InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > ADHD blijkt voedselallergie

ADHD blijkt voedselallergie

ADHD blijkt voedselallergie ADHD is een modieuze trend. Steeds meer artsen zeggen dat het geen ziekte is. In ieder geval is het geen ziekte om gelijk met medicijnen te bestrijden. Wat is er aan de hand? Veel van de symptomen van voedselallergie komen overeen met ADHD-verschijnselen. ADHD wordt in feite veroorzaakt door onze kinderen te vergiftigen met vooral suiker, witmeelproducten, melk en producten met glucose-fructosestroop. Deze producten dienen totaal geëlimineerd te worden uit het voedselpatroon. Als het lichaam zich na enkele weken of maanden heeft hersteld, is de kans groot dat een allergische reactie op deze producten voorgoed over is! Uiteraard is het ook na dit dieet belangrijk om te matigen met deze oorzaken.

Inhoud:

Suiker leidt tot ADHD

ADHD komt door westerse voeding. Veel kinderen worden ten onrechte gediagnosticeerd met ADHD. Hyperactieve kinderen zijn namelijk al te vaak het gevolg van verkeerde voeding. Frisdrank en suiker leiden tot ADHD en welvaartsziekten. Een Australisch onderzoek toonde reeds aan dat suiker de hersens verandert. In feite is je kind suikerhoudende dranken geven net zo slecht als je kind alcohol geven. In sommige scholen is de frisdrankautomaat verwijderd op basis van dit onderzoek. Ouders zouden zich sterk bewust moeten zijn van de gevaren van frisdrank. Er zijn meer oorzaken van de vele diagnoses met ADHD dan alleen suikergebruik.

De darm denkt mee, van K.D. Runow.De darm denkt mee, van K.D. Runow.

Eliminatiedieet

Er zijn vele onderzoeken gedaan die wijzen op het feit dat als ADHD-kinderen geen kleur-, geur- en smaakstoffen kregen de ADHD-verschijnselen compleet verdwenen. In combinatie met het feit dat suiker ADHD oproept zijn dit de hoofdoorzaken van de ware ADHD-epidemie waarmee westerse landen worden overspoeld. Volgens een artikel in het blad allergologie uit 2010 blijkt dat als kinderen een eliminatiedieet volgen, een dieet dat alle voeding die ADHD veroorzaakt verwijderd uit het voedselpatroon, 93% van de kinderen geen ADHD-verschijnselen meer vertonen. Vele artsen, waaronder Klaus-Dietrich Runow vinden dat als een diagnose ADHD wordt gesteld, men eerst moet kijken of verandering van voedingspatroon genezing te weeg brengt alvorens over te stappen op medicijnen met zware bijwerkingen zoals ritalin.

Leerkracht is bevooroordeeld

Verder is de modieuze ziekte ADHD het gevolg van het 'zwaan kleeft aan'-principe. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat opvallend veel vroege leerlingen het label ADHD wordt gegeven. Ze lopen iets minder in de pas dan hun gedrilde oudere vriendjes en gelijk krijgen ze mee dat ze een afwijking hebben. De leerkrachten worden geleefd door het idee dat kinderen nu eenmaal vaker ADHD hebben. Dat blijkt vaak een verkeerd inzicht dat overigens mede wordt ingegeven door het feit dat scholen meer subsidie krijgen naarmate men meer chronisch zieke kinderen op school heeft.

Brood, melk en vlees kunnen psychische ziekten triggeren. / Bron: Angelamarkers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Brood, melk en vlees kunnen psychische ziekten triggeren. / Bron: Angelamarkers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Drink rauwe melk, eet biologisch brood, maak zelf jam en gebruik daarbij ook stevia.

Melk en tarwe veroorzaken psychische ziekten

Behalve suiker en E-nummers in de vorm van kunstmatige toevoegingen kunnen ook melkeiwitten en tarwe-eiwitten oorzaak zijn van ontstekingen van hersencellen. Deze ontstekingen leiden op hun beurt weer tot depressies, hyperactiviteit, concentratieproblemen, autisme en schizofrenie. Onverteerde eiwitten veroorzaken deze schade. Deze eiwitten zijn polypeptiden in de vorm van exorfinen. In het geval van gluten heet het glutenmorfine en wanneer het koemelk betreft gaat het om casomorfine. Ja je leest het goed: morfine; deze stoffen zijn chemisch gezien gerelateerd aan opiaten, oftewel: drugs, heroïne, morfine.

Van brood word je gek

Glutenmorfine vertraagt de hersengroei! Eenvoudig tarwebrood kan de oorzaak van ADHD en vele andere psychische ziekten zijn. Dat is de reden dat het zo goed is om speltbrood te eten. Ook speltpasta is vele malen gezonder dan witmeelpasta. Wanneer je toch tarwebrood wilt eten en melk wilt drinken (omdat je er verslaafd aan bent!), doe je er goed aan om biologisch walnotenbrood of zonnepittenbrood te eten of biologische olijfolie op je brood te doen. Waarom is dat goed? Eenvoudigweg omdat omega 3 en 6 vetten ontstekingen remmen. Noten en oliën bevatten een ruime hoeveelheid omega 3. Verder zijn walnoten superfood voor de hersenen.

Het body & mind-mysterie, boek van Andreas Moritz.Het body & mind-mysterie, boek van Andreas Moritz.
Volgens het pelser-RED-centrum, waar men ADHD onderzoekt, is de relatie tussen ADHD en voeding wetenschappelijk bewezen. Met een dieet kunnen 70% van de kinderen geholpen zijn.

Doorslaan na een broodje kaas

Gluten kunnen een allergische reactie veroorzaken die niet alleen tot coeliakie leiden, maar ook tot psychische ziekten. Lees hierover meer in dit artikel. Andreas Moritz beschreef een geval van een cliënt die heel gewoon gedrag vertoonde maar die wat honger had. Hij at een broodje kaas (glutenmorfine met casomorfine) en alle stoppen sloegen door. Hij moest op stel en sprong worden opgenomen in een psychiatrische inrichting. Zo ernstig en acuut kunnen deze morfineachtige stoffen op het brein inwerken! De ontstekingen die in de darmen ontstaan worden direct gevolgd door ontstekingen in de hersencellen. Gluten zitten onder andere in brood, tarwe, rogge, haver, pasta, vermicelli, pannenkoekmeel, sojasaus, supermarktsauzen, bier, whiskey, gistextract, worst, ketchup, hamburgers, maltodextrine, sommige medicijnen, tandpasta en lippenstift.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
ADHD, het eliminatiedieetBij 60% van de kinderen die brutaal en opstandig gedrag vertonen is verkeerde voeding de hoofdoorzaak, zo concludeert ee…
ADHD – Natuurlijke behandelingADHD – Natuurlijke behandelingIn tegenstelling tot vroegere jaren vallen afwijkingen bij kinderen nu steeds meer op. De medische wereld is ver in haar…
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fritzs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: De darm denkt mee, Klaus Dietrich Runow,
  • Boek: Het body & mind mysterie, Andreas
  • http://www.adhdenvoeding.nl/adhd-en-voeding-is-geen-onzin/
  • Afbeelding bron 1: Angelamarkers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "ADHD blijkt voedselallergie"

Reacties

Marixeblle, 03-03-2016 15:39 #36
Dat over dat broodje kaas is echt heel oorzaak-gevolg redenatie van één persoon. Ik snap heel goed dat gezond eten belangrijk is, maar door dit soort artikelen kan niemand het serieus nemen. Daarnaast zijn er heel veel mensen die doorslaan, ik las in een tijdschrift dat er kinderen ondervoed bij de huisarts komen, niet omdat ze 'verslaafd' zijn aan de drugs melk maar omdat hun ouders zijn doorgeslagen in een specifiek dieet, bijvoorbeeld het weglaten van koolhydraten. Koolhydraten zijn gezond en leveren ons energie. Je wordt niet gek van brood en je gaat niet dood van melk. Reactie infoteur, 14-03-2016
Even spiegelen: Ik denk dat niemand jouw reactie serieus neemt.

Een casus zoals dat broodje kaas, is een belangrijke medische aanwijzing en wordt geaccepteerd als bewijs. Kijk ik leg het nog een keer voor je uit: sommige mensen worden WEL gek van kaas en brood. Niet iedereen. Dat niet iedereen dit heeft, en niet iedereen dit zijn hele leven heeft is eenvoudig uit te leggen. Dat komt doordat de maag en darmen soms tijdelijk niet goed werken, bijvoorbeeld door medicijngebruik. Daardoor komen stoffen uit brood (of kaas) die normaal niet worden oigenomen in het lichaam wel binnen en veroorzaken problemen.

Nogmaals: er zijn mensen die wel gek worden van brood.

Melk is iets heel anders. Nee daar ga je niet dood aan maar er zijn ook veel misverstanden over. Bijvoorbeeld: de overheid propageert dat melk goed is voor de botten terwijl melk van tegenwoordig juist slecht is voor de botten. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/103692-mythe-calcium-is-goed-voor-de-botten.html

Jootje, 25-02-2016 15:32 #35
Ik kan me 100% vinden in dit artikel! Ik las in één van de reacties "Sinds 1,5 jaar weet ik dat mijn ADHD symptomen 38 jaar lang door melk en 11 andere voedingsmiddelen (o.a. soja, appel, peer, tomaat, ook biologisch) werden veroorzaakt."
Hoe ben je hier achter gekomen?

Wij moeten op korte termijn (onder druk van de school) een oplossing voor het gedrag van onze 7-jarige zoon zien te vinden. Ze bedoelen hiermee dat hij óf aan de medicijnen moet (dit wordt letterlijk voorgesteld), of hij moet naar een andere school.

Onze zoon vertoont erg druk en hyper gedrag. Ik wil eigenlijk graag het Pelsser (RED) dieet met hem doen, maar heb dit om financiële redenen nog niet kunnen doen. Is het mogelijk om voedselallergiën te laten onderzoeken door een allergoloog die dit doet met het oog op ADHD gedrag? Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, welke allergoloog zou je aan kunnen bevelen? Reactie infoteur, 24-03-2016
Je kunt achter de allergene voedingsmiddelen komen door het eliminatiedieet toe te passen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/131293-adhd-het-eliminatiedieet.html

In principe is het mogelijk om het eliminatiedieet zelf te hanteren. Maar het is lastig en hulp accepteren van een deskundige is verstandig.

Kimberley Pex, 17-10-2015 16:44 #34
Waauw, wat een goed onderwerp. Duidelijk! Zo triest dat eerst een hele generatie ADHD moet krijgen voordat we tot inzicht komen. Nou, dat is ook weer niet waar, maar zeg een groot gedeelte. Ik stond er lang versteld van dat kinderen sinds de jaren 90 ongeveer, steeds vaker, volgestouwd werden met zoete troep. Vroeger was dat niet. Af en toe 'n koekje af en toe een dropje en in t weekend paar glaasjes sinas. Ik weet t nog goed; Hershi sinas (,kreeg ik bij mijn oma ) dat merk bestaat helemaal niet meer. o.k. ik dwaal af. Minder zoet is minder ziekte. Reactie infoteur, 12-02-2016
Beste Kimberley, Weet je hoe het komt dat we steeds zoeter zijn gaan eten?
Ten eerste hebben fabrikanten heel langzaam elk jaar ons eten een beetje zoeter gemaakt waardoor overdreven zoet de minimumnorm is geworden.
Ten tweede zijn vele, zo niet alle, vaders en moeders van nu suikerverslaafd. Vroeger was dat nog niet het geval. Een suikerverslaafde ouder geeft zijn of haar kind meer snoepgoed.
Ten derde is het niet alleen suiker meer wat de belangrijkste zoetstof is; glucose-fructosestroop is tegenwoordig de grootste boosdoener. Dit middel is nog slechter dan suiker en het zit tegenwoordig in alle zoete producten samen met suiker.
Ten vierde is er nog een ernstig probleem: suiker verandert de structuur van de hersenen. Suiker wordt tegenwoordig ook als oorzaak van dementie gezien. Suiker veroorzaakt hersensaftakeling, net als veel andere drugs. Dat betekent helaas, het klinkt hard maar het is toch waar: mensen die te veel suiker eten worden daar minder slim van zodat ze hun eigen eetproblemen niet meer onder ogen kunnen zien.

El, 09-04-2015 16:05 #33
Ons dochtertje is 2,5 jaar en druk. Wij merken overdag inderdaad een verandering sinds we gestopt zijn met suiker (snoep, choco en drankjes). Ben erg blij dat ik dit artikel heb gelezen en wil nu dus ook stoppen met de melk. Ze kreeg tot op de dag van vandaag een fles melk voor het slapen gaan. Word ze lekker soezig van… NOT. Hyperactief in bed! Ik ga dit echt proberen. Kan ik sojamelk als alternatief geven? Brood bakken wij al zelf, dus daar maken we ons geen zorgen om. Helemaal vrij van alle suikers, kleur en smaakstoffen, ontkom je tegenwoordig niet meer heb ik het idee, maar alle beetjes helpen toch? Reactie infoteur, 10-04-2015
Klopt alle kleine beetjes en zelf brood bakken is een erg goed idee!
Sojamelk kan ik helaas niet aanraden. Amandelmelk en geitenmelk zijn een beter idee, of probeer biologisch-dynamische melk. Een paar nootjes geven om haar aan mineralen te laten komen is ook mogelijk; je kunt dan een kopje thee geven voor het slapen gaan.

Gerdien, 24-03-2015 22:22 #32
Helemaal mee eens met het artikel. Uit ervaring!
Op mijn 30e kreeg ik de diagnose ADD. Een paar jaar ritalin geslikt wat me wel door een drukke tijd met baby en peuter heeft geholpen, maar me ook onrustig maakte en afhankelijk. Ik wilde er graag van deze drugs af.
Ik slik nu een half jaar geen medicatie en sinds een paar maanden eet ik geen brood meer. Al langere tijd at ik geen suiker, e-nummers, bewerkt eten, en weinig koolhydraten. En w.b. zuivel alleen in de koffie en zelfgemaakte kefir (yoghurt-achtig) en harde kaas. (die geen lactose=melk-eiwit meer bevat)
Ik begon met het Paleo dieet, later heb ik me verdiept in het GAPS-dieet (ik heb het nog niet gedaan), dat gaat zelfs nog verder dan dit artikel, nl dat je kunt genezen van vele psychische en niet-psychische ziekten d.m.v. een eliminatie dieet waardoor je darmen weer helemaal gezond worden.
Ik voel me fitter, kan beter concentreren, organiseren, onthouden, ik heb nooit meer ritalin nodig! Het is niet altijd makkelijk, maar het is zeer zeker de moeite waard!

Anoniem, 29-09-2014 11:17 #31
Ik vind het een interessant artikel, maar is het niet "common sense" dat alle E-nummers, smaakversterkers, chocolade, koekjes, palm-olie etc. slecht is voor ons mensen? En erger nog voor kinderen? Ik begrijp de ouders ook niet zo goed, die de kinderen al vanaf jonge leeftijd volstoppen met dit soort producten en dan raar opkijken als hun kind "abnormaal gedrag" vertoont…?! (Dit vooral in Nederland, wij zelf wonen in Frankrijk en daar is de cultuur beter op dit vlak: op de crèche/school wordt iedere dag VERS (van de markt) gekookt door een KOK voor de kinderen, GEEN E-NUMMERS!)
Ik ben een normaal persoon (HBO-niveau) maar ik denk na over wat ik mijn kind te eten geef (ik zou misschien ook iets meer attentie moeten doen op mijn eigen eten, maar dat vind ik minder belangrijk)
Mijn kind krijgt geen chocolade, E-nummers, weet ik veel wat voorn koekjes tussendoor met slechte ingrediënten. Een stuk fruit als hij al een tussendoortje krijgt… ik denk 4 goede maaltijden op een dag is voldoende, een sapje tussendoor en klaar. Met als resultaat dat mijn zoon geen koekjeseter is, alles wat te zoet is hoeft hij niet, hij eet liever een stuk fruit! Alles begint met een bewuste opvoeding hoor - wat 100% ligt aan de ouders!
Dit artikel heeft mij nog weer eens aan het nadenken gezet over wat we eten (bedankt hiervoor!) en zal ik nog bewuster kijken naar wat ik koop in de winkel. Reactie infoteur, 29-09-2014
Voor jou is dit common sense, gezond verstand. Dat is prachtig! Helaas geldt voor velen de regel: E-nummers zijn wetenschappelijk onderzocht en dus niet ongezond. Deze stelregel gaat niet op omdat bedrijven en overheid de onderzoeken hebben gedaan of gefinancierd. Het zou beter zijn als een onafhankelijk instituut wetenschappelijk onderzoek zou doen. Zoals iedereen weet zijn de belangen van politici en overheidsdienaars verstrengeld aangezien dezelfde mensen zowel de ene keer in hun loopbaan politicus zijn/voor overheid werken als de andere keer werken voor het bedrijfsleven.

Nomilktoday, 16-09-2014 13:03 #30
Ondanks dat ik dit artikel niet genuanceerd genoeg en hier en daar wat kort door de bocht vind wil ik toch graag even kwijt dat ik uit eigen ervaring kan bevestigen dat voeding een mogelijke oorzaak (en oplossing) voor ADHD symptomen is. Sinds 1,5 jaar weet ik dat mijn ADHD symptomen 38 jaar lang door melk en 11 andere voedingsmiddelen (o.a. soja, appel, peer, tomaat, ook biologisch) werden veroorzaakt. Ik hoef maar een klein beetje melk binnen te krijgen of ik ben voor een week terug bij af. Eet ik niets van deze 12 voedingsmiddelen, dan ben ik volledig symptoomvrij. Ik hoop van harte dat er meer wetenschappelijk verantwoord onderzoek gedaan wordt, zodat iedereen ook echt durft te geloven dat dit waar is. En inderdaad: niet iedereen met ADHD symptomen zal een voedselallergie of intolerantie hebben. Maar het is een kleine moeite om dit te testen middels het volgen van een eliminatiedieet.

Miep, 05-06-2014 23:30 #29
Mijn kinderen zijn enorm opgeknapt van het RED dieet! Als een blad aan de boom sloeg hun gedrag en humeur na 6 weken dieet om. Het is bijzonder zwaar, al dan niet mensonterend dieet. Maar ik ben blij dat we het hebben gedaan en dat we nu weten dat mijn kinderen door heel normale voeding (druif, banaan, appel, melk, kaas, chocolade, kleurstoffen, vanille) druk, hyper en agressief worden. Nadeel is, dat wanneer je één keer zondigt, de reactie nu des te groter is.
Heb wel het gevoel tegen de stroom op te roeien. School stond erop dat mijn kinderen naar de psychiater moesten. Vervolgens dramt school dat mijn kinderen beter af zouden zijn met medicijnen. Reactie infoteur, 06-06-2014
Als die school dat echt heeft gezegd zijn ze in overtreding van de wet en hun bevoegdheid.

Overigens is melk, kaas, chocolade, kleurstoffen en vanille geen normale voeding. Met vanille wordt waarschijnlijk steenkolenteer bedoeld, dat we als vanilline toegevoegd krijgen in snoep, koekjes en toetjes. Melk is tegenwoordig zeer ongezond; er zijn legio mensen met melkallergie of -intolerantie omdat er medicijnresten en pus in melk zit. De gezonde stoffen zijn uit de melk weggepasteuriseerd.

In chocolade zit altijd een percentage kakkerlakken. Dr Hans Moolenbergh zegt dat mensen geen chocolade-allergie maar een kakkerlakkenallergie hebben. Kleurstoffen, E-nummers is al helemaal verre van normaal te noemen.

Verder zijn druiven het fruit met de meeste pesticiden. mensen hebben geen druivenallergie maar een pesticidenallergie. Ook in appels uit Nederland zitten zeer veel pesticiden. kans is erg groot dat als kinderen appels van een biodynamische appelboom eten er niks aan de hand is. Maar probeer die (gewone) appels maar eens te vinden tegenwoordig.
Thomas Dijkman

Renate, 29-05-2014 13:54 #28
Ik geloof zeker dat er een kern van waarheid zit in hetgeen u verteld. Echter het gaat niet in alle gevallen op. Ik eet al jaren geen suiker, e-nummers, tarwe, witmeel, zuivel ed. Toch heeft 1 kind ADHD. Reactie infoteur, 29-05-2014
Het lijkt niet voor iedereen te gelden maar wel voor de grootste groep met ADHD. Soms zijn gifstoffen zoals loodhoudende verf en pesticiden op groenten een oorzaak. Een hersenbeschadiging of een psychisch trauma kan eveneens tot ADHD-symptomen leiden.

Lenny Valstar, 29-05-2014 11:28 #27
Deze veronderstelling roep ik al JAREN maar nooit heeft iemand geluisterd.
Ook is het niet alleen de suikerinname maar het is de kunstsuiker, gemaakt van chemicaliën waar de doorsnee mens niet tegen kan maar ja zolang we het graag drinken en de producent er veel aan verdiend, kopen en drinken wij het! STOP met al die onzin en ga normaal eten en drinken en ik weet zeker dat de z.g. ADHD binnen een half jaar totaal weg is. Reactie infoteur, 29-05-2014
In de meeste ADHD-gevallen zal deze ziekte kunnen verdwijnen door verandering in het voedselpatroon.

Josine, 18-05-2014 02:03 #26
Beste schrijver van dit artikel,

Zelf werk ik in de hulpverlening. Wat mij opvalt in dit artikel is dat er geen omgevingsinvloeden worden meegenomen. Wat ik vaak zie is dat druk gedrag, ook wel als ADHD bestempeld, in veel gevallen wordt veroorzaakt door een grimmige sfeer thuis of in de omgeving. Ouders met problemen, ouders die hun kinderen slecht behandelen of psychisch mishandelen. Kinderen kunnen vaak nog niet zo goed over hun emoties praten. En uiten hun ongenoegen door ongeremd gedrag.

Ook speelt grenshantering vaak een rol. Sommige kinderen krijgen geen duidelijke regels aangeboden of ouders zijn hier wat slordig mee. Deze kinderen gaan constant op zoek naar veiligheid (grenzen dus) en gaan zich zelf te buiten in hun gedrag.

Dat voedsel en overvragen van kinderen een rol speelt deel ik ook zeker met u.
Wel is aangetoond dat (echt) autisme en schizofrenie bepaalt wordt door erfelijk genetisch materiaal. Dat en hoe het tot uiting komt hangt daarbij ook weer van innerlijke en externe factoren af. Dat deel ik wel met u. Reactie infoteur, 18-05-2014
Beste Josine,
Voor het overgrote deel ben ik het met je eens en draag je een belangrijk punt aan. Volgens mij is het zo dat een deel van de ADHD-problemen kunnen worden opgelost met extra begeleiding tijdens de opvoeding. Misschien is dat de reden dat niet 100% van de ADHD-gevallen kunnen worden behandeld als een voedselallergie. Dat intensieve begeleding (ipv medicatie) helpt bij vele psychische ziekten is vele malen aangetoond in de wetenschap.

Uiteraard kan het innemen van ongezond voedsel, psychische druk en onvoldoende grenshantering elkaar ook versterken als oorzaken van ADHD.
Thomas Dijkman

Lisanne, 02-05-2014 15:06 #25
Gisteren heb ik een reactie geplaatst op dit artikel. Nadat ik uw reactie heb bekeken vraag ik me dit af: is het waar dat u probeert te zeggen dat door middel van een overschot aan verschillende eiwitten iemand iets als autisme kan krijgen? Zoals ik in mijn eerdere reactie heb genoemd, worden autisme en schizofrenie veroorzaakt door een defect in de samenstelling van de chromosomen, wat voor de geboorte gebeurt. Is het niet heel onwaarschijnlijk dat iets als voedsel zoveel schade aan kan richten?
Ik kan me plaatsen in de gedachte dat voedsel (sprekend over tarwe-eiwitten, etc) wel enig effect kan hebben op ons DNA, maar dit gaat iets te ver. Daarom is mijn vraag of u mij een link kunt geven naar een wetenschappelijk artikel waar ik meer informatie kan vinden over dit onderwerp. Reactie infoteur, 02-05-2014
Dit onderzoek neemt ook melkproducten mee:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3133757/
Overigens zal ik jou niet vragen om onderzoeken die de theorie dat ADHD in de genen zit staven. Die onderzoeken bestaan namelijk helemaal niet!

Max, 02-05-2014 14:09 #24
"Er zijn vele onderzoeken gedaan die wijzen op het feit dat als ADHD-kinderen geen kleur-, geur- en smaakstoffen kregen de ADHD-verschijnselen compleet verdwenen."

Over welke onderzoeken gaat het dan? Indien gepoogd wordt voor te komen als een wetenschappelijk artikel is een uitgebreidere bronvermelding wel aangewezen. Reactie infoteur, 02-05-2014
Http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21729092
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22864801
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15613992
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21576306
Deze onderzoeken zijn er allemaal op gericht dat er een model moet komen wat de toegestane maximale hoeveelheid van kleurstoffen e.d is. Dat deze kleurstoffen ADHD veroorzaken, daar wordt door geen enkele wetenschapper aan getwijfeld.

Anoniem, 02-05-2014 10:29 #23
Het is een interessant artikel, maar ik denk niet dat ADHD een voedselallergie is. Ik denk dat een x percentage (men zegge: 60%?) van de ADHD gediagnosticeerden een voedselallergie hebben en geen ADHD. De titel suggereert anders en het lijkt alsof het artikel geschreven is omdat je ADHD onzin vindt. Een wetenschappelijk artikel zou vrij moeten zijn van enige vorm van waardeoordeel en dat is dit niet. Ik hoop dat je wat met deze kritiek kan! Reactie infoteur, 02-05-2014
Ik kan niks met deze kritiek. Als de ene wetenschapper zegt dat 60% van de kinderen met ADHD-diagnose in feite een voedselallergie heeft, en de andere wetenschapper zegt dat dit voor 75% van de ADHD-ers geldt, dan vind ik deze wetenschappelijke constateringen veel interessanter.

Brigitte_ (infoteur), 01-05-2014 22:50 #22
Interessant, fijn dat voor velen de symptomen die op ADHD lijken dmv voeding verholpen kunnen worden. Wat me echter tegenstaat is de intonatie waarop geschreven wordt over docenten. Docenten diagnosticeren namelijk geen ADHD! Zij zien slechts symptomen en leggen dit bij ouders neer. Samen willen zij het beste voor een leerling/kind! Of de oplossing nu ligt bij voeding, behandeling en/of medicatie. Een dokter of specialist
diagnosticeert, ee leerkracht observeert! Reactie infoteur, 02-05-2014
Zie de reactie van Jan. Docenten hebben een cruciale rol in de ADHD-diagnose.

Lisanne, 01-05-2014 21:17 #21
"Behalve suiker en E-nummers in de vorm van kunstmatige toevoegingen kunnen ook melkeiwitten en tarwe-eiwitten oorzaak zijn van ontstekingen van hersencellen. Deze ontstekingen leiden op hun beurt weer tot depressies, hyperactiviteit, concentratieproblemen, autisme en schizofrenie."
Autisme en schizofrenie. Deze 2 dingen zouden veroorzaakt worden door ontstekingen die op hun beurt veroorzaakt zouden worden door melkeitwitten en tarwe-eiwitten. Toch wel bijzonder. Ik dacht namelijk (wat ook bewezen is na jarenlang wetenschappelijk onderzoek) dat deze 2 'ziektes' veroorzaakt worden door een defect in de samenstelling van chromosomen. Reactie infoteur, 02-05-2014
Alle onderzoeken die oorzaken van ziekten in chromosomen/genetische oorzaken zoeken zijn dubieus. Het is namelijk allang aangetoond dat verkeerd voedsel direct tot veranderingen in het DNA kan leiden.

Jan, 01-05-2014 14:02 #20
ADHD, net als depressie en de andere labels die u noemt zijn jarenlang gepropageerd als een ziekte, genetisch op een onbalans in de hersenen. Daar is echter geen sprake van, het is een hoax jarenlang krachtig in stand gehouden door farmacie, psychiatrie en 'patienten'verenigingen.
Als leraar kan ik u mededelen dat het een publiek geheim is dat leraren die ouders onder druk zetten hun kind te onderzoeken (lees labelen), niet de beste leraren zijn, ze hebben vaak ordeproblemen en wijzen dan reflexmatig naar buiten (zichzelf).
In het geval van een kleine groep van de 'adhders' wil ik er voor waarschuwen dat kant en klare oplossingen voor vaak complexe problemen er niet zijn. Voor de overige vijfennegentig procent kan een kritische kijk naar leraargedrag en oudergedrag veel problemen uit de weg helpen.
Overigens dient een nieuwe onterechte rage borderline zich al weer aan. Reactie infoteur, 01-05-2014
Mooi verhaal over de leraren, van een insider!

Francisca, 01-05-2014 12:58 #19
Wel raar dit soort producten word al jaren gebruikt, is echt niet van de laatste jaren dat we dit gebruiken en eerder werd er niet over gesproken, moeten toch iets nieuws verzinnen! Reactie infoteur, 01-05-2014
Tenewoordig zitten E-nummers, suiker en witmeelproducten in de meeste supermarktproducten. Dat is pas vanaf de jaren 60/70 van de vorige eeuw gebeurd.

Renee, 01-05-2014 00:37 #18
Interessant artikel, zijn deze bevindingen ook toepasbaar bij ADD? Reactie infoteur, 01-05-2014
Ja.

Wendy, 30-04-2014 20:18 #17
Als we melk, tarwe en suiker met mate gebruiken, zal het heus niet zo slecht zijn voor de meeste mensen. Ik geloof dat we er gewoon teveel van gebruiken. Wanneer je twee keer per dag brood eet en bij de warme maaltijd nog eens pasta, dan zijn dat al 3 maaltijden met tarwe. En dan reken je een koekje tussendoor niet eens mee. Wanneer je alles gaat vervangen met spelt, lijkt mij dat het net zo ongezond wordt. Veel variatie in wat je eet is het belangrijkste. Mijn kinderen en ikzelf hebben ook last van een aantal voedingsproducten en dat valt niet altijd mee. Het kost veel tijd om alles zelf vers te bereiden maar levert ook veel op in de zin van beter in je vel zitten en niet altijd moe zijn. Reactie infoteur, 01-05-2014
Als je last hebt van tarwe-allergie, en je eet 6 maanden geen tarwe, dan kan het lichaam zich herstellen en de allergie verminderen. Je hebt helemaal gelijk als je constateert dat we als westerlingen tegenwoordig wel erg veel tarwe of eigenlijk witmeelproducten eten.

Chalotte, 30-04-2014 19:29 #16
Toch wel jammer dan dat sinds ik gezonder eet, minder suiker, melk en kleurstoffen tot me neem en alleen nog maar speltbrood eet, ik toch meer last van ADHD kenmerken heb gekregen. Ook ben ik pas op volwassen leeftijd getest op ADHD. Ik ben benieuwd in hoeverre dit artikel en beweringen voor iedereen van toepassing is. Reactie infoteur, 01-05-2014
Sommige onderzoekers zeggen dat het bij 60% van de ADHD-ers werkt, andere onderzoekers gebruiken een percentage van 75%. Overigens kan het geen kwaad via de huisarts naar een echte diétiste te gaan die alles van het eliminatiedieet afweet.

Loura van Goch, 30-04-2014 18:59 #15
Mijn zoon is nu 21en relaxed, maar toen hij jong was, was hij heftig druk.
ik ben toen naar zijn voeding gaan kijken en hem op een 6 weken dieet gezet zonder suiker, chocola, kleur- en smaakstoffen.
Na deze 6 weken, was hij veel anders van gedrag, met een langere focus, rustiger en hanteerbaarder. Daarna heb ik iedere week een toevoeging gedaan met een soort.
Wat bleek: chocola een killer na 1 bonbon totaal vh padje.
Chocola met kleurstof combi… uit zn plaat totaal en dit duurde zeker 3-4 weken voor hij weer stabiel was.
paprika chips een no-no ook heftige reaktie.
Dus probeer het dieet, ook voor je kind want wat denk je dat er gebeurt na smarties, fristie… adhd gedrag! its up to you Reactie infoteur, 01-05-2014
Mooi succes!

Lacuna (infoteur), 30-04-2014 13:12 #14
Erg interessant, en bevestigt een vermoeden wat ik al lang had. Ik las laatst dat E120 gerelateerd zou zijn aan hyperactiviteit. Als het aan mij lag, zou het label ADHD los moeten worden gelaten (pun intended :)). Kinderen worden te snel gestigmatiseerd omdat ze niet in een schoolsysteem passen, dat alleen nog maar gericht op de CITO score lijkt te zijn. Stil zitten wordt te vaak als enig signaal gezien dat kinderen goed leren. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat bewegen tijdens leren veel effectiever is. Maar ik dwaal af… in elk geval, bedankt voor de informatie! Reactie infoteur, 30-04-2014
Leerzame afdwaling! Bedankt.

M. C. Z., 30-04-2014 02:35 #13
Ik heb 1 opmerking: let er op dat je biologische Stevia koopt, dat kan via internet besteld worden en komt uit Spanje. De Stevia die je hier koopt bestaat grotendeels uit maltodextrine. Reactie infoteur, 30-04-2014
Het klopt dat biologische steviablaadjes niet alom te koop zijn in Nederlandse biologische winkels, en dat (geprocesseerde) steviapoeder idd ook niet erg gezond is.

Robert Waterreus, 29-04-2014 15:50 #12
Wat een tenditeus artikel.
Ik ben het wel eens met het feit dat er te snel ADHD geconstateerd wordt, maar dit is gewoon een artikel geschreven door iemand die zijn eigen mening wilt opdringen in plaats van informatie wilt delen. Reactie infoteur, 29-04-2014
Ik ben niet geínteresseerd in mijn mening maar wel in waarheid en wetenschap.

Esther, 29-04-2014 14:44 #11
Dit is nu wat je noemt een complete verdraaiing en verkeerde combinatie / conclusies van verschillende onderzoeken! Van suiker "krijg" je ADHD? kom op zeg! ADHD is al voor de geboorte ontwikkeld en is fysiek vast te stellen met een hersenscan. bij ADHD'ers zijn de hersenen namelijk 5% kleiner.
Dat suiker dezelfde symptomen geeft als ADHD? gedeeltelijk. van suiker krijg je energie en ADHD'ers zijn impulsief en hebben geen rem. Uiterlijk lijkt dat hetzelfde, maar dat is het niet.
Dat kinderen met ADHD geholpen kunnen worden met andere voeding (symptoombestrijding, geen genezing!) geloof ik wel in bepaald opzicht. Maar zij zullen altijd moeten compenseren dat hun natuurlijke filter en rem er niet is, afhankelijk van welke oorzaak (te weinig dopamine aanmaak, geen goede receptoren, etc) kan dit juist wel verholpen worden met de JUISTE medicijnen. Ook wij zijn geen voorstander van medicijnen bij onze dochter (mijn man heeft ze wel) en proberen het eerst met een andere aanpak (cursussen e.d.) alleen iets lekkers op 2 vaste tijden op de dag verder niet (RUST en REGELMAAT ook een oude bekende) en dat werkt heel goed. Voorspelbaarheid, planners, kalenders, noem het maar op.
Ik vind het goed dat er onderzoek wordt gedaan naar het verband tussen gedrag en voeding, maar dit werkt niet automatisch de andere kant op.

Dat suiker je hersenen verandert, wil niet zeggen dat dit ADHD is. ADHD kun je helemaal niet "krijgen" je komt er ook nooit meer vanaf, het is aangeboren en daarmee levenslang. Reactie infoteur, 29-04-2014
Er zijn legio onderzoeken waaruit blijkt dat suiker eten binnen 10 minuten tot ADHD-symptomen kunnen leiden. Een voorbeeld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3133757/ Alle onderzoeken die ADHD als genetisch probleem zien, zitten vrij gekunsteld in elkaar. Steeds meer genetici zeggen dat er vrijwel niets is te voorspellen via de genen. Via de genen kan men nog niet eens de kleur van de ogen van een baby voorspellen, laat staan ADHD.

Elmar, 28-04-2014 22:42 #10
Nu wil ik best aannemen dat er in een vrij groot aantal gevallen sprake zal zijn van een voedselallergie ipv ADHD, als het gaat om kleine kinderen in deze tijd, maar daarmee worden niet de gevallen verklaard van volwassenen waar ADHD is gediagnostiseerd. Bovendien lijkt de kans mij erg groot dat er straks allerlei allergieën zullen ontstaan voor de nu aanbevolen alternatieve voedingsmiddelen. Daarnaast denk ik dat er veel kinderen baat bij zouden hebben als er veel (!) meer fysiek gespeeld en gesport zou worden. Dan zal de "drukte" van die kinderen op andere momenten waarschijnlijk ineens best meevallen en valt misschien juist de volslagen passiviteit van andere kinderen op, die nu als "normaal" worden beschouwd. In feite zijn die kinderen alleen maar "handelbaar", omdat ze geen energie hebben, geen initiatief vertonen, niet nieuwsgierig zijn en keurig gehoorzamen als er wordt gezegd: "Zit!", zolang het voor de TV of de (spel-) computer is… Reactie infoteur, 29-04-2014
Volwassenen kunnen ook voedselallergie hebben ipv ADHD.
Inderdaad is computerspelletjes spelen en tv kijken niet goed voor de energiehuishouding.

Gunther, 28-04-2014 22:20 #9
Beste,

De vraag die ik hierbij stel of die wetenschappelijk onderbouwd is. Welke testen hebben dit aangetoond en op hoeveel kinderen is deze test gedaan? Ik geloof niet alle informatie op internet, maar ik geloof wel in goed onderbouwde onderzoekswerk. Zoals ik eerder al gelezen heb, is inderdaad een schande dat onderwijs hier een rol in speelt. Voedingsleer evolueerde ondertussen van het voedingsklaverblad tot de voedingsdriehoek.
Brood en alles wat met koolhydraten te maken heeft, noemen ze daar trage suikers. Mensen die diabetes hebben kennen deze term, en moeten hierin naargelang hun ziekte rekening mee houden. Mensen die niet het minste kennis van voedingsstoffen hebben, kunnen dergelijke dingen niet publiceren. ADHD heeft verschillende oorzaken, net zoals depressies.
Suiker is inderdaad een booster wat energie betreft. Bekijk de ontwikkeling van coca cola en hoe het komt dat de maag zulke hoeveelheid suiker kan verdragen. Het is ontwikkelt als hoestsiroop, waar origineel cocaïne in zat, vandaar de print van Coke op de flesjes. Het was de Redbull van die periode. Wat mij opvalt is, dat in industriële ontwikkeling van West Europa de speelruimte van kinderen verdwenen is. Kinderen zitten tegenwoordig ongeveer 8h op school, komen 's avonds thuis, moeten huiswerk maken. Braaf en stil zijn, televisie kijken of aan een spelconsole bezig zijn. Ik ben ook kind geweest en had ruimte om mijn energie kwijt te geraken. Wat momenteel voor de meeste kinderen onmogelijk is. De grootste balk in de voedingsdriehoek is beweging. Als hieraan niet voldaan wordt Kunnen inderdaad ADHD of hyperkinetisch gedrag voordoen of in het slechtste geval obesitas en de daaraan gebonden ziekten voorkomen.
Onderwijs kan inderdaad een rol spelen, maar dat is niet de taak van leerkrachten. Maar de taak van de organisatorische macht. Ministerie van Onderwijs en de schooldirecties moeten daar aan werken. Reactie infoteur, 29-04-2014
Er zijn legio onderzoeken gedaan naar de relatie tussen ADHD en voeding. Dat suiker slecht is blijkt bv uit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3598008/

Ellen Floor, 28-04-2014 21:53 #8
Ben het er niet mee eens… Vroeger voor het ADHD heette was mijn zoon super kenetisch… Later had hij ADHD. Voor dit bevestigd was heb ik met hem een speciaal dieet gedaan… Geen melkproducten, suikers of kleurstoffen. Dit had geen effect… sojamelk geen E nummers enz. Zo een voor een iets terug voeren maar geen effect, geen verschil! Reactie infoteur, 29-04-2014
Belangrijk is: geen witmeelproducten

Dimphy, 28-04-2014 21:52 #7
Ik kan dit verhaal helemaal beamen vanuit eigen ervaring. Zelf eet ik al 12 jaar geen tarwe en zuivel. (ook ei en mais reageer ik trouwens op) Voordat ik met het weglaten van deze voedingsmiddelen begon had ik geen fijn leven. Ik had enorme stemmingswisselingen van depressief naar alles tegelijk willen doen, heel geïrriteerd en dan weer heel twijfelachtig en dan opnieuw op en neer in één week kwamen alle stemmingen aan bod zonder aanwijsbare reden van buitenaf. Sinds ik anders eet ben ik weer normaal/stabiel en voel ik me weer prettig en vitaal. Mijn dochter kan niet tegen zuivel. Als ze toch een keer aan de verleiding van een soft ijsje toegeeft heeft ze de dag erna ruzie met haar vriendinnen, lukt er niets op school en is ze ontzettend moe en prikkelbaar. Het volgen van een dieet lijkt in het begin heel lastig maar dat valt reuze mee als je er aan gewend bent. En ons leven is zoveel fijner en beter geworden. Wij hebben nooit een eliminatie dieet gevolgd wel hebben we bloed laten prikken voor een voedselintolerantie test (niet bij reguliere arts daar komt niets uit) maar bij natuur arts of KEAC in Weert). Zodat we wisten wat we weg moesten laten. Succes voor degen die het gaan proberen, echt het loont de moeite. Je kind zal je dankbaar zijn. Reactie infoteur, 29-04-2014
Mooi verhaal van een ervaringsdeskundige!

Respect Voor Leerkrachten !., 28-04-2014 20:28 #6
Schandalig dat de schrijver van dit artikel zo weinig vertrouwen heeft in de leerkrachten:
'De leerkrachten worden geleefd door het idee dat kinderen nu eenmaal vaker ADHD hebben. Dat blijkt vaak een verkeerd inzicht dat overigens mede wordt ingegeven door het feit dat scholen meer subsidie krijgen naarmate men meer chronisch zieke kinderen op school heeft.'

De leerkracht is er voor het kind! Voor alle kinderen in zijn/haar klas! Het klopt dat er extra geld beschikbaar is, maar dat wordt alleen toegewezen als het echt nodig is. Wanneer er daadwerkelijk problemen ontstaan voor goed onderwijs. Daarvoor speelt er meer dan alleen ADHD! (Met alleen ADHD wordt dit geld niet toegewezen)
Leerkrachten weten juist heel veel over dingen als ADHD. Een beetje respect voor deze mensen!
Pak liever de onwetendheid van anderen aan en begin bij jezelf! Reactie infoteur, 28-04-2014
Interessant oordeel vel jij maar ik leg het naast me neer. De uitspraak over leraren is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Heb je het artikel wel goed gelezen? ADHD wordt veroorzaakt door voedselallergie. We leven in een maatschappij waar alles met pillen wordt opgelost. Leraren die kinderen met het label ADHD beplakken zijn in feite een verlengstuk van de farmaceutische industrie. Daar gaat het over in betreffende alinea.

Bezorgde Moeder, 28-04-2014 15:29 #5
Kunt u mij het dieet kunnen geven wat mijn zoon van 11 jaar zou moeten volgen? Reactie infoteur, 01-05-2014
Eigenlijk kun je niet iemand online behandelen maar ik kan wel een indicatie geven van wat een natuurarts zou kunnen zeggen.

Een voorbeeld van een eliminatiedieet: Gedurende 6 maanden geen witmeelproducten, geen suiker, geen margarine, geen melk, geen snoep, geen chocola en geen bewerkte supermarktoliën. In plaats van witmeelproducten volkoren tarwe of liever nog speltmeel, in plaats van suiker stevia en biologische honing(maak bv met citroensap, water en honing zelf een frisse drank), in plaats van margarine en supermarktolie: kokosolie uit een biologische winkel. Kokosolie kun je ook als boter op brood smeren. Kokosolie is extra goed voor de hersenen. In plaats van melk, rauwe melk of amandelmelk (ook geen sojamelk). In plaats van snoep kun je rozijntjes en gedroogde abrikozen geven, eventueel biologisch suikervrij snoep.

Daarnaast gewoon alles, zolang het vers is, gebruiken als voeding. Liefst geen voorverpakt voer en al helemaal geen blikvoer. Let er op dat in pizza´s, vele pasta´s, voorverpakte soepen en sauzen witmeel zit. Wat extra goed is voor de hersenen zijn walnoten, maar alle andere noten zijn eveneens goed. een paar walnoten per dag is al heel gezond.

Jeroen van Baardwijk, 26-04-2014 17:41 #4
Het is onder paniekzaaiers gebruikelijk om te verwijzen naar "wetenschappelijk onderzoek" zonder een link naar dat onderzoek toe te voegen. Helaas heeft u exact hetzelfde gedaan. Zonder een dergelijke onderbouwing is uw verhaal geen verklaring voor ADHD maar paniekzaaierij. Reactie infoteur, 27-04-2014
Lees eerst het boek van Runow voordat gij oordeelt.

J. J., 26-04-2014 14:36 #3
Dan hadden ze dit 27 jaar geleden ook wel al mogen uit zoeken en ook wel 31 jaar geleden want onze over buurman heeft het onze zoon heeft het je straft hem zijn hele leven al met snoep en dergelijke ik denk dat hij niets meer mag eten en lagzaam tot zijn einde laten komen als je dit zo leest ja dan hebben ze er ook geen last meer van als onze zoon zijn tebletje, s krijgt is alles goed en waarom zul je hem daar dan mee straffen.wij hebben er een beter leven door en onze zoon ook ja wat moeten wij veranderen

Sceptisch, 25-04-2014 13:37 #2
Melk-eiwitten zorgen voor psychische ziekten? Dus een moeder die borstvoeding geeft aan haar kind zorgt er in feite voor dat haar kind een psychische ziekte krijgt? Wat een onzin. Dat je van suiker hyperactieve kinderen krijgt is duidelijk, mensen moeten daarom ook niet gelijk de stempel adhd opplakken. Dat doen de leraren, ouders en psychologen tegenwoordig veel te snel. Reactie infoteur, 27-04-2014
Volgens Runow zijn melkeiwitten uit moedermelk de enige goede melkeiwitten voor een kind.

Cisca Langenberg, 24-04-2014 21:12 #1
Oud nieuws hoor. Onze zoon had hier ruim 20 jaar geleden al mee te maken. Iedereen verklaarde ons voor gek dat we de oplossing in de voeding zochten. Zelfs onze huisarts. We kregen echter een compleet ander kind. De heftigheid van de reactie op het voedsel (met name suiker) varieert met de jaren. De reactie op het voedsel varieerde van ontzettende boosheid tot depressiviteit en enorme ongegronde angsten.Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds heel blij dat we nooit aan medicijnen begonnen zijn. En we hoeven toch ook allemaal niet in het ideaal plaatje te passen. Het lijkt tegenwoordig wel of ieder kind dat niet voldoet aan het beeld van ouders en docenten gelijk maar aan de medicijnen moet. Jammer hoor. Reactie infoteur, 25-04-2014
Jullie zijn een positieve uitzondering. De meeste mensen hollen gelijk naar een arts voor medicijnen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-05-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: ADHD en voedsel
Reacties: 36
Medische informatie…
Schrijf mee!