InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Bioactieve stoffen en hun functie

Bioactieve stoffen en hun functie

Bioactieve stoffen zijn stoffen die we via de voeding binnenkrijgen, en die op de een of andere manier in het lichaam actief zijn.

Bioactieve stoffen

Vitaminen en mineralen zijn ook actief in het lichaam, maar het verschil tussen bioactieve stoffen en vitaminen en mineralen is dat van bioactieve stoffen geen ziekten bekend zijn bij een tekort. Wel bestaan er vermoedens dat bioactieve stoffen ons beschermen tegen bepaalde ziekten of de gezondheid bevorderen.
Onderstaand de verschillende Bioactieve stoffen.

Carotenoïden

Van alle bioactieve stoffen komen de carotenoïden het meest voor in onze voeding. Carotenoïden zijn de voorstadia van vitamine A, ik noem hier de drie belangrijkste caretonoïden.De carotenoïden vormen en hele grote groep bioactieve stoffen, er zijn inmiddels al vijfhonderd verschillende vormen ontdekt. Carotenoïden komen veel voor in groente en fruit. Carotenoïden beschermen tegen hart- en vaatziekten, maar er zijn ook vermoedens dat grote hoeveelheden bétacaroteen in supplementvorm de kans op longkanker vergroten. Carotenoïden uit fruit worden doorgaans beter opgenomen dan uit groenten. De bekenste carotenen zijn de volgende:

Bétacaroteen

Bétacaroteen zit in groenten en fruit. Bétacaroteen functioneerd als voorstadium van vitamine A en werkt als antioxidant. Bétacaroteen beschermt de huid tegen de schadelijke invloed van ultraviolette straling.

Luteïne

Luteïne komt voor in groene groenten. Luteïne beschermt tegen oogziekten.

Lycopeen

Lycopeen zit in tomaten. Lycopeen werkt als antioxidant. Gebleken is dat wanneer de tomatenprodukten zijn verwerkt en verhit zoals het geval is met tomatensoep of spagettisaus de lycopeen beter door het lichaam wordt opgenomen. Lycopeen bied bescherming tegen prostaatkanker.

Flavonoïden

Flavonoïden, dit zijn (pro)antioxidanten welke bescherming bieden tegen tal van ziekten. Er bestaan meer dan vierduizend verschillende flavonoïden, ik beperk mij in dit artikel tot de bekenste flavonoïden. De flavonoïden waarvan er inmiddels meer dan 4000 van zijn ontdekt krijgen we binnen via onze voeding. De hoeveelheden die we binnenkrijgen zijn niet bekend. Dit komt omdat men niet alle voedingsmiddelen heeft onderzocht op flavonoïden. Ook blijkt dat niet alle flavonoïden even goed uit het voedsel worden opgenomen. En de gehaltes aan flavonoïden in het voedselkunnen per seizoen verschillen. Bewerking van voeding beinvloed ook de gehaltes aan flavonoïden, bewerkt voedsel bevat doorgaans 50 tot 90 % minder flavonoïden dan vers voedsel.
De bekenste flavonoïden zijn:

Flavonolen

De bekenste flavonolen zijn:

  • quercetine
  • myricetine
  • kaempferol

Flavonolen komen voor in appels, peren, uien, thee en rode wijn. Flavonolen beschermen als antioxidant tegen verschillende aandoeningen.

Flavanonen en flavonen

De Flavanonen:

  • hesperitine
  • naringenine

en de flavonen

  • apigenine
  • luteoline
  • tangeretine

komen voor in citrusvruchten en bieden mogelijk bescherming tegen kanker.

Flavanolen en catechines

Flavanolen komen voornamelijk voor in fruit en catechines zitten in rode wijn,chocolade en thee. Deze stoffen bieden mogelijk bescherming tegen kanker.

Fyto-oestrogenen

De bekenste fyto-oestrogenen zijn:

  • isoflavonen
  • genisteïne
  • diadzeïne
  • lignanen

Deze fyto-oestrogenen komen voor in peulvruchten (soja), granen, koffie, thee, noten, fruit, wijn en zaden. Fyto-oestrogenen stimuleren de werking van hormonen (oestrogeen). Hierdoor is er minder kans op botontkalking en hart- en vaatziekten. Hoge consumptie van lignanen wordt in verband gebracht met een lagere bloeddruk en betere geestelijke prestaties. Hoge consumptie van lignanen vermindert de stijfheid van de aortawand en verkleint kans op botkanker.

Vetzuren

Vetten ook wel triglyceriden genaamd zijn onmisbaar voor het goed functioneren van ons lichaam. Nu blijkt dat bepaalde vetzuren ook nog eens een heilzame werking voor ons lichaam hebben.Vetten zijn opgebouwd uit glycerol en drie vetzuurketens. In grote lijnen kunnen we de vetzuren die we binnenkrijgen via onze voeding verdelen in verzadigde en onverzadigde vetzuren. Verzadigde vetzuren hebben de neiging het chloresterolgehalte in het bloed te verhogen en onverzadigde vetzuren doen het tegenovergestelde. Hte is daarom beter om vooral onverzadigde vetzuren via de voeding in te nemen. Bronnen van onverzadigde vetzuren zijn zachte plantaardige vetten als oliën en het vet van vis.Vetzuren als omega-3-vetzuren en CLA hebben nog andere gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Omega 3 vetzuren

Dagelijks heeft een mens 0,2 gram omega 3 vetzuren (DHA/EPA) nodig. Die 0,2 gram kunnen we binnenkrijgen door 70 tot 280 gram vis per week te eten. Eet u geen vis dan zijn visoliecapsules een goed alternatief. De samenstelling van deze visolie capsules is zeer divers en afhankelijk van het merk. Omega 3 vetzurenbeschermen tegen hart en vaatziekten, doordat ze het vetprofiel in het bleodgunstig beïnvloeden. Bovendien verminderen ze de kans op hartritmestoornissen en plotse hartdood.

CLA

CLA staat voor geconjugeerd linoleenzuur. CLA lijkt de nieuwe ster in supplementenland te zijn. Van nature komt het voor in zuivelprodukten en het vlees van herkauwers, maar het is ook als supplement verkrijgbaar. Mogelijk bied CLA bescherming tegen bepaalde vormen van kanker. Bij gebruik van grote hoeveelheden CLA in de orde van 1,8 tot 3,6 gram CLA per dag, wordt na een aantal weken een toename van de vetvrije massa en een afname van vetweefsel gesignaleerd. Het totale lichaams gewicht blijft ongewijzigd. Deze hoeveelheid is hoger dan de ongeveer 1 gram die we voornamelijk via zuivelprodukten binnenkrijgen. Het gebruik van CLA heeft dus effect.

Lees verder

© 2009 - 2017 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bioactieve stoffenSteeds meer raken we bekend met deze grote groep voedingsstoffen. Ze zijn dan niet onmisbaar, maar hebben wel een gezond…
Groene thee gezondGroene thee gezondChinese thee en groene thee zijn allebei afkomstig van de plant Camelia sinensis. Vooral de niet gefermenteerde, zogenaa…
Lycopeen en andere beschermende stoffenPlantaardig voedsel bevat naast de klassieke essentiële voedingsstoffen (vitamines, mineralen, eiwitten enz) een complex…
Chocolade: samenstellingChocolade: samenstellingChocola is een heerlijk goedje. Het is niet alleen lekker, maar ook goed voor je. In chocolade zitten namelijk verschill…
Nooit ziek de rol van eten en bewegenDe ene mens loopt zomer en winter te snotteren, de ander leeft als een beest, maar is nooit ziek. Waar je gevoelig voor…

Reageer op het artikel "Bioactieve stoffen en hun functie"

Infoteur: P1234
Laatste update: 28-05-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!