 mg magnesium
  • 1000 mg kalk
  • 3 g vitamine C
  • 600 mg l-theanine
  • vitamine B12 in combinatie met foliumzuur (vooral voor de negatieve symptomen (depressie, afvlakking gevoelens, etc. van schizofrenie)

In de voeding moeten veel proteïne, groenten en vruchten zitten. Verder wordt geadviseerd geen suiker, weinig zetmeel en helemaal geen witmeelproducten te gebruiken.

Vitamine B3 - nader beschouwd

Veel hallucinerende schizofreniepatiënten keren dankzij vitamine B3 weer terug in de realiteit. Het beste is om dit in combinatie met een B-complex, hoge doses vitamine C en de mineralen zink, kalk en magnesium te doen.

Vitamine B3 wordt aangetroffen in lever, nier, vlees, vis, gevogelte, granen en koffie als nicotinezuur en wordt na resorptie in het lichaam omgezet in nicotinamide.

Vitamine B3 is in twee vormen verkrijgbaar:
  1. nicotinezuur (niacin)
  2. nicotinamide (niacinamide)

Nicotinezuur heeft als bijwerking dat het een flush veroorzaakt die ongeveer een half uur duurt. Dit begint bij het voorhoofd en breidt zich langzaam uit over de rest van het lichaam (meestal tot de boven helft). Het hele lichaam wordt warm en men gaat transpireren. Velen vinden dit een onaangename gebeurtenis, maar er zijn mensen die het als inslaapmiddel gebruiken omdat de flush hen slaperig maakt. Ook bespoedigt het het orgasme en neemt allergische reacties weg (zoals migraine). Ook reumapatiënten genieten van de warmte. Overigens verkoopt Solgar ook niacin zonder flush. Dit is echter wel prijzig.

Tekenen van een gebrek aan vitamine B3 zijn humorloosheid, angstig, wantrouwend, humeurig, zelfmoordgedachten, waanvoorstellingen, diarree, slechte adem en huidontstekingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…
Schizofrenie: aandoening met verstoord realiteitsbesefVan schizofrenie wordt vaak onterecht gezegd dat het gaat om mensen met een gespleten persoonlijkheid. Alsof ze twee per…
Wat heeft schizofrenie met je genen te maken?Wat heeft schizofrenie met je genen te maken?Schizofrenie komt relatief gezien niet heel veel voor. Een op de honderd mensen loopt er kans op. Toch hebben alleen al…
Israëlische studie: stoppen van schizofrenie voor het begintnieuws uitgelichtIsraëlische studie: stoppen van schizofrenie voor het begintVolgens een studie van de Universiteit van Tel Aviv in Israël kan schizofrenie gestopt worden voordat de symptomen begin…
Bronnen en referenties
  • Dé vitamine- en mineralengids - Hannah Kohn
  • http://vita-info.nl/2012/07/b12-psychose/
  • http://vita-info.nl/2013/03/foliumzuur-en-vitamine-b12-bij-schizofrenie/

Reageer op het artikel "Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Schizofrenie
Medische informatie…
Schrijf mee!