InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ziekte van lyme genezen met katsklauw en banderol

Ziekte van lyme genezen met katsklauw en banderol

Ziekte van lyme genezen met katsklauw en banderol Wie een tekenbeet oploopt heeft een kleine kans om de ziekte van lyme te krijgen. Dat is een vervelende ziekte aangezien reguliere antibiotica niet werken tegen de bacteriën die deze ziekte veroorzaken. De ziekte van lyme wordt veroorzaakt door de zwartpotige teek die zich vooral ophoudt in bosachtige gebieden. Over het algemeen komt deze teek voor waar herten en konijnen leven. In Nederland is dat langs de gehele kuststrook en in het noorden en oosten van het land. In de randstad komt de teek slechts sporadisch voor.
Schoonheid en lieve dieren gaan op aarde vergezeld met ziekten. / Bron: Karen Arnold, PublicDomainPicturesSchoonheid en lieve dieren gaan op aarde vergezeld met ziekten. / Bron: Karen Arnold, PublicDomainPictures

Inhoud:

Trivia ziekte van lyme

In de V.S. lopen jaarlijks rond de 300.000 mensen de ziekte van lyme op. Maar slechts 10% van deze mensen, zo´n 30.000 mensen gaat ermee naar de huisarts. In Nederland gaan er jaarlijks 93.000 mensen met een tekenbeet naar de huisarts. Er zijn elk jaar in totaal een miljoen mensen die een tekenbeet oplopen. Als je een tekenbeet hebt, krijg je niet automatisch de ziekte van lyme. De kans daarop is minimaal 2%.

Erythema migrans

In Nederland gaan jaarlijks 22.000 met erythema migrans naar een huisarts. Erythema migrans(EM) is een rode huiduitslag en de eerste tekenen van de ziekte van lyme. EM komt echter niet bij alle besmettingen voor die tot de ziekte van lyme leiden. Dat maakt de ziekte lastig te diagnosticeren. De EM-plekken kunnen vrij groot zijn, 10 centimeter in doorsnee. De buitenste rand is rood maar de binnenrand wordt juist gekenmerkt door een iets wittere huid. EM ontstaat vaak binnen enkele dagen na de tekenbeet. Soms duurt het enkele weken en het kan zelfs maanden duren voordat de EM-plekken ontstaan.

Andere symptomen

Behalve een rode huid kunnen koorts, vermoeidheid en hoofdpijn kenmerken zijn van de ziekte van lyme. De rode huid uit zich in een ringvormige huiduitslag (EM-Plek) en is symptomatisch voor de ziekte van lyme. De andere kenmerken kunnen ook gelden voor andere ziekten. Bij wie de infectie met de bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt niet op tijd wordt behandeld, kan de ziekte zich uitbreiden. De gewrichten, het hart en het zenuwstelsel zijn plekken waarnaar de ziekte van lyme zich kan verspreiden.

De zwartpotige teek, veroorzaker van de ziekte van lyme. / Bron: Fairfaxcounty, Flickr (CC BY-ND-2.0)De zwartpotige teek, veroorzaker van de ziekte van lyme. / Bron: Fairfaxcounty, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Hoe haal je een teek uit je huid?

Vroeger luidde het devies van artsen om een teek in alcohol te deppen. Tegenwoordig wordt er gezegd om het beestje zonder alcohol uit de huid te verwijderen. De reden daarvoor zou zijn dat bij gebruik van alcohol de teek zijn maaginhoud ledigt en dit in het bloed kan komen. Dat zou de oorzaak zijn van de ziekte van lyme.

Hoe haalde men vroeger een teek uit de huid?

Hoe ging het vroeger? Je dept de teek in met flink wat alcohol. Als je geen medische alcoholoplossing bij je hebt, kun je sterke drank van 40% alcohol gebruiken. Laat gewoon wat alcohol op de teek druppelen of gebruik een watje doordrenkt in alcohol. De teek wordt hierdoor verdoofd en ontspant zich. Trek een teek nooit onverdoofd uit de huid want dan breekt het en blijven er delen achter. Als de teek goed verdoofd is, kun je het uit de huid trekken. Het liefst doe je dat met een speciale tekenpen die in vele EHBO-dozen zit. Eventueel kun je een gewoon pincet gebruiken waarmee je ook een splinter uit je huid trekt. Let erop dat je de teek in zijn geheel uit je huid trekt. Als hij breekt en er blijft een stukje teek achter in de huid, kun je ziek worden. Zorg dat een teek zo snel mogelijk van je huid is verwijderd; wacht niet met zoeken naar alcohol en een pincet.

Behandeling met antibiotica

De bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt is een spirocheet die luistert naar de naam borrelia burgdorferi. Een antibioticabehandeling is de meest ingezette behandeling bij de ziekte van lyme, ondanks dat deze behandeling vaak niet werkt. De ziekte van lyme in de reguliere geneeskunde behandeld met een mix van synthetische antibiotica. Na een behandeling blijkt de spirocheet borrelia burgdorferi altijd weer terug te komen. Deze spirocheet is een spiraalvormige bacterie. Hij lijkt een verdedigingsmechanisme te hebben tegen de antibiotica. Spirocheten hebben een lange staart waarmee ze zich kunnen voortbewegen door de bloedbaan. Op deze manier verspreiden ze zich vrij snel door het lichaam.

Bacterie met drie vormen

Uit een onderzoek van de universiteit van New haven blijkt dat de synthetische antibiotica doxycycline geen effect heeft op de spirocheten, die als ze in verdedigingspositie bevinden oprollen tot een rond lichaam, of zich samenpakken tot een dunne sliert van verschillende spirocheten. Uit het onderzoek bleek dat twee natuurlijke geneesmiddelen wel een significant effect hadden op de spirocheten. Dat zijn samento en banderol.

Welke antibiotica werkt niet?

De spirocheet borrelia burgdorferi kan zich in verschillende inactieve vormen verhullen als hij dreigt te worden bestreden door synthetische antibiotica. In deze vormen is hij niet vatbaar en zodra de antibioticakuur stopt, stekt de spirocheet zijn kop weer op. De meest gebruikte antibiotica zoals doxycycline, minocycline, clarithromycine, penicilline G en ceftriaxone blijken allemaal niet afdoende te werken bij borrelia burgdorferi. Verdere nadelen van deze antibiotica is dat de kosten hoog zijn en dat er sprake is van vervelende bijwerkingen.

Katsklauw werkt wel

Een van de geneesplanten die wel werkt is katsklauw, die in Nederland ook wel samento wordt genoemd. Men noemt het samento, de Amerikaanse naam, omdat op Amerikaanse sites dit medicijn bij de ziekte van lyme het eerst is geconstateerd. Uit de onderzoeken van de universiteit van New haven blijkt dat wanneer katsklauw en banderol worden gebruikt de gezondheidswinsten beduidend groter zijn dan bij genoemde synthetische antibiotica.

Synthetische antibiotica bestrijdt één vorm

Zoals gezegd kent de borrellia bungdorfia spirocheet drie vormen, zijn actieve vorm waarin hij vrijelijk rondzwerft in de menselijke bloedbanen, de opegrolde vorm en de clustervorm. Het blijkt dat katsklauw en banderol bij al deze drie vormen significante resultaten boekt. De synthetische antibiotica kan hooguit één vorm bestrijden wat betekent dat wanneer men noodgedwongen moet stoppen met het toedienen van antibiotica, omdat anders de bijwerkingen te sterk worden, de ziekte van lyme weer uit zijn sluimer wordt gewekt.

Werking zonder bijwerking

Een ander groot voordeel is dat katsklauw en banderol vrij zijn van bijwerkingen terwijl ze wel de spirocheet borellia bungdorfia bestrijden. Deze spirocheet heeft als eigenschap dat hij acht maanden kan leven. De spirocheet kan soms ongemerkt in het lichaam aanwezig zijn. Maar binnen acht maanden heeft hij zeker contact gemaakt met zijn natuurlijke vijanden de banderol en katsklauw. Uit al deze gegevens van het onderzoek van de universiteit van New Haven blijkt dat katsklauw(samento) en banderol een effectieve combinatie is om de ziekte van lyme te bestrijden.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van Lyme herkennen na tekenbeet: let op je huidDe ziekte van Lyme herkennen na tekenbeet: let op je huidDe ziekte van Lyme is één van de bekendste ziektes die door teken worden overgedragen. Veel mensen weten dan ook dat ze…
Behandeling middels protocollen tegen de ziekte van LymeBehandeling middels protocollen tegen de ziekte van LymeSteeds meer mensen raken besmet met de borrelia bacterie. Dit is te wijten aan het toenemende aantal besmette teken in o…
Behandeling ziekte van Lyme in DuitslandBehandeling ziekte van Lyme in DuitslandDe ziekte van Lyme is een slopende infectieziekte. Wordt deze niet snel genoeg met antibiotica behandeld dan kan dit res…
Ziekte van Lyme: symptomen, oorzaak, preventie & behandelingZiekte van Lyme: symptomen, oorzaak, preventie & behandelingDe ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi, een bacterie die behoort tot de spirocheten…
De teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeDe teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeHet aantal teken en tekenbeten is de laatste jaren fors toegenomen. Als een kind lekker aan het dollen is op het gras, i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Gathany, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Onderzoek universiteit new haven: http://www.townsendletter.com/July2010/sapi0710.html
  • Medisch dossier, jaargang 16, no5, juni 2014. blz 10
  • http://www.lymenet.nl/info/erythema-migrans
  • Afbeelding bron 1: Karen Arnold, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: Fairfaxcounty, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Reageer op het artikel "Ziekte van lyme genezen met katsklauw en banderol"

Reacties

Herman Wieringa, 10-05-2016 22:08 #2
Bij het gebruik van kaardebol en samento krijg ik veel last van mijn handen en voeten. Wie heeft hier ook negatieve ervaring mee? Wat kun je er aan doen.

Groeten Herman Reactie infoteur, 27-05-2016
Deze symptomen zouden kunnen wijzen op een overbelaste lever. Ik neem aan dat als je die producten gebruikt je dat doet op advies van een natuurarts of fytotherapeut, dus waarom vraag je het hem of haar niet?

Dan, 03-06-2014 14:13 #1
Het advies om een teek te verwijderen door hem te verdoven is nu juist NIET een goed advies. De kans is dan groter dat hij zijn maaginhoud met de bacteriën in je lichaam loost! Even Googlen op Internet en je ziet dat dit waar is.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-06-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!