Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalking

Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalking Aderverkalking (arteriosclerose) ontstaat wanneer cholesterol in de aderen neerslaat en kalk aantrekt. Atherosclerose is de verkalking aan de binnenste laag van de slagaderwand. Dit kan bij het hart de oorzaak zijn van angina pectoris (hevige pijn in de hartstreek). Wanneer deze verstopt is ontstaat een hartinfarct waarbij stukken spierweefsel afsterven. Wanneer er sprake is van verstopping van de halsslagader naar de hersenen spreken we van een beroerte. Er zijn geen homeopathische middelen tegen aderverkalking. Wel zijn er voedingssupplementen en gezonde voeding.

Wat is aderverkalking?

Bij slagaderverkalking slibben de wanden van de slagaderen langzaam dicht vanwege de ophoping van vet en kalk aan de binnenkant van de bloedvaten. Deze worden daardoor steeds nauwer. Ook verharden de slagaderwanden zich. Ze worden bros en verliezen hun elasticiteit. Deze aandoening leidt ertoe dat de bloedcirculatie wordt belemmerd. Wanneer de bloedtoevoer naar de hersenen gebrekkig wordt leidt dit tot vergeetachtigheid, verlies van concentratie en duizeligheid. Wanneer de bloedtoevoer naar het hart of andere vitale organen minder wordt kan dit ook ernstige gevolgen hebben. Slagaderverkalking moet altijd door een arts/deskundige onderzocht worden.

Wat zijn de oorzaken van slagaderverkalking?

Slagaderverkalking kan vele oorzaken hebben. Hierbij spelen zowel aanleg als leefwijze een rol. Dit impliceert dat u veel kunt doen om de aandoening te voorkomen, zoals goede voeding, veel bewegen (sporten schijnt niet zo goed te zijn), niet roken, frisse lucht, minder alcohol drinken, niet te veel eten, zorgen voor een normale bloeddruk, het voorkomen van suikerziekte, etc.

Welke voeding is goed tegen slagaderverkalking?

Het is belangrijk dat u volwaardig en afwisselend eet. Kies verse groenten met veel vitamine en mineralen. Gebruik weinig vlees en weinig verzadigde vetzuren (roomboter en vetten die stollen). Ook is weinig suiker van belang. Fruit zoals papaja, avocado, banaan, sinaasappel en appel zijn goede voedingsbronnen tegen aderverkalking.

Vroeger werd gedacht dat cholesterol de grote boosdoener was maar dat is niet het geval. Cholesterolarme diëten helpen dus niet. Er is sprake van een tekort aan bepaalde voedingselementen die voorkomen dat cholesterol in de aderen neerslaat. Cholesterol hebben we nodig maar niet op de aderwanden.

Voedingssupplementen tegen aderverkalking

Lecithine zorgt ervoor dat cholesterol in ons lichaam oplost zodat het niet in de aderen blijft plakken. Lecithine korrels kunnen dagelijks met yoghurt ingenomen worden. Lecithine komt ook voor in natuurlijke oliën, noten het vet van eigeel, lever en hersenen. In lecithine zitten de B-vitamines choline en inositol. Naast lecithine dient men een multivitamine- en mineraalpreparaat (met 25 mg B6), 1000 mg vitamine C en 200 I.E. vitamine E te slikken. Ook vitamine D (voor betere opname calcium) en K (voor transport van calcium) zijn van belang. Magnesium, chroom en calcium zijn belangrijke mineralen. Anti-oxidanten zijn van belang om de vrije radicalen aan te pakken. Mariadistel is een goed natuurlijk medicijn tegen lever- en galblaaskwalen. De lever moet er namelijk voor zorgen dat de cholesterol wordt afgebroken. Knoflook, visolie, vezels van vlozaad en daslook lijken ook het effect van aderverkalking te verminderen. Dit geldt ook voor het gebruik van rijstolie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Het groot homeopathisch gezondheidsboek
  • Dé vitaminen en mineralengids
  • Verschillende artikelen op InfoNu over aderverkalking

Reageer op het artikel "Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalking"

Reactie

Ton van Braak, 26-11-2019 21:41 #1
Helpen radijsjes en blauwe druiven ook tegen aderverkalking?

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!