InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Buikpijn is er in soorten en maten

Buikpijn is er in soorten en maten

Buikpijn is er in soorten en maten Buikpijn is er in soorten en maten. Het kan met eten te maken hebben, met menstruatiepijnen, met een maag die ontstoken is. En zelfs met teveel spanningen. Voor de normale huis-en-en-keuken buikpijn zijn er natuurlijke oplossingen. Bij de andere soorten buikpijn moet een dokter geraadpleegd worden.

De oorzaken van buikpijn

Buikpijn kan duizend-en-één oorzaken hebben. Zo kan het voorkomen dat iemand buikpijn heeft door:
  • Een te stevige maaltijd. Dit geeft een zwaar gevoel in de maag dat vervolgens langzaam naar beneden trek en pijn in de buik veroorzaakt
  • Te snel eten. Dit geeft een bollende buik door teveel aan darmgassen
  • Een zeurende pijn in de buikstreek die gepaard gaat met een weeïg gevoel in de rug. Dit voelen meisjes en vrouwen voor en tijdens hun menstruatie.
  • Voortdurende buikpijn. Dit kan natuurlijk iets als een ontsteking als oorzaak hebben, maar mensen die onder enorme stress staan kunnen het ook voelen

Wanneer naar de dokter met buikpijn:

  • Als de pijn blijft doorgaan en niet na een paar dagen over is (het gaat dan om draaglijke pijn. Als mensen zoveel pijn voelen dat ze er niet meer door kunnen functioneren, moet natuurlijk onmiddellijk een arts worden ingeschakeld.)
  • Als de toiletgang maar niet lukt of iemand voortdurend diarree heeft
  • Als er bloed of slijm in de ontlasting zit

Direct hulp inschakelen van een arts bij bepaalde buikpijn

In de bovenstaande gevallen is aanknoeien met huisgemaakt middeltjes of natuurlijke middelen geen optie. Direct de hulp van een arts inschakelen is noodzakelijk. Overigens hoeft dit allemaal niet ernstig te zijn. Zo kan iemands spijsvertering gewoon helemaal in de war zijn. Door een verandering van omgeving, door ander eten te nuttigen of bijvoorbeeld door heel luxe te gaan eten terwijl normaal gesproken heel sober wordt gedineerd.

Te veel vet geeft spijsverteringsproblemen

Iemand die veel vet eet kan bijvoorbeeld snel last krijgen van spijsverteringsproblemen. Sommige mensen eten ook bijna geen vet en als die dan opeens iets krijgen voorgeschoteld waar kwistig met roomboter, room of spek is gewerkt, merken zij dat direct aan hun buik.

Gerechten lichter maken voor het spijsverteringskanaal met gebruik van kruiden

Wie zelf kookt heeft een aantal kruiden tot de beschikking die er voor zorgen dat het spijsverteringskanaal het iets gemakkelijk heeft. Zo zijn er bijvoorbeeld:
  • Bonenkruid – maakt tuinbonen lichter verteerbaar
  • Laurier en rozemarijn – zorgen er voor dat vlees beter wordt verwerkt door het lichaam
  • Gember – Maakt zware kost als kool en prei makkelijker te verteren
  • Pepermunt – Helpt de spijsvertering in zijn algemeenheid gemakkelijker werken

Muntthee

In landen rond de Middellandse zee is muntthee al eeuwen het middel om de spijsvertering te helpen. Ook in Nederland wordt de thee steeds vaker geserveerd en staat hij bij heel veel bedrijven inmiddels op de kaart. Vreemd is dat niet. Muntthee zorgt voor de spijsvertering, maar bevat niet net als pepermunt veel suiker. Overigens wordt de muntthee in landen als Marokko wel mierzoet gedronken.Maar hij is ook zonder suiker erg lekker en verfrissend. Bovendien kan de thee ook koud worden gedronken in de zomer en ook dan heeft hij z’n verzachtende eigenschappen nog steeds. Na iedere maaltijd een kop pepermuntthee kan al voor veel verlichting zorgen. Overigens mag de drank onbeperkt gedronken worden, dus wie het lekker vindt mag het ook de hele dag door drinken.

Wat doet pepermuntthee?

Pepermuntthee zorgt er voor dat:
  1. Een opgeblazen buik verdwijnt
  2. De eetlust terugkeert
  3. Iemand helderder kan denken

Homeopathie en pepermunt

Wie homeopathische geneesmiddelen slikt, moet overigens van de pepermunt afblijven. Zelfs tandpasta met het kruid erin is uit den boze, want pepermunt (maar ook koffie) kunnen de werking van een homeopathisch middel helemaal laten verdwijnen. Alles dat naar pepermunt smaakt mag dus niet, en bijna alle tandpasta’s vallen daar ook onder. Elmex mentholvrij, Zendium mentholvrij Parodontax zonder pepermunt (met of zonder fluoride; heeft een zoute smaak ), Elmex zonder menthol, Homeofresch en Homeogencil, Homeoclean of CR32 mogen in dat geval wel gebruikt worden.

Menstruatiepijn en vrouwenmantel

Menstruatiepijn kan natuurlijk opgelost worden met allerlei pijnstillers. Maar de natuur heeft zelfs ook remedies uitgevonden. De eerste is vrouwenmantel. Dit is zoals de naam al doet vermoeden een echt vrouwenkruid. Vrouwenmantel heeft samentrekkende eigenschappen (kan daardoor ook bij diarree en na een bevalling worden gebruikt)

Vrouwenmantel

Wilde vrouwenmantel is in Nederland een beschermde plant. Alchemilla vulgaris kan wel heel goed gebruikt worden voor dit doel. Dat is een andere plant dan vaak verkocht wordt in de tuincentra, maar het heeft wel de goede eigenschappen van de wilde vrouwenmantel. Het jonge blad van deze plant kan trouwens ook gewoon door de salade worden gedaan. Wel oppassen met jonge kinderen. In vrouwenmantel zit salicylzuur (stof die ook de aspirine zijn heilzame kwaliteiten geeft) en dat mogen kinderen niet hebben. Zwangere vrouwen moeten zich ook verre houden van de vrouwenmantel. Dit kan namelijk weeën opwekken.

Kamille tegen buikpijn

Roomse Kamille helpt ook tegen buikpijn. Deze plant is een overblijvende kamille, terwijl de gewone kamille 1-jarig is. Roomse Kamille ruikt niet zozeer naar kamille, als we naar appel. Kamille verzacht of het nu inwendig of uitwendig wordt gebruikt. Mensen kunnen er thee van zetten (ook goed voor kinderen). De thee werkt een beetje laxerend, het helpt bij spanningen, bij blaasontsteking, verwijdde bloedvaten en bij reumatiek. De etherische olie kan worden gebruikt voor hete omslagen. (Doe een doek in een heet bad met 10 druppels van deze olie. Uitwringen en dan direct op de buik leggen.Daaroverheen een kruik of warmwaterzak om de warmte langer op de buik te houden.)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Muntthee: lekker en gezondMuntthee: lekker en gezondTegenwoordig worden naast normale thees van originele theeplanten ook vele verschillende theesoorten op de markt gebrach…
Homeopathie bij buikpijnHomeopathie bij buikpijnBuikpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door het nuttigen van zwaar verteerbaar voedsel of door te veel voedsel eten. Oo…
Huismiddeltjes tegen hoofdpijnHuismiddeltjes tegen hoofdpijnWanneer je last hebt van hoofdpijn, kun je een pijnstiller nemen. Je kunt echter ook huismiddeltjes tegen hoofdpijn prob…
Wat is het verschil tussen munt, mint en pepermunt?Wat is het verschil tussen munt, mint en pepermunt?Heeft u zicht ooit afgevraagd waar al die frisse ingrediënten op pakjes kauwgom vandaan komen? Freshmint, spearmint, ice…
Kruiden: pepermuntKruiden: pepermuntPepermunt of mentha piperita is een lid van de muntfamilie. Je kunt pepermunt zelf in je tuin kweken en het is een overb…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Buikpijn is er in soorten en maten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!