InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Coeliakie en psychische stoornissen

Coeliakie en psychische stoornissen

Coeliakie en psychische stoornissen Mensen met coeliakie, wat inhoudt dat je overgevoelig bent voor granen, hadden vroeger vooral de symptomen winderigheid, diarree, buikpijn en groeistoornissen. Tegenwoordig zien steeds meer artsen in dat coeliakie ook de organen aantast met ontstekingen. Ook de hersenen zijn een orgaan! Vandaar dat relatief veel coeliakie mensen last hebben van depressie en schizofrenie. Ook de huid kan meer te verduren krijgen in de vorm van dermatitis en herpetformis. Verder zijn er onder mensen met coeliakie meer schildklierafwijkingen, auto-immuunhepatitis, reumatoide artritis en diabetes mellitus. Deze ziekten zijn niet toevallig voor een coeliakiepatiënt; er is een wetenschappelijk verband tussen ontstekingen elders in het lichaam en coeliakie.

Inhoud:

De coeliakie-ijsberg

Overigens geldt deze kennis niet enkel voor mensen die de diagnose coeliakie hebben gekregen. Er zijn namelijk veel meer mensen met coeliakie dan officieel zijn gediagnosticeerd; sommige experts spreken over acht maal zoveel mensen! Klaus Dietrich Runow spreekt daarom over de coeliakie-ijsberg. We zien slechts het topje van de ijsberg, maar 90 procent van mensen met coeliakie zien we niet. Uit Canadees onderzoek blijkt dat het bijna 12 jaar duurt voordat iemand met de ziekte coeliakie
De darm denkt mee, K.D. RunowDe darm denkt mee, K.D. Runow
wordt gediagnosticeerd. Daarvoor heeft men allerlei medicijnen gekregen tegen psychische stoornissen die door hun bijwerkingen al veel schade hebben kunnen veroorzaken. Medicijnen hebben immers bijwerkingen; ze veroorzaken andere ziekten. Voordat men de diagnose coeliakie krijgt blijken artsen eerst te zeggen dat de mensen bloedarmoede, stress of prikkelbaredarmsyndroom hebben.

De ruime definitie van coeliakie

Deskundige nemen de definitie van coeliakie vaak nog steeds te nauw; alsof het alleen om mensen met darmproblemen gaat. In feite leidt een groot deel van de mensen met autisme, schizofrenie, artritis, diabetes, bloedarmoede, stress en prikkelbaredarmsyndroom aan een glutenallergie of coeliakie. Niet bij iedereen leidt een glutenallergie tot darmproblemen; vandaar dat een enge definitie van coeliakie handhaven veel verwarring en verkeerde diagnoses oplevert. Coeliakie is in feite een overkoepelende term voor alle ziekten die te maken hebben met een glutenallergie of glutenintolerantie. Door dit over het hoofd te zien worden veel ziekten onnodig met medicijnen behandeld, terwijl de daadwerkelijke oorzaak, supermarktbrood en koemelk, niet weggenomen wordt.

Glutenallergie leidt tot vitamine D-tekort

Het verhaal stopt hier niet. Een glutenallergie kan als deze onbehandeld blijft leiden tot een vitamine D-tekort. Veel mensen voelen zich ineens een stuk positiever en evenwichtiger als ze vitamine D slikken. Depressieve mensen wordt regelmatig een vitamoine D-su[plement voorgeschreven. Ook deze groep mensen leidt in feite aan een glutenallergie. Verder kan een vitamine D-tekort op zijn beurt leiden tot een verminderde werking van het immuunsysteem. Hierdoor ben je meer vatbaar voor allerlei ziekten, ook ernstige ziekten als kanker kunnen ontstaan als het immuunsysteem niet optimaal functioneert. Daarnaast kan een coeliakie leiden tot miskramen en spontane abortussen.

Falende diagnostiek

De medische onkunde op coeliakiegebied kan tot vele persoonlijke drama's en medische ingrepen leiden. De maatschappij is jaarlijks miljarden euro's kwijt doordat de diagnostiek ten aanzien van glutenintolerantie faalt. Het wordt tijd dat de medische wereld zijn ogen opent voor de wijdverspreide glutenallergie onder de bevolking. Er zou een onderzoek moeten komen wat bijvoorbeeld door de Wereldgezondheidsorganisatie wordt gehouden. Daar is dit instituut voor in het leven geroepen maar zelfs dit logge, bureaucratische instituut werkt niet mee aan bewustwording op dit gebied. De antidepressiva die mensen dikwijls onterect slikken heeft vele ernstige bijwerkingen, waardoor men nog zieker wordt.

Verhoogde permeabiliteit of doorlaatbaarheid

Ziekten komen zelden door een aanwijsbare oorzaak. Meestal ligt een veelvoud van oorzaken ten grondslag aan een ziekte. Glutenallergie wordt versterkt door de psychische factor stress. Het is bij wetenschappers bekend dat er door stress minder secretorische antistoffen worden aangemaakt in het darmslijmvlies. Deze antistoffen vormen een belangrijk vangnet voor stoffen die niet het lichaam zouden moeten binnen dringen. Wanneer dit vangnet slecht functioneert kan dat in samenwerking met een glutenallergie leiden tot een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmen. Hierdoor kunnen minder goede stoffen in normale voeding zoals de nachtschadeproducten tomaten, aardappelen. aubergines, paprika, rode peper en goji-bessen in het lichaam binnen dringen en allergische reacties veroorzaken. Met andere woorden; een glutenintolerantie is een steeds verergerend probleem; daarom is het zo belangrijk dat er onderzoek naar wordt gedaan. In ieder geval is het raadzaam voor alle mensen om onmiddellijk te stoppen met het nuttigen van suiker, witmeelproducten en glucose-fructosestroop. Daarnaast kun je biologische oliën gebruiken in plaats van transvetrijke margarine. Deze eenvoudige maatregelen kunnen coeilakieverschijnselen, in de ruime, nieuwe definitie van deze ziekte, inclusief psychische stoornissen, verdwijnen.

Coeliakie, vooral onder ouderen

Een bijzonder groot misverstand is dat coeliakie vooral onder jeugdige mensen rondwaart. In 2011 toonde een Fins onderzoek aan dat er tweemaal zoveel vijftigers zijn die aan coeliakie leiden als jongeren. De symptomen van coeliakie kan bij iedereen weer anders naar boven komen. Dat is de reden dat iemand jarenlang met een sluimerende coeliakie onder de leden rondloopt, met alle problemen van dien.
Gerelateerde artikelen
Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetGlutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetEen allergie voor gluten komt in de samenleving erg veel voor: 2 tot 3% van de mensen heeft namelijk glutenintolerantie.…
Aandoening: CoeliakieAandoening: CoeliakieIemand die Coeliakie heeft, ook wel glutenintolerantie genoemd, kan niet tegen gluten. Gluten zitten in veel soorten pro…
Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Bij een voedselallergie reageert het immuunsysteem extra gevoelig op bepaalde stoffen. Voorbeelden zijn allergieën voor…
Allergie voor gluten (coeliakie)? Eenvoudig zelf te testenAllergie voor gluten (coeliakie)? Eenvoudig zelf te testenEen intolerantie of allergie voor gluten kan ernstige gevolgen hebben. Helaas duurt het bij veel patiënten lang voordat…
Wat zijn gluten? En wat is een glutenintolerantie?Wat zijn gluten? En wat is een glutenintolerantie?Wat is het verschil tussen een glutenallergie en een glutenintolerantie? Veel mensen denken namelijk dat dit hetzelfde i…
Bronnen en referenties
  • Andreas Moritz: het body & mind mysterie
  • Klaus Dietrich Runow: De darm denkt mee
  • Foto´s, afbeeldingen komen uit het publieke domein.
  • Afbeelding Nachtschadeproducten: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Coeliakie en psychische stoornissen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!