InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van kousso

De geneeskracht van kousso

Kousso is een mooie boom die het meest voorkomt op het hoogplateau in Ethiopië maar groeit eveneens in vele andere gebieden van Afrika. Ze groeit op een hoogte tussen de 1000 meter en 2500 meter boven zeespiegel. De boom wordt hooguit 20 meter hoog en de takken zijn maximaal zeven meter lang. De bloemen zijn eerst groen en kleuren daarna paars. Kousso is een uitstekend medicijn bij lintworm en bij slaapziekte veroorzaakt door de tseetseevlieg.
Botanische tekening kousso / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening kousso / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Algemene informatie

De bloemen van kousso zijn het enige medicinale deel van de boom. De plaatselijke bewoners hebben koussobloemen eeuwenlang gebruikt als middel bij lintworm. Deze werkzaamheid is door Europese ontdekkingsreizigers onderzocht. Het bleek dat de bloemen van kousso inderdaad goed werken tegen lintworm en dat ze inderdaad een verdrijvend middel vormen bij varkenslintworm, runderlintworm en brede lintworm. In Ethiopië werd er honing gekweekt van de bloemen van kousso. Ook deze honing is wormverdrijvend. In medische term is deze plant een helminticum; een wormverdrijvend middel.

Gebruik van kousso in Ethiopië

In Ethiopië wordt kousso ´s morgens op een nuchtere maag ingenomen. Het is zeer bitter; zoals vrijwel alle wormdrijvende kruiden. Daarom wordt het gemengd met andere producten zoals gekookte rauwe melk, water, koffie of yoghurt hoewel de werking van kousso als wormdrijvend middel dan iets minder wordt. Verder kunnen sommige mensen er misselijk van worden. Bittere producten stimuleren de gal en te veel bittere maaginhoud kan leiden tot misselijkheid. In Ethiopië eten ze brood van teffmeel om de misselijkheid tegen te gaan. Ook dit kan de effectiviteit van het medicijn kousso bloemen verminderen. Een overdosis van koussa kan leiden tot spierzwakte, vermoeidheid en flauw vallen.

Verspreiding koussa

Vroeger, tot ver in de jaren 80 van de 20e eeuw, dacht men dat de koussaboom alleen in Ethiopië gevonden kon worden. Sommige schrijvers wisten nog wel te melden dat de boom in geheel Oost-Afrika voorkwam. Nu weet men dat deze boom over het hele Afrikaanse continent verspreid is. Hij groeit in vrijwel geheel Afrika ten zuiden van de Sahara. ij is onder andere te vinden in Rwanda, Burundi, Zambia, Malawi, Tanzania, Democratische Republiek Kongo, Kenia en Soedan.

Naamgeving

In de wetenschap gebruiken we Latijnse namen. Dat is om misverstanden te voorkomen. De Latijnse naam van kousso is Hagenia abyssinica. Een andere naam die zowel in het Nederlands wordt gebruikt als internationaal geldt is brayera. In 1823 schreef de Franse arts als één van de eersten Brayera een artikel over deze plant; naar he, is deze geneeskrachtige boom vernoemd. Hagenia is een botanische familienaam die werd gegeven om de Duitse botanicus K.G. Hagen te eren. In het Engels wordt de boom ook wel African redwood genoemd.

Kousso werd rond begin 19e eeuw in cilinders naar Europa gebracht alwaar het bloemenpoeder werd opgelost in alcohol.

Wat is lintworm en hoe ga je het tegen?

Lintworm is een worm die in de ingewanden van mensen groeit. Het zit voornamelijk in gerechten die zijn gemaakt van rauw vlees. Vegetariërs hebben vrijwel nooit lintworm. Patiënten met lintworm eten veel maar krijgen niet genoeg voedingsstoffen binnen; dat komt omdat de lintworm deze verorberd. Omdat het lichaam niet genoeg voedingsstoffen krijgt zal het middels een hongergevoel om nieuw voedsel vragen. Het kan daarom zijn dat mensen met lintworm dik worden. De meeste bittere planten zijn eveneens wormverdrijvend. Door de bitterstoffen hecht de worm niet meer aan de darmwand. Hij laat dan los. Vervolgens is het van groot belang om een laxeermiddel te gebruiken; zodat de lintworm snel weer het lichaam verlaat, voordat hij zich weer kan aanhechten aan de wanden van de darm.

11 boeiende weetjes over kousso

  1. Een lintworm kan wel 17 meter lang worden en 25 jaar oud.
  2. Wanhopige dieetzoekers willen nog wel eens zichzelf met opzet een lintworm geven door rauw vlees te eten. Deze dieetvorm is gevaarlijk.
  3. Niet zelden is vlees is vervuild met dierenpoep; zo kan de lintworm in de mens komen.
  4. In heel de wereld kennen etnische groepen plantaardige middelen tegen lintworm.
  5. Anno 2010 is 80% van de Ethiopiërs afhankelijk van natuurgeneeskunde. Deze doet overigens vaak niet onder voor de farmaceutische geneeskunde. Farmaceutische pillen hebben op een enkele uitzondering na veel meer bijwerkingen dan natuurgeneeskundige medicijnen.
  6. Hout van de koussa wordt eveneens gebruikt als brandhout, meubelhout en bouwhout; hierdoor is deze boom met uitsterven bedreigd.
  7. Vee, geiten en schapen worden eveneens behandeld met de bast en de bloemen van koussa om hun van wormen en andere inwendige dieren te ontdoen.
  8. Vaak wordt koussa gedronken als thee maar het gedroogde poeder kan ook gemengd worden met honing of geprakte banaan.
  9. Medicijnfabrikant Merck maakte in 1870 het eerste medicijn op basis van een stof in kousso, genaamd kosin.
  10. De werking van kousso is vergelijkbaar met die van mannetjesvaren.
  11. Te veel kousso is slecht voor het hart; het kan de dood veroorzaken.

Trypanosomiasis

De lintworm is een parasiet. Kousso is een sterk medicijn bij een andere parasitaire ziekte, namelijk: trypanosomiasis. Deze ziekte bestaan uit ééncellige parasieten die worden overgebracht door insecten. De slaapziekte, veroorzaakt door de tseetseevlieg, is een voorbeeld van trypanosomiasis. In een Duits onderzoek werden Leonotis ocymifolia en kousso samen onderzocht met moringa; alledrie van oorsprong Afrikaanse planten. Deze drie planten samen blijken een uitstekende combinatie te zijn om trypanosomiasis te bestrijden.
Gerelateerde artikelen
Slaapziekte of Afrikaanse trypanosomiasisSlaapziekte of Afrikaanse trypanosomiasisDe tseetseevlieg is een Afrikaanse vlieg die net zo groot is als onze Europese bromvlieg. De tseetseevlieg zorgt in Afri…
Afrikaanse slaapziekte: oorzaak, symptomen, behandelingAfrikaanse slaapziekte: oorzaak, symptomen, behandelingDe Afrikaanse slaapziekte, ook wel bekend onder de naam trypanosomiasis, is een ziekte die zonder behandeling dodelijk i…
Slaapziekte: symptomen, behandeling - tseetseevliegSlaapziekte: symptomen, behandeling - tseetseevliegDe symptomen van slaapziekte zijn koorts, ernstige hoofdpijn, prikkelbaarheid en extreme vermoeidheid. De Afrikaanse sla…
Afrikaanse slaapziekte door vliegenbeetAfrikaanse slaapziekte door vliegenbeetDe slaapziekte is een ziekte die wordt overgebracht door een Afrikaanse bloedzuigende vlieg die besmet is met een parasi…
Slaapziekte: Infectie met koorts en neurologische symptomenSlaapziekte: Infectie met koorts en neurologische symptomenParasieten van de soort Trypanosoma brucei veroorzaken de slaapziekte via een steek van een geïnfecteerde tseetseevlieg.…
Bronnen en referenties
  • Boek: Richard le Strange, Kroniek der Geneeskruiden
  • Gebruik in Ethiopië: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2928183/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hagenia
  • Foto boom: http://www.westafricanplants.senckenberg.de/images/pictures/ros_hagenia_abyssinica_khh_0356_2456_6ad3d4.jpg
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3383206/
  • Illustratie: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kousso"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!