InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Duitse brem

De geneeskracht van Duitse brem

De Duitse brem groeit in heel Midden-Europa. Het is een lage struik die je soms in siertuinen ziet staan. Dit familielid van de peulvruchten heeft gele bloemetjes. Hij kent geen eetbare delen maar delen van de plant kunnen als medicinale thee worden bereid die vooral goed is bij nierstenen en oedeem. Duitse brem is een plant die de bodem niet uitput; hij haalt stikstof uit de lucht en geeft deze af aan de bodem om het nog voedingsrijker te maken.
Botanische tekening Duitse brem / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening Duitse brem / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Verspreiding Duitse brem

De Duitse brem is een kleine struik die niet alleen groeit in Duitsland maar ook in Polen, Tsjechië, het westelijke deel van Rusland, de Baltische staten, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië, Slovakije en Noord-Italië. Ook groeit het in Oost-Nederland, Oost-België en Oost-Frankrijk. In Noord-Spanje kun je deze plant eveneens tegen kom0en. Ook in delen van Denemarken, Zweden, Roemenië en Bulgarije komt de Duitse brem voor. In Nederland is het een zeldzame plant maar in Limburgse, Gelderse, Overrijsselse en Brabantse bossen kun je de plant tegenkomen. Hij bloeit in juni en juli en geeft een mooie dichte tros van goudgele bloemen.

Traditionele geneeswijze Duitse brem

Van Duitse brem kun je de jonge twijgen, bloemen en zaden gedurende de hele zomer verzamelen om ze te gebruiken voor medicinale doeleinden. Er wordt een thee van gezet door 15 tot 30 gram van de plant te laten trekken op een halve liter water. Deze thee is zweetdrijvend, urinedrijvend en laxerend. Het wordt traditioneel ingezet bij niergruis, nierstenen en andere nierkwalen waardoor bijvoorbeeld oedeem of waterzucht kan ontstaan. Verder is het een goed middel bij constipatie en verslijming van de darmen.

Duitse brem reinigt lichaam

Duitse brem maakt de darmen weer helemaal vrij van restanten. Deze restanten kunnen schade veroorzaken als ze te lang in de darm blijven hangen. De reden dat Duitse brem de darm schoonmaakt, is vooral de laxerende werking. Vaak voegt men honing toe aan de thee om de reinigende werking te vergroten. Deze zuiverende eigenschap is eveneens van toepassing bij huiduitslag zoals eczeem en etterende zweren. Er wordt slechts één kopje van deze thee per dag gedronken en dat verdeeld over drie keer. Te grote porties Duitse bremthee kan leiden tot braakneigingen en diarree.

Naamgeving

De Latijnse naam die we in de wetenschap gebruiken van Duitse brem is Genista germanica. Germanica staat gewoon voor ´Duits´. Er zijn meerdere mogelijke betekenissen voor het woord´genista´. De meest waarschijnlijke afkomst van het woord is het Keltische woord ´gen´ wat ´kleine struik´ betekent. Maar er zijn wetenschappers die de voorkeur geven aan een verwantschap met ´geno´ of ´gigno´ wat ´snelle groei´ beduidt. Een derde betekenis is dat het met het Latijnse woord ´genu´ wat knie betekent in verband staat. De brem is net als de knie zeer buigzaam, vandaar deze associatie. In alle talen komt het woord ´Duits´ voor. In Engeland heet het German greenweed, in Frankrijk Genêt d'Allemagne en in Duitsland noemt men het Deutscher Ginster.

Duitse brem / Bron: Tigerente, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Duitse brem / Bron: Tigerente, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Duitse bremthee werkt reinigend voor het lichaam.

Duitse brem in de tuin

De Duitse brem komt steeds minder voor in Nederland. Het kan een mooie sierplant zijn in de tuin. Aangezien de Nederlandse overheid vooral de baan vrij maakt voor het bedrijfsleven en de natuur niet echt ondersteunt, zien steeds meer mensen het als hun eigen verantwoordelijkheid om hun achtertuin ter beschikking te stellen voor het laten groeien van zeldzame planten zoals de Duitse brem.

Duitse brem en moestuin

De Duitse brem haalt stikstoffen uit de lucht en geeft deze af aan de grond. Met andere woorden: het maakt de aarde voedingsrijker. Het profiteert niet alleen zelf van die stikstoffen maar laat andere buurplanten meeprofiteren. Daarom is de Duitse brem een extra goede plant. Je kunt hem gerust naast een moestuin neerzetten teneinde ervoor te zorgen dat de grond niet wordt uitgeput. Op internet zijn zaden en planten van de Duitse brem te koop. De zaden hebben eerst een koude periode nodig om tot ontkieming te komen.
Gerelateerde artikelen
In de naam van... BremAls de brem bloeit, staat de heide in gloed. De stijve, groene twijgen van onze brem zijn weinig opvallend maar als die…
De geneeskracht van gewone bremDe geneeskracht van gewone bremDe gewone brem is een mooie plant met gele bloemetjes die wordt verkocht als sierplant. In het wild zie je hem regelmati…
Voorjaarsbloeiers op het balkon: Cytisus of bremVoorjaarsbloeiers op het balkon: Cytisus of bremAls de winter op zijn einde loopt en de dagen al merkelijk langer zijn geworden, dan voelen we de lente kriebelen. Tijd…
Mispel of Mespilus germanicaWie kennis maakt met een wat minder bekende fruitsoort staat soms versteld van het historisch verleden van zo'n vrucht.…
Katten en giftige plantenKatten en giftige plantenEr zijn altijd planten in een tuin of omgeving van een huis. Zelfs op het balkon hebben we planten staan. Daarom een lij…
Bronnen en referenties
  • Boek: A. Dinand, Zakboek der geneeskruiden
  • http://wilde-planten.nl/duitse%20brem.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_brem
  • http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/taxon.pl/genus.pl?17311
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Genista+germanica
  • http://www.cruydthoeck.nl/wilde+bloemen/genista+germanica
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Tigerente, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Duitse brem"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!