InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Waar is vaseline allemaal goed voor?

Waar is vaseline allemaal goed voor?

Waar is vaseline allemaal goed voor? Vaseline is een vettig smeermiddel dat gemaakt wordt van petroleum. Deze brandstof is van nature helemaal niet smeerbaar, maar omdat er bij vaseline gebruik wordt gemaakt van de wat zwaardere petroleumproducten zoals minerale olie en paraffine wordt het smeerbaar. Vaseline kun je op zich zelf gebruiken, of je gebruikt het als basis voor zalf en crèmes. Het werkt vochtinbrengend en het verlicht huidaandoeningen.

Inhoud

De ontdekking van vaseline

In het midden van de 19e eeuw is vaseline ontdekt door Robert Chesebrough. Hij was een chemicus en werkte in de lampolie-industrie. In deze tijd verkreeg men lampenolie door het vet uit potvissen te bewerken, maar rond 1859 werd de eerste aardoliebron in werking gesteld. Deze manier om lampenolie te winnen was goedkoper dan potvissen. Door het boren naar olie bleef er een zwarte stroperig goedje achter op de boren, die ze 'rod wax' noemden. Omdat arbeiders dit spul op hun schaaf- en brandwonden smeerden ter bescherming, wilde Robert Chesebrough het nader onderzoeken. Hij trok deze 'rod wax' uit elkaar en onderzocht alle eigenschappen ervan en zo haalde hij uit deze substantie het geel-witte vaseline. Om de ruwe vaseline schoon te maken en te bleken gebruikte hij beenderkool. Dit proces is door hem uitgevonden en hiervoor heeft hij het patent gekregen in 1872.

Petroleum

Een klein gedeelte van ruwe aardolie, die gekookt wordt tussen 150 en 290 graden Celsius wordt petroleum genoemd. Petroleum wordt gebruikt voor verlichting en verwarming. Vroeger werd er in veel huishoudens gebruikgemaakt van deze brandstof, omdat er nog geen aardgas bestond. Je kon deze brandstof kopen bij de drogist of een olieboer die voor zichzelf werkte en met een kar vol petroleum lang de deuren ging. De huishoudens maakten dan gebruik van een petroleumlamp om licht te maken en een petroleumstel om eten op te koken.

De bestanddelen van vaseline

Vaseline is dus eigenlijk niets meer dan een restproduct uit de oliewinning. Het is een zachte substantie, die bij een temperatuur van ongeveer 40 tot 60 graden Celsius vloeibaar wordt gemaakt. De bestanddelen van vaseline bestaan uit koolwaterstoffen, waaronder de stof paraffine. Deze stof wordt weer hard als het op kamertemperatuur komt. Paraffine wordt gebruikt bij het maken van kaarsen en waxinelichtjes en als omhulsel van kazen zodat deze niet uitdrogen. In Nederland kennen we de witte vaseline en de gele vaseline. Het verschil tussen deze twee is dat de gele minder gezuiverd is dan de witte vaseline. De witte vaseline wordt het meest gebruikt in apotheken.

De werking van vaseline

Robert Chesebrough wilde de geneeskracht van de vaseline testen op zichzelf. Hij bracht op zijn eigen lichaam brandwonden aan, waar hij vervolgens vaseline overheen smeerde. Eerst leek het er op dat vaseline genezend werkte, maar later bleek dat het niet genezend maar meer beschermend werkte. Vaseline sluit de open wonden af voor ziekteverwekkers. Ook zorgt vaseline ervoor dat de wonden soepel blijven, hierdoor verdampt het huidvocht niet zo snel.

Waar wordt vaseline voor gebruikt

Industrie

Vaseline wordt in de industrie gebruikt als smeermiddel, om roest tegen te gaan bij metalen onderdelen bv. de accuklemmen van een auto.

Cosmetica

Vaseline wordt gebruikt in de cosmetische wereld bij producten en vloeistoffen die bescherming aan het lichaam moeten geven tegen kou en vocht, maar ook tegen een droge huid.

Geneeskunde

Vaseline wordt door (huis)artsen voorgeschreven als vochtinbrengend middel, zeker in de wintermaanden, omdat het dikker is en veel beter vocht vasthoudt dan andere gewone vochtinbrengende crèmes. Het is een zeer goed middel voor de droge huid. Vaseline geeft de beste bescherming als je het aanbrengt na een douche of bad. Het vocht blijft goed op de huid vastzitten en tegelijk gaan de oliën de huid binnen, waardoor het zacht en soepel wordt.

Andere kwalen en aandoeningen

Allergieën
Als je last hebt van bv. stuifmeel en pollen, kun je wat vaseline aan de binnenkant van je neus smeren, het stuifmeel blijft hier dan inzitten en zo voorkom je dat het verder het lichaam ingaat.

Brandwonden en blaren
Als je last hebt van brandwonden moet je er nooit meteen vaseline op doen, omdat de hitte dan vast blijft zitten. Na een dag of drie, als de brandwond begint te genezen, kun je er vaseline op smeren. Het werkt vochtinbrengend, de huid droogt niet uit en hierdoor geneest het beter.

Bloedneus
Een bloedneus kan ontstaan door een droge lucht. Als je hier last van hebt, smeer dan een paar keer wat vaseline in de neusgaten. Het neusslijmvlies wordt door de vaseline verzacht en beschermd en kan weer optimaal werken.

Eczeem, psoriasis en andere huidaandoeningen
Psoriasis is een chronische huidaandoening en kan verlicht worden door de huid in te smeren met vaseline. Dit verzacht de huid en verwijdert harde en jeuken schilfers. Ook helpt vaseline bij eczeem en bij een extreem droge huid. Smeer de droge delen goed in met vaseline. Een goed tijdstip is ná het douchen en voor het slapen gaan, zodat de huid een lange tijd vochtig blijft.

Gesprongen lippen
Als je last hebt van gesprongen en gebarsten lippen, smeer er dan wat vaseline op. Zo voorkom je dat het aanwezige vocht verdampt en korstje veroorzaakt. Vaseline brengt vocht aan de lippen, houdt ze soepel en bezorgt ze ook nog eens een mooie glans.

Hoofdluis
Hoofdluizen willen nog al eens resistent worden voor de medicinale anti-luismiddelen. Probeer dan eens een dikke laag vaseline op de hoofdhuid te smeren en laat het er dan een hele nacht inzitten. Je kunt de vaseline goed verwijderen met babyolie, of anders met een papje van afwasmiddel en maïzena. Laat het papje drogen op de haren en was het dan weg met shampoo.

Snij- en schaafwonden
Door vaseline over schaaf- en snijwonden te smeren scherm je de wond af voor het binnendringen van ziekteverwekkers.

Bron: Vaseline / Ian Brignell / Wikimedia CommonsBron: Vaseline / Ian Brignell / Wikimedia Commons

Het merk Vaseline

Vaseline is door Robert Chesebrough in 1859 op de markt gebracht onder de naam Vaseline Petroleum Jelly. Inmiddels is vaseline een echte merknaam geworden en wordt het in de volksmond gebruikt voor allerlei soorten zalven, die op vaseline lijken. Het product vaseline hoort bij de onderneming Unilever.

Multifunctioneel

Vaseline is veelzijdig te gebruiken. Niet alleen voor lichamelijke kwalen, maar ook als huis-, tuin- en keukenmiddel. Als je bv. de deuren moeten schilderen, kun je vaseline op de deurklinken en scharnieren smeren, om te voorkomen dat er verf op blijft zitten. Monteurs smeren hun handen met vaseline in, om ze zo te beschermen tegen olie en vet. Vaseline kun je ook gebruiken bij ringen die te strak om de vinger zitten of om make-up te verwijderen. Heb je kauwgom in je haren, kun je deze er weer uit krijgen met vaseline.

Lees verder

© 2015 - 2017 Brubo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Vaseline, aardolie voor de huidVaseline, aardolie voor de huidVaseline is een bijproduct van aardolie. Het klinkt misschien vreemd om aardolie op je huid te smeren, maar bijna alles…
Vaseline en glycerine: kenmerken en toepassingenVaseline en glycerine zijn beiden producten die als ingrediënten worden gebruikt in de cosmetica en geneeskunde. Veel mi…
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Tips tegen droge handenTips tegen droge handenDroge handen hebben is heel vervelend, je handen voelen grof en ruw aan, wat kun je doen tegen droge handen?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waar is vaseline allemaal goed voor?"

Reacties

M. V. Dijk-Bierman, 05-07-2017 16:11 #2
Ik mis in de toepassingen van vaseline of je het veilig op rubber raamstrips kunt smeren om ze soepel te houden. Ik zocht specifiek naar zuurvrije vaseline, maar die uitdrukking kom ik nergens tegen.
Ik heb vaseline gekocht met de blauwe dop, waarop alleen Original staat.Hij is van Unilever
Kan ik die veilig gebruiken?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 10-07-2017
Hallo Mevr. van Dijk
De witte vaseline is zuurvrij en kan zonder problemen gebruikt worden op de rubberen raamstrips. Vaseline wordt veel gebruikt als smeermiddel, juist omdat vaseline zuurvrij is. Ik hoop dat ik uw vraag goed beantwoordt hebt.

Maddy Coppieters, 17-08-2016 20:11 #1
Mag vaseline gebruikt worden bij moeilijke ontlasting in de plaats van een zetpil? Reactie infoteur, 19-08-2016
Vaseline kan gebruikt worden, dit zorgt dan meer voor een soepele doorgang.

Infoteur: Brubo
Laatste update: 14-02-2017
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!