InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen aambeien

Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen aambeien

Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen aambeien Wie last heeft van aambeien, een speciaal soort spataderen die in het laatste stuk van de endeldarmen of rond de anus kunnen voorkomen, kan baat hebben bij voedingssupplementen. Vooral vitamine B6 schijnt belangrijk te zijn. Ook zijn er homeopathische middelen voor inwendig en uitwendig gebruik tegen aambeien. Het gaat dan om venoplanten tabletten, nux vomica D6 tabletten, Hamamelis virginiana D6 druppels, vasoplant zalf, vasoplant zetpillen, echinacea zalf VSM en Calendulan gelei. Verder is het raadzaam om licht verteerbaar voedsel te eten en producten te nuttigen die goed zijn voor de spijsvertering.

Wat zijn aambeien?

Aambeien zijn een vorm van spataderen in het uiteinde van de endeldarm of rond de anus. Het zijn uitgezette aderen. Als het terugstromen van bloed wordt belemmerd ontstaan in de dunwandige bloedvaatjes aan het einde van de darm bloedstuwingen. Deze zwellen op en dit noemen we aambeien. Zij kunnen pijnlijk zijn of jeuken. De reden dat de mens hier last van heeft is omdat hij rechtop loopt. Zo ontstaat een relatief hoge bloeddruk in de aderen van de anus. Meestal hebben we geen last van inwendige aambeien als ze geen overlast veroorzaken. Als ze naar buiten treden spreken we van een 'prolaps'. In dat geval is het raadzaam een arts te waarschuwen.

Aambeien kunnen erfelijk zijn. Maar er kan ook sprake zijn van een verkeerd voedingspatroon: weinig vezels en weinig drinken. Zo ontstaat harde ontlasting of zelfs verstopping. Bij hard persen kunnen dan aambeien ontstaan. Ook zittend werk of bij werk waar men veel stilstaat kunnen aambeien ontstaan. Dit geldt tevens voor de zwangerschap en de bevalling.

Welke voedingssupplementen helpen tegen aambeien?

Uit onderzoek is gebleken dat bij sommige mensen die in hun dieet geen vitamine B6 hadden zich aambeien ontwikkelden. Daarom is het verstandig om drie maal daags 100 mg B6 met een multivitamine- en mineralencomplex te nemen. Het is slim om daar yoghurt en 200 I.E. vitamine E bij in te nemen.

Welke homeopathische middelen zijn goed tegen aambeien?

De beste resultaten tegen aambeien kunnen verkregen worden door een inwendig en uitwendig middel te nemen.

inwendig gebruik

  • Venoplant tabletten: voor verbeterde doorbloeding en minder druk in de bloedvaten;
  • Nux vomica D6 tabletten: gebruiken bij verstopping;
  • Hamamelis virginiana D6 druppels: om de doorbloeding te stimuleren bij aambeien die jeuken en branden.

uitwendig gebruik

  • Vasoplant zalf: voor uitwendige aambeien;
  • Vasoplant zetpillen: voor inwendige aambeien;
  • Echinacea zalf VSM : om ontsteking van aambeien te voorkomen of te behandelen;
  • Calendulan gelei: bij anaalscheurtjes; werkt bloedstelpend en ontstekingsremmend.

Welk voedsel is goed tegen aambeien?

De voedingsexpert van InfoNu, infoteur Tom008, raadt aan om licht verteerbaar voedsel te eten waar veel water in zit zoals komkommer, tomaat, meloen, sla en paprika. Ook raadt hij laxerende thee aan. Als laxerende kruiden noemt hij sporkehout of vuilboom. Uiteraard zijn vezels ook erg belangrijk. Eet dus geen producten waar weinig vezels in zitten. Verder zijn appelazijn en karwij goed voor de spijsvertering. Vermijd vet voedsel en kies in plaats daarvan voor verse groente en fruit. Tot slot adviseert de voedingsdeskundige van InfoNu het Balkanrecept bestaande uit gelijke delen herderstasje, brembloesem, engelwortel en honingklaver.

De kruidenspecialist van Infonu, infoteur Herborist, noemt nog de volgende kruiden voor de bestrijding van aambeien (en spataderen): Duizendblad als thee of kompres, Paardenkastanje, Boekweitblad als thee, Ginkgo biloba, Muizendoorn, etc.

Overige tips tegen aambeien

  • Veel bewegen;
  • Niet te lang op de wc zitten;
  • Bij aandrang direct naar de wc gaan en niet de ontlasting ophouden;
  • Maak anus schoon met een natte washand of ongekleurd toiletpapier;
  • Neem een warm zitbad;
  • Draag katoenen ondergoed;
  • Niet aan de aambeien krabben;
  • Duw de uitpuilende aambei weer naar binnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien: een genante kwestieAambeien: een genante kwestieVeel mensen schamen zich diep over aambeien, dit is echt niet nodig. Naar een schatting krijgt zelfs ruim 70% van alle m…
Aambeien; hoe voorkom je het en hoe kom je er vanaf?Aambeien, heel wat mensen heeft er last van. Nog te vaak blijven mensen met de aandoening lopen omdat ze er niet meer na…
Aandoening: AambeienAandoening: AambeienIedereen krijgt er ooit mee te maken. Er wordt onder de mensen weinig over gepraat dus het is logisch als je er niks ove…
Bronnen en referenties
  • Het groot homeopathisch gezondheidsboek
  • Dé vitaminen en mineralengids
  • Artikel van infoteur Tom008 (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/140428-aambeien-natuurlijke-middelen.html#te-veel-eten)
  • Artikel van infoteur Herborist (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/88533-spataderen-natuurlijk-behandelen.html)
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Aambeien.aspx?mId=10701&rId=29

Reageer op het artikel "Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen aambeien"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-11-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!