InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Jicht, oorzaken en behandeling met voeding en geneesplanten

Jicht, oorzaken en behandeling met voeding en geneesplanten

Jicht, oorzaken en behandeling met voeding en geneesplanten De oorzaken van jicht moeten worden gezocht in een slecht consumptiepatroon. Het eten van voeding met veel toxinen erin is een belangrijke oorzaak van jicht. Roken en alcohol drinken kunnen samen met toxinen uit medicijnen voor jicht zorgen. Daarnaast staat jicht nooit op zich; het gaat gepaard met andere ziekten zoals diabetes mellitus type 2. Omdat jicht wordt veroorzaakt door een te hoog urinezuur gehalte zijn allerlei kruiden en voeding met diuretische werking bij uitstek geschikt voor mensen met jicht.
Jicht als een demon; vroeger dacht men dat ziekten veroorzaakt werden door demonen. Ziekten en demonen staan eigenlijk gelijk aan elkaar. / Bron: James Gillray / Wikimedia CommonsJicht als een demon; vroeger dacht men dat ziekten veroorzaakt werden door demonen. Ziekten en demonen staan eigenlijk gelijk aan elkaar. / Bron: James Gillray / Wikimedia Commons

Inhoud:

Kenmerken jicht

Jicht is een soort artritis die alleen in de voet plaats vindt, vaak zelfs alleen in de grote teen. Jicht in de grote teen wordt ook wel podagra genoemd. Het wordt gekenmerkt door een rood, gezwollen gewricht. Hielen, knieën, polsen en vingers kunnen ook door jicht worden aangedaan, maar het meest vindt het plaats in de voet. Pijn bij jicht doet zich vaak voor in de nacht omdat dan de lichaamstemperatuur lager is. In principe is een hoge lichaamstemperatuur goed om ontstekingen en bacteriën die daarbij gepaard gaan te bestrijden. Vandaar dat koorts goed is tegen ontstekingen. Jicht kan eveneens gepaard gaan met koorts met dat hoeft niet. Verder kan vermoeidheid een bijverschijnsel zijn van jicht.

Jicht kan leiden tot artrose

Jicht kan leiden tot botontstekingen in de gewrichten en op deze manier overgaan in artrose. Jicht wordt veroorzaakt door een te hoog urinezuurgehalte. Dit urinezuur kristalliseert en wordt opgeslagen in de gewrichten. Normaal gesproken wordt het door de nieren uitgeplast maar doordat de nieren het te druk hebben met andere stoffen uitscheiden of de nieren een verminderde werking hebben, kan het zijn dat deze nierfunctie niet toereikend is. Vandaar dat geneesplanten en voeding die de nieren stimuleren helpen voor mensen met jicht.

Oorzaken van jicht

Voeding is een grote oorzaak van jicht. Daarnaast kan een zwaar ongeluk een trigger zijn om jicht te krijgen. Een andere belangrijke oorzaak zijn operaties. Zware ongelukken en operaties leiden ertoe dat maandenlang medicijnen moeten worden geslikt. Deze medicijnen hebben een slechte werking op de nieren; de nieren zijn onvoldoende in staat om alle synthetische medicijnen uit het lichaam te krijgen. Sterker nog: de nieren worden verzwakt door de medische synthetica die wordt toegediend. Realiseer je goed dat de enige oorzaken van jicht zijn: medicijnen en slechte voeding.

Slechte voeding en dranken

Vroeger dacht men dat peulvruchten zoals linzen jicht veroorzaken maar dat blijkt onzin te zijn, zo laat wetenschappelijk onderzoek zien. Jicht wordt niet veroorzaakt door plantaardige producten maar slechts door dierlijke of gesynthetiseerde producten. Mensen die een vegetarisch dieet volgen hebben een veel kleinere kans op jicht. Ook mensen die niet van frisdrank houden hebben een minimale kans op deze pijnlijke ziekte. Voeding die jicht veroorzaakt is:

Medische risicofactoren voor jicht

Risicofactoren zijn geen oorzaken maar wel zaken die meespelen. Onderstaande factoren gelden voor 75% van de mensen die de ziekte jicht hebben. Als je jicht hebt, is de kans groot dat je ook leidt aan één of meer van de volgende ziekten:
  • Metaboolsyndroom
  • Obesitas
  • Hoge bloeddruk
  • Insulineresistentie
  • Verhoogd lipidenniveau
Stress kan de spijsvertering veranderen zodat er meer urinezuur wordt gevormd in het lichaam. Daarom is stress een extra risicofactor, los van de medische factoren.

Nier- en galstenen

In de orthomoleculaire voedingsleer stelt men jicht op dezelfde lijn als nier- en galstenen. Bij al deze ziekten is er sprake van kristallisaties. Galstenen zijn kristallisaties van arachidezuur, wat een omega 6 vetsoort is die veel voorkomt in margarineproducten, chips en frituurwaar. Door dit onnatuurlijke voedsel te eten, in combinatie met het eten van industrievlees wat ook veel slechte omega 6 vetten bevat, kun je galstenen krijgen. Overigens zijn omega 6 vetzuren uit noten weer goed en gezond. Nierstenen zijn kristallisaties van zouten; we eten te eenzijdig zout zoals supermarktzout waarin maar één mineraal zit. Veel beter is het om Keltisch Zeezout of Himalayazout te gebruiken; daarin zitten ruim 80 mineralen die het lichaam nodig heeft. Jicht is een kristallisatie van urinezuur. Al deze kristallisaties tonen aan dat er iets niet goed gaat met de afvoer van stoffen.

Koffie is goed tegen jicht

Over het algemeen is alle voeding waarin veel vitamine C zit goed tegen jicht. Gek genoeg is koffie ook een anti-jichtmiddel terwijl zwarte thee dat niet is. Koffie is lang niet alleen maar slecht; zo is het goed voor het hart. Pas als je meer dan vier koppen koffie op een dag drinkt is koffie slecht.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: monoartritis; jichtVanuit vroeger werd jicht vaak beschreven als een aandoening die vooral voor kwam bij mannen uit een beter sociaal milie…
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Jicht: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingJicht: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingJicht (ook wel bekend als artritis urica) is een reumatische ziekte die vooral voorkomt bij mannen die ouder zijn dan 35…
Jicht in gewrichten: Oorzaak, symptomen en behandelingJicht in gewrichten: Oorzaak, symptomen en behandelingJicht is een pijnlijke vorm van artritis veroorzaakt door te veel urinezuur in het lichaam. De pijnlijke uitbarstingen k…
Jicht is pijnlijk maar gelukkig vaak te behandelenJicht is pijnlijk maar gelukkig vaak te behandelenJicht is een pijnlijke kwaal. Het is een reumatische aandoening die zich meestal openbaart aan de grote teen. Jicht is e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Jicht, oorzaken en behandeling met voeding en geneesplanten"

Reactie

Ries, 28-05-2015 12:37 #1
Een Biowinkel raadde heermoesthee aan bij jicht, ik zie dat kruid hierboven niet staan, was dit een goed advies? Reactie infoteur, 28-05-2015
In de fytotherapie wordt heermoes gebruikt bij pezen en gewrichtsbanden. In plaats van heermoes worden vaker planten aanbevolen die de uitscheiding van urinezuur bevorderen. urinezuur in gewrichten is de oorzaak van jicht. Feit is dat de gewrichtsbanden en de gewrichten dicht bij elkaar liggen en uitwerking op elkaar hebben. Daarom kan het best zijn dat heermoes kan helpen bij een pijnlijk gewricht omdat het de gewrichtsband soepeler maakt. Maar primair wordt er een nierwerkingbevorderend middel ingenomen bij jicht.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!