InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Artrose blijkt voedselallergie
mijn kijk op

Artrose blijkt voedselallergie

Artrose is botslijtage. De pijn wordt echter niet door deze slijtage veroorzaakt. Artrosepijn vindt zijn oorzaak in ontstekingen. Deze ontstekingen ontstaan op verschillende manieren. Een van die manieren is opvallend. Artrose blijkt namelijk in het merendeel van de gevallen te ontstaan door voedselallergie. Iedereen is weer allergisch voor andere voedingsstoffen. Voorbeelden van voedsel waar mensen allergisch voor zijn, zijn suiker, witmeelproducten, fructosestroop, transvet en chocolade.
Bron: Jojo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Jojo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

De artrosemythe doorgeprikt

Artrose heeft tientallen jaren lang een foutieve oorzaak gekregen. Artsen gingen ervan uit dat de pijn zou ontstaan door slijtage. Artrose wordt veel bij oudere mensen met obesitas gezien. In hun knieën, die veel te verduren hebben, kan artrose ontstaan. Maar is dit een vorm van slijtage? Je zou het wel zeggen, omdat de knieën extra belasting moeten verduren. Het is echter zo dat mensen uit dezelfde categorie ook vaker last hebben van artrose aan de handen. Vingers krijgen geen extra gewicht te verduren. Logisch denkende mensen hadden daarom al langer de artrosemythe kunnen doorprikken.

Artrose is een auto-immuunziekte

Artrosepijn wordt veroorzaakt door ontstekingscellen die zich normaal gesproken tegen een pathogene indringer richten. In het geval van artrose richten deze zelf zich tegen het kraakbeen waardoor een ontstekings- of infectiepijn ontstaat. Hoofdonderzoeker van een Stanfords onderzoeksteam uit 2011 kwam erachter dat de ontstekingscellen reeds actief waren voordat de artrosepijn zich ontwikkelde. Hierdoor is de kans levensgroot dat artrose net als artritis een auto-immuunziekte is. Dat is dan ook de reden dat artrose niet zozeer bij ouderen voorkomt; het is ook een ziekte die veertigers aandoet.

Geen slijtage

Via een ingewikkeld proces blijkt dat het kraakbeen in de gewrichten wordt aangetast. Dit proces wordt MembraanAanvallendComplex of MAC genoemd. Tijdens een MAC worden er eiwitten gebonden aan kraakbeencellen. Daarnaast worden er meer enzymen rond het kraakbeen aangetroffen. Daardoor wordt het kraakbeen in versneld tempo afgebroken. Deze processen hebben niets met slijtage te maken. De medische wereld dient zijn visie op artrose volledig bij te stellen.

Artrose is geneesbaar

Het Stanfords onderzoek heeft grote consekwenties voor het denken over artrose. Reguliere artsen menen anno 2014 nog steeds dat artrose ongeneeslijk is. Dat blijkt niet waar. Er dient een paradigmaverschuiving ten aanzien van artrose plaats te vinden. Ontstekingen kunnen namelijk uitstekend worden genezen. Dat kan op een aantal manieren. Ten eerste is het belangrijk om de oorzaken van ontstekingen weg te nemen en ten tweede is het van belang om ontstekingsremmende geneesplanten tot ons te nemen. Ananas is daar een voorbeeld van omdat er bromelaïne in zit. Deze stof doet zwellingen door ontstekingen verkleinen.

Allergenentabel

Hier volgt een tabel van voeding die ontstekingen kunnen veroorzaken. Het zijn zogenaamde allergenen; dat zijn stoffen die allergische reacties kunnen opleveren.
MelkZuivelproductenSojaproductenSuikerNachtschadegroenten
TarweChocoladeEierenRundvleesKoffie
MaisSinaasappelsVarkensvleesGistThee

Melk leidt tot osteoporose, botbreuken en aderverkalking. Artrose is slechts één van de mogelijke gevolgen van melk drinken.

Elimineren betekent herstel van artrose

Het elimineren van deze voedselsoorten betekent dat in de meeste gevallen er geen artrosepijn meer wordt waargenomen. Het kraakbeen krijgt de kans om zich te herstellen. Hierdoor worden de pijnen weggenomen. Voor al deze allergene voedingssoorten geldt dat er gifstoffen in zitten. Normaal gesproken nemen we deze gifstoffen niet op. Er zijn echter omstandigheden waaronder we deze giffen wel opnemen. Een daarvan is een verhoogde permeabiliteit van de darmen. Dat betekent dat de darmen meer nonnutriënten of toxinen doorlaten. Deze toxinen (gifstoffen) hopen zich op in bijvoorbeeld het kraakbeen en zorgen daar voor ontstekingen. Hierdoor kunnen artrosepijnen ontstaan.

Waarom mensen met obesitas vaker artrosepijn hebben

Gifstoffen in voedsel zijn medeoorzaak van artrose. Cytokines, chemokines en adipokines liggen opgeslagen in vetweefsel. Deze stoffen bevorderen het ontstaan van ontstekingen. Mensen die leiden aan obesitas hebben meer van deze ontstekingsbevorderaars in hun weefsel. Daardoor kan artrose extra getriggerd worden. Dat is de hoofdreden dat artrose zich vaker voordoet bij mensen die leiden aan obesitas. Het is namelijk zo dat vetweefsel een opslagplek is voor allerlei gifstoffen.

Wat je niet moet eten

In het algemeen is het belangrijk voor de artrosepatiënt om gebakken voedsel, geprocesseerd voedsel, witte suiker en koolhydraten te laten staan. Daarnaast is het verstandig om alleen verse groenten te eten. Andere voedselsoorten die tot problemen kunnen leiden zijn varkensvlees, rundvlees, zuivel en tarweproducten.

Het Mediterrane dieet

Sommigen mensen noemen dit het Mediterrane dieet. Verse groenten die kort gestoomd of geblancheerd zijn, hebben een een stuk meer gezondheidsvoordelen dan gebakken groenten, helemaal als deze groenten gebakken zijn in zonnebloemolie, arachideolie of raapzaadolie uit de supermarkt. Als je toch groenten wilt bakken gebruik dan roomboter of kokosolie. Dat zijn twee bakmiddelen waarbij er geen ontstekingsbevorderende stoffen worden aangemaakt.

Te weinig omega 3

De oliën uit de supermarkt bevatten te weinig omega 3 en te veel omega 6. Omega 3 is ontstekingsremmend en omega 6 is ontstekingsbevorderend. Verder zijn deze oliën gefilterd en geraffineerd. Hierdoor zit slechts een fractie van de voedingsstoffen in deze oliën van wat er had kunnen inzitten. Ontstekingen zorgen overigens niet slechts voor artrose. Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen kunnen ook obesitas, kanker, alzheimer, hart- en vaatziekten veroorzaken.

Ontstekingsremmer zorgt voor ontstekingen.

Soms komen stoffen die ontstekingen veroorzaken uit een onverwachte hoek. NSAID is een pijnstillend en ontstekingsremmend medicijn. Maar werkt het ook? Uit de onderzoeken van fabrikanten blijkt dat het zeer goed werkt. Er zijn ook onafhankelijke onderzoekers naar NSAID, zoals Peter Gotsche. Hij vond juist uit dat ontstekingsremmers helemaal geen ontstekingen remmen. Gotsche publiceerde een onderzoek waaruit blijkt dat farmaceutische fabrikanten de resultaten van hun onderzoek hebben gemanipuleerd. NSAID's hebben vele bijwerkingen zoals maagbloedingen. De darmflora, een levend orgaan, wordt ernstig verstoord door deze stoffen.

Nachtschade zorgt voor artrose

Nachtschadegroenten zoals aubergine, aardappel, tomaat, paprika en rode peper zijn een belangrijke ontstekingsfactor voor artrose. Uit onderzoek onder 434 mensen blijkt dat artrose in 68% van de gevallen kan worden opgelost door nachtschadegroenten uit het dieet te halen. In nachtschadegroenten zitten veel alkaloïden met ongezonde werkingen. Zo zit er solanine in aardappel en tomatine in tomaat. In dit verband is het nuttig om op te merken dat de meeste rokers op den duur last krijgen van artrose. Tabak is eveneens een nachtschadeplant. Tabak kan niet alleen leiden tot artrose maar ook tot artritis, wat ook wel reuma wordt genoemd.
Gerelateerde artikelen
Artrose hetzelfde als versleten gewrichten?Artrose (oftewel osteoartritis) is een reumatische aandoening en niet het gevolg van een normaal verouderingsproces. Art…
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertWanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun…
Artrose bij het paardArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Aandoening: ArtroseAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Bronnen en referenties
  • Medisch dossier, jaargang 16, no 3 april 2014
  • Afbeelding bron 1: Jojo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Artrose blijkt voedselallergie"

Reacties

Lukas, 06-11-2017 08:55 #63
Hallo,

bedankt voor het artikel.
Kan ik ergens de wetenschappelijke referentie vinden?

Alvast bedankt!

Christine, 29-10-2017 18:12 #62
Las met bijzondere belangstelling dit artikel.
Ben van plan mijn volledige voeding om te gooien want ik heb géén kraakbeen meer tussen de knieën (pijnlijk) en wist niet dat men via een aangepaste voeding al een en ander kan verhelpen.
Mijn vraag : kan er nog enige verbetering optreden na omschakeling voeding én : kan er eventueel opnieuw kraakbeen op natuurlijke wijze worden aangemaakt?
Alvast bedankt!

Patricia, 29-10-2017 07:35 #61
Ik ben enorm geboeid door dit artikel. Zou er graag meer over willen weten want het klinkt herkenbaar. Maar hoe weet ik nu wat voor mij persoonlijk geldt? Kun je hiervoor naar de huisarts of zijn hier voedingsdeskundigen in gespecialiseerd?

B. Honings, 28-10-2017 11:24 #60
Wat kan je dan wel nog eten, geen melk producten geen varkens en rundvlees geen tomaten en paprika en geen tarwe producten?

Astrid, 27-10-2017 14:10 #59
Annemie, lees het GAPS boek eens van dr. Campbell. Er gaat een wereld voor je open, de wereld van de darmen.
Ik ben er zelf al jaren van overtuigd dat 9 van de 10 kwalen en ziektes uit de darmen komen. De slechte voeding die wij eten vanuit de supermarkt maakt onze darmflora steeds zwakker. Echt waar, dat boek is echt het lezen waard.
Ik doe zelf nu al 2 jaar het GAPS dieet en eet voornamelijk groente, iets fruit, veel vis en wat vlees. Ik voel me zoveel beter dan 2 jaar geleden. Het verschil tussen groente uit de supermarkt of biologische groente maakt al zo'n verschil. Ik merk het direct aan mijn lichaam als ik supermarkt groente eet, aan het eind van de maand als mijn geld wel eens op is. Haha.

Annemie, 27-10-2017 12:04 #58
Ik heb een niet definieerbare reumatische aandoening en kreeg hier leflonumide voor. Sinds een aantal maanden heel veel last van mijn darmen. Volgens de reumatoloog en de huisarts kan dit niet aan de medicatie liggen, terwijl de klachten al minder werden toen ik stopte met de medicatie. Het zou een bacterie in de darmen zijn. Volgens het artikel kan de darmflora ernstig verstoord raken. Ik heb hier nu antibiotica voor gekregen maar het is nog niet helemaal weg. Is er iets anders wat ik kan doen?

Joke, 27-10-2017 08:06 #57
Ik kreeg 11 jaar geleden na diverse onderzoeken in het Jan van Bremeninstituut de diagnose artrose vd reumatoloog. Toen ik echter overstapte op het paleodieet, verdwenen mijn klachten en zijn ze nooit meer teruggekomen. Inmiddels eet ik niet meer strikt Paleo, maar ik merk aan mijn handen als ik té ongezond gegeten heb, dat ik bijv. granen weer even moet vermijden.

Fien, 27-10-2017 07:53 #56
Hallo. Recent is mijn bloed uitgebreid onderzocht, en daar zag men geen ontsteking in. Ik ben voorstander van met voeding sturen. Is alle zuivel slecht, of gefermenteerde juist goed? Yoghurt bijv. Ik volg het dieet grotendeels, maar krijg evengoed steeds meer pijn in handen, voeten en rug. Ik bak zelf zuurdesem speltbrood en eet nauwelijks aardappelen.Het enige dat ik nog weg zou kunnen laten zijn 2à3 paprika's per week en 3 keer per week biologisch vlees. En de yoghurt dan, maar ik heb altijd begrepen dat dat juist wel goed is… Ik eet ook vrij veel lijnzaad, is daar nog iets over te zeggen?

Tine V. D. Akker-Westra, 05-08-2017 16:04 #55
Wat kun je eten als vervanging van brood en aardappelen?

Eric, 21-06-2017 21:18 #54
Dank voor het artikel. Voor mij zou het verhelderend zijn te lezen of bv. alle zuivelproducten afgeraden worden. Of is er nog verschil tussen bv. melk en karnemelk of yoghurt en kwark? Daarnaast zou het informatief zijn te weten hoe door de dag heen de maaltijden eruit zouden kunnen zien, rekening houdend met het verminderen van de allergenen. Groet!

Carla, 22-04-2017 15:30 #53
Vooral het eten van vlees, helemaal rood vlees, is de oorzaak van artrose en artritis. Dit vind ik niet in uw verhaal.

Froukje, 20-02-2017 13:00 #52
Hallo,
Een aantal jaar geleden ben ik vanwege een hallux valgus aan mijn voet geopereerd (stuk bot weggehaald en teen rechtgezet). Sindsdien heb ik af en aan een pijnlijke voet. Er is artrose vastgesteld, men zegt dat dit 1 van de risico's van een dergelijke operatie is. Ik wil heel graag uitproberen of ik met voeding iets aan de pijn kan doen. Dit artikel is erg behulpzaam, dankjewel. Ook de reactie van Esmeralda vind ik waardevol. Van haar zou ik graag horen welk kookboek zij gebruikt en hoe het op het moment met haar gaat.

Geertje, 08-02-2017 21:46 #51
Mooi artikel, En inderdaad, in de reguliere geneeskunde gaat het met name om symptoombestrijding! Er wordt veel te weinig onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaken. Het is in elk geval opmerkelijk dat vooral de westerse bevolking kampt met zo veel auto immuun-achtige aandoeningen waaronder artrose. En als we dan bedenken dat de bevolking in de landen waar weinig of geen zuivel wordt gebruikt hier schijnbaar geen last van heeft, zet dat me toch wel aan het denken. Dus waarom geen poging wagen en deze voedingsmiddelen (tijdelijk) bannen?

Helena, 22-10-2016 08:42 #50
Beste Thomas,
Allereerst dank voor de heldere informatie die je geeft over voeding & artrose. Ik ben 48 en bij mij is een tijdje terug ook artrose geconstateerd. Omdat ik te zwaar ben, ben ik sinds een maand op dieet. Ik had voor die tijd al last van mijn knieen (door de artrose), maar sinds ik kilo's verlies heb ik ineens op meer plekken (handen, polsen, schouders) last van gewrichtspijn. Volgens mijn huisarts ook artrose. Ik vermijd in mijn dieet al zoveel mogelijk de voedingsmiddelen die artrose/ontsteking veroorzaken. Is het ook mogelijk dat er door het afvallen gifstoffen vrijkomen die de artrose bevorderen? En zoja heb jij misschien advies om hier mee om te gaan? Alvast dank voor je reactie. Groet, Helena

Bd, 11-09-2016 00:48 #49
Na genezing van reumatoïde artritis drie jaar geleden, heb ik nu helaas ernstige artrose. Ik merk echter een duidelijk verband met hormonen/de overgang! Wat is er dan te doen tegen de kraakbeenschade? Hoe kan ik actief daar wat tegen doen?

Andre, 02-09-2016 22:14 #48
Hoi Tom,

Ik heb las van ontstekingen in mijn knie en heb daarnaast nog een aantal klachten waaronder vermoeidheid. Uit een triple ontlastingsonderzoek kwam uit dat mijn darmslijmvlies zo goed als weg is en een bacteriele en parasieten overgroei heb. Zodra dit weer in balans is kan het aangetaste kraakbeen in de knie zich weer uit zichzelf herstellen? Veel artsen zeggen dat kraakbeen niet meer hersteld.

Groetjes,
Andre Reactie infoteur, 06-09-2016
Ja het kraakbeen kan in principe herstellen. Het zal een tijdje (zeker maanden, hou rekening met jaren) duren en je zult veel aangepast moeten eten en drinken, maar het is in principe mogelijk.

Els, 28-06-2016 19:27 #47
Dag ik heb ook al heel lang artrose. Ben nu 57 maar als ik jullie artikel lees hoe ziet dan een dag eten er uit? Geen brood, geen gebakken voedsel, geen vlees? Konijnen hebben vast geen last van artrose. Wat kan ik dan wel eten? Jullie geven daar niet echt een antwoord op. Reactie infoteur, 07-09-2016
Een eliminatiedieet tegen artrose is niet gemakkelijk. Het wordt vaak in overleg met een fytotherapeut gedaan. Je kan een paar dingen niet meer eten, tijdelijk. Maar je hoeft heus geen honger te leiden.

Je kan het ook anders doen. Dan moet je het allemaal zelf uitvinden. Dat heeft voordelen. Je zou zelf alleen vlees kunnen schrappen voor 4 weken en afwachten. Als de symptomen verminderen of verdwijnen dan weet je al erg veel.

Jarno, 16-06-2016 12:30 #46
Zeer interessant artikel, ben nu nog meer overtuigd van de correlatie voeding - gewrichtspijn. Heb sinds een jaar of twee (ben nu 42) regelmatig pijnlijke handen. Foto's gemaakt "ja meneer, artritis" maar het gekke is dat ik er sindsdien er meer en beter op let, soms geen pijn is. Afgelopen winter nergens last van, totaal pijnvrij. En in mei begon het weer, nu voornamelijk rechterhand die pijnlijk is.

Graag zou ik een zo compleet mogelijke allergietest doen, om erachter te komen voor welke voedingsmiddelen ik allergisch zal blijken te zijn. Waar kan zoiets? Begrijp dat de gevestigde medische orde deze theorieën nog niet omarmt, maar een allergietest is toch universeel? Reactie infoteur, 22-06-2016
Allergietest is zeer beperkt van aard en kwaliteit. Het zegt vrijwel niets over voedselallergie.

Een eliminatiedieet zou je kunnen helpen. Dan worden alle potentieel allergische voedingssoorten geweerd voor een paar weken en vervolgens 1 voor 1 in het menu terug gebracht. Op die manier weet je waarvan je een reactie krijgt.

Patrick, 13-05-2016 16:17 #45
Er zijn veel alternatieve middelen tegen de aanpak. Vriend van mij heeft er al jaren last en is nu sinds enige tijd Double Helix Water gaan gebruiken, dit heeft hem behoorlijk geholpen. Het zijn geconcentreerde druppels die je met een verstuiver gebruikt. Het is natuurlijk en ik hoor van hem dat het hem enorm helpt. Reactie infoteur, 08-09-2016
Dat is een casus maar we kunnen niet uitgaan van ´ik heb gehoord dat´-verhalen in de wetenschap. Daarbij heeft je vriend misschien ook wel vlees een paar weken niet gegeten, en dan weet je nog niet waar het genezende effect door komt.

Hilde Dekesel, 27-04-2016 20:20 #44
Mijn artrose is begonnen rond mijn dertigste (ik ben nu 51). Ik heb artrose in heupen, onderrug, nek, vingers, middenvoetsbeentjes, schouders. Ik heb ook al jaren fibromyalgie en spasmofolie. Ik heb met veel aandacht het artikel gelezen en vind het heel interessant. Ik begrijp heel goed dat je het best een eliminatiedieet doet onder begeleiding van een arts. In een ander artikel las ik dat je hiervoor het best naar een universitair ziekenhuis gaat omdat zij over de nieuwste technieken beschikken. Zijn er hier lezers die ervaring hebben met dit in UZ Gent? Reactie infoteur, 29-04-2016
Hilde, het blijkt juist dat universitaire ziekenhuizen helemaal geen belangstelling hebben voor dit dieet. Ik zou het graag anders zien maar ziekenhuizen denken helaas nog steeds in termen van farmaceutische medicijnen en niet in termen van het beste medicijn op onze planeet: voedsel. Het blijkt telkens weer dat mensen die tientallen jaren lang bij reguliere artsen met dit probleem hebben rond gelopen, in een paar maanden ervan af kunnen geraken als ze op alternatieve wijze zich laten behandelen én genezen.

Marije, 24-04-2016 13:02 #43
Ik heb niet eens het hele stuk gelezen want als er al staat dat artrose geneesbaar is en dat de pijn puur door ontstekingen ontstaat dan haak ik af! Pijn wordt veroorzaakt door het over elkaar heen schuren van bot en osteofyten. Ontstekingen kunnen daar zeker een schepje bovenop doen, maar vormen dus niet de basis voor pijn. Daarbij kunnen mijn inziens eenmaal ontstane ofsteofyten niet meer teruggedraaid worden en is artrose dus niet geneesbaar. Ik raad iedereen aan informatie in te winnen bij het Reumafonds (je kunt er kosteloos een boekje over artrose opvragen) en niet klakkeloos informatie van internet over te nemen. Reactie infoteur, 25-04-2016
Je hangt oude wetenschap aan. Wetenschappers weten nu dat artrose beslist niet door slijtage ontstaat. Slijtage was een verkeerde theorie; deze is volledig ontkracht. Maar als je wetenschappelijke bevindingen wilt ontkennen, dan is dat jouw verantwoordelijkheid en jouw probleem.

Dorien Huijgen, 23-04-2016 22:32 #42
Een tip. Zoek een kPNI therapeut. Zij zoeken samen met client de oorzaak van deze ontstekingen en kunnen een compleet interventie programma opzetten om deze low grade ontstekingen te elimineren en weefsel weer opnieuw op te bouwen. Daarbij wordt voeding als medicijn ingezet.

Janny, 20-04-2016 19:04 #41
Ben erg onder de indruk van dit artikel. Ik ben artrose patiënt al jaren en heb veel last. Als ik de lijst verboden middelen bekijk is dit mooi, maar ik zou liever een lijst zien met middelen die ik wel vrij kan eten. Waar kan ik die lijst vinden? En kun je de allergie overwinnen, kan dit overgaan? Graag meer tips!
Hartelijk bedankt.
Hartelijke groet Janny Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Janny, ja het kan overgaan. Uit Zweeds onderzoek bleek eens dat mensen die waren overgestapt op vegetarisch eten, na drie geen of veel minder artroseklachten hadden. In dit artikel staan een paar handvatten hoe artrose kan worden aangepakt. Uiteindelijk is ieder lichaam anders en heeft iedereen een andere medische achtergrond. Hoewel een oplossing soms heel simpel kan zijn, is de medische achtergrondproblematiek dikwijls complex. Je kunt een grote zelfstudie doen naar het fenomeen artrose of je kunt informatie inwinnen van artsen. Soms werkt een bezoek aan een natuurarts of fytotherapeut heel verhelderend.

Mabula, 20-04-2016 10:59 #40
Ik heb een paar vragen naar aanleiding van dit artikel:

1) ik zie nergens een serieuze referentie, kunt u een aantal referenties van echte artikelen geven waarin datgene staat wat u beweert? De referentie van medisch dossier, 3 april 2014, is geen referentie, want het is geen link naar daadwerkelijke informatie.

2) ik heb zelf een slecht skelet (tegen osteoporose aan op leeftijd van 37 jaar) door chronische sarcoidose en ik word al een paar jaar behandeld met medicatie zoals alendroninezuur en kalksupplement. Beide medicaties hebben juist gelukkig gezorgd voor een lichte verbetering van mijn skelet de laatste jaren en dit is min of meer in tegenspraak met een aantal zaken die u beweert in het artikel en de reacties hieronder.

3) Heeft u zelf een medische opleiding voltooid?

Aangezien ik al lang ziek ben en u beweert dat ik mogelijk foutief behandeld word zou ik graag van u de relevante wetenschappelijke referenties zien, zodat ik het kan laten zien en bespreken met mijn behandelaars. Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Mabula,
Medisch Dossier is een tijdschrift waarin artikelen staan die gebaseerd zijn op vele wetenschappelijke bronnen. Hier is een bron die op internet staat, een onderzoek waaruit blijkt dat de juiste voeding helpt bij osteoporose: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779427/
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat stoffen als vitamine D3, vitamine E, vitamine C erg belangriuhjk zijn voor de botopbouw. De groep wetenschappers die deze onderzoeken doen, moeten telkens vechten om hun inzichten geaccepteerd te krijgen door de huidige visie die stelt dat je osteoporose kunt behandelen met medicijnen.

Het probleem is dat in de huidige geneeskunde men alleen denkt aan behandelen, zonder genezen. In de laatste 30 jaar zijn er steeds meer wetenschappers die tot het inzicht komen dat vrijwel elke ziekte te genezen is met voeding. Medicijnen werken juist averechts; de bijwerkingen maken het lichaam zieker dan voorheen. Ook sarcoïdose kan genezen worden, iets wat reguliere artsen niet snel zullen zeggen.

Ik ben een onderzoeker en heb wetenschapsfilosofiecolleges aan de universiteit gevolgd zodat ik wetenschappelijke onderzoeken op hun relevantie kan toetsen. Daarnaast heb ik veel meer dingen gedaan maar ik ben geen arts en dat is maar goed ook, want dan kan ik onbevooroordeeld naar deze materie kijken. Artsen hebben namelijk altijd belangen te vertegenwoordigen. Zij krijgen geld voor elk medicijn dat zij je voorschrijven, ongeacht of dit medicijn genezend werkt of niet. Waarom leggen mensen eigenlijk de autoriteit over de gezondheid van hun eigen lichaam in handen van figuren zoals artsen die blijken telkens fouten te maken? En waarom accepteren mensen het dat ze ´behandeld worden´ in plaats van genezen? Thomas Dijkman

Lewis, 17-03-2016 10:26 #39
Dank voor uw interessante artikel. al 13 jaar heb ik artrose in de enkel, en ik dacht dat ik alles gezien had qua theorie cq oplossing. uw theorie klinkt aannemelijk, en ik ga hem ook zeker proberen. maar er is bij mij 1 groot vraagteken. als artrose een ontsteking of allergie is, hoe komt het dan dat mri-scan en echografie bij mij een duidelijke afwezigheid van kraakbeen laten zien? dat duidt dan toch op een mechanisch probleem ipv een allergie/ontsteking?

mvrgr. Reactie infoteur, 24-03-2016
De ontsteking zorgt ervoor dat kraakbeenmateriaal afsterft.

In het algemeen is het een bekend gegeven in de medische wetenschap dat infecties kunnen leiden tot het afsterven van lichaamsweefsel.

Yvonne, 29-02-2016 11:59 #38
Wie weet er iets over Body Stress Release (BSR) in relatie tot artrose? Ik heb op de foto slijtage in de ruggenwervels. Had enorme uitstralende pijn in heup. Ging al heel lang hinkend / mank de dag door. Na al 2 behandelingen BSR is de heuppijn al met 75 procent gedaald! Reactie infoteur, 24-03-2016
Volgens sommige artsen worden rugklachten voor het leeuwendeel veroorzaakt door sierproblemen in plaats van de ruggenwervel. De mainstream geneeskunde zet alle kaarten in op artrose of de ruggenwervelslijtage, maar dat is een eenzijdige visie waarmee het merendeel van mensen met rugklachten niet geholpen zijn. Ik ben helemaal niet verbaasd dat BSR na twee behandelingen al helpt. In dit geval is de kans zeer groot dat de artsen in het ziekenhuis een verkeerde diagnose hebben gesteld, want dat gebeurt vrijwel standaard als het gaat om rugproblemen.

De reguliere geneeskunde zou meer aandacht moeten vertonen voor spierspanningen als oorzaak van rugperikelen om zodoende tot meer adequate en waarheidsgetrouwe diagnoses te komen.

Dick Houweling, 21-02-2016 10:15 #37
Wij hebben als bedrijf wetenschappelijk onderzoek laten verrichten door het Medisch Spectrum Twente.
D'r. Frits Oosterveld heeft, onder supervisie van Prof. D'r. J.J. Rasker uitgebreid onderzoek gedaan naar de werking van onze Infrarood warmtecabine bij Artrose, Artritis, Bechterew en Fybromialgie en de resultaten daarmee zijn uitstekend te noemen. De resultaten van deze onderzoekend zijn wereldwijd in diverse vooraanstaande medische vakbladen gepubliceerd en inmiddels op veel congressen besproken. Belangrijk is gebleken dat wij geen rommel in ons lichaam moeten stoppen maar dat het er uit moet. Dit werkt uitstekend met ons systeem. Niet door omgevingswarmte, maar door het juiste Infrarood te gebruiken. De publicaties met resultaten kunt u per mail aan ons opvragen.

Astrid, 19-02-2016 15:58 #36
Wat kan je ipv suiker wel nemen? Reactie infoteur, 27-03-2016
Http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/114048-10-suikervervangers-gezonde-lof-der-zoetheid.html

Anita de Jong, 15-01-2016 10:28 #35
Ik werk in een dierenkliniek, zie vele honden en katten zelfs op jonge leeftijd met artrose klachten komen, vreemd want ook bij hen zou het dan om voedselallergie gaan? Wij passen goudacupunctuur toe om de ontstekingen tegen te gaan dit werkt super. Reactie infoteur, 19-01-2016
Volgens mij zijn er twee hoofdoorzaken van artrose bij honden. De eerste is dat honden te veel doorgefokt worden. Vooral rashonden worden steeds zwakker van gestel. De tweede oorzaak is dat het voedsel voor dieren bijzonder laag van kwaliteit is. Van beenderen, koppen, kraakbeen, huid, haar, hoeven, nagels en ander dierlijk afval worden blikken diervoer en brokjes gemaakt. In het voer worden synthetische geurstoffen gedaan welke de illusie meegeven dat hetgeen voorgeschoteld is lekker behoort te worden gevonden. Die synthetische stoffen zorgen er ook voor dat de dieren zich overeten. Of dat gezond is laat ik over aan je eigen oordeel.

Esmeralda, 10-01-2016 20:32 #34
Interessante info. Zelf ben ik 3 weken geleden nog bij mijn reumatoloog geweest ter controle. Had best wel veel last van artrosepijn. Weer foto's laten maken en nieuw recept gekregen voor Meloxicam. Gesproken met hem over voeding. Hij zag dat niet zo zitten. Geen bewijs…
Vervolgens bij een orthomoleculaire voedingsgeneeskundige geweest. Op haar advies dieet aangepast. Zuivel/nachtschades/granen/aardappelen/citrusvruchten/varkensvlees en schaaldieren: NIET meer eten. Vooral suiker en zout laten staan. Geen mais. Geen soja. Geen peulvruchten. Van de een op de andere dag gewoon gedaan. Kookboek over oervoeding aangeschaft. Recepten uitzoeken en maaltijden plannen. Inkopen doen en aan de slag. TWEE DAGEN! En ik merkte het verschil. Nu drie weken verder en ik voel me echt stukken beter. Mijn man doet mee voor de support en voelt zich een stuk lichter. Mooi toch? Alleen met de kerst moest ik wat van de Tiramisu. Maar echt: het is heel goed te doen. Eet totaal 1 kg aan groenten en fruit, vers uiteraard, en meer groenten dan fruit. Weinig vlees, liefst geen kip, wel weer vis. Proteïnen heb je nodig voor spieropbouw- en behoud. Je kunt ook een proteïnepoeder van pure hennep gebruiken in bijv. amandelmelk. En inderdaad alleen kokosolie of zuivere roomboter gebruiken. Geen andere vetten. En tot slot: handjevol nootjes liefst rauwe amandelen per dag en geen pindakaas maar wel amandelboter/kaas. Op kastanjecracker bijvoorbeeld. Te koop bij goede drogist o.a. gezond&wel. Doen! Reactie infoteur, 19-01-2016
Bedankt voor het delen van je ervaring! Je geeft hele goede tips!

Carina, 08-10-2015 18:48 #33
Heb iets dergelijks ook juist ergens anders gelezen, ben op zoek gegaan naar meer info en kwam het dus ook op jullie site tegen. Dank. Ik verga van de pijn en bij het lezen van die eieren realiseerde ik me dat ik iedere ochtend met veel genoegen 2 gekookte eitjes eet! Nadat ik ze ongeveer 10 jaar niet had gegeten. Zal ze missen, maar ga toch proberen ze te laten liggen, samen met alle nachtschaden. Reactie infoteur, 16-02-2016
Wat goed, ik hoop dat het helpt. Het kan ook helpen om medicinale voeding te gebruiken tegen artrose, in combinatie met het eliminatiedieet.

Magda, 03-10-2015 11:03 #32
Ik weet niet of ik op de goede pagina zit maar ik heb een vraag over osteoporose en calcium, ik heb ingezakte wervels en eet iedere dag 1 tablet calcium met vitamine D van 1000 mg. Daarbij krijg ik ieder jaar een kalkinfuus omdat ik hele slechte botten hebt ( heb ik op de foto gezien ), ik schrik dan als ik lees dat teveel calcium heel slecht is, wat moet ik nu doen?

M.v.g Magda Frank Reactie infoteur, 06-12-2015
Tja, dat is een probleem want de artsen volgen nog niet de huidige stand van zaken in de wetenschap op dit gebied. Je moet eigen verantwoordelijkheid nemen op basis van informatie die je inwint. Je kan bv naar een fytotherapeut of natuurgeneeskundige gaan om te vragen hoe zij hierover denken.

Hennie van Brussel, 25-07-2015 11:13 #31
Snds mijn knieoperatie, vorig jaar oktober, waarbij ernstige slijtage is geconstateerd, slik ik iedere dag groenlipmossel capsules, drink ik min. 2 koppen heermoesthee en verder brandnetelthee… ik heb tot op heden geen ontstekingen meer gehad in mijn gewrichten. Reactie infoteur, 25-07-2015
Mooi dat je deze positieve ervaring deelt! Heerrmoes is goed voor de aanmaak van het kraakbeen, brandnetel voor de aanmaak van het bot en het is ontstekingsremmend. Ook groenlipmossel kan inderdaad bij artrose en artritis helpen. Al deze producten kennen geen bij-effecten maar toch is het beter om een kuur met een product niet langer dan 6 weken te doen waarna je 2 weken wacht. Vervolgens kun je weer een nieuwe kuur beginnen.

Maarten de Jong, 24-07-2015 08:50 #30
Uit onderzoek onder 434 mensen blijkt dat artrose in 68% van de gevallen kan worden opgelost door nachtschadegroenten uit het dieet te halen.

Wat is de titel van dit artikel, dan kan ik het opzoeken in de literatuur. Reactie infoteur, 08-09-2016
Je kunt het blad Medisch Dossier nabestellen, daar staat een lijst van wetenschappelijke referenties in.

Reind Hoeven, 23-07-2015 21:46 #29
Als grote vleeseter heb ik de beslissing genomen om een tijdje geen vlees meer te eten. Ik ben nu bijna een week bezig en eet vleesvervangers. De pijn is nu al met 50% afgenomen. Nu ga ik nog even goed naar de andere profucten kijken en ze skippen. Ik slik nog wel diclofenac, maar hopelijk kan ik daar straks eindelijk mee stoppen. Reactie infoteur, 25-07-2015
Bijzonder verhaal Reind. Met een gezonde zelfanalyse kun je het eliminatiedieet zelf toepassen, maar het vereist een hele studie.

Anne, 22-07-2015 14:04 #28
Er zijn volgens de wetenschappers 200 verschillende vormen van reumatische aandoeningen.
De reguliere artsen en natuurgenezers staan op zich ver van mekaar af. Drink veel water en eet wat je lekker vindt in geringe mate. Geniet van alles en haal eens diep adem.
Doe wat je kunt, en wat je vandaag niet kunt doen, tja, wie zal erover struikelen. Zorg dat je lichaam niet te snel van temperatuur wisselt. Ik heb al jaren last van gewrichten: schouders, armen, handen. Leer er maar mee leven zeiden artsen: tennisarm, slijtage schouder, nu word het artrose genoemd. Waarom? Omdat het waarschijnlijk voor mijn huisarts ook moeilijk te bepalen is wat het uiteindelijk is, als het al een naam mag hebben. Ik heb mijn lichaam overbelast. En nu neem ik rust. Er zijn teveel artikelen geschreven. Kijk bij jezelf wat je voelt en ga na hoe je voor jezelf je leven aangenaam kan maken. Alle mensen hebben een andere pijngrens maar kunnen net zo veel/weinig lasten/ontstekingen hebben als een ander. Eten wat voor de een goed is hoeft voor een ander niet goed te zijn. Hang je niet op aan informatie van buitenaf. Maar kijk naar je eigen lichaam en geest. Reactie infoteur, 22-07-2015
Kijken naar eigen lichaam en geest; dat doen natuurartsen ook. Daarom kent in de natuurgeneeskunde of fytotherapie iedereen een andere, persoonlijk afgestemde behandeling.

Jan Krikke, 18-07-2015 15:19 #27
Ik had last van pijnlijke handen Ivm artrose, kreeg ook last van mijn schouder. Bovendien viel het lopen me moeilijk omdat ik veel last had van mijn rechterheup.
Omdat ik een hoog cholesterolgehalte heb, heb ik ongeveer 5 jaar simvastatine geslikt.
Over simvastatine las ik een bericht op FB dat het veel spierpijn ed kon geven en dat het nog meer ellende kon veroorzaken.
Ik ben nu ongeveer 6 weken gestopt met het slikken van simvastatine en al na een week verdween de pijn uit mijn heup en schouder en ook heb ik weer kracht in mijn handen gekregen en is de pijn weg. Reactie infoteur, 19-07-2015
Dat is belangrijke informatie om te delen. Binnenkort verschijnt er een artikel over alle bijwerkingen van statinen, en dat zijn er heel wat. Het is gewoon een gevaarlijk middel. Gezond en vegetarisch eten brengt het cholesterolgehalte ook omlaag. Cholesterol is namelijk geen vijand van ons lichaam. Het lichaam maakt zelf cholesterol aan. Dat doet het omdat cholesterol stoffen vervoerd. Als er een hoog cholesterolgehalte gemeten wordt, betekent dat het lichaam een probleem signaleert en dit poogt op te lossen. Cholesterolverlagers voorschrijven betekent dat een arts niet begrijpt wat cholesterol in het lichaam doet. Cholesterolverlagende middelen gooien het zelfgenezend mechanisme van het lichaam in de war. Gezonde voeding zoals groenten kunnen het zelfgenezend mechanisme van het lichaam stimuleren waardoor het gesignaleerde probleem wordt opgelost / je beter wordt. Hierdoor maakt het lichaam vanzelf minder cholesterol aan. Let wel: dit inzicht wordt door wetenschap ondersteund maar de meerderheid van de artsen is hier, om allerlei redenen, helaas nog niet van op de hoogte. Dr. Uffe Ravnskov uit Zweden schrijf enkele goede boeken over de werkelijke functie van cholesterol in ons lichaam.

Magda, 27-06-2015 00:18 #26
Ik wil graag weten of kip ook "verboden" is het is geen vlees dus ik vraag me af of dat wel goed is.en geitenkaas is dat wel goed en geitenmelk in plaats van gewone melk, ik zou graag wat meer informatie krijgen wat echt slecht is zodat ik makkelijker de goede dingen kan eten. Ik heb artrose en osteoporose.

Bedankt vast
Magda Reactie infoteur, 30-06-2015
Kip is wel vlees en bevat eveneens bio-aminen ofwel giftige non-nutriënten, hoewel er minder mensen allergisch zijn voor kip dan voor ander vlees. Omdat ieder mens verschillend is van constitutie en een verschillende medische achtergrond heeft, kun je geen algemeen dieetadvies geven. Het beste is om aan de hand van een fytotherapeut of natuurgeneeskundige te onderzoeken welke stoffen bij jou problemen veroorzaken. Op deze manier kun je ook ontdekken of geitenmelk voor jou gezond is of niet.

Mees, 26-06-2015 22:26 #25
Ik ben nu 78 jaar heel erg veel last van artrose, vergroeide handen, voeten het zit overal natuurlijk veel artsen afgelopen eigenlijk is mij nog nooit een dieet aanbevolen, nu vraag ik me af of dat nu op mijn leeftijd nog zin heeft. Kunt U mij daar iets meer over vertellen de pijn is hevig, ik heb er veel voor over. Reactie infoteur, 30-06-2015
Jammer dat de artsen dit nooit hebben verteld. Zeker heeft een dieet zin! Het is aan te bevelen dit in overleg met een natuurgeneeskundige of fytotherapeut te doen. Zij weten meer van voedsel en in hoeverre sommig voedsel op den duur ziekte veroorzaken en ander voedsel dat juist ontstekingsremmend werkt.

Jeanine, 25-06-2015 07:38 #24
Een " dieet" werkt echt! Dit promoot ik al jaren! Probeer het streng te volgen en ontdek, binnen een week(!), dat het helpt: Beslist geen varkensvlees! geen koemelk, geen koeienkaas (liefst helemaal geen kaas, maar een stukje geitenkaas verdraag ik goed) geen peulvruchten, geen witmeelprodukten, geen geraffineerde suiker, geen champignons en pas op met tomaten en groene paprika. Bij mij hielp het zo goed: Kon binnen een week weer omdraaien in bed! Dat ik niet anders meer wil eten… Al heb ik nog wel een zwak voor af en toe een taartje. Reactie infoteur, 25-06-2015
Binnen een week al!

Chantal, 24-06-2015 20:46 #23
Ik ben enigszins verrast over de soms felle reacties van mensen tegen bepaalde informatie, advies, bronnen etc. Nemen wij zelf eigenlijk nog wel voldoende verantwoording op ons over ons eigen lichaam? Lees, neem op, selecteer en blijf jezelf informeren zou mijn grootste advies zijn. Ik heb nu ook opnieuw last van artrose. Vorig jaar erg overtuigend begonnen met een ander voedingspatroon. Geweldige resultaten! Helaas toen een ongelukje gehad en teruggevallen in mijn oude patroon. Nu weer enorm veel last. Maar ik weet dat ik er zelf iets aan kan doen. Oude gewoontes veranderen is echter het moeilijkste ;-). Maar is mijn eigen verantwoording! Een o.a.natuurarts kan ons hierin het beste begeleiden. Maar wij moeten er iets mee doen en ons blijven informeren. Beschuldigende vingers naar reguliere artsen in het algemeen zijn niet op z'n plaats! Beschuldigende vinger naar eigen reguliere arts die niet open staat voor natuurlijke geneeskunde of alternatieven geneeskunde haalt ook niets uit! Zelf actie ondernemen en op zoek gaan naar andere reguliere artsen die wel open staan voor ontwikkelingen binnen de natuur geneeskunde is eigen verantwoording nemen en kan ons alleen vooruit helpen. Of direct naar een natuurarts stappen! Maar ik ben er uit eigen ervaring van overtuigd dat goede voeding de sleutel is naar een gezonder lijf. Misschien wel des te meer omdat ik ook heb gezien hoe het terug vallen in oude gewoontes ook weer oude kwalen heeft terug gebracht. Ik moet dus nu actie gaan nemen! Reactie infoteur, 25-06-2015
Dat heb je mooi verwoord, Chantal!

Erik van den Brink, 24-06-2015 18:25 #22
Voor eenieder die hier belang bij heeft, de ayurveda kent een artrose-remmende massageolie.
Ik heb lange tijd een artrosepatient met deze olie behandeld, de resultaten waren niet opzienbarend.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik geen voedingsadviezen heb gegeven.
Het wordt hoog tijd dat ik me daar als masseur meer in ga verdiepen, daarom dank voor dit artikel.
Ik citeer de Vademecum:

Gandali taila

Werking: Ontstekingsremmend bij bot- en gewrichtsaandoeningen, stimuleert genezing van fracturen, verwijderd blokkades in Marma's (vitale punten). Balanceerd Vata en Pitta.

Belangrijkste ingrediënten: Sesamum Indicum, Andropogon Muricatus, Cyperus Rotundus, Crocus Sativus, Pinus Longifolia, Saccharum Officinarum, Glycyrrhiza Glabra, Pimpinella Anisum en Sesamolie.

Hans Mielen, 24-06-2015 09:16 #21
Maar hoe kan ik nu vaststellen welk voedsel de allergiereactie veroorzaakt. Zijn daar testen voor of moet je uit de hele lijst van mogelijke veroorzakers alles uitproberen door het een maand niet te eten? Ik had het idee gezond te leven, maar mogelijk eet ik dus de verkeerde dingen. Hoop op wat meer informatie.
Met vriendelijke groet,
Hans Mielen Reactie infoteur, 24-06-2015
Hans, Een eliminatiedieet kun je het best doen in overleg met een deskundige zoals een natuurarts, een fytotherapeut en sommige hiusartsen. Het gaat er inderdaad om alle mogelijke veroorzakers te elimineren en vervolgens ze één voor één weer te proberen.

Silvia Fonhof, 24-06-2015 07:06 #20
Beste Infoteur,
Uw artikel maakt mij hoopvol, al 40 jaar last van artrose/reuma dus ik ga hiermee aan de slag. Kreeg ook al tips via een kennis die beweerde dat mijn lichaam aan het verzuren is door verkeerde voeding en mijn medicatie. Ga alle vermelde artikelen lezen.
Ik heb uw link gedeeld op mijn FB en krijg daar best veel reacties waarop ik geen antwoord heb.
Wellicht kunt u deze beter beantwoorden?
Dit zou ik zeer op prijs stellen!

vriendelijke groet, Silvia Reactie infoteur, 24-06-2015
Beste Sylvia, waar ik kan wil ik graag vragen beantwoorden. Je kunt de vragenstellers doorverwijzen naar deze reactiemogelijkheid bij het artikel.
Hartelijke groet Thomas Dijkman

Natasja, 23-06-2015 14:50 #19
Het zou zomaar kunnen kloppen. Sinds ik vorig jaar april ben begonnen met tarwe/gluten te elimineren viel het mij na 2 maanden ineens op dat de klachten die ik al jaren had omtrent mijn polsen en kniegewrichten weg waren… tot op heden! Ik werk in de zorg en gaf daar dus altijd de schuld aan in combinatie met mijn hypermobiliteit…

Monique, 23-06-2015 12:33 #18
Ik ben 55 jaar heb 5 rug operatie's ondergaan. Daarbij heb ik ook nog arthritis. Ik heb jaren pijn gehad en vele medicijnen genomen. Tot ik 2 maanden geleden zelf het hef in handen heb genomen om men voedingspatroon te veranderen. Geen suikers meer, geen brood, geen deegwaren, heel weinig vlees, geen sauzen en mayonaise, en beperkt fruit. En ik kan bevestigen dat de pijnen die ik had voor 75 procent verminderd zijn. Dat houdt in dat ik mijn medicijnen heb kunnen brengen op 1 pilletje per dag. Ik kan veel meer doen, en voel me goed. En ik laat er graag mijn taartje, praline en de rest voor staan om beter door het leven te gaan.
MVG Monique

Louise Nicolaï, 23-06-2015 12:05 #17
Belangrijk dat mensen de effecten van voeding op hun gezondheid leren kennen. Als voormalig reuma patiëntenvoorlichter heb ik duizenden mensen met artrose gesproken waar de mededeling moest zijn: blijven bewegen, pijnstillers & hulpmiddelen gebruiken of operatie en anders mee leren leven. Deze mededeling wordt tot op de dag van vandaag door reumapatiënten zelf bekostigd uit hun donaties! Ik heb destijds iets over voeding en alternatieve geneeswijzen van de grond weten te krijgen bij het fonds. Maar de focus ligt hier nog steeds niet. Begin 2000 startte de 10-jarige CHECK studie naar de oorzaken van artrose. Voeding is hier destijds niet in meegenomen. In 2004 werden de fatale gevolgen van (het door zg. off label voorschrijven) de (veel door reumapatiënten gebruikte) pijnstiller VIOXX bekend. Later werd duidelijk dat alle NSAID's (ontstekingsremmende pijnstiller) potentieel gevaarlijk zijn. En werden risicogroepen gedefinieerd. Reactie infoteur, 23-06-2015
De gezondheidszorg is er anno 2015 helaas nog niet aan toe om geneeskrachtig voedsel complementair (aanvullend) te gebruiken. Dat terwijl er inmiddels duizenden wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan die aantonen dat de oorzaak van vele ziekten kan worden weg genomen door het laten staan van verkeerd voedsel en het overschakelen op juist voedsel.

Sylvia, 22-06-2015 19:17 #16
Ik vind het erg raar dat daar nu pas bekendheid aan wordt gegeven: mijn moeder heeft 35 jaar geleden al tests ondergaan waarbij gekeken werd waar ze op reageerde. Ze is nu 75 en heeft vanaf haar 24e reumatoide arthritis. Dat er dus naar voeding gekeken moet worden is al veel langer bekend, haar toenmalige reumatoloog was daar erg actief in. Van het lijstje waren bij haar vooral de nachtschadegroenten de grote veroorzakers van de reuma en de pijn. Ze weet al vanaf die tijd waar ze op moet letten als ze minder pijn wil hebben. Reactie infoteur, 23-06-2015
Uw moeder is gezegend met een goede huisarts.

Richard Suppers, 22-06-2015 15:36 #15
Hier wordt o.a. het werk van de Stanford onderzoekers besproken.
http://wwddtydty.com/2013/11/arthritis-old-age-inflammation/

osteoarthritis = arthrose (http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/osteoarthritis.html)

Even helemaal doorlezen en dan mag iedereen zijn eigen conclusies trekken :) Reactie infoteur, 23-06-2015
Zeer goede aanvullende link!

Sjon, 22-06-2015 14:52 #14
Ik heb erg veel last van arthrose in mijn armen en polsen. Ik hoor en lees wat ik niet moet eten of drinken. Zou graag willen weten wat ik wel moet eten en drinken.
Mvg Sjon Reactie infoteur, 22-06-2015
Dit is een begrijpelijke vraag vanuit het standpunt van de reguliere geneeskunde. Daar wordt de mens gezien als een gemiddelde en worden er pillen gemaakt die de gemiddelde mens zouden moeten helpen.

Vanuit de natuurgeneeskunde en fytotherapie is het niet mogelijk om een eenduidig antwoord te geven. Ieder mens heeft andere ziekte-oorzaken. Je zou een eliminatiedieet kunnen volgen zodat je weet wat je allemaal kunt eten. Het is verstandig dit dieet in overleg te doen met een natuurgeneeskundige of fytotherapeut.

Overal het algemeen kun je stellen dat in verse groente en vers fruit geen artrose-veroorzakers zitten maar juist veel antioxidanten; dat zijn ontstekingsremmende stoffen. Daarnaast is het belangrijk om niet in supermarktolie te bakken omdat deze transvetten bevat. Kokosolie is het beste alternatief. Roomboter kan ook maar roomboter uit de supermarkt bevat tegenwoordig veel water waardoor er niet meer goed mee te bakken valt. Biologisch-dynamische roomboter (ouderwetse roomboter) heeft dit nadeel niet.

Dollie, 22-06-2015 13:09 #13
Heb nu al 10 jaar artrose (55jaar), en schrik toch van dit bericht. Moet binnenkort weer naar de reumatoloog en ga dit zeker bespreken. Want ondanks de medicatie heb ik elke dag pijn. En als ik daar zelf iets aan kan doen, zou dat erg fijn zijn. Wel jammer dat mijn reumatoloog mij niet verteld heeft dat verandering van voedsel voor minder ontstekingspijn kan zorgen. Ga dit zeker proberen. Reactie infoteur, 22-06-2015
Artsen krijgen in hun opleiding vrijwel niets te horen over ontstekingsremmende voeding. Hier schuilt een grote discrepantie tussen de wetenschap en de geneeskundige praktijk. Daarnaast worden recente wetenschappelijke onderzoeksresultaten slechts langzaam geïmplementeerd in de reguliere geneeskunde. Dat in tegenstelling tot de natuurgeneeskunde en vooral de fytotherapie, waar men de laatste stand van wetenschap serieus volgt en meeneemt in een behandeling.

Jan, 22-06-2015 11:41 #12
Tomatine komt alleen voor in onrijpe tomaten, niet in rijpe tomaten. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/solanine-en-tomatine.aspx Reactie infoteur, 22-06-2015
Beste Jan,
Het voedingscentrum is geen wetenschappelijk verantwoorde bron. Er staan veel misverstanden op hun site. Wetenschappers halen tomatine ook uit rijpe tomaten. Zo blijkt bv uit dit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22041080

Pien, 19-06-2015 10:49 #11
Graag de wetenschappelijke bronvermeldingen voor elk van de beweringen.
En waarom alleen witte suiker? Witte suiker wordt bereid uit biet- of rietsuiker. Het is een geraffineerd product en bevat niets anders dan suiker, dus geen vitaminen, mineralen, ballaststoffen, water, enz. Bruine suiker is minder sterk geraffineerd en bevat te verwaarlozen hoeveelheid vitaminen en mineralen - geen noemenswaardig verschil. Deze suiker is eveneens een geïsoleerd product! Reactie infoteur, 19-06-2015
Ik verwijs je door naar het tijdschrift Medisch Dossier, waar je dan wel een exemplaar van moet kopen. Hier staan alle wetenschappelijke bronnen: Medisch dossier, jaargang 16, no 3 april 2014

Bruine suiker is inderdaad net zo slecht. Ik neem aan dat iedereen dat begrijpt. Het gaat er vooral om dat in alle supermarktproducten suiker en fructose; dat zijn medeveroorzakers van ontstekingen op cellulair niveau.

M. van Sluijs, 19-06-2015 09:03 #10
De arts wist mij jaren geleden al te vertellen dat artrose "slijtage" genoemd werd, maar geen slijtage is. Wat het wel veroorzaakt is nog onbekend. De pijn wordt ook (zonder ontstekingen) veroorzaakt doordat de pezen een andere positie krijgen door het veranderde gewricht. Uw artikel is dus nogal kort door de bocht. Dat er afkortingen en kreten instaan waar nog maar weinig mensen van gehoord hebben doet de geloofwaardigheid ook geen goed.
Dan nog dit: Mensen zijn niet de enige wezens die artrose krijgen. Dus voeding is ook hierin niet de (enige) boosdoener. Reactie infoteur, 19-06-2015
Beste M. van Sluijs,
Ik ben niet geïnteresseerd in geloofwaardigheid omdat ik alleen wetenschappelijke bronnen heb gebruikt. Geloof is een ander instrument dat niet van toepassing is op voeding.

Als een gewricht verandert en de pezen een andere positie krijgen, dan hoort dit geen pijn te doen. Als dit wel pijn doet komt dit door een ontsteking. Vele ziekten worden veroorzaakt door ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen. Dat zijn andere ontstekingen dan bijvoorbeeld een wond die ontstoken is.

Ja honden krijgen ook artroser maar wat zegt dat? We geven honden uiterst belabberd hondenvoer, tenminste als het uit de supermarkt komt. Is dat niet toevallig: Mensenvoer is verslechterd, dierenvoer is verslechterd en iedereen wordt zieker. Lees ook eens een artikel over diervoeding: http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/145653-diervoeding-wat-eten-dieren-precies.html

C. Strating-Telleman, 26-05-2015 22:22 #9
Ik gebruik al jaren geen boter eet wit brood omdat ik slecht tegen bruinbrood kan ik heb zwakke darmen veel last van diarree ik drink af en toe melk of yokidrink bij de broodmaaltijd. Graag wil ik van u graag het recept krijgen van wat ik het beste kan eten en drinken. Oma ik heb artrose in mijn bekken schouders naar mijn nek in mijn handen en voeten ik loop de hele dag met pijn. Reactie infoteur, 16-06-2015
Dit is een hele moeilijke vraag. Je zou er een heel boek over kunnen schrijven. Je kunt niet zomaar een online consult geven. Maar ik kan wel enige aanwijzingen van de hand doen.

Een algemeen advies valt niet te geven. Misschien kun je eens in plaats van brood havermout met appel, kaneel en walnoot proberen. In walnoot zitten de benodigde omega 3 en 6 vetzuren. In kaneel zit een ontstekingsremmend middel. Appel en kaneel maken de havermout samen zoet. Havermout is een prima middel om allerlei mineralen mee binnen te krijgen. Neem het ontbijthavermout drie weken achtereen. Als er verbeteringen optreden weet je dat je op de goede weg bent.

In Yogidrink zit suiker en dat is niet aan te raden om te nemen. Suiker is lastig om te verteren voor het lichaam, helemaal omdat suikerinname vaak gepaard gaat met inname van andere zoetstoffen, wit meel en allerlei E-nummers die in andere landen verboden zijn omdat ze ziekten veroorzaken.

Het is belangrijk om het lichaam te detoxen. Er zit te veel gif in het lichaam als er sprake is van artrose. Dat moet eruit door het stimuleren van de werking van de nieren en de lever. De nieren kun je stimuleren met allerlei kruiden zoals kumis kucing. Het beste middel voor de lever is mariadistel maar bittere stoffen zoals andijvie, cichorei en witlof zijn ook goed voor de lever. Verder is een rauwe wortel goed voor de lever.

Daarnaast kun je proberen om vier weken lang geen vlees meer te nemen en kijken of de pijn dan minder is. (Zorg wel dat je wat meer peulvruchten eet in deze periode. je kunt ook meer groente en fruit in het algemeen eten.) Vervolgens begin je weer met het nemen van één vleessoort. Als je na twee weken weer pijnen krijgt, weet je dat je dat niet meer moet eten. Met dit principe van elimineren-één-soort-proberen, kun je op zoek gaan naar voeding die bij jou tot problemen leidt.

Als je bovenstaand principe nog grondiger wilt aanpakken moet je een echt eliminatiedieet volgen maar daarvoor is het beter naar een diëtist te gaan.

Ook kun je denken aan het afwisselen met brood. Vertrouw niet op één soort graan. Wissel af met roggebrood, speltbrood, maisbrood, tarwebrood en boekweitbrood. In al deze meelsoorten zitten andere verhoudingen van mineralen. Dat is juist goed voor het lichaam; het haalt eruit wat het nodig heeft. Kies altijd voor biologisch brood. Tegenwoordig zijn er erg goede bakkers van biologisch brood. Daarnaast kun je kiezen voor brood met noten en zaden zoals zonnebloempitten en walnoten. Dat levert de benodigde vetzuren op.

Als je handig bent op culinair gebied zou ik zeggen: Bak zelf eens een brood van bijzondere meelsoorten zoals kikkererwtenmeel en kijk of het goed voor je werkt.

Hj van Dijk, 02-02-2015 21:17 #8
Hoopgevend. Gestel je haalt iets dat in de Allergenentabel staat uit je dieet, en het is de schuldige allergeen die jouw de artrose geeft. Hoe lang duurt het voor de pijn verdwijnt? Reactie infoteur, 02-05-2015
3 weken

Cynthia, 29-07-2014 09:59 #7
Geachte heer, mevrouw,
Een paar weken geleden had ik een vraag, om mij een lijst met verboden voedingsmiddelen op te sturen die een grote rol spelen bij de ontstekingen en omdat het er best wel veel zijn.Ik heb tot op heden nog geen mail ontvangen.
De paar die opgeschreven zijn gebruik ik al niet meer nu is het nog wachten op de rest wat ik niet mag.
Ik zou er wel gebaad bij zijn en zo ook de rest van de familie.

Met vriendelijk groet,

C.E.Cairo Reactie infoteur, 30-07-2014
Een volledige lijst zou duizenden producten beslaan. In het artikel staan genoeg aanwijzingen. In de supermarkt kun je op labels lezen of in producten wit meel, suiker of plantaardige oliëmn (transvetten) in zit. Het zal in vrijwel alle producten zitten. Het motto is: ga terug naar de basis en eet verse, biologische groenten, fruit, noten, zaden en in beperkte mate biodynamische zuivelproducten.
Thomas Dijkman

Cees Slaats, 26-07-2014 17:00 #6
Buitengewoon interessant. Ik ben 78 jaar en goed gezond. Heb echter volgens de reumatoloog een licht begin van artrose in mijn schouder. Ik volg al een half jaar de methode van Wim Hof (de iceman). Dat betekent dus iedere ochtend een kwartier koud douchen een half uur speciale ademtechnieken en meditatie. Hoewel men altijd zegt dat kou niet goed voor reuma en artrose is, voel ik me er geweldig goed bij. Ook hier dus een ommekeer in de opvatting. Wat het voedseladvies uit het artikel betreft, bij toeval doe ik kennelijk een aantal zaken al goed. Ik ben zeer benieuwd naar de verdere ontwikkeling op dit gebied. Moet toevallig woensdag naar de reumatoloog en zal hem eens met jullie opvattingen confronteren.

Mady, 26-07-2014 14:30 #5
Het originele artikel is: Wang Q et al. Identification of a central role for complement in osteoarthritis. Nature Medicine 2011, advanced online publication.

De auteurs stellen voor om osteoarthritis te plaatsen bij degeneratieve aandoeningen als Alzheimer en leeftijdsgerelateerde macula degenaratie. Zijn dit dan ook uitingen van voedselallergie? Reactie infoteur, 30-07-2014
Maculadegeneratie is een ziekte die heel vaak voorkomt bij diabetespatiënten; het is daarom een gevolg van degeneratie middels een stofwisselingsziekte die inderdaad wordt veroorzaakt door verkeerde voeding. We eten gedegenereerde supermarktvoeding en gaan zelf lichamelijk degegereren, zo moet je het zien.

Sylvia, 25-07-2014 10:51 #4
Ik heb geprobeerd de hier onder vernoemde website te vinden maar helaas krijg steeds te zien dat deze pagina niet gevonden kan worden. Zo kom je helaas nog geen stap verder. Reactie infoteur, 25-07-2014
Beste Sylvia
In het tijdschrift Medisch Dossier staat meer over dit onderwerp te lezen. Je moet echter lid van zijn van het tijdschrift. Toevallig staat dit artikel op op een andere site zodat je het gratis kunt lezen: http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M78&ss=P2507&l=NL

Chantal, 15-07-2014 14:04 #3
Is er ook een bronvermelding bij dit artikel? Ik zie wel iets staan van Stanfords onderzoek, maar welk onderzoek, etc? Ik kan het niet vinden op internet. Reactie infoteur, 16-07-2014
Http://www.elinea.nl/artikel/artrose
Zelf ben ik lid van Medisch Dossier waar dit artikel ook in stond.

Klaas Oldegberts, 05-07-2014 09:30 #2
Heel belangrijk is dat het zuurgehalte weer goed komt. Dit is makkelijk en goedkoop te doen met natriumbicarbonaat. Iedere dag op de nuchtere maag een halve theelepel opgelost in warm water. Het kan zijn dat je dan al van heel veel ellende af komt. Zelf genezen van jicht en ontsteking in mijn vingerkootjes. Reactie infoteur, 10-07-2014
Natriumbicarbonaat kun je misschien tijdelijk iedere dag nemen, maar na een aantal weken moet je er mee stoppen. Het heeft namelijk ook bijwerkingen en het is moeilijk zelf te bepalen hoeveel je nodig hebt. Artrose kun je goed behandelen met onstekingsremmende voeding.
Thomas Dijkman

Annilla, 04-07-2014 20:38 #1
En wie heeft dit artikel onderzocht? Mijn schoonmoeder heeft al enige tijd artrose in haar knie en doktoren zeggen niks te kunnen doen. Hoe kan ik met dit verhaal bij een arts aankomen zonder dat zij zeggen dat het broodje aap verhalen zijn? Ze word constant van het kastje naar de muur gestuurd. Ze heeft wel meer dingen waar ze last van heeft maar ze kunnen maar niet zeggen wat ze heeft en steeds kunnen ze niks doen. Reactie infoteur, 10-07-2014
In het algemeen zegt de reguliere geneeskunde dat veel ziekten alleen behandelbaar en niet geneesbaar zijn. Daarentegen zegt de natuurgeneeskunde dat ziekten geneesbaar zijn. Je mag zelf kiezen naar wie je luistert.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 24-06-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 63
Mijn kijk op…
Schrijf mee!