InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen allergie

Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen allergie

Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen allergie Allergieën zijn één van de meest voorkomende kwalen. Ze kunnen veroorzaakt worden door een groot aantal stoffen. Denk hierbij aan dieren, huisstof of huisstofmijt, hooikoorts door stuifmeel van bomen of grassen, schimmels, cosmetica, chemische toevoegingen in voedsel en voedingsmiddelen. Allergeen heet de stof die allergie veroorzaakt. Allergie uit zich in een loopneus of verstopte neus, niesaanvallen, ogen die tranen, huiduitslag of ademhalingsproblemen. Met homeopathie en voeding(ssupplementen) is aardig wat te doen tegen allergieën.

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen

Mensen zijn allergisch als ze gevoelig zijn voor bepaalde stoffen, inclusief voeding. In feite kan dit alles zijn en hangt af van uw persoonlijke gesteldheid. Vaak komt dit pas tot uiting als u een lange tijd aan allergeen bent blootgesteld. Om voedsel allergieën tegen te gaan is afwisseling noodzakelijk.

Allergische reactie op verschillende plekken

Bij de één kan de huid gevoelig zijn, bij de ander de slijmvliezen of een bepaald gedeelte in de hersenen. Ergens in het lichaam zwelt iets en raakt geïrriteerd. Uiteenlopende kwalen kunnen het gevolg van een allergie zijn. Dit geldt voor ziekten zoals chronische blaasontsteking, schizofrenie, stuipen, astma, loopneus, onverklaarbare vermoeidheid, diarree, constipatie en migraine.

Allergische voedselverslaving

Bij allergische voedselverslaving treden vaak ernstige afkickverschijnselen op. Zo kan het zijn dat iemand een ochtendhumeur heeft die pas verdwijnt bij het drinken van koffie, het eten van een ei, het roken van een sigaret. Vaak is dan een allergie in het spel. Dat kunnen deze producten zijn, maar kan ook geheel iets anders zijn zoals een deodorant, scheerzeep, nagellak, een boterham, etc.

Allergisch voor meerdere stoffen

Men is nooit allergisch voor één substantie. Vaak is men tegelijkertijd allergisch voor planten of dieren van dezelfde families. Zo kan iemand allergisch zijn voor tomaten en tegelijkertijd voor aardappelen en tabak (deze drie behoren tot dezelfde plantenfamilie).

Welke voeding(ssupplementen) zijn goed tegen allergie?

Omdat stress een belangrijke trigger is van allergische reacties is het goed voedingssupplementen te slikken die werken tegen stress. Zo is vitamine C uiterst effectief bij het verlichten van allergische reacties. Vitamine C verhoogt de werking van cortison, heeft een anti-histaminewerking en ontgift het lichaam. Zo werkt 3 tot 5 gram vitamine C goed tegen hooikoorts en andere allergieën. Nog beter is een vitamine C in combinatie met pantotheenzuur in te nemen. Ook vitamine A is een uitstekend middel omdat het de slijmvliezen versterkt. Zorg ook goed voor de spijsvertering zodat u voedingsmiddelen beter kunt verdragen. Dus yoghurt is een uitstekend voedingsmiddel. Dat geldt ook voor bijenpollen, alhoewel sommige mensen daar juist allergisch van worden. Perilla werkt eveneens allergie verdrijvend. Hooikoorts kan verminderd worden door methylsulfonylmethaan MSM, vitamine C, vitamine E, groot hoefblad, brandnetel en eicosapentaeenzuur EPA. Shiitake wordt gebruikt tegen allergie en astma. Wie last heeft van migraine heeft baat bij vitamine B3 in nicotinezuurvorm. Bij elke aanval 200 mg B3 innemen tot u een flush krijgt. Door de flush verdwijnt de hoofdpijn. Vitamine C versnelt dit proces.

Homeopathische middelen tegen allergie

Homeopathische middelen kunnen helpen meer weerstand op te bouwen tegen allergieën en/of verlichting geven bij plotselinge aanvallen.

inwendig gebruik

  • Luffanil druppels of tabletten: bij hooikoorts en huisstof allergie
  • Allium cepa D6 druppels: bij allergie met traanogen, loopneus en niesbuien
  • Arsenicum album D6 druppels: bij loopneus met dorst en onrust

uitwendig gebruik

  • Cardiflor crème, zalf of emulsie: allergische huiduitslag of eczeem
  • Rinileen neusspray: verstopte neus of loopneus
  • Rinileen baby: voor allergische kinderneusjes
  • Optilan oogdruppels of ampullen: rode, jeukende ogen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Allergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineAllergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineEen allergie kan zich voordoen naar aanleiding van allerlei oorzaken. Hooikoorts is bijvoorbeeld een bekende allergie, n…
Bronnen en referenties
  • Het groot homeopathisch gezondheidsboek
  • Dé vitaminen en mineralengids
  • De geneeskracht van bijenpollen of stuifmeelkorrels - Tom008
  • De geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescens - Tom008
  • Hooikoorts en voedingsupplementen - Herborist
  • Shiitake, de keizerlijke paddenstoel - Herborist

Reageer op het artikel "Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen allergie"

Reactie

Ingrid, 14-05-2017 12:18 #1
Goedendag
Ik had een vraag ik heb ik denk zo'n 30 jaar geleden van mijn huisarts druppels gekregen tegen mijn hooikoorts, dit was mierenzuur, bestaat dit nog?
Gr Reactie infoteur, 15-05-2017
Dag,

Ja bestaat: https://www.vitaminstore.nl/magazijn/Orthomed/Pollimed-complex-171472.aspx

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 19-11-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!