InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van sagaan daylami

De geneeskracht van sagaan daylami

Sagaan daylami groeit rond het Baikalmeer in Siberië, aan het westen van Rusland. De lokale bevolking gebruikt sagaan daylami al eeuwenlang als geneeskrachtig middel. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar deze plant. De wetenschappers die het hebben bekeken zeggen dat het een plant is met grote medicinale eigenschappen maar ook met enkele gevaren. Het moet slechts in beperkte mate gebruikt worden. In Siberië zelf gebruiken ze een gram voor een kopje thee maar een vijfde van deze hoeveelheid heeft ook al effect. Bovendien heeft het innemen van een gram sagaan daylami ongewenste hallucinerende effecten.

Inhoud:

Disclaimer

Sagaan daylami is anno 2014 een relatief onbekend kruid. Zelfs in Rusland, waar het vandaan komt, kennen mensen het niet. Alleen de lokale bevolking van Siberië, Mongolië en Tibet kennen de plant en zijn medicinale eigenschappen. Het gebruik van deze plant is op eigen risico. Niet veel natuurtherapeuten zullen weet hebben van deze plant. Er zitten alkaloïden in die nog nooit wetenschappelijk zijn onderzocht.

Naamgeving

De Latijnse, wetenschappelijke naam van deze plant is Rhododendrom adamsii. In het Russisch heet deze plant sagaan adamsii. Er is geen Nederlandse of Engelse naam omdat de plant pas in de jaren 70 van de vorige eeuw door een Russische wetenschapper is ontdekt. In die tijd was Rusland nog de Sovjet-Unie en kwam kennis uit dit land nauwelijks in het westen terecht. Pas sinds de perestroijka-tijd van eind jaren 80 van de 20e eeuw die ingeluid is door Gorbatsjov kon er informatie-uitwisseling plaats vinden.

Traditionele geneeskunde

In Siberië wordt sagaan daylami gebruikt als tonicum en versterkend middel. Het wordt aanbevolen bij hart- en vaatziekten. Het zou het hart versterken. Verder is het een hulpmiddel bij oedeem die in relatie staat met hartziekten en is het een diureticum. Veel hartziekten worden veroorzaakt doordat er teveel vocht in het bloed zit. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er veel gifstoffen in het lichaam zijn die in het bloed worden opgeslagen. Omdat dit kruid de nieren stimuleert in hun werking, kunnen de gifstoffen worden afgescheiden en heeft dat een bloeddrukverlagende werking. De lokale bevolking gebruikt één theelepel van dit kruid op heet water of in de koffie. Dit zijn echter hoeveelheden met hallucinerende werking en moeten daarom sterk worden afgeraden.

Sagaan daylami bij reuma

Reuma wordt veroorzaakt door een overvloed aan gifstoffen in het lichaam. Het lichaam kan deze gifstoffen niet allemaal verwerken en slaat ze daarom op in de gewrichten alwaar ze artrose, artritis of jicht kunnen veroorzaken. Deze gifstoffen zorgen voor ontstekingen in het botweefsel. Wanneer het botweefsel te veel is ontstoken, zoals in het geval van artrose, kan het botweefsel hierdoor slijten. Let op: artrose is nooit een gevolg van belasting van de gewrichten, dat is een foutief idee wat artsen uit de 20e eeuw aanhingen. Artose blijkt voedselallergie, volgens de modernste inzichten uit 2014. In voedsel zoals witmeelproducten, suiker en transvetten zitten te veel gifstoffen die tot reumatische verschijnselen kunnen leiden. Omdat sagaan daylami de nieren stimuleert in hun werking is het lichaam in staat om meer urine af te voeren.Toxinen die reuma veroorzaken verlaten het lichaam en daarmee wordt de oorzaak van ziekten als artrose, artritis en jicht weggenomen.

Goed voor de ingewanden

Sagaan daylami heeft een sterk bacteriedodend effect. Het doodt alleen de pathogene of ziekmakende bacteriën. Hierdoor is het een goed middel om de darmflora in het maag-darmkanaal te herstellen. Diarree wordt er eveneens mee verholpen.

Uitwendig gebruik sagaan daylami

Sagaan daylami kan wonden schoonmaken doordat het bacteriën doet verdwijnen. Hiervoor kun je een aftreksel of thee van deze plant gebruiken. Geïnfecteerde wonden of zweren kunnen ook met dit kruid behandeld worden. Ook in de mond- en keelholte kunnen ontstekingen ontstaan. Hiervoor is het goed om te gorgelen met een afgekoelde thee van sagaan daylami. Het is niet slim om de drank daarna door te slikken; er zitten immers net afgestorven bacteriën in. Bovendien moet je koste wat het kost vermijden om te veel sagaan daylami te gebruiken. Het heeft immers hallucinerende werking en deze houdt vrij lang aan, soms wel 24 uur. Hierdoor kunnen met name in het verkeer gevaarlijke en mogelijk dodelijke situaties ontstaan.

Sagaan daylami als theekruid

Sagaan daylami wordt eveneens gebruikt om een gewone thee met te kruiden. Als je één of twee blaadjes aan de thee toevoegt krijgt de thee een soort appelaroma. De thee smaakt een stuk lekkerder. Er zitten veel etherische oliën in die een prettige smaak afgeven. Één of twee blaadjes op een theeëi met zwarte thee of groene thee kan de smaak daadwerkelijk veranderen.

Bijwerkingen sagaan daylami

Een overdosis sagaan daylami is gevaarlijk en ongezond. Het kan leiden tot slecht werkende nieren. Verder kan het lichaam overgestimuleerd worden zodat er sprake is van hyperactiviteit. Ook kan het leiden tot overvloedig veel moeten urineren. De meest ernstige bijwerking is hallucineren. Je krijgt een vervormde kijk op de werkelijkheid wat sommige mensen beschouwen als de enige ware kijk, maar deze wijkt zeer af van hoe de meeste mensen de wereld beschouwen. Kleuren kunnen intenser lijken na gebruik van dit kruid. Je kunt daarom lang ergens naar blijven staren. In het verkeer, werkomgeving en het gebruik van machines kan een hallucinatoire toestand groot gevaar opleveren. De effecten van deze drug blijven in tegenstelling tot andere hallucinerende middelen minimaal 24 uur aanwezig.

Verkrijgbaarheid sagaan daylami

Op internet bestaan forums waarin mensen actief zijn die op zoek zijn naar natuurlijke drugs. Daar is de sagaan daylami enigszins bekend geworden hoewel het nauwelijks te koop wordt aangeboden. In Rusland zijn er winkels waar men specialistische geneeskrachtige kruiden verkoopt. Dat heeft er onder andere mee te maken dat mensen in Siberië steeds vaker naar andere gebieden in Rusland trekken zodat er een markt is voor lokale planten.

Eén blaadje, of twee

Sagaan daylami werkt zo sterk dat je er slechts één blaadje van kan gebruiken in een theepot. deze blaadjes zijn piepklein. Hoewel er mensen zijn die beweren dat je een gram per kop thee van 300 ml kan drinken, is dat sterk af te raden aangezien de plant in die hoeveelheden hallucinerende werking heeft. Als je er één blaadje van gebruikt, kun je er actief van worden zonder de nare bij-effecten.

Rododendrons

Sagaan daylami is familie van de rododendrons. Rododendrons zijn algemeen bekend als sierplant maar niet iedereen kent de hallucinerende effecten van deze plant. Het is niet verstandig met soortgenoten van rododendron te experimenteren want het kan allerlei ongewenste effecten geven. Er zijn planten die 24 uur lang een verdovende werking hebben en sommige andere planten zijn pas na drie of vier dagen uitgewerkt. Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om op je benen te staan. Uiteindelijk komt het altijd weer goed, mits je in een veilige omgeving bent.
Gerelateerde artikelen
Hallucinaties, verschillende vormen van hallucinerenHallucinaties zijn zintuiglijke belevingen die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Er zijn verschillende manieren ho…
Bajkalmeer (Baikalmeer) in AziëHet Bajkalmeer, gelegen in het hart van Azië, is een van de oudste meren ter wereld. Het Bajkalmeer vormt met zijn opper…
Over illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdOver illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdDe termen hallucinatie en illusie worden vaak door elkaar gebruikt terwijl het twee verschillende fenomenen zijn. Bij ee…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Special K, ofwel Vitamin K de opkomende partydrugsSpecial K, ofwel Vitamin K is een opkomende partydrugs, vooral in Amsterdam. Maar wat is Special K precies? En wat zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.taiga.etnoshop.net/herba/2/herb_43.htm
  • Bijsluiter sagaan daylami
  • Interview met Olga, Russische sagaan daylamigebruikster

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sagaan daylami"

Reactie

M. V. D. Hoeff, 30-06-2017 08:45 #1
Sinds ruim een maand gebruik ik de Sagaan daylami twee maal daags als thee. Het werkt prima. De pijn verminderde in handen en benen. En ja het maakte soms ook wel actief. Ik had het van een vriendin gekregen. Nu is het op en ga ik op zoek op internet naar een goede leverancier. Sagaan Daylami is een aanrader. Eigenlijk wonderbaarlijk dat twee kleine blaadjes zoveel opruimwerk doen. De natuur is vernuftig en knap!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-07-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!