InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van drieblad

De geneeskracht van drieblad

De geneeskracht van drieblad Drieblad is een van oorsprong Noord-Amerikaanse plant die drie gekleurde bloembladeren heeft., Hij komt voor in het wit en in het bordeauxrood. Het plantje wordt niet hoger dan 30 tot 50 centimeter en kan een vorst van 35 graden overleven. Het plantje wordt bevrucht door vliegen en de geur ervan wordt door sommigen vergeleken met die van rottend vlees, waar vliegen juist veel van houden. Een plant krijgt elk jaar maar één vruchtje en dat volgroeit niet bij elke plant. Ze worden als sierplant gebruikt, ondanks de eigenaardige geur. Ze bloeien aan het eind van de lente en bevinden zich graag in de schaduw. Hij houdt van vochtrijke grond, ook in de zomer. Drieblad wordt door de indianen van Noord Amerika al duizenden jaren als geneesplant gebruikt bij vooral huidontstekingen, verminderen van pijn bij bevalling, aambeien, spataderen en candida.
Botanische tekening drieblad / Bron: Mary Vaux Walcott, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening drieblad / Bron: Mary Vaux Walcott, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Inhoudsstoffen en werking

Heel soms worden de bladeren gebruikt maar tegenwoordig wordt in de kruidengeneeskunde van drieblad uitsluitend de wortel gebruikt. De wortel wordt geoogst in de zomer en vervolgens tot poeder vermalen. In dit wortelpoeder zitten de steroïde saponinen diosgenine en trillarine, vluchtige en niet vluchtige oliën, gom, vitamine D, hartglycosiden, resine, cortisone, zetmeel en tanninen. De algemene werking van drieblad is samentrekkend, baringvergemakkelend, antiseptisch, schimmelwerend, baarmoederversterkend, hormoonbalansregulerend, bloedstelpend, slijmoplossend en bloedzuiverend.

Niet om te eten

Drieblad is geen eetbare plant. De jonge scheuten van drieblad kunnen gegeten worden maar dit wordt afgeraden aangezien het plukken van de scheuten bijna altijd leidt tot de dood van de plant. De wortel en het vruchtje zijn niet eetbaar.

Naamgeving drieblad

De Latijnse naam van drieblad is trillium erectum. In het Nederlands wordt deze plant zowel drieblad als boslelie genoemd. Meestal hebben planten meerdere alternatieve namen maar omdat deze plant relatief laat is ontdekt in de westerse wereld kennen we van deze plant niet veel volksnamen. In het Engels zijn er wel een aantal verschillende namen zoals: wake-robin, red trillium, purple trillium, Beth root en stinking Benjamin. In het Frans heet het trille rouge.

Traditioneel gebruik drieblad

De bladeren van drieblad werden wel op zweren en tumors gelegd om deze te genezen. De indianen maakten van de wortel van deze plant een thee. Deze thee werd ingezet om een kind te baren te vergemakkelijken. Daarnaast werd het voor menopauzeproblemen en menstruatieproblemen ingezet. Het is een afrodisiac onder de indianen van de V.S. en Canada. Hoesten, darmproblemen, aambeien, astma, longziekten en huidinfecties worden er eveneens mee behandeld. Diarree wordt traditioneel behandeld door melk te drinken waarin drieblad is getrokken.

Kanker en drieblad

Volgens een Japans onderzoek uit 2008, hebben de steroïde saponinen in drieblad een kankerbestrijdende werking bij kankercellijnen van leukemie(bloedkanker) aangetoond. Uit Australisch onderzoek uit 2009 blijkt dat er minstens elf steroïde saponinen in drieblad moet zitten. Daaronder vallen ook vetzuren waarvan Nobelprijswinnaar Dr. Otto Warburg heeft bewezen dat ze kanker bestrijden. Meer daarover kun je lezen in het boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´ van Brian Peskin.

Goed voor de spijsvertering

Trillium erectum of drieblad / Bron: Ken Thomas, Wikimedia Commons (Publiek domein)Trillium erectum of drieblad / Bron: Ken Thomas, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Drieblad heeft positieve effecten op de spijsvertering. De werking van deze stoffen zijn samentrekkend, darmwandverstevigend, ontstekingsremmend en bloedingsstelpend. Het wordt aanbevolen bij darmontstekingen, diarree, dysenterie en darmbloedingen.

Goed voor de longen

Het ademhalingssysteem vindt baat bij drieblad door de samentrekkende en slijmoplossende werking. Overtollige afscheiding wordt opgedroogd en slijmvliesontsteking wordt verminderd. Hierdoor kan het prima worden ingezet bij hoest wie gepaard gaat met slijmvorming. Astma en andere chronische longproblemen kunnen behandeld worden met een driebladextract of een thee van de wortelpoeder. Hemoptysis, het ophoesten van bloed, is eveneens behandelbaar met drieblad.

Voortplantingsorganen

Drieblad wekt weeën op en vermindert de pijn bij het baren van een kind. Omdat het de hormonen reguleert kan het menstruatieproblemen verminderen. De samentrekkende werkzaamheid zorgt ervoor dat bloedingen worden verminderd. Nabloedingen bij een bevalling worden ermee tegen gegaan maar ook abnormale baarmoederlijke bloedingen kunnen ermee bestreden worden. In de menopauze reguleert het al te grote vloeiingen en andere overgangsklachten. Het is een middel dat de pijnlijke tepels behandelt. Verder kan het aangewend worden als afrodisiacum.

Tegen bloedingen

Uitwendig wordt het gebruikt als lotion om bloedingen tegen te gaan. Vroeger werd het vermengd met vet om bloed te stelpen. Zweren en huidontstekingen genezen sneller als er een smeersel op basis van drieblad wordt gebruikt. Huidtumors, aambeien, spataderen, slangenbeten, insectenbeten- en steken worden allemaal met drieblad behandeld. Voor deze aandoeningen is het mogelijk om een papje van de wortelpoeder te maken en deze op de zieke plek aan te brengen. Voor vrouwen geldt dat ze een vaginale spoeling kunnen doen met drieblad; dat werkt antiseptisch. Het kan candida en trichomonas verminderen. In het
Geel en rood drieblad / Bron: Scott Detwiler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Geel en rood drieblad / Bron: Scott Detwiler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
algemeen remt het de vaginale afscheiding.

Wanneer moet je het niet gebruiken?

Drieblad moet niet worden gebruikt bij reflux of maagzuurvorming in de slokdarm. Ook bij zwangerschap is het raadzaam om drieblad alleen te gebruiken op voorschrift van een arts. Wanneer je last hebt van een hartziekte en medicijnen slikt of kruiden gebruikt dat is het belangrijk om te weten dat drieblad het effect van hartglycosiden beïnvloedt.
Gerelateerde artikelen
Schaduwplanten voor vochtige grondIn veel tuinen is wel een plek te vinden met lichte schaduw en waar de grond vochtig blijft in het groeiseizoen. Daar pa…
Vaste planten voor in de schaduwVaste planten voor in de schaduwEen schaduwtuin vraagt om creatief tuinieren. Het hoeft absoluut geen donkere en saaie tuin te worden. Integendeel, want…
Bloembollen voor in de halfschaduw of schaduwBloembollen voor in de halfschaduw of schaduwTussen het grote aanbod van bloembollen, zitten ook veel soorten die heel goed aangeplant kunnen worden in de halfschadu…
Indiaanse rituele kruidentuinTuinen kunnen meer zijn dan wat modieuze wegwerpplanten in een saai voortuintje. Tuinen kunnen meer zijn dan een statuss…
Onkruid, ons beste geneeskruid'On'kruiden langs wegranden en op braakliggende terreinen blijken onze meeste waardevolle geneeskruiden te zijn. Ze zitt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Plismo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Algemene info: http://www.plantphysiology.org/content/117/1/183.full
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Trillium_erectum
  • Boek: Anne McIntyre, Handboek kruidengeneeskunde
  • Tegen kankercellijnen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18822438
  • 11 sterïde saponinen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19091359
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Trille_rouge
  • Gebruikstoepassingen: http://www.richters.com/Web_store/web_store.cgi?searchterm=bethroot&search_catalogue_button=Go
  • Afbeelding bron 1: Mary Vaux Walcott, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Ken Thomas, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Scott Detwiler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van drieblad"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!