InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Vlierbessensiroop: werking bij griep en verkoudheid

Vlierbessensiroop: werking bij griep en verkoudheid

Vlierbessensiroop: werking bij griep en verkoudheid Vlierbessensiroop is gemaakt van vlierbessen, die groeien aan de vlierbessenstruik. Deze struik groeit snel en je ziet ze veel in het wild en in de (moes)tuin. Het is een gemakkelijke plant, die bijna geen onderhoud vraagt. De zwarte vlierbessen zijn rijk aan vitaminen en zijn zeer geschikt om te verwerken tot sap, jam, confituur en siroop. Vlierbessen in de vorm van een extract, zoals Sambucol, kunnen de duur van griep en verkoudheid verkorten, en je immuunsysteem een boost geven. Je kunt het kopen als vlierbessensiroop. Er bestaat ook een variant voor kinderen.

Vlierbessensiroop

Vlierbessensiroop zet aan tot verhoging van cytokinen

Onderzoek laat zien dat een extract van de zwarte vlierbessen, zoals Sambucol, aanzet tot een verhoging van de productie van cytokinen. Dit zijn ontstekingsremmende stoffen die het afweersysteem stimuleren en door het lichaam zelf worden aanmaakt. Een cytokine is een proteïne, een signaalstof die omringende cellen activeert. Het speelt een belangrijke rol bij de weerstand van iedere mens.

Verkoudheid / Bron: Istock.com/DirimaVerkoudheid / Bron: Istock.com/Dirima

Antivirale eigenschappen

Vlierbessenextract heeft antivirale eigenschappen en als je deze bessen consumeert als een siroop of (bruis)tablet, dan kan je daarmee de duur van griep en verkoudheid verkorten. Sambucol vermindert de duur van griepsymptomen met 3-4 dagen.¹ De antivirale activiteit van vlierbessenextract is dermate krachtig dat het zowel het influenza A als B virus remt in hun groei. Het is zelfs effectief gebleken bij de bestrijding van de Aziatische vogelgriepvirus H5N1 en het neutraliseerde ook de besmettelijkheid van het virus.²

Andere geneeskrachtige bestanddelen van vlierbessensiroop

De geneeskrachtige werking van de vlierbes is afkomstig van de verschillende voedingsstoffen die aanwezig zijn in deze donkerpaarse, zwarte bessen. Deze voedingsstoffen zijn tannine, aminozuren, carotenoïden, flavonoïden (ook wel bioflavonoïden genoemd), rutine en vitamine A, vitamine B en vitamine C. Het meest bekende voordeel voor de gezondheid van vlierbessen zijn hun immuniteitsverhogende eigenschappen, het geeft je immuunsysteem een boost. De vlierbes is dan ook een probaat middel om veel voorkomende aandoeningen mee te behandelen, waaronder dus griep en verkoudheid. Vlierbessen(siroop) heeft echter ook een positieve invloed op de gevolgen van chronische aandoeningen zoals diabetes en astma. Ook zijn er aanwijzingen dat vlierbessenextract helpt om de aanmaak van LDL-cholesterol te voorkomen, waardoor het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten vermindert.

Bioflavonoïden

De bioflavonoïden in vlierbes zijn anthocyanen, natuurlijke kleurstoffen die behoren tot de groep van fenolen, en dit zijn vermoedelijk de meest krachtige antioxidanten die men kent om celbeschadiging tegen te gaan die ontstaat door slechte voeding, milieuvervuiling en stress. De antioxidatiecapaciteit is waarschijnlijk hoger dan die van vitamine E en vitamine C.

Vlierbessensiroop als voedingssupplement

Wereldwijd wordt Sambucol beschouwd als voedingssupplement. In Canada heeft het echter reeds de status van natuurlijk geneesmiddel.³ Het wordt gezien als een natuurlijk alternatief tegen griep en verkoudheid.

Vlierbessensiroop: waar te koop?

Vlierbessensiroop is te koop in een aantal drogisterijen en natuurwinkel, waaronder De Tuinen. Het is niet alleen te koop als siroop maar ook in de vorm van een bruistablet, die je in water oplost en vervolgens opdrinkt.

Vlierbessensap

De vlierbessen kunnen ook verwerkt worden in een vlierbessensap. Dit verbetert de spijsvertering, elimineert afvalstoffen en geeft het lichaam energie. Je moet echter uitkijken met het drinken van vlierbessensap. Je kunt het slechts in kleine hoeveelheden drinken, omdat het diarree kan veroorzaken. Ongekookte vlierbessen moet je niet gebruiken, aangezien ze giftige stoffen bevatten. Het kan misselijkheid en braken teweegbrengen. Op internet zijn diverse sites te vinden waar uitgelegd wordt hoe je stap voor stap zelf vlierbessensap kunt maken.

Noten:

  1. Barak V, Halperin T, Kalickman I. The effect of Sambucol, a black elderberry-based, natural product, on the production of human cytokines: I. Inflammatory cytokines. Eur Cytokine Netw. 2001 Apr-Jun;12(2):290-6.
  2. Study shows Israeli elderberry extract effective against avian flu: http://www.israel21c.org (voor de laatste keer geraadpleegd op 14 maart 2016). / Reformatorisch Dagblad: Vlierbes tegen vogelgriep; 24 januari 2006.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Wil je geen griepspuit? Verhoog je weerstand!nieuws uitgelichtWil je geen griepspuit? Verhoog je weerstand!De media staat er bol van: De vaccins tegen de griep. Ze zouden helemaal niet werken en bomvol zitten met stoffen die he…
Vlierbessensiroop met wijnVlierbessensiroop met wijnVlierbessen zijn bij de meeste mensen wel bekend. De donkere, paarse vruchten van Sambucus nigra hangen vanaf september…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Sambucol gebruiken voor ondersteuning van de weerstandSambucol gebruiken voor ondersteuning van de weerstandSambucol is een kruidenpreparaat en voedingssupplement. Wil je de kans op griep en verkoudheid verkleinen dan is het bel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Barak V, Halperin T, Kalickman I. The effect of Sambucol, a black elderberry-based, natural product, on the production of human cytokines: I. Inflammatory cytokines. Eur Cytokine Netw. 2001 Apr-Jun;12(2):290-6.
  • Reformatorisch Dagblad: Vlierbes tegen vogelgriep; 24 januari 2006.
  • Study shows Israeli elderberry extract effective against avian flu: http://www.israel21c.org (voor de laatste keer geraadpleegd op 14 maart 2016).
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Dirima

Reageer op het artikel "Vlierbessensiroop: werking bij griep en verkoudheid"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Griep en verkoudheid
Medische informatie…
Schrijf mee!