InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Acne, natuurlijke middelen tegen acne

Acne, natuurlijke middelen tegen acne

Acne of puistjes zijn heel vervelend. Gelukkig kun je er veel tegen doen. Sommige mensen denken dat puistjes groter worden in de zon maar dat is klinkklare onzin. De zon kan juist onze huid helpen. Verder is het goed om geen zeep te gebruiken om je gezicht te wassen. In feite is zeep alleen van toepassing op je voeten, onder je oksels en in je kruis; de rest van je lichaam kun je gewoon met water wassen. Daarnaast zijn er allerlei eetgewoonten die puistjes veroorzaken.
Puistjes op het voorhoofd / Bron: Ellywa, Wikimedia Commons (Publiek domein)Puistjes op het voorhoofd / Bron: Ellywa, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Oorzaak van acne

Acne is een vervelend verschijnsel waar vrijwel geen enkele jongere tussen de 12 en 19 jaar aan ontkomt. De grondoorzaak van acne, beter bekend als jeugdpuistjes, is een verandering in het spijsverteringsstelsel, wat wordt veroorzaakt door een verandering in de hormoonspiegel. Alle organen gaan anders werken in de puberteit. De stofwisseling verandert. De lever en de nieren zijn niet in staat om net als in de kindertijd gifstoffen effectief af te voeren. Hierdoor worden de gifstoffen via de huid afgevoerd. Vetten worden eveneens niet goed verteerd; een teveel aan vet wordt net zoals gifstoffen via de huid afgevoerd. Dat leidt tot een surplus aan vet in de huid waardoor de vetzakjes via de huid naar buiten gaan. De combinatie van afvalstoffen en vet in de huid dat naar buiten wil, leidt tot een ontsteking in de vorm van een puistje.

Gebruik geen zeep

De huid schoonmaken met zeep is geen goed idee als je puistjes hebt. Waarom niet? Op een gezonde huid geeft zeep geen probleem. Zeep vergroot echter de ontsteking die we een puistje noemen. Zeep kan een klein puistje omtoveren in een grote lelijke rode steenpuist. Daarom is het beter om de huid enkel te wassen met lauw of koud water.

Baad in de zon!

De huid houdt van de zon. De geneeskracht van de zon wordt sterk onderschat aan het begin van de 21e eeuw. De laatste jaren worden we bang gemaakt voor de zon maar dat is onterecht. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vele, vooral goedkope, zonnebrandcrèmes huidkanker kunnen veroorzaken. Deze beschermen de huid geenszins. Ook is gebleken dat het aantal gevallen van huidkanker drastisch is gestegen nadat overheidscampagnes zijn begonnen om mensen aan te raden zonnebrandcrèmes op te smeren. Het is veel beter voor de huid om een biologische olie op te smeren of om zelf sint janskruidolie te maken door sint janskruidbloemen te laten trekken op olijfolie.

Stimuleer je lever

Omdat jeugdpuistjes mede te wijten zijn aan een verminderde werking van de lever, is het goed om kruiden en groenten te gebruiken die de lever stimuleren. Voorbeelden daarvan zijn rauwe wortel, andijvie en witlof. Kruiden die de lever helpen zijn vooral bitter maar bitter is gezond. Voorbeelden van bittere kruiden zijn absinth alsem, wijnruit en stinkende gouwe. In de supermarkt worden tegenwoordig enkel groenten verkocht waar de bitterstoffen uit zijn gehaald maar dat is niet verstandig; bittere producten hebben we hard nodig.

Stop met suiker eten

Suiker is een drug en veroorzaakt vetopeenhoping in het lichaam. Het is een aanrader om het gezonde zoetmiddel Stevia te gebruiken, in plaats van suiker. Noten zijn vettig maar dat vet wordt snel verteerd; noten veroorzaken geen puistjes. Met suiker kan het lichaam geen kan op; energie zit al genoeg in andere voeding. Daarom leidt suiker tot aanmaak van vetlagen. Voor wit meel geldt hetzelfde. Wit meel is in feite een grote portie koolhydraten ofwel suiker. Frisdrank, wit brood en koekjes zijn daarom geen handige producten om te eten als je acne wilt voorkomen. Verder is het belangrijk om het dodelijk gevaar van transvetten te mijden. Deze zitten in margarine, frituurproducten en allerlei bakwaar zoals koekjes. Geharde plantaardige oliën, zijn transvetten; deze zitten in honderden supermarktproducten. Probeer ze te mijden!

Kleimasker

Als je erg graag een 100% gave huid wilt en alle andere methoden hebben afdoende gewerkt, kun je denken aan een kleimasker. In de biologische winkel kun je klei kopen welke je op de huid kunt aanbrengen. De ogen, mond en neus houd je uiteraard vrij. De klei laat je zitten tot hij droog wordt door de temperatuur van je huid. De klei zal waarschijnlijk afbrokkelen. de overgebleven klei kun je in principe in je tuin gooien. Je gezicht was je weer schoon met lauw of koud water.

Toelichting tabel

Er is een aantal andere voedingssoorten en geneesplanten die uitkomst kunnen bieden maar die zijn of erg duur of moeilijk verkrijgbaar. Voorbeelden hiervan zijn Katsklauw, Aloë vera, Arganolie en Mangistan. Brandnetel is een wilde groente maar kun je eveneens als thee gebruiken.

Puistjes op de wang / Bron: Diariodaj, Wikimedia Commons (Publiek domein)Puistjes op de wang / Bron: Diariodaj, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Kamille-stoombad

Kamille kun je gebruiken voor stoombaden. Een kamillestoombad is goed voor de luchtwegen maar ook goed voor de huid. Je kookt een liter water en doet dit in een grote pan met kamille. Vervolgens doe je een handdoek over je hoofd en ga je vijf tot 10 minuten boven de hete kamillelucht hangen. Je hoofd gaat helemaal zweten; allerlei afvalstoffen komen eruit. Daarnaast zijn de kamilledampen ontstekingsremmend. Hierdoor verklein je de kans op puistjes.

Grootmoeders recepten

Vroeger hadden mensen allerlei huismiddeltjes tegen elke kwaal. Acne is daar geen uitzondering op. Het leuke is dat vele huismiddeltjes gewoon goed werken en dat de planten die gebruikt werden tegenwoordig onderdeel zijn van peperdure tubes met smeersels, of erger nog: men heeft de werkzame stoffen in synthetische vorm nagemaakt waardoor de geneeskrachtige werking tot een minimum beperkt wordt.
  • Een recept tegen acne uit grootmoedertijd luidt als volgt: meng 5 druppels etherische lavendelolie op twee ijslepels olijfolie. Zowel de olijfolie als de lavendelolie werken desinfecterend.
  • Een ander recept is om zemelen en honing met elkaar te mengen tot er een smeerbare brij ontstaat. Dit kun je op je gezicht aanbrengen voordat je gaat slapen. De volgende dag kun je het er met lauwwarm water eraf halen. De puistjes en mee-eters onder de laag zijn gerijpt en kunnen makkelijker worden uitgedrukt.
  • Wortelsap, rode bietsap of kruidensap werken reinigend voor het lichaam. Een of twee glaasjes per dag werken preventief op het ontstaan van puistjes.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Verrassende effecten van SteviaDe meeste mensen hebben wel eens gehoord van Stevia, maar ze zijn niet echt bekend met de effecten van Stevia. Dat Stevi…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Puistjes en chocoladePuistjes en chocoladeEr wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klop…
Zon en puistjesZon en puistjesEr wordt vaak gezegd dat de zon kan helpen om puistjes tegen te gaan. Mensen die puistjes hebben zouden er baat bij hebb…
Bronnen en referenties
  • Boek: Natuurgeneesmethoden, Luc Bernau
  • Boek: Grossmutters Hausapotheke
  • Foto;;s: publiek domein, wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Ellywa, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Diariodaj, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Acne, natuurlijke middelen tegen acne"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!