InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Antroposofische geneeskunde

Antroposofische geneeskunde

Antroposofische geneeskunde Om te begrijpen wat de antroposofische geneeskunde is, moeten we eerst Rudolf Steiner leren kennen. Volgens de antroposofie is ziekte een verstoring tussen twee evenwichten. In de antroposofische geneeskunde zijn er drie behandelmethoden te onderscheiden. In Nederland zijn er een aantal antroposofische artsen.

Rudolf Steiner

Om te begrijpen wat de antroposofische geneeskunde is, moeten we eerst Rudolf Steiner leren kennen. Rudolf leefde in Oostenrijk en werd in 1861 geboren. Op 14-jarige leeftijd was hij al heel erg geïnteresseerd in de wiskunde. Hij studeerde in Wenen en specialiseerde zich in natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Later ging hij werken bij het Goethe-Archief . Hij deed onderzoek naar de methode van Goethe. Goethe had een aantal wetenschappelijk boeken op zijn naam staan. Rudolf begint lezingen te houden over de problemen tussen de menselijke wil en het menselijke kennen. In 1912 noemt hij zijn leer antroposofie.

Antroposofische geneeskunde

Volgens de antroposofie is ziekte een verstoring tussen twee evenwichten:
  • Zenuw-zintuigen systeem dat afbrekend is.
  • Stofwisselings-ledematensysteem dat opbouwend is.

De mens is een organisme met een aantal aspecten:
  • De bovenpool: deze bevat het bewustzijn, het denken en het zenuw-zintuigensysteem.
  • De middenpool: deze bevat de ademhaling en de bloedsomloop
  • De onderpool: deze bevat de ledematen en de beweging, de spieren, de darmen, de maag.
De antroposofische geneeskunde is niet tegen de wetenschappelijke geneeskunde, maar wil hierop een aanvulling zijn.

Behandelmethoden

In de antroposofische geneeskunde zijn er drie behandelmethoden te onderscheiden. Een antroposofische arts kijkt niet alleen naar het lichaam, maar ook naar het levensverloop van de patiënt, de denkwijze etc. Vervolgens bepaalt de arts welke behandelmethode het beste bij de patiënt past. Deze behandelmethoden worden niet vergoed, maar veel ziektekostenverzekeraars hebben ze wel opgenomen in een aanvullend pakket. Wie dus gebruik wil maken van de antroposofische geneeskunst, doet er verstandig aan een aanvullende verzekering af te sluiten.

Geneesmiddelen

De arts kan geneesmiddelen voorschrijven. Vaak zijn dit antroposofische geneesmiddelen. Dit zijn geneesmiddelen die volgens een bepaalde systeem zijn gemaakt. De plantendelen die in de medicijnen zitten, zijn belangrijk voor de werking ervan. De plant moet een goedelevensamenstelling hebben, zoals het klimaat waarin hij stond, de omgeving, de ademhaling etc. De antroposofische geneesmiddelen zijn altijd op natuurlijke basis gemaakt dus geen synthetische stoffen. Hierdoor ontstaan er ook zwelden bijwerkingen. Het bedrijf Weleda is opgericht door onder meer Rudolf Steiner, en maakt tegenwoordig producten voor de lichaamsverzorging en ongeveer 3500 geneesmiddelen.

Natuurlijke therapie

De antroposofische geneeskunde richt zich ook op de natuurlijke therapie. Deze kan bestaan uit een voedingstherapie, waarbij men een bepaald dieet krijgt voorgeschreven. Dit is bedoeld om het lichaam te reinigen. Verder bestaan er therapieën met water, lucht of licht, maar ook met warmte. Deze vier elementen vind men ook in de vrije natuur en heeft een positief effect op de geest van de mens. Natuurlijke therapie wordt door redelijk veel mensen gegeven, zonder dat er sprake is van een antroposofische arts. Natuurlijke therapie is al eeuwenoud en werd al beschreven voordat Rudolf Steiner zich hiermee bezig hield.

Kunstzinnige therapie

Ook kunstzinnige therapie is al eeuwenoud, en niet door Rudolf zelf bedacht. Ook in bijvoorbeeld de Zen worden kunstvormen gebruikt om de geest leeg te maken. Dat dit een positief effect heeft op het lichaam, was al duidelijk. Een van de antroposofische kunsttherapieën is euritmie. Dit is een danskunst die aan ballet doet denken. Heilschilderen en heilboetseren zijn schilderen en boetseren, maar dan met een heilzame werking. Deze richt zich dus op de geest. Er is ook zoiets als heilspraak.

Antroposofische artsen

In Nederland zijn er een aantal antroposofische artsen. Deze zijn verbonden aan deVereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ). Via deze website kan men ook makkelijk een antroposofische arts vinden. Vraag eerst bij de zorgverzekeraar aan in hoeverre deze geneeswijze wordt vergoed, voordat je voor verassingen komt te staan.
Gerelateerde artikelen
Rudolf Steiner en AntroposofieRudolf Steiner en AntroposofieRudolf Steiner is de grondlegger van de antroposofie, een veelomvattende levensbeschouwing waarin de geestelijke dimensi…
Goetheanistische fenomenologieAltijd al een kunstwerk objectief willen bekijken om er vervolgens in te duiken? Met de Goetheanistische fenomenologie k…
Bloesemtherapie; Bram ZaalbergBloesemtherapie; Bram ZaalbergIn zijn boekje Bloesemtherapie geeft Bram Zaalberg uitleg over bloesemremedies en hoe ze gemaakt en gebruikt worden. Vij…
Maretak, een 'tegendraadse' plant'Niets aan deze plant is normaal', aldus botanicus Karl von Tubeuf die begin 19e eeuw als eerste een uitgebreide monogra…
Alternatief: Bach-bloesemtherapieAlternatieve geneeswijze ontwikkeld door de homeopathisch arts Edward Bach (1886-1936). Bach dacht dat ziekte geestelijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.nvaa.nl/

Reageer op het artikel "Antroposofische geneeskunde"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 27-02-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!