InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Colon Hydrotherapie of hoge darmspoeling bij Dokter Anders

Colon Hydrotherapie of hoge darmspoeling bij Dokter Anders

Colon Hydrotherapie of hoge darmspoeling is een behandelmethode die sinds kort ook tot de mogelijkheden behoort bij Dokter Anders. Deze therapie zorgt ervoor dat uw darmflora weer in balans komt. In dit artikel meer over de werkwijze bij deze behandeling.

Iets over de praktijk van Dokter Anders

Alweer sinds 1985 zijn de oprichters van Dokter Anders, Hans van Kempen en Els van Kollenburg, bezig met natuurgeneeskunde in al zijn vormen. In hun praktijk kunt u terecht voor diverse behandelingen variërend van hoofdpijn, cellulitis, onzekerheid tot het Die-Eet-Anders dieet en alles daar tussenin. Het praktijkadres van Dokter Anders is in de St. Josephstraat in Tilburg en de praktijk is gevestigd in een statig pand aan een van de mooiere straten van het oude centrum.

Sinds kort heeft men bij Dokter Anders een specialist aangetrokken die zich bezighoudt met de Colon Hydrotherapie of ook wel hoge darmspoeling genoemd.

De therapeuten die werkzaam zijn bij DokterAnders zijn allemaal erkend V.N.T. therapeut en worden als zodanig geheel of gedeeltelijk vergoed via het aanvullende fonds van uw ziektekostenverzekering.

Het doel van de Colon Hydrotherapie

Het doel van de darmspoeling is het reinigen van aangehechte afvalstoffen in de dikke darm. Dit reinigen heeft ook een preventieve werking, zodat men zich prettiger, energieker en fitter voelt, daar de darmen dan beter hun werk kunnen doen. Verder blijft er geen ontlasting te lang in de darm achter, zodoende zijn er minder gisten en gassen. De gifstoffen die vastgekoekt zaten hebben geen kans meer om via de lever terug in het bloed te komen.m Een bijkomend voordeel is dat sommige mensen door deze behandeling, een aantal overtollige kilo's aan gewicht kwijt kunnen raken.

De werkwijze van de Colon Hydrotherapie

Om de darmen te reinigen wordt er verwarmd water (32° tot 38° Celsius) via de anus ingebracht. Op het moment dat er een aandrang is om de darmen te legen, wordt die ontlasting samen met de lucht uit uw darmen, via de apparatuur afgevoerd. Terwijl dit gebeurt wordt ondertussen uw buik gemasseerd, zodat de ontlasting versterkt wordt.

Deze behandeling duurt ongeveer 45 minuten en in de laatste 5 minuten wordt er nog probiotica toegevoegd om uw darmflora in balans te brengen.

U hoeft zich voor deze behandeling niet te generen. Het proces vindt plaats met alle respect voor de patiënt en door de professionele therapeut en de moderne gebruikte apparatuur is het proces geheel pijnloos en reukloos. De behandeling wordt dan ook door de meeste patiënten zelfs als prettig ervaren.

Waardoor kan die slechte darmflora ontstaan

Als oorzaken kunnen genoemd worden:
  • verkeerde manier van eten (te veel, te weinig,onregelmatig en ongezond)
  • gebruik medicatie en anti-biotica
  • milieuvervuiling (stoffen die in ons lichaam terechtkomen en ook geur, kleur en smaakstoffen)
  • het gebruik van teveel suikers, koolhydraten, vetten en eiwitten
  • te veel zuivel (geeft slijmvorming in de darmen)
  • het onttrekken van vocht aan de darmen door dehydratatie (koffie, thee, alcohol en nicotine)
  • te weinig vezels in de voeding
  • het te weinig drinken van water

Welke klachten kunnen op een vervuilde darm wijzen

Een aantal van die klachten kunnen zijn:
onregelmatige stoelgang
overgewicht
winderigheid of opgeblazen gevoel
hoge bloeddruk
rug- en gewrichtsklachten
allergieën en klachten betreffende de luchtwegen
diarree en obstipatie
spijsverteringsklachten

Let op: de klachten kunnen natuurlijk ook een andere oorzaak hebben dan een verstoorde darmflora. Om hier vooraf duidelijkheid over te kunnen krijgen, is het zinvol om eerst een gesprek of consult aan te vragen bij uw huisarts of bij de praktijk van Dokter Anders.

Bent u nieuwsgierig geworden of denkt u dat de behandeling misschien ook voor u een positieve uitwerking kan hebben, neemt u dan contact op met de praktijk van Dokter Anders in Tilburg.

Lees verder

© 2010 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het darmbad, een darmreinigingskuur  is het heilzaam?Het darmbad, een darmreinigingskuur is het heilzaam?Het darmbad is een darmreinigingskuur en een alternatieve geneeswijze, waarbij opgehoopte gifstoffen in het spijsverteri…
Last van obstipatie?Last van obstipatie?Wanneer je last hebt van obstipatie heb je problemen met je stoelgang. Dit is erg vervelend en kan best pijnlijk zijn. H…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Hydrotherapie bij dierenOok voor dieren bestaat er hydrotherapie. Deze wordt voornamelijk toegepast bij honden en paarden. Het is geen weinig vo…
Bronnen en referenties
  • www.dokteranders.nl

Reageer op het artikel "Colon Hydrotherapie of hoge darmspoeling bij Dokter Anders"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 27-11-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!