InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Leververvetting, een groot gevaar

Leververvetting, een groot gevaar

Leververvetting, een groot gevaar Een kwart van de Nederlanders leidt aan vervetting van de lever. Dat is een beginstadium van hepatitis. Leververvetting is een te genezen ziekte. Het is belangrijk om de lever in optimale conditie te houden want de lever is een zeer belangrijk orgaan. Als de lever niet goed werkt dan ligt er een scala van ziekten op de loer om bezit te nemen van het lichaam. Leververvetting wordt veroorzaakt door de totale omslag in het voedingspatroon van de mens. We eten te veel suiker, glucose-fructosestroop en transvetten en daar is het lichaam niet op ingesteld. Het ware beter om enkel verse producten te eten en alles wat in potjes, blikjes en pakjes zit te laten staan op de plank in de supermarkt.

Inhoud:

Wat is leververvetting?

De Latijnse, wetenschappelijke naam van leververvetting is steatose. Leververvetting is een opstapeling van vet in de levercellen. Leververvetting is geneesbaar. Wanneer je gezond eet en veel beweegt kan de lever weer ontvetten. Doe je dat niet, dan is er een kans dat je last krijgt van de ziekte hepatitis of leverontsteking. Ook kan de lever permanent beschadigd raken. Dat wordt levercirrose genoemd. Hierbij worden gezonde levercellen vervangen door littekenweefsel. Een levercirrose is niet geneesbaar.

Verschil van inzicht

Sommige artsen zeggen dat levervetting niet door voedsel komt maar door afbraakproducten in transvetrijk voedsel en producten zoals suiker en glucose-fructosestroop en dat je daarom deze producten niet hoeft te mijden. Maar of het nu de producten zelf zijn of de afbraakproducten die ontstaan, maakt in feite niet veel uit. Een eliminering van deze voedselsoorten leidt namelijk tot herstel van leververvetting. Het lichaam is een grote chemische fabriek; al het voedsel wordt omgezet in andere producten. Deze omzettingsproducten zijn uiteraard geen voedsel meer. Maar dat betekent niet dat leververvetting gewoon door slechte voeding wordt veroorzaakt, want slechte voeding veroorzaak de afbraakproducten zoals glycogeen en vetten waardoor mensen ziek worden.

Alcohol is een belangrijke oorzaak van leververvetting, net als medicijngebruik.

Hoe komt leververvetting

Leververvetting komt vooral door het eten van witmeelproducten, transvetten, geraffineerde suiker en glucose-fructosestroop. Normaal gesproken worden deze stoffen omgezet in de lever tot glycogeen. Glycogeen is een stof die door lichaamscellen wordt gebruikt als brandstof. Als er genoeg glycogeen is opgeslagen in de lever zal de lever glucose-fructosestroop en suiker omzetten in vet; levervet, maar ook andere organen kunnen vervet raken zoals het hart. Deze orgaanvervetting is een serieus probleem bij een kwart van het aantal Nederlanders. De oorzaak is: supermarktvoedsel. In elk product in de winkel zit wel iets van glucose-fructosestroop, suiker, transvetten in de vorm van geharde plantaardige olie en witmeelproducten, oftewel veroorzakers van leververvetting. Vroeger at de mens slechts vers voedsel. Sinds hij supermarktvoer is gaan eten wordt de mens veel zieker. We spreken in dit verband van welvaartsziekten; ziekten die veroorzaakt worden doordat we niet meer zelf groenten verbouwen en verzamelen maar doordat we naar een supermarkt gaan omdat we denken dat dit de enige manier is om onszelf van voedsel te voorzien.

Wat kunnen we doen?

Je zou bij tijd en wijle de lever kunnen ondersteunen door voeding. Allerlei voeding zoals wortel, witlof, andijvie, sesamzaad maar ook geneeskruiden zoals mariadistel, boerenwormkruid en absinth alsem ondersteunen de werking van de lever. Toch is dat niet genoeg. Er is geen medicijn tegen vervette lever, Maar we kunnen er wel wat aan doen:
  • Vers voedsel eten
  • Sporten
  • Veel bewegen; de fiets verkiezen boven de auto
  • Ontspannen zijn, geen stress hebben.

Glucose-fructosestroop

In dit artikel wordt gesproken over glucose-fructosestroop. Je zult misschien denken dat je dat nooit eet. Maar het zit in alle koeken en cakes die je in de supermarkt kunt kopen. Bovendien zitten in deze zoete bakkersproducten uit een fabriek ook suiker, wit meel en transvetten. Voor de industrie zijn dat supergoedkope producten. In feite bestaan alle zoete bakkersproducten hieruit en doet men er alleen een kleine variatie bij in de vorm van E-nummers en kleurstoffen om een klein smaakonderscheid en uiterlijke verandering te maken. Glucose-fructosestroop en suiker werken allebei verslavend. Dat is fijn voor de industriële bakkers; door de mens verslaafd te maken aan hun bakproducten krijgen ze extra hoge winsten. Glucose-fructosestroop wordt gewonnen uit mais. Dit mag zelfs genetisch gemanipuleerde mais zijn, volgens de regels van de EU. Verder gebruiken veel fabrieken een fabricageproces waardoor het giftige metaal kwik in glucose-fructosestroop zit. Dat zijn extra redenen om deze stof te willen mijden. Als je zelf onderzoek wilt doen naar deze stof kun je het beste op Engelstalige websites googlen naar HFCS.

Supermarkt voer is geen voeding maar vulling nagenoeg zonder voedingswaarde. Een bedrijf als Unilever is onderdeel van de vullingsindustrie. Vers voedsel zoals groenten, fruit en noten zijn altijd beter.

Leververvetting staat niet op zich

Leververvetting staat niet op zich. Het staat in verband met andere ziekten zoals
  • Insulineresistentie,
  • Overgewicht,
  • Metabool syndroom(voorstadium van diabetes mellitus type 2)
  • Premenstrueel syndroom,
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
Daarnaast vervet niet alleen de lever maar ook het hart, de alvleesklier en de spieren waardoor een verdere reeks van gezondheidsklachten ontstaan zoals suikerziekte of diabetes mellitus type 2. het kan zijn dat een leververvetting tegelijkertijd met een galprobleem plaats vindt. In dat geval is de ontlasting vaak verkeerd in de vorm van obstipatie. De gal en de lever werken samen. De bittere stoffen uit de gal helpen de lever beter te werken. Normaal gesproken zit er in allerlei voeding bitterstoffen. Nu heeft ook hier de vullingsindustrie een kwaadaardige rol.

Ontstekingen op celniveau

Leververvetting is in feite de oorzaak van ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen waardoor tal van andere (welvaarts)ziekten kunnen ontstaan. De lever is door verminderde werking niet in staat om afvalstoffen af te voeren en zal daardoor cytokinen afgeven in het lichaam. Cytokinen zijn een soort immuuncellen. De ontstekingsreactie doe ze doen plaatsvinden zou normaliter een giftige indringer onschadelijk maken. Nu wordt het lichaam zelf aangevallen.

Goede vetten

Transvet zoals margarine zijn erg slecht. Ook alle oliën uit de supermarkt en alle bakwaar zoals deegwaar en chipsproducten bevatten transvetten. Dat betekent niet dat alle vetten slecht zijn. Onbewerkte vetten zijn heel gezond omdat ze de vitaminen A, D, E en K bevatten. Voorbeelden hiervan zijn: roomboter, teunisbloemolie, sesamolie, walnootolie, hennepzaadolie, kokosvet en olijfolie. Let bij de laatste erop dat het gaatom onbewerkte olijfolie. Zodra je olijfolie verwarmt door erin te willen bakken, bewerk je het. Olijfolie kan heel heet worden en tijdens dit hitteproces ontstaan er kankerverwekkende stoffen; of beter gezegd: stoffen die het oxidantieproces in het lichaam bevorderen. Olijfolie over een salade heen doen is daarentegen heel gezond. De beste middelen om te bakken zijn roomboter en kokosolie. Gezonde stoffen in deze bakmiddelen verdwijnen namelijk niet bij hoge temperatuur.
Gerelateerde artikelen
Frisdrank ongezond: frisdrank leidt tot een vervette leverFrisdrank ongezond: frisdrank leidt tot een vervette leverUit Israëlisch onderzoek blijkt dat het dagelijks consumeren van twee blikjes frisdrank of twee glazen fruitsap, op de l…
Aandoeningen van de leverAandoeningen van de leverDe lever is een zeer belangrijk orgaan, misschien wel belangrijker dan het hart. Als je hart het niet meer doet bestaat…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.mlds.nl/ziekten/112/leververvetting/
  • Boek: Ineke Haisma, met verstand gezond
  • Verschil van inzicht: http://www.leverpatientenvereniging.nl/leverziekten/leverververtting/
  • Foto´s: publiek domein

Reageer op het artikel "Leververvetting, een groot gevaar"

Reacties

Mira, 21-08-2015 09:51 #2
Na 7 dagen Terbinafine-gebruik kreeg ik een zwaar vervette lever. Ik ging snel van maat 38 naar maat 52. Dit werd nergens als probleem erkend doordat in mijn bloed niets bijzonders te zien was; ik had geen ontstekingen. 4,5 jaar lang heb ik hier veel mee afgezien (kreeg tijdelijk trage schildklier, haaruitval, ging trillen, gewrichten gingen uit de kom, mijn huid kon geen zon meer verdragen, ik werd hard op mijn hele lichaam - ik kreeg het hierdoor benauwd). Niets leek te helpen, ik kon uiteindelijk heel weinig meer eten. Pas na 4,5 jaar kreeg ik een rontgenonderzoek en bleek ik vervette lever te hebben, ging vervolgens naar een dietiste.
Zij legde uit welk voedsel voor de lever het moeilijkst te verteren is, n.l. suiker en koolhydraten. Ik begon dus het koolhydratendieet (wel met bonen en mager vlees) en tot mijn verbazing begon dat harde gezwollen lijf van mij te slinken en zacht te worden! Ook mijn benauwdheid verdween, ik kon weer in de zon, ik kreeg mijn kracht terug en mijn haar werd weer mooi.
Bij mij verdween de vervetting van mijn lever dus niet door de oorzaak weg te nemen, ik had Terbinafine maar 7 dagen geslikt en vet eten kon ik de hele tijd dat ik dik was niet. Ik vind het belangrijk dit te melden. Als dit bekend was had ik niet zo lang ziek hoeven zijn… Dus, ja Kimberley, ook bij mij was een medicijn een grote boosdoener! Reactie infoteur, 04-09-2015
Mira, bedankt voor het delen van dit belangrijke verhaal! Ik denk dat bij velen een lichtje zal opgaan als ze dit lezen. Het is belangrijk om te beseffen dat medicijngebruik tot allerlei ziekten kan leiden.

Kimberley Pex, 28-06-2015 15:20 #1
Fijn, 'n duidelijk stuk over leververvetting. Vooral medicijngebruik wordt zwaar onderschat. Je kunt niet drinken(alc.), gezond eten, niet te zwaar zijn, maar in deze tijd worden mensen helaas volgestouwd met medicijnen. Vreselijk! Dan valt zo'n hele leefstijl in t niet. Ik drink al tienallen jaren niet meer, eet geen zoet(omdat ik t gewoon niet lekker vind, ben 'n hartige) maar helaas met mn crohn heb ik héél veel operaties gehad, die ook 'n aanslag zijn geweest op mn lever. Alle scans, met contrastvloeistof, na operaties de noodzakelijke antibiotica, de pijnstilling, allemaal vergif voor de lever. Ook paracetamol zit nu --eindelijk--bijna in de verdomhoek. 20 Jaar geleden was al bekend dat paracetamol t grootste vergif, onder de pijnstillers, is voor de lever. Levercirrose is nu duidelijk aangetoond, bij veelvuldig gebruik van paracetamol, bij onderzoeken over heel de wereld. Het is nu dus afwachten of de ziekenhuizen gaan staken met paracetamol(de z.g. spiegel opbouwen)en de minder schadelijke aspirine gaan geven, of iets anders, aan bedlegerige patiënten. Net zoals aspartaam, de grootse verzieker onder de zoetstoffen, wordt paracetamol nog steeds veelvuldig gebruikt. Omdat ik dingen aan den lijve meemaak, helaas, ben ik al jaren op zoek naar regeneratie bevorderende dieeten, supplementen(hoewel die ook de lever kunnen overbelasten)kruiden en technieken, zoals meditatie, om de lever steeds weer de hoognodige rust te geven, en ik kwam natuurlijk ook wéér uit bij het leverdieet van dr. Vogel(+) mijn held. Reactie infoteur, 30-06-2015
Klopt helemaal, Kimberley. Uit dit onderzoek blijkt o.a. dat de regulering van het gebruik van paracetamol in het Verenigd Koninkrijk heeft geleid tot minder doden door leverfalen en minder levertransplantaties. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23393081 Het is een raadsel waarom paracetamol überhaupt nog toegestaan is, zelfs op recept is het een lever-gevaarlijk middel.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!