InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Stress, symptomen en genezen met voeding en geneesplanten

Stress, symptomen en genezen met voeding en geneesplanten

Vrijwel iedereen reageert op prikkels van buitenaf. Het is aan weinigen gelegen om een prikkel te laten voor wat het is en het eventueel te analyseren en te duiden. De meeste mensen worden geleefd door prikkels van allerlei aard. Wanneer een acuut gevaar dreigt, komt de bijna onbedwingbare neiging om angst te hebben over de mens. Dat is een logische en behulpzame reactie. Door deze angst word je geest scherper en is de kans groter dat je het gevaar overleeft. Er is sprake een tijdelijke, nuttige stressreactie. Dat is gezond. Maar langdurige stress is niet gezond; in dat geval vinden er allerlei chemische veranderingen plaats in het lichaam die ervoor zorgen dat we ons niet meer goed voelen.

Inhoud:

Stress voor een feest

Stress is niet alleen maar slecht. Stress voor een zware geestelijke arbeid, bijvoorbeeld het schrijven van een onderzoeksrapport of het doen van een examen, scherpt de geest aan. Een stress kan zelfs fijn zijn. Stress voor de vakantie is eigenlijk leuke stress of grote voorpret. Datzelfde kun je ervaren bij een groot feest zoals voor een huwelijk, verjaardag of jubileum. Als je een surprise party organiseert kan dat hele leuke stress opleveren. Het wordt anders als iemand zich niet thuis voelt in grote menigte en een stress voor een feest of bijeenkomst van een groep mensen organiseert.

Flexibiliteit

Flexibiliteit kun je als een soort lenigheid of elasticiteit van de geest zien. Wanneer stress te groot is en te langdurig, scherpt het de geest niet meer aan; het blokkeert juist het denkvermogen en de grens van het flexibel-zjin is bereikt. In principe hebben alle mensen een andere flexibiliteit. De ene persoon kan meer stress hebben dan de andere voordat hij of zij blokkeert of ziektesymptomen verkrijgt. Er zijn voedingsgerelateerde oorzaken voor het krijgen van stress. Zo is het bekend dat coeliakie en psychische stoornissen dikwijls hand in hand gaan. De oplossing moet in zo´n geval niet worden gezocht in de psyche maar in het voedingspatroon. Er zijn vele soorten stressveroorzakende voeding. Zo kunnen we meer gestrest raken door het eten van suiker en witmeelproducten. Daarnaast zorgt alle bewerkte voeding voor een minder flexibele instelling van het immuunsysteem op stressreacties. Je kunt het je zo voorstellen: als je dagelijks veel verse waar zoals groenten en fruit eet, creëer je een vangnet voor stresssituaties met grote veerkracht. Je bent letterlijk in staat snel weer op te veren. Als je te veel voorbewerkte supermarktvoeding uit blikken, pakken en dozen eet, wordt het vangnet een stuk minder veerkrachtig.

Oorzaken langdurige stress

Veel ziekten staan in verband met stress. Dat komt omdat het immuunsysteem de symptomen van een ziekte goed weet te onderdrukken. Maar als er ook stress bij komt om aan te pakken, richt het lichaam zich daar eerst op. Hierdoor wordt ruimte geschapen voor een aandoening om de kop op te steken. Ziekten als constitutioneel eczeem, prikkelbaredarmsyndroom en griep staan in verband met stressvolle situaties. Langdurige stress is uiteraard een stuk ernstiger dan kortdurende stress. Wanneer stress lang duurt dan kunnen alle ziekten zich sneller ontwikkelen. Voorbeelden van langdurige stresssituaties zijn:
  • Werkstress in de vorm van geen leuke collega´s, spanningen onder de werknemers,
  • Werkdruk in de zin van het halen van deadlines,
  • Ernstige familieproblemen zoals breuken binnen een familie of gezin,
  • De gewoonte hebben om gevoelens op te kroppen,

Burn-out is een stressvolle omstandigheid waardoor je tot weinig meer in staat bent.

Stresssymptomen

Omdat de constitutie van ieder mens anders is, uit stress zich bij ieder mens op verschillende wijze. Meestal leiden mensen met stress aan meerdere symptomen. De verschillende lichamelijke uitingen van stress kunnen zijn:
  • Slaapproblemen
  • Neiging om te snoepen
  • Hartkloppingen
  • Verminderde eetlust
  • Te hoge bloeddruk
  • Lichte irritatiegrens
  • Snel boos worden
  • Gespannenheid van de spieren tot spierpijn aan toe
  • Trillend ooglid
  • Overmatig zweten
  • Verminderd libido
  • Vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Maagzuurproblemen
  • Verminderd immuunsysteem
  • Beginnende depressiviteit
Al deze problemen zijn symptomen waarvoor de reguliere geneeskunde medicijnen heeft bedacht. Het is echter altijd beter om de oorzaken van stress aan te pakken aangezien medicijnen vele bijwerkingen hebben en er altijd wel een bijwerking is die in een medicijnslikker tot uiting komt. Het is daarom van groot belang om stressfactoren uit je leven te elimineren.

Stress leidt tot welvaartsziekten

In onze ´welvarende´ samenleving kennen we meer stress dan vroeger. Als je stressloosheid als criterium voor welvarendheid zou nemen dan is onze samenleving minder welvarend dan 400 jaar geleden. Stress kan leiden tot aderverkalking en is daarmee een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten. In feite zijn de meeste ziekten gelieerd aan oxidatieve stress of stress veroorzaakt door vrije radicalen. Wanneer deze cellulaire stress wordt vergezeld van psychische stress, heeft dat een elkaar versterkend effect. Alle welvaartsziekten worden in eerste instantie veroorzaakt door cellulaire ontstekingen veroorzaakt door vrije radicalen. Daarom kun je met wetenschappelijke onderbouwing stellen dat stress de kans op kanker, obesitas, suikerziekte of diabetes mellitus type 2, ADHD, Parkinson en Alzheimer vergroot. Deze ziekten behoren samen met hart- en vaatziekten tot de welvaartsziekten.

Stress staat soms in verband met geestelijke inspanningen. In dit volgende artikel vind je informatie over krachtvoer voor denkvermogen.

Dat is moeilijk te verteren

We zeggen wel eens over problemen: ´Dat is niet makkelijk om te verteren.´ Er zit veel waarheid in de volksuitdrukking. Wanneer je een probleem hebt dat moeilijk is te verteren, kan het lichaam dat uiten in het spijsverteringskanaal; je verteert letterlijk het voedsel minder. Mensen in stressvolle omstandigheden hebben vaker last van darmproblemen zoals constipatie. Stress gaat tezamen met het ontstaan van ontstekingsbevorderende stoffen. Hierdoor is de kans op een maagzweer groter. In een later stadium, bijvoorbeeld na langdurige stress, is er een grotere kans op ziekte van Crohn, lekkedarmsyndroom en darmkanker.

Gerelateerde artikelen
Kenmerken, tekenen en signalen van werkstressKenmerken, tekenen en signalen van werkstressSignalen van werkstress kunnen varieren van onschuldig tot levensbedreigend. Redelijk onschuldige kenmerken van werkstre…
Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress of arbeidstress, wat is het? Welke oorzaken zijn er dat werkstress ontstaat? Wat is de bron van alle werkstre…
Werk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerWerk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerDe meeste stress komt van het werk vandaan. Door het beantwoorden van een kleine testvraag, weet ook jij of je last hebt…
Voordelen stressmanagement op het werkVoordelen stressmanagement op het werkStressfactoren zijn overal aanwezig op het werk. Iedereen op de werkvloer, de manager, de leidinggevende, de baas, maar…
Werk en Stress - CopingWerk en Stress - CopingStress en Werk. Stress en psychi-sche klachten vormen voor werk-nemers in het bedrijfsleven een belangrijke reden voor a…
Bronnen en referenties
  • Stress en hart- en vaatziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11801260
  • Ineke Haisman, met verstand gezond
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst

Reageer op het artikel "Stress, symptomen en genezen met voeding en geneesplanten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!