InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van grootbladige linde of zomerlinde

De geneeskracht van grootbladige linde of zomerlinde

De geneeskracht van grootbladige linde of zomerlinde De grootbladige linde komt in Europa iets minder voor dan de kleinbladige linde maar is nog altijd een wijd verspreide boom. Het behoort tot de mooiste bomen ter wereld en je ziet hem vaak in parken en lanen. De grootbladige linde kan een enorme omvang krijgen en hij heeft een dichtbebladerde kruin. De grootste exemplaren worden 25 tot 40 meter hoog. Lindebloesemthee van deze boom is niet alleen lekker maar het heeft ook geneeskracht.
Botanische tekening grootbladige linde / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening grootbladige linde / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Magistrale verschijning

Een lindeboom kan erg oud worden en hij geeft in het voorjaar een mooie zoete geur af. Lindebomen zie je vaak op pleinen in oude dorpskernen. Honderden jaren lang is het een centrale boom waaronder mensen elkaar ontmoeten. Een volgroeide, alleenstaande linde is een imposante, magistrale verschijning. De Hollandse linde of de Tilia vulgaris is een kruising tussen de zomerlinde en de winterlinde of kleinbladige linde.

Lindebloesem

Lindebloesem kun je plukken in mei en juli. Helaas hebben sommige gemeenten de takken van de lindebloesem tot zeer hoog gekortwiekt zodat je op veel plaatsen in de bebouwde kom een ladder nodig hebt om de lindebloesem te oogsten. Een aftreksel van lindebloesem is rustgevend en ontspannend. Het zit in sommige cosmetische producten voor huidcremes, stoombaden en kompressen. Het wordt aangewend bij een futloze, slecht doorbloede en ruwe huid.

Naamgeving

De Latijnse naam voor zomerlinde is Tilia platyphyllos. In het Nederlands noemden we deze majestueuze boomsoort ook wel grootbladige linde; uiteraard bestaat er ook een kleinbladige linde. Tilia is afgeleid van het Griekse woord voor ´speer´. Van lindehout wordt sinds jaar en dag prima speren gemaakt. Platyphyllos is een samenstelling en betekent letterlijk ´breed blad´. De Friese naam is een betere vertaling van het Latijns dan de Nederlandse naam: Platblêdlinebeam, wat letterlijk platbladlindeboom beduidt. In het Engels zegt men Large-leaved Lime of Broad-Leaved Lime tegen deze boom. In het Frans noemt men het Tilleul à grandes feuilles terwijl het Duits het woord Sommerlinde gebruikt.

De kleinbladige linde heeft bij fytotherapeuten de voorkeur maar de grootbladige linde heeft dezelfde medicinale eigenschappen, zij het iets lichter in effect.

Inhoudsstoffen en werkingen

Niet alleen de bloesem maar ook de bladeren en de schors van de grootbladige linde kunnen medicinaal worden aangewend. In de linde zit onder andere de volgende werkzame inhoudsstoffen: volatile oliën, slijmstoffen, looistoffen of tanninen en flavonoïden. Slijmstoffen zorgen voor een verzachtend effect op de slijmvliezen zodat het bij hoest kan worden ingezet. Tanninen zorgen voor een samentrekkend effect dat kramp kan tegen gaan. Verder zijn de flavonoïden aan te wijzen als ontstekingsremmende antioxidanten waardoor het kan worden ingezet bij artrose, artritis en verkoudheid. Ook onrust en slapeloosheid worden van oudsher behandeld met een lindebloesemthee.

Lindebloesem / Bron: 3268zauber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lindebloesem / Bron: 3268zauber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Als homeopathisch middel is lindebloesem werkzaam bij ontstekingen van de vrouwelijke geslachtsorganen.

Medicinale boomgaard

De lindeboom doet het goed in iedere tuin en zou een onderdeel van een grote tuin met een medicinale boomgaard kunnen zijn. Ook zwarte populier, lijsterbes, zwarte els, ruwe berk en knotwilg of schietwilg passen in deze geneeskrachtige bomenafdeling van een West-Europese tuin. Vroeger plantte men een boom aan zodat de latere generaties daar ook iets aan houden. Je zou de lindeboom kunnen aanplanten voor familieleden die 10 generaties er nog van kunnen genieten. Een linde kan makkelijk 700 jaar worden.

Geneeskracht nog niet onderzocht

Er zijn niet bijster veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de medicinale werking van zomerlinde. Deze wetenschappelijke leemte kan veroorzaakt zijn door het feit dat het enige tijd duurt eer een boomplantage zo groot is dat het voldoende lindebloesem kan produceren voor medicinaal gebruik. Dat is een commerciële reden dat zomerlinde niet is onderzocht, wat op zich geen vreemde suggestie is, aangezien vrijwel alle onderzoeken op medicinaal gebied betaald worden door de kapitalistisch opererende farmaceutische industrie.

Een bad met lindebloesem

In de volksgeneeskunde is lindebloesem een veel aangewende plant bij verkoudheid, hoesten, koorts, infecties, ontstekingen, hoge bloeddruk, hoofdpijn en migraine. De bloemen worden in heet water getrokken om te worden gedronken als thee en er kan een medicinaal bad worden gemaakt van de bloesem. Dit bad werkt vooral goed voor het hart. Hysterie, angstaanvallen en hartkloppingen worden ermee verholpen.

Bloeddrukverlagende bloesem

Het is een vochtafdrijvend middel wat de reden is dat het bij hoge bloeddruk werkt. Hoe werkt dat? Er worden in het bloed afvalstoffen vast gehouden. Daardoor is er meer bloedvocht nodig. Door de antioxidantwerking en de positieve werking op de spijsverteringsorganen door grootbladige linde kunnen afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Hierdoor stroomt er een klein beetje minder bloed door de aders terwijl de aders even groot blijven, waardoor de bloeddruk afneemt. Een andere reden voor bloeddrukverlagende werking is de ontspannende eigenschap van lindebloesem; hierdoor worden de spieren rond de bloedvaten meer ontspannen waardoor de bloedvaten een klein beetje wijder en elastischer worden, wat eveneens de bloeddruk doet dalen.

Linde in een Duits dorp / Bron: 2micha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Linde in een Duits dorp / Bron: 2micha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De bladeren zorgen voor een zweetafdrijvend effect. Hitte verlaat het lichaam. Op deze manier wordt een koorts verlaagd.

Lindebast

De bast van de lindebloesem stimuleert de galwerking. De gal scheidt stoffen af die de leverwerking stimuleren. Hierdoor kan de lever efficiënter gifstoffen uit het lichaam verwijderen. De huid communiceert met de lever in die zin dat als de lever zijn capaciteit wordt ingeperkt door verminderde werking de gifstoffen via de huid naar buiten gaan. Hierdoor is de lindebast goed bij huidproblemen zoals eczeem, psoriasis en cellulitis. De leverbeschermende werking op de lever is in 2014 onderzocht door een Turks wetenschapsteam en men concludeerde dat inderdaad de lever meer antioxidanten bevat als er een extract van de bast wordt toegediend. Dit onderzoek gebeurde bij ratten aangezien mensen niet kunnen onderzocht worden op antioxidantgehalte van de lever zonder te overlijden.

Geneeskracht van lindehout

Lindehout kan worden verbrand tot een houtskool. Dit houtskool kan in poedervorm worden aangebracht om een oedeemplek. Ook cellulitis, huidzweren en huidinfecties kunnen op deze manier worden behandeld. Sommige natuurartsen schrijven zelfs voor om het houtskool inwendig in te nemen omdat het ingewandsproblemen tegen gaat. Op deze manier werkt ook geactiveerde kool, wat in Nederland wordt geproduceerd door Norit.
Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij blauwe plekkenGeneeskrachtige kruiden bij blauwe plekkenNa een val of stoot kan er een blauwe plek ontstaan. Deze typisch gekleurde plek is vaak nog een paar uur tot een paar d…
Linde voor een zoeter levenLinde voor een zoeter levenMidden in de nacht, bij volle maan, thuiskomen met de geur van lindebloesem aan de voordeur. Alsof de hemel op aarde is…
Tuinkruiden: Linde, Tilia PlatyphyllaDe lindebloesem die hoofdzakelijk van deze drie soorten geplukt kan worden, levert een verrukkelijke thee op die in geur…
Boomhoroscoop  de linde en de eikBoomhoroscoop de linde en de eikWanneer je geboortedatum tussen 11 en 20 maart of 13 en 22 september ligt is je boomtype de linde. De linde wordt gekara…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Willow, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Boek: Geneeskrachtige planten en kruiden, Dr. Ute Künkele en Till R. Lohmeyer
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tilia_platyphyllos#Medicinal_Uses
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomerlinde
  • Bast goed voor lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24337514
  • Afbeelding bron 1: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: 3268zauber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: 2micha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van grootbladige linde of zomerlinde"

Reactie

Attje de Vries, 22-05-2015 17:05 #1
Via deze weg probeer ik uit te vinden, wat de beste samenstelling is van het Budwigpapje. k heb nl veel vertrouwen in uw kennis gekregen nadat ik het boek inzake 45 groenten heb gelezen en merkte dat U ook Tom008 bent. De informatie mbt Natuurgeneeswijzen vind ik eveneens zeer waardevol. Wat Budwig betreft: de basis vond ik bij "Kankerhoeverder", maar er zijn div. varianten. Mij werd aangeraden amanprana-olie te nemen ipv lijnzaadolie en dan combineren met de minder veel bewerkte volle kwark. Tevens las ik ergens tarwekiem toevoegen. De Duitstalige site mbt Budwig levert nog weer andere combinaties. Kunt en/of wilt U er (meer) info aan weiden op mens en gezondheid? Natuurgeneeswijzen: lijnzaad en/of tarwekiemen. Al vast hartelijke dank, Attje de Vries Reactie infoteur, 17-06-2015
Beste Attje,
Kokosolie en palmolie zijn heel gezond. Ze zijn vooral handig om in te bakken. palmolie zou ik zelf niet gebruiken in de pap; dat heeft een te specifieke smaak.

In plaats van lijnzaadolie zou je ook hennepzaadolie kunnen gebruiken. Dat is nog net iets gezonder dan lijnzaadolie omdat er een betere verhouding omega 3 en 6 in zit. Doe het vlak voor het eten erin. Het is aan te raden om biologisch-dynamische kwark of roomyoghurt te gebruiken. Dat zijn producten van het keurmerk Demeter.

Tarwekiemen lijken me ook heel gezond. Ik zou ook variëren met granensoorten. probeer eens andere granen zoals haverkiemen, havermout, boekweit, spelt, etcetera.

Hier is een link naar een artikel over het Budwigpapje: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/117484-het-budwig-dieet-bij-kanker.html
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 09-07-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!