InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Hersenen zitten ook in de darmen

Hersenen zitten ook in de darmen

De hersenen bevinden zich niet alleen in het hoofd. De ruggenmergzenuw is eveneens een bekend onderdeel van de hersenen maar minder bekend is dat zenuwcellen en dus hersencellen in grote getale zich in de darmen bevinden. We denken dus met onze buik! Dat heeft vele negatieve gevolgen voor mensen die ongezond eten. Wetenschappelijk onderzoek uit 2013 toonde aan dat kinderen die veel suiker aten of suikerrijke frisdrank te drinken krijgen een veranderende hersenontwikkeling laten zien die tot ADHD kan leiden. Hoe komt dat? Suiker veroorzaakt ontstekingen op celniveau. Deze ontstekingsreacties worden via de zenuwcellen in de darmen overgebracht op de hersenen, die ook op celniveau gaan ontsteken. Door afsterven van gezond hersenweefsel wordt de balans geweld aan gedaan en reageert men ineens veel opvliegender, ongeconcentreerder en agressiever. Bij kinderen met ADHD is deze negatieve invloed van suiker al 10 minuten na inname merkbaar.

Inhoud:

Honderden miljoenen zenuwcellen in darmen

Het darmslijmvlies beschikt over honderden miljoenen zenuwcellen die in verbinding staan met gliacellen in de hersenen. Darmflora bestaat uit micro-organismen. In totaal zijn er 10 maal zoveel micro-organismen dan lichaamscellen. Voedsel waar darmflora weinig mee aan kan zoals een overdaad aan dierlijke eiwitten, suiker, geraffineerde vetten (bv transvetten in bakolie en margarine) en witmeelproducten leiden tot ontstekingsreacties, niet alleen in de darmen in de vorm van gasvorming, buikpijn en darmkrampen maar via de gliacellen ook tot verschijnselen die meer met de hersenen te maken hebben zoals uitputting, duizeligheid, concentratieverlies, slaapproblemen, agressiviteit, migraine en depressie.

Darmen denken

De darmen zijn een verzamelplaats voor duizenden verschillende micro-organismen, maar ook neurotransmitters. De darmflora maakt allerlei vitaminen aan. Darmflora is ook verantwoordelijk voor de productie van antistoffen die ziekten bestrijden. In een gezond mens zijn de verschillende bacteriën in de darmen met elkaar in balans. Als van een bepaalde soort bacterie of schimmel een overgroei ontstaat, is er sprake van een ziekte. Voorbeelden:
De darm denkt mee, K.D. RunowDe darm denkt mee, K.D. Runow
  • Overgroei aan fusobacteriën: overmatige rotting en gisting in de darmen.
  • Overgroei aan prevotellabacteri:en: leidt tot keel- en strottenhoofdinfecties.
  • Overgroei aan heliobacter pylori: auto-immuunziekten van schildklier, vasculitis, ziekte van Parkinson,
  • Overgroei aan yersenia entreocolitica: schildklier- en gewrichtsaandoeningen,
  • Overgroei aan campylobacter jenuni: bloedvatenziekten, reactieve artritis,
  • Overgroei aan salmonella: reactieve artritis,
  • Overgroei aan e. coli: Bloedbeeldaandoeningen, nierziekten,
  • Overgroei aan candida albicans: allergieen, atopische dermatitis, coeliakie,
  • Overgroei van bacteriën van de firmicutis-stammen: overgewicht,
De darmen zijn in feite een onderdeel van de onbewuste afdeling van ons zenuwstelsel. Darmflora is permanent op zoek naar een zo goed mogelijke balans tussen lichaam, eventuele stress en wat er gegeten wordt.

Kerngegevens reuma en darmproblemen

De slijmvliezen in de mond zijn verbonden met de slijmvliezen in de darmen. De spijsvertering begint al in de mond. Je kunt de mond zien als het begin van de darmen.
  • 35% van de darmpatiënten heeft last van gewrichtsontstekingen.
  • 53% van de mensen met reuma hebben een veranderde mondbacteriënbalans.
  • 60% van de mensen met reuma hebben orale slijmvliesaandoeningen.

Een intelligent jong kind, dat goed kan schrijven, kreeg na inname van frisdrank geen letter meer op papier en werd zeer ongeduldig tot agressief, zo constateert milieuarts Runow in een experiment dat op de Duitse televisie te zien was.

Kunstmatige antibiotica, nog veel slechter dan je dacht

Je hoort artsen wel eens zeggen dat in melk en vlees residuen kunstmatige antibiotica worden aangetroffen en dat dat slecht is omdat ziektekiemen door herhaald geconfronteerd te worden met antibiotica immuun worden voor dit geneesmiddel. Er is echter nog een veel belangrijkere reden om vlees en melkproducten met antibiotica te mijden. De darmflora verandert! In feite is kunstmatige antibiotica als medicijn een zeer lomp middel. Het vergroot sterk de kans op allerlei darmcomplicaties en daaraan gerelateerd ziekten die met de hersenen te maken hebben, zo blijkt uit de voorgaande alinea's. Antibiotica is dus als medicijn erg slecht; het is een belangrijke oorzaak van ziekten zoals ADHD, ziekte van Crohn, candida, depressies, etcetera.

Hersenziekten, allergieën en maagdarmbezwaren moet je niet los van elkaar zien. Ze hebben dezelfde oorzaak. Vandaar dat mensen met maagdarmproblemen eerder last hebben van ziekten die te maken hebben met een allergie of een hersenoorzaak.

Bacteriële overgroei

Bacteriële overgroei wordt in het Engels Overgrowth syndrome genoemd. Het is niet eenvoudig om een eenduidige oorzaak van bacteriële overgroei aan te wijzen. Hier staat een aantal oorzaken. Veel van deze hebben met voeding te maken, sommige met medische ingrepen.
  • Alvleesklier insufficiëntie of verzwakte alvleesklier
  • geneesmiddelen zoals NSAID, protonpomremmers, maagzuurremmers,
  • Verstoring van het immuunsysteem,
  • Gevoelig voor gluten,
  • Lactose-intolerantie,
  • Leverziekte,
  • Fistels en divertikels,
  • Operatie,
  • Voedingstekort,
  • Teveel rood vlees,
  • Teveel geraffineerd vet,
  • Verontreinigde voeding of water dat tot infectie leidt,
Gerelateerde artikelen
Een brein in onze darmenEen brein in onze darmenWist je dat we een brein in onze darmen hebben? Dit is geen metafoor of een seksgrap. Afgezien van de massa in ons hoofd…
De wereld van de zenuwcelZenuwcellen mogen dan wel de hoofdrol spelen, ze zijn erg afhankelijk van andere cellen, de zogenoemde gliacellen om hen…
Gezondheid: Gezonde darmenGezondheid: Gezonde darmenHet klinkt zo vanzelfsprekend “gezonde darmen”, maar niets is wat het lijkt. Er zijn veel mensen die last hebben van de…
Frisdrank leidt tot ADHD en welvaartsziektenFrisdrank leidt tot ADHD en welvaartsziektenWat vele voedselexperts altijd al vermoedden, blijkt waarheid: frisdrank leidt tot veranderingen in de hersenen. Daaruit…
Vlinders in je buik: waar komen die vandaan?Vlinders in je buik: waar komen die vandaan?Iedereen kent het wel: de kriebels die je in je buik voelt als je zenuwachtig bent, of als een der Cupido's pijlen je ge…
Bronnen en referenties
  • Klaus Dietrich Runow, De darm denkt mee
  • ADHD komt door suiker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3598008/
  • ADHD en suiker:http://www.naturalnews.com/042974_soda_consumption_brain_function_hyperactivity.html

Reageer op het artikel "Hersenen zitten ook in de darmen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!