InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > CBD, een medicinale stof met een breed spectrum

CBD, een medicinale stof met een breed spectrum

CBD, een medicinale stof met een breed spectrum Is CBD een wondermiddel dat voor alles een oplossing biedt? Op internet circuleren zeer positieve verhalen die wijzen op een breed spectrum aan klachten. Hoe geloofwaardig is dat? Het zou helpen bij pijnbestrijding en een aantal aandoeningen gerelateerd aan verstoringen binnen de hersenen en/of binnen het totale zenuwstelsel. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Of toch niet? Het wekt op zijn minst de nieuwsgierigheid; wie kan er baat bij hebben? En is het veilig?

Pijnstillers

De precieze werking van CBD is nog niet erg bekend, al is het anno 2017 bij het Kruidvat voor een schijntje te koop (weliswaar niet in de zuiverste vorm). Als het voor 'alles' goed is wordt het door iedereen met elk willekeurig kwaaltje gekocht onder het motto: baat het niet dat schaadt het niet. Dat is enerzijds goed voor de bekendheid, anderzijds jammer, omdat mensen er ook weer (te) snel mee ophouden als het niet meteen aanslaat. Want zeker kunnen niet alle claims van de 'CBD-sites' waargemaakt worden. Daarom is het goed te weten wat het doet en waarvoor het kan dienen. Want er wordt gesproken van ‘wonderen’ en die doen als een lopend vuurtje de rondte. Zeker als het pijnstillers, zelfs morfine, en andere medicamenten kan vervangen. Dat CBD uit Cannabis sativa (de wetenschappelijke term) gewonnen wordt schrikt mensen nog wel af. Is dat wel veilig? CBD is echter geen psychoactieve stof, maar kan wel een aantal psychische effecten beïnvloeden.

Verwarring

Er bestaat veel verwarring over hennep, cannabis en wiet. De planten zijn verwant aan elkaar. De overkoepelende term is cannabis en hop behoort bijvoorbeeld ook tot die familie. CBD wordt gewonnen uit cannabis die voor de vezelproductie wordt gebruikt, de zogenaamde industriële hennep; een lange, stevige plant die al door vroege beschavingen geteeld werd om zijn industriële en medische toepassingen: textiel (touw en stoffen), voedingsmiddelen en oliën.

Psychoactief

De ontdekking van de psychoactieve werking van trichomen (krachtige harsachtige klieren) in cannabis die grote hoeveelheden THC bevatten, leidde tot de kweek van unieke variëteiten van cannabis die we nu als wiet kennen. Het werd selectief gekweekt voor medische en spirituele doeleinden. Een psychoactieve stof kan tot verandering van bewustzijn, waarneming, denken en stemming leiden. Het gehalte THC bepaalt hoe gevaarlijk wiet is. Volgens de Wetenschappelijke Raad van de Nationale Drug Monitor mag dit maximaal 15% zijn, aangezien er veel minder schade voor de volksgezondheid geconstateerd werd toen het maximale THC-gehalte nog rond de 11% lag (2001).

Werkzame stoffen

Cannabisplanten bevatten wel 104 werkzame stoffen, de cannabinoïden. CBD (Cannabidiol) en THC (Tetrahydrocannabinol) zijn hiervan de bekendste, met heel verschillende uitwerkingen. CBD wordt gebruikt bij lichamelijke klachten terwijl THC bij stressgerelateerde of psychische ziektebeelden helpt je lichaam en geest te ontspannen. CBD kan bovendien een aantal effecten die THC kan veroorzaken verminderen, zoals je high of onrustig voelen of geen controle meer hebben over geest en lichaam; dit kan echter alleen met een hoge dosis CBD. De reacties zijn afhankelijk van de dosis, de gebruiker én de concentraties THC.

Geen actie maar reactie

CBD zelf heeft nauwelijks invloed op de normale fysiologische processen, ongeacht de wijze waarop het wordt toegediend. Pas wanneer een stimulus zoals pijn, een schrikreactie of een ander cannabinoïd, zoals THC, de normale 'spierspanning' van het endocannabinoïdsysteem verstoort komt de werking van CBD tot uiting.

Medicinale werking

Van CBD wordt gedacht dat het angst en onrust vermindert (Zuardi & Karniol, 1983; Musty e.a.,1984; Zuardi e.a., 1993), dat het soms kan helpen om uit een psychose te komen, echter zonder de achterliggende problemen op te lossen (Zuardi e.a., 1982; en 1995), dat het tegen misselijkheid en braken helpt (Parker e.a., 2011), tegen kanker, en dat het ontstekingsremmende (Booz, 2011) eigenschappen heeft. CBD kan van betekenis zijn bij een beroerte (cerebrovasculair accident: een plotselinge verstoring van de doorbloeding van het hersenweefsel, met als gevolg het uitvallen van een deel van de hersenwerking), de ziekte van Parkinson en traumatische hersenbeschadiging. CBD vergroot de doorbloeding en vermindert de ontsteking na een herseninfarct waardoor de omvang van het infarct afneemt (Kazuhide Hayakawa 2010).

Complex

Het is nog niet exact bekend via welke mechanismen CBD haar werking uitoefent maar wel is duidelijk dat de farmacologische eigenschappen van CBD op zeer verschillende manieren tot stand komen. Het werkingsmechanisme van CBD is zeer divers, het wordt wel promiscue genoemd omdat het met elke stof een andere werking veroorzaakt. Daarmee is het complex onderzoeksmateriaal.

Legaal

De verschillen in de concentratie van de werkzame stoffen wordt bepaald door de genetische afkomst en de kweekomgeving. Industriële hennep mag volgens de Europese normen gekweekt worden zolang het maximaal 0,2% THC bevat. Wiet bevat 5 – 30% THC (en amper CBD), en is daarom illegaal. Voor eigen gebruik kweken van maximaal vijf wietplanten wordt gedoogd. Oogt de kweek echter heel professioneel, met kunstlicht, tijdklokken, een kweekkas, een thermostaat of afzuiginstallatie, dan wordt het toch gezien als beroepsmatige teelt en ben je strafbaar.

Lichaamseigen

Alle cannabinoïden bezitten een medicinale werking als antioxidant en neuroprotectant (US Cannabis Patent). CBD kan binden aan een cannabinoïdereceptor, zoals CB1 of CB2. Er bestaan lichaamseigen en botanische cannabinoïden. Stimulatie van de CB1-receptor zorgt voor een eetluststimulerend effect; 'eetbuien' zijn een bekend nevenverschijnsel van wietgebruik (veroorzaakt door THC). Terwijl CBD juist gebruikt kan worden om de eetlust af te remmen, door het bloedsuikergehalte te normaliseren en zo hongergevoel en vetopslag te verminderen.

Het endocannabinoïde systeem

De endocannabinoïden (lichaamseigen cannabinoïden) en receptoren bevinden zich in de hersenen, organen (en zorgen daar voor gezonde darmen), bindweefsel, klieren en immuuncellen (Pacher e.a., 2006). In ieder weefsel voert het cannabinoïdesysteem bepaalde taken uit en is betrokken bij veel fysiologische effecten in het lichaam. Het zorgt voor een goede balans en slaat een brug tussen lichaam en geest. Als het systeem niet goed functioneert kan een rusteloos gevoel ontstaan of kun je moeite hebben met concentreren. Onze hersencellen wisselen continu informatie uit door middel van elektrische pulsjes en soms ontstaat er ‘kortsluiting’; iemand kan plotsklaps vallen, bewegen of even afwezig zijn. CBD bevordert de prikkeloverdracht tussen cellen en zorgt voor een doelmatig zuurstoftransport naar de hersenen en daarmee het concentratievermogen.

Niet verslavend

De stof heeft bijna geen bijwerkingen, psychoactieve werking of risico op verslaving. Dus, baat het niet, dan schaadt het niet. Bij 50% zou het helpen, bij 25% helemaal niet. Wel wordt het afgeraden bij zwangerschap of borstvoeding zolang er nog nauwelijks onderzoek is uitgevoerd naar de effecten en veiligheid in deze situaties.

Voordelen

Bescherming tegen uv-straling

Door de antioxiderende eigenschappen beschermen cannabinoïden tegen ultraviolette straling. Ze neutraliseren de schadelijke uv-stralen en beschermen de huidcellen tegen veroudering.

Hart, bloedvaten en ademhaling

In een studie met biggen waarin de neuroprotectieve effecten van CBD werden onderzocht bleek dat het positieve effecten had op hart, bloedvaten en ademhaling (Alvarez e.a., 2008). Over het algemeen lijkt het metabolisme van CBD bij de verschillende onderzochte diersoorten erg op dat bij de mens, hoewel er hier en daar wel kleine verschillen gevonden zijn (Harvey e.a., 1991).

Botgroei

CBD is belangrijk voor het behoud van gezond kraakbeen en soepele gewrichten en zou ook de botgroei stimuleren (Kogan NM et al. 2015).

Chemo

Patiënten claimen dat CBD de bijwerkingen van chemo beperkt of geneest (zoals open wondjes en een schilferige huid).

CBD tegen kanker

Er is anno 2017 nog volop onderzoek naar de medische werking van CBD, vooral bij kanker. De resultaten zijn veelbelovend, maar meer onderzoek is nodig. CBD leidt in tumorcellen tot het ontstaan van reactieve zuurstofspecies (ROS) en vervolgens tot celdood van de betreffende tumorcel (Ligresti e.a., 2006; Massi e.a., 2006). Via dit mechanisme zou CBD ook de groei van darmkankercellen in muizen tegengaan (Kogan en Mechoulam, 2007). CBD veroorzaakt deze effecten niet in gezonde cellen.

Chronische klachten

Een zwak immuunsysteem kan zich uiten in een droge huid, acne, psoriasis of eczeem. De medicinale werking van CBD kan het immuunsysteem versterken en ontstekingsremmend werken. Het kan ook helpen (chronische) pijn te verlichten. Het kan verkrampte spieren en ontstekingen tegen gaan. Ook bij pijnklachten van de huid zou CBD verlichting kunnen bieden.

Toepasbaarheid van CBD

Kristallen

De puurste vorm, 98%, van CBD vind je in kristalvorm. Je kunt hiermee zelf CBD-olie maken, of het via een vaporisator inhaleren (CBD verdampt, het verbrandt niet, en kan daarom gemakkelijk door de longen worden opgenomen). CBD wordt tijdens het verstuiven in de bloedbaan opgenomen. Als je wilt stoppen of minderen met roken, kun je overstappen op CBD-e-liquids. Ze kunnen de behoefte aan nicotine met 40% verminderen en bevatten geen schadelijke stoffen zoals nicotine of teer.

Pasta

Deze vorm is vooral geschikt voor hoge doseringen, bij ernstige klachten. Je kunt het met een spuit oraal innemen, of als balsem lokaal opsmeren. Omdat het vlekken geeft kun je het best een pleister gebruiken of het in de vorm van een verzorgingsproduct (crème of zalf) toepassen.

Capsules of olie

Bij preventief gebruik, milde, of gemiddelde lichamelijke klachten wordt CBD-olie aangeraden omdat het beter te doseren is dan de pasta, en capsules zijn nog beter door de precieze dosering. Druppel de olie op de rug van je hand en lik hem op met de onderkant van je tong. Zodra hij wordt opgenomen door je slijmvlies kan de CBD zijn werk doen. De werking van capsules duurt iets langer aangezien de werkzame stof pas in je maag vrij komt.

Kauwgum en thee

CBD is ook verkrijgbaar als kauwgum, met 15 mg CBD in een frisse muntsmaak. CBD-thee is een bron van cannabinoïden, antioxidanten, magnesium en ijzer. Het zou een natuurlijke stoelgang bevorderen, het bloedsuikergehalte helpen normaliseren en voor een goede balans zorgen in de darmflora. Uiteraard geldt: hoe geringer de dosering CBD, des te geringer ook de werking.

Breed spectrum

Werking soms spectaculair

CBD helpt bij pijnbestrijding en een aantal aandoeningen gerelateerd aan verstoringen binnen de hersenen en/of binnen het totale zenuwstelsel (o.a epilepsie, auto-immuunziektes). Binnen dat spectrum kan de toepassing heel breed zijn.

Alternatieve methoden en middelen zijn bovenal profylactisch of aanvullend en vaak (niet altijd) lichaamsvriendelijk. Daarbij kan de werking minimaal tot spectaculair uitvallen. Niet zelden gebeurt het dat een gestagneerd genezingsproces plotseling weer als een raket vooruit schiet dankzij toepassing van alternatieve methoden. Ook komt het voor dat reguliere middelen langzaam afgebouwd kunnen worden en geminimaliseerd of afgeschaft (altijd in overleg met arts).

Twee tot drie maanden

Het is verder goed om te weten dat pijnvrij worden niet per definitie equivalent is aan genezen. Alternatieve methoden en middelen zijn prima, maar blijf kritisch en blijf met beide benen op de grond staan, dit om teleurstellingen te voorkomen, maar ook om je lichaam dat weliswaar pijnvrij is, maar niet per se genezen, niet over te belasten. Blijf ook onder controle van een arts.
Hoe ver die werking dan uiteindelijk gaat is een kwestie van proberen. Het is de moeite waard om even door te zetten, want soms duurt het een poosje voordat je iets merkt. In het begin kun je wat bijwerkingen hebben, zoals een misselijk gevoel, verminder de dosis of zet even door. Twee tot drie maanden lijkt een goede termijn om te kijken of je er baat bij hebt.
© 2017 Stine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleding gemaakt van hennepKleding gemaakt van hennepHennep werd al duizenden jaren gebruikt en ook de afgelopen eeuwen was het belang van dit gewas enorm voor de textielind…
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebrui…
Biologische kledingBiologische kleding wordt steeds populairder en dit is niet zonder reden. Er wordt gemiddeld 42 liter water verbruikt om…
Nintendo Wii laten ombouwenNintendo Wii laten ombouwenInformatie over het laten ombouwen van een Nintendo Wii vindt u hier: De voordelen en nadelen van het ombouwen, de prijs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol
  • http://www.wietblog.com/15-04https://www.cbdolie.nl/
  • -2014-medicinale-wiet-wat-weet-je-wel-wat-weet-je-niet/ gezien 25-07-2017
  • https://www.cbdnaturalpower.com/info/cbd-olie-informatie/
  • http://pgmcg.nl/voorlopige-resultaten-van-de-israelische-studie-cannabis-vertraagt-de-ontwikkeling-van-kanker/ gezien 29-07-2017
  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25801536
  • https://assets.trimbos.nl/docs/e084a515-84af-4f69-8ea5-1291641a1df3.pdf
  • www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/marktordening/eu-regelingen/akkerbouw/hennepzaad
  • https://www.cnnbs.nl/mr-veldman-de-5-wietplanten-regel/ gezien 03-08-2017
  • http://www.cancerfightingstrategies.com
  • http://www.mdpi.com/1424-8247/3/7/2197 gezien 04-08-2017

Reageer op het artikel "CBD, een medicinale stof met een breed spectrum"

Reactie

Anje Westera, 04-08-2017 22:21 #1
Veroorzaakt cannabisolie een lage bloeddruk? Mijn bloeddruk daalde nl. naar 72/93 tijdens gebruik. Reactie infoteur, 08-08-2017
Hallo Anje,

heb je het over cannabisolie of over hennepolie?

Stine

Infoteur: Stine
Laatste update: 08-08-2017
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!