InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ziekten van de ademhalingsorganen

Ziekten van de ademhalingsorganen

Ziekten van de ademhalingsorganen De ademhaling is een belangrijk onderdeel van de mens. Helaas kunnen ook de ademhalingsorganen ziek worden. Gelukkig kunnen veel ademhalingsziekten geholpen worden met kruiden en geneesplanten. Het voordeel aan kruiden en geneesplanten is dat ze relatief weinig bijwerkingen hebben. Kruiden en geneesplanten kun je aanwenden ter genezing en preventie van ziekten van de ademhalingswegen. Bij ernstige ziekten kun je kiezen voor een antibioticakuur maar deze kuur wordt te vaak gegeven en lost de basis van het probleem niet op. Het is daarom goed om na een antibioticakuur gezonde kruiden te blijven gebruiken. Bij een verkoudheid moet je nooit een antibioticakuur nemen, hoewel er dokters zijn die dat voorschrijven. Een verkoudheid en sinusitis gaan vanzelf over. Dokters in Nederland zijn vaak te scheutig met het voorschrijven van een antibioticakuur wat kan leiden tot bacteriën die resistent worden voor antibiotica.

Inhoud:

Het ademhalingsstelsel en kruiden

De ademhalingsorganen zijn belangrijk voor de mens. Je kunt weken zonder voedsel, dagen zonder drinken maar slechts enkele minuten zonder adem te halen. Ademhalingsziekten hebben in de regel als oorzaak luchtvervuiling, slechte voeding en stress. In verband met dit laatste gegeven zijn stressbestendige kruiden zoals ginseng opgenomen in de kruidenadviezen. Daarnaast liggen infecties aan de basis van ademhalingsziekten. Kurkuma is een voorbeeld van een ontstekingsremmend kruid. Bovendien kunnen bacteriën ten grondslag liggen aan het ontstaan van een ziekte van de luchtwegen. Knoflook is een belangrijk antibacterieel middel ofwel een plantaardig antibioticum.

Griep

Griep en verkoudheid kunnen worden behandeld met citroensap met honing drinken om het vitamine C-gehalte. Verder kan het worden ondersteund door fenegriek, kaneel, kardemom, kurkuma en koriander veelvuldig in voedsel en theemixen te gebruiken. Bij een griep is het niet altijd verstandig om een koortswerend middel te gebruiken. Rond 1900 heeft een wetenschapper een onderzoek gedaan dat in de vergetelheid is geraakt. Deze onderzoeker ontdekte dat iedere kankerpatiënt bij wie een ‘spontane’ genezing van kanker plaatsvindt, vlak daarvoor een zware griep met hoge koorts had gehad. De wetenschapper vermoedde dat kankertumors niet tegen verhoogde lichaamstemperatuur kunnen en hierdoor afsterven; koorts krijgen is dus een manier van het lichaam om de balans te herstellen en gezond te worden! Daarom is het niet altijd verstandig om een koorts te onderdrukken met aspirine of een plantaardig middel als absinth alsem.

Slijmvliesontsteking

Slijmvliesontstekingen zoals sinusitis kunnen worden behandeld door extra veel knoflook, gember, kaneel, koriander, tijm, hondsdraf, duizendblad, kamille, weegbree en munt te gebruiken. Geneesplanten die kunnen worden ingezet zijn vlierbloesem, ogentroost, gewone agrimonie en moerasspirea.

Oorpijn en kruiden

Bij oorpijn is het heel goed om een stoombad van het antimicrobiële kruid kamille te nemen. Bijkomend voordeel is dat kamillestoom ook goed is voor de huid. Verder is het slim om echinacea of rode zonnehoed te gebruiken omdat dit de weerstand verhoogt. Andere kruiden bij oorpijn zijn katsklauw, vlierbes, knoflook, Canadese geelwortel, kalamegha en wilde indigo. Mensen met oorproblemen doen er goed aan om regelmatig kleefkruidthee of paardenbloemthee te drinken; deze kruiden kunnen ook als groenten worden gebruikt.

Keelontsteking en kruiden

Keelontstekingen en amandelontstekingen kunnen vaak met dezelfde middelen worden verholpen. Knoflook, neem, kalamegha, Canadese geelwortel, kattenklauw, westerse karmozijnbes, pau d’arco, absinth alsem en mirre zijn extra goed bij deze aandoeningen om acute infecties te bestrijden. Verzachtende kruiden zijn heemst, rode iep, toorts, aloë vera, zoethout, smeerwortel en klein hoefblad. De verzachtende kruiden kunnen samen worden gebruikt met pijnstillende kruiden zoals wildemanskruid, zilverkaars of kamille. Anne McinTyre adviseert in haar Handboek Kruidengeneeskunde om een gorgeldrank van mirre, salie, tijm, frambozenblad, heemst, weegbree of kurkuma in te nemen. Je kunt dit om de twee uur innemen.

Groenten en kruiden bij ademhalingsorganen

Het eten van infectieremmende groenten en kruiden zoals gember, tijm, knoflook en kurkuma is te allen tijde goed om het risico op ziekten van de ademhalingsorganen te voorkomen en te ondersteunen om te genezen. Daarnaast zijn de groenten broccoli en knoflook zeer goed voor de longen. In de fytotherapie geldt broccoli als een medicijn bij COPD ofwel longziekten.

Keelpijn en kruiden

Keelpijn kan worden verlicht door een gorgeldrank van salie, tijm, marjolein, kurkuma, mirre of Keltisch zeezout. Veel van de kruiden die worden gebruikt bij een keelontsteking kunnen ook worden aangewend bij keelpijn. Daarnaast is het goed om de levensenergie of weerstand te verhogen door shii-take, reishi, schizandra, amla, wilde asperge(shatavari) en ashwaganda te gebruiken.

Astma en kruiden

Astma kun je prima oplossen met kruiden en het jezelf onthouden van slijmveroorzakende voeding zoals witmeelproducten, melkproducten en suiker. De geneeskruiden die kunnen helpen bij astma zijn over het algemeen hetzelfde als bij andere ademhalingsproblemen: tijm, heemst, Griekse alant, hysop, klein hoefblad, zoethout, toorts, ashwaganda en shatavari. Je kunt gember aan dit kruidenarsenaal toevoegen om de spijsvertering te verbeteren. Het probleem astma heeft namelijk vaak als oorzaak dat te veel gifstoffen in het lichaam zitten en een verbeterde spijsvertering kan de gifstoffen sneller doen verwijderen. Kamillethee en brandnetelthee kunnen de allergische reacties eveneens onderdrukken.

Astma komt soms door een watertekort; astma met water genezen is eenvoudig zelf te proberen.

Hooikoorts

Hooikoorts heet officieel allergische rinitis. Aan deze aandoening ligt ten grondslag dat het lichaam te veel histamine aanmaakt omdat er pollen in de lucht zitten. Een verminderde weerstand ligt vaak ten grondslag aan een hooikoorts. Ashwaganda, astralagus, amla, Siberische ginseng, panax ginseng, rozenwortel of rhodolia, echinacea en raathoning kunnen de weerstand een noodzakelijke boost geven zodat de hooikoortsverschijnselen geminimaliseerd worden. Als de hooikoorts toch de kop opsteekt kun je denken aan kamillethee, brandnetelthee en citroenmelissethee. Daarnaast werken de volgende verschijnselen ontstekingsremmend: kurkuma, echinacea, Canadese geelwortel, moederkruid, glidkruid en zoethout.

Hoest en bronchitis

Hoest is in principe een gezonde reflexreactie op het binnenkrijgen van een gifstof. Daarnaast kun je moeten hoesten van een overdadige slijmproductie. Ook allerlei micro-organismen leiden tot hoest. Er is een aantal kruiden die verzachtend werken bij kriebelhoest zoals heemst, toorts, weegbree, zoethout, klein hoefblad en rode iep. Slijmoplossende kruiden zijn Griekse alant, hondsdraf, malrove, hysop, gember, engelwortel, marjolein, vlierbessen en bosbessen. Nerveuze hoest is verlichtbaar met kamille, citroenmelisse en basilicum. Daarnaast is het goed om antibacteriële kruiden te gebruiken in de vorm van tijm, Griekse alant, hysop, kattenklauw, pau d’arco, knoflook, kaneel en knolzijdeplant. Ook is het mogelijk om een stoombad te gebruiken op basis van etherische rozemarijnolie. Rozen-, tijm-, gember-, of kaneelolie zijn eveneens goed om als inhalatiebad te gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Wie verkouden is, heeft nog geen griepWie verkouden is, heeft nog geen griepIn de koude jaargetijden zijn hoesten en snotteren aan de orde van de dag. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat de pati…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Dieren EHBO: Aandoeningen van de ademhalingsorganenEen aandoening van de ademhalingsorganen kan bij dieren vele oorzaken hebben. Obstructie van de ademhalingswegen, giftig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Anne McIntyre, Handboek kruidengeneeskunde, De kortste weg naar complete kennis
  • Geert Verhelst, Groot Handboek Geneeskrachtige Planten
  • Foto weegbree, zoethout, knoflook: Thomas Dijkman
  • Foto citroen: publiek domein

Reageer op het artikel "Ziekten van de ademhalingsorganen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!