InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van manaca

De geneeskracht van manaca

De geneeskracht van manaca Manaca is een altijd groen blijvende boom die van oorsprong groeit in het Amazonegebied van Brazillië, Bolivië, Peru, Ecuador, Colombia en Venezuela.. Hij wordt hooguit acht meter hoog en kent witte tot paarse bloemen die een hele sterke geur kennen. De sjamanen gebruiken delen van manaca in hun spirituele drank ayahuasca. Manaca komt voor in tropisch Zuid-Amerika, Jamaica en enkele eilanden in de Caraíben zoals de Nederlandse Antillen.
Botanische tekening manaca / Bron: William Curtis, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening manaca / Bron: William Curtis, Wikimedia Commons (Publiek domein)

-Inhoud:

Naamgeving manaca

Waarom gebruiken we Latijn in de wetenschap? Zodat we zeker weten over welke plant het gaat. De Latijnse naam van manaca is Brunfelsia hopeana. Otto Brunfels was een Duitse botanicus uit de 16e eeuw. Dit plantengeslacht kreeg deze naam om de Brunfels te eren. De Indianen in Zuid-Amerika gebruikten allerlei namen voor deze plant zoals: jerataca, moka pari, Paraguayaansde jasmijn, chiric sanango, chuchuwasha, managá caa, gambá, jeratacaca, bloom of the lent en camgaba. In het Nederlands zeggen we of manaca of brunfelsia hopeana. Soms gebruikt men de oude naam Fransiscea. Een alternatieve Latijnse naam voor deze geneesplant is brunfelsia uniflora.

Traditionele volksgeneeskunde

In de lokale volksgeneeskunde van het Amazonegebied gebruikt men de wortel getrokken op wijn om reumatische aandoeningen te bestrijden. In Peru wordt het door een natuurarts gebruikt bij koorts, artritis, artrose, jicht, rugpijn, verkoudheid, griep, bronchitis, longziekten,tuberculose, slangenbeet en als een klysma voor nieraandoeningen en zweren. In elke streek van de Amazone is het gebruik een beetje anders maar in grote lijnen komt het op hetzelfde neer. In sommige streken gebruiken ze manaca om de urineproductie em het zweten te bevorderen. Hierdoor verlaten gifstoffen het lichaam. Dat kan onderdeel zijn van een reinigingsritueel. Het zuivert het bloed. Verder is het een middel bij baarmoederpijn en -krampen. De bladeren worden op de huid gelegd om plaatselijk pijn te verdoven. Een belangrijk gebruik is het gebruik als abortusmiddel. Verder zou syfillis ermee genezen kunnen worden. Lang geleden probeerde men syfilis te genezen met kwik, wat ook in kleine hoeveelheden een gifstof is. Om deze reden wordt in sommige streken manaca ´vegetable mercury´ of ´plantaardige kwik´ genoemd.

Pas op

Manaca kan het centrale zenuwstelsel onderdrukken; dat is een belangrijke en vervelende bijwerking waardoor verlamming kan ontstaan. Zelfs in kleine hoeveelheden kan manaca giftig zijn. Het is daarom onverstandig zelf met de plant te experimenteren. In het amazonegebied leven ´curanderos´; natuurartsen, die alles weten over de bereidingswijzen van lokale geneesplanten. Mannacine in manaca werkt in eerste instantie stimulerend voor het ruggenmerg maar in tweede instantie verlammend op het zenuwgestel, waardoor de motorische coördinatie verloren wordt.

Manaca is een plant die je niet zonder deskundig toezicht moet gebruiken.

Inhoudsstoffen

Van manaca gebruikt men de wortel, de bladeren en het schors voor medicinale doeleinden. In de bladeren van manaca zitten benzenoids, terpenen, alkaloïden, lactonen en lipiden. De wortel wordt het meest gebruikt. Hierin zitten vooral de alkaloïden manaceïne, manacine, scopoletine en aesculetine en de coumarinen. Manaceïne en manacine stiumuleren het lymfesysteem. Aesculetine is een leverondersteunend component met pijnstillende en ontstekingsremmende werking. Scopoletine is een pijnstiller en een antischimmel-, antibacterie- en antikankermiddel.

Wetenschap

De plant zelf is niet intensief onderzocht maar wel de componenten die in deze plant huizen. Onderzoekers in dienst van de farmaceutische industrie zijn geïnteresseerd in werkzame componenten om deze te synthetisch na te maken en ze vervolgens als lucratief medicijn te verkopen. Toch is er een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het zenuwstelsel wordt onderdrukt. Daarnaast werd in 1991 een onderzoek op muizen gedaan waaruit de ontstekingsremmende werking bleek.

Ayahuasca

Soms zit manaca door ayahuasca. Meestal worden daar andere brunfelsiasoorten voor gebruikt zoals B. tastevini en B. americana. Ayahuasca is een bedwelmende drank waarvan de werking vijf uur lang kan aanhouden, afhankelijk van hoeveel men neemt. Deze drank geeft hallucinaties. Tijdens de visioenen ziet men vaak slangen of draken.

Officieel Braziliaans geneesmiddel

In de Braziliaanse geneeskunde is manaca officieel opgenomen als geneeskruid. Het is opgenomen in de zogenaamde´ 1st edition of Brazilian Official Pharmacopoeia´, een overzicht van de Braziliaanse geneesplanten dat is gepubliceerd in 1929. Hierin staat het te boek als een vochtafdrijvend, reinigend en menstruatieopwekkend middel. Verder werkt het als laxeermiddel, wordt het aangewend bij de diverse reumatische aandoeningen en is het een middel wat wordt ingezet bij ziekten van de aders.
Gerelateerde artikelen
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Bandenpijn en zwangerBandenpijn en zwangerBandenpijn in de zwangerschap komt meestal voor rond de 20e week. Maar ook al vroeg in de zwangerschap kan bandenpijn vo…
Duizendbladthee: betere bloeding en minder menstruatiekrampDuizendbladthee: betere bloeding en minder menstruatiekrampVoor sommige vrouwen verloopt de menstruatie met veel pijn en kramp, doordat er relatief weinig zuurstofrijk bloed wordt…
Wat zijn spierkrampen en hoe kan je ze voorkomen?Iedereen krijgt wel eens te maken met spierkrampen. Ze kunnen erg pijnlijk zijn maar verdwijnen meestal na enkele minute…
Pijnlijke beenkramp tijdens de zwangerschapZwangerschap is met van alle ongemakken voorzien. Pijnlijke krampen in de benen zijn daar een van. Je kunt er echter mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Damien Boilley, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Boek: Richard le Strange, Kroniek der Geneeskruiden
  • Onderdrukking zenuwstelsel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/895395
  • http://www.rain-tree.com/manaca.htm
  • Officieel geneesmiddel: a23v192a.pdf
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Tekening; publiek domein
  • Afbeelding bron 1: William Curtis, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van manaca"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!