InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van pequi-olie

De geneeskracht van pequi-olie

Pequi-olie wordt door één Nederlandse winkel (Frontier) piqui-olie genoemd. Alle andere winkels op de planeet aarde hebben het over pequi-olie. De olie wordt gemaakt van de noot van een oranjekleurige, eetbare vrucht. In Brazilië worden de noten geroosterd en opgegeten. Ze zijn er nog populairder dan paranoten, maar dat is niet moeilijk want veel mensen krijgen diarree als ze meer dan zes paranoten eten. Pequi-olie is niet alleen een voedingsartikel maar ook een product met medicinale kwaliteiten.

Inhoud:

Kenmerken pequiboom

De pequiboom groeit in Brazilië en het noorden van Paraguay. Hij kan 10 meter hoog worden en krijgt pastelgele bloemen die erg lijken op sterk uitvergrote sint janskruidbloemen, maar dan lichtgeel. De boom is een hermafrodiet en de bestuiving gebeurt door vleerhonden die in het Engels fruit bats heten. Ook motten, wespen, vogels en mieren komen op de bloem af en zouden kunnen bijdragen aan de bestuiving.

Pequi en de Indianen

De pequiboom is een belangrijke boom voor de Indianen, de oorspronkelijke bewoners van Brazilië. De Meineros zijn de bewoners van de Cerrado, een gebied waar veel pequi groeit. Voor hen behoort de pequiboom niet aan iemand toe, maar aan iedereen. Dat betekent dat waar de boom ook staat, ook al staat het op privé land, men het erfelijke recht heeft om van de pequiboom te plukken. Vroeger waren er zeer veel pequibomen maar tegenwoordig is een groot deel van het plaatselijke Brazilaanse regenwoud gekapt voor een commerciële plantage van eucalyptusbomen. Hierdoor komen er steeds minder pequibomen beschikbaar voor de bewoners van het bos. Daarnaast kan de vrucht minder vaak worden geplukt zodat ze niet kan worden aangeboden op de markt.

Naamgeving pequi-olie

De Latijnse, wetenschappelijke naam van pequi is Caryocar brasiliense. Een mooi Nederlands woord voor deze olie stamt uit Suriname: hoepelolie. Als internationale, alternatieve naam heeft de noot souarinoot. Je zou daarom ook kunnen spreken van souarinotenolie. In Nederland moeten we eigenlijk spreken van pequi maar een van de weinige winkels die pequi-olie verkoopt gebruikt een oudere spelling, piqui. Deze winkel is Frontier boekhandel aan de Leliegracht in Amsterdam. Men verkoopt er naast boeken natuurlijke supplementen. Het woord pequi is afkomstig uit de Tupi–Guarani-taal waar het bestekelde huid-vrucht betekent. Het Nederlandse (Surinaamse) woord hoepelolie komt van het feit dat deze boom buigzaam hout bevat dat vroeger werd gebruikt om suikervaten van te maken. Suriname speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van suiker.

Inhoudsstoffen

Pequi-olie bevat 41% palmitinezuur en 52% oliezuur. Voor de rest zit er linolzuur en stearinezuur in. Dit maakt de olie een goede bakolie. Ook zit er veel vitamine A in deze oliesoort. Verder zitten er allerlei antioxidanten in pequi-olie met antiseptische en schimmelwerende werking. Dat is de reden dat pequi-olie met succes in cosmeticaproducten wordt gebruikt. Er zitten terpenoïden in in de vorm van carotenoïden en polyfenolen. Carotenoïden worden in het lichaam omgezet tot de antioxidant vitamine A. Bovendien bevat het galluszuur en rutine wat beide antioxidantwerking heeft.

De vrucht van pequi

De vrucht is enigszins moeilijk eten omdat er stekels in de vrucht bevinden welke in het tong, tandvlees en gehemelte kunnen prikken en schade veroorzaken. De pequivrucht moet altijd met de hand worden gegeten en nooit met bestek. Overigens wordt een fruitmengsel van de pequi gekookt samen met as van een verbrande boom zodat een zwarte zeep verkregen wordt. Dat wordt vooral door de Tocantijnen gedaan, een lokale indianenstam.

Uitwendig gebruik pequi-olie

Pequi-olie wordt vooral uitwendig toegepast. Het is bijvoorbeeld goed bij een uitgedroogde huid. Ook een volwassen, verouderde huid kan door het inwrijven met pequi-olie soepeler worden. Verder is het een goed middel bij huidziekten zoals eczeem en psoriasis. Pequi-olie is een uitstekende olie om door het haar te doen. Droog, gespleten en broos haar kan er mee opgepept worden. Daarnaast is het een goed middel om de nagelriemen soepeler te maken zodat deze niet gaan splijten, wat pijnlijke kleine wondjes kan opleveren. Voordeel van het gebruik van pequi-olie is dat het een aangename geur verspreidt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld lijnzaadolie.

Pequivruchten op Braziliaanse markt / Bron: Mateus Hidalgo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Pequivruchten op Braziliaanse markt / Bron: Mateus Hidalgo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
De bladeren van de pequiboom kunnen als thee worden gedronken. Deze zijn goed tegen astma, bronchitis en ze kunnen een afrodisiacumwerking vertonen.

Pequi-olie bij hoge bloeddruk

In een Braziliaans onderzoek uit 2009 kwam aan het licht dat pequi-olie allerlei ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Verder zagen de wetenschappers dat er minder druk was op de aders, met andere woorden het heeft hoogstwaarschijnlijk een bloeddrukverlagend effect. De wetenschappers denken dat pequi-olie een nuttig supplement kan worden voor topsporters maar er is nog meer onderzoek nodig om dat inzicht definitief te maken.

Pequi-olie en kanker

Braziliaans onderzoek uit 2013 toont aan dat pequi-olie kan helpen bij de preventie van kanker. Men onderzocht een specifieke behandeling, namelijk door de tumor te behandelen met een magnetisch veld. Het bleek dat wanneer de tumor op deze manier werd behandeld, in combinatie met de toediening van pequi-olie, de behandeling een stuk effectiever is.

Fysieke inspanningen en pequi-olie

Uit Braziliaans wetenschappelijk onderzoek uit 2009 blijkt dat wanneer hardlopers dagelijks een capsule met pequi-olie innemen, hun DNA minder schade oploopt na een hardloopwedstrijd. Alle indicators van celschade door inspanningen toonden aan dat er minder weefselschade is na het innemen van pequi-olie. Dat houdt onder andere in dat het lichaam sneller herstelt van grote fysieke activiteit. In principe is het namelijk zo dat fysieke inspanningen leidt tot een toename van vrije radicalen in het lichaam. Er zijn andere onderzoeken geweest met olie, bijvoorbeeld hennepolie. Uit alle onderzoeken blijkt dat als sporters meer natuurlijke olie innemen, hun lichaam een beter uithoudingsvermogen en herstelcapaciteit heeft. Het onderzoek met pequi-olie en hardlopers werd twee jaar later weer gedaan in Brazilië en men kreeg meer informatie over hoe genetisch materiaal wordt beschermd door pequi-olie.

Traditionele geneeskunde bevestigd door wetenschap

In de traditionele geneeskunde van de Indianen van Brazilië werd pequi-olie altijd al ingezet bij problemen als heesheid, zere keel, bronchitis, hoest, wondbehandleing, spierpijn, reumatische pijn, kneuzingen, longinfecties, ademhalingsproblemen en ter bevordering van de galproductie. Deze toepassingen worden grotendeels ondersteund door hedendaagse wetenschappelijke inzichten dat pequi-olie antibacteriële acitivteit heeft. Het kan bijvoorbeeld de E.coli bacterie bestrijden. Ook andere ziektekiemen worden door pequi-olie aangepakt. Verder kan de antioxidantwerking verantwoordelijk worden gesteld voor het afnemen van spierpijn, longinfecties en reumapijn.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van jojoba-olieDe geneeskracht van jojoba-olieJojoba-olie is niet geschikt voor inwendig gebruik. Er is een redelijk aantal toepassingen voor uitwendig gebruik. Tradi…
De geneeskracht van druivenpitolieDe Latijnse naam voor de druivenstruik of wijnrank is Vitis Vinifera. Druiven zijn lekker en beschikken over een prima v…
De geneeskracht van avocado-olieDe avocadoboom komt oorspronkelijk uit Zuid-Mexico en werd door de Azteken gecultiveerd. Tegenwoordig worden meer dan 40…
De geneeskracht van rozenbottelolieDe geneeskracht van rozenbottelolieDe rozenbottel is een struik met een vrucht die bekend staat om zijn hoge vitamine C gehalte. Er zitten veel pitjes in d…
Hoe gezond is kokosolie?Hoe gezond is kokosolie?Kokosolie is zo’n product wat er eigenlijk al heel lang is en altijd in de reformwinkels te koop is geweest. Maar sinds…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Caryocar_brasiliense
  • http://pt.wikipedia.org/wiki/Pequi
  • Braziliaans onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19963158
  • Pequi-olie en kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23909142
  • Fysieke inspanningen en pequi-olie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20082261
  • Fysieke inspanningen en pequi-olie 2011: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21484158
  • Traditionele geneeskunde: http://www.biomedcentral.com/1472-6882/14/73
  • Afbeelding bron 1: Mateus Hidalgo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pequi-olie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-06-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!