Melatonine, een wondermiddel om beter te slapen

Melatonine, een wondermiddel om beter te slapen Melatonine is vooral bekend als middel wat de slaap bevordert. Melatonine wordt veelal gebruikt als alternatief voor slaapmiddelen. Melatonine heeft echter veel meer gunstige effecten dan alleen het bevorderen van slaap. Melatonine is een gezond en veilig alternatief voor slaappillen. Melatonine wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt. Mensen krijgen vaak weinig daglicht doordat we grotendeels binnen leven en werken en 's avonds brengen we veel tijd door in kunstlicht, hierdoor is de natuurlijke aanmaak van melatonine vaak verstoort.

Melatonine

Melatonine is een natuurlijk hormoon dat voornamelijk geproduceerd wordt door de epifyse of pijnappelklier, een klein orgaan met de omvang en vorm van een maïskorrel en exact in het midden van de hersenen gelegen. De epifyse speelt een belangrijke rol in het dag-nachtritme en de hierbij horende melatonine-productie. Behalve door de epifyse wordt melatonine nog in andere weefsels aangemaakt. We kunnen kleine hoeveelheden melatonine uit bepaalde voedingsmiddelen halen. Het hormoon melatonine komt van nature in kleine hoeveelheden voor in bijvoorbeeld tomaten, kiwi's, kersen en bananen.

Lichaamseigen melatonine productie

Melatonine wordt in de pijnappel aangemaakt door enzymen die geactiveerd en onderdrukt worden door respectievelijk duisternis en licht. De afscheiding van het hormoon volgt een ritme van 24 uur, ze stijgt en daalt in een patroon dat bepaald wordt door het daglicht. 's Nachts (of bij duisternis) neemt de activiteit van de epifyse toe, zodat er meer melatonine geproduceerd en afgescheiden wordt, en overdag (of bij daglicht) wordt deze activiteit onderdrukt

Melatoninetekort

Melatonine wordt in het lichaam geproduceerd onder invloed van licht. Een normaal dag/nachtritme is essentieel voor de melatonine cyclus. Mensen die veelvuldig binnen werken en op deze manier weinig daglicht zien, of mensen die nachtdiensten draaien hebben een verstoorde melatonine productie. Ook van stress is bekend dat het de natuurlijke productie van melatonine verstoort. Een melatonine-tekort kan worden bestreden met melatonine supplementen, maar je kunt ook de lichaamseigen melatonine productie verbeteren met behulp van lichttherapie.

Melatonine en blauw licht

Er is gebleken uit onderzoek dat blauw licht de melatonine productie verstoort. Schermen van telefoons, tablets en laptops genereren veel blauw licht. Wanneer je 's avonds veel gebruik maakt van deze schermen, is de kans groot dat je minder goed slaapt. Je kunt dit voorkomen door 's avonds geen gebruik meer te maken van telefoon, tablet of laptop. Mocht het wel nodig zijn deze te gebruiken, dan zijn er bepaalde apps te downloaden die een blauw licht filter op je scherm instellen. Ook hebben veel smartphones en tablets een speciale nachtstand waarbij het scherm oranje kleurt. Van oranje licht is bekend dat dit de melatonine productie niet beïnvloedt.

Melatonine niet alleen om beter te slapen

De medische wetenschap heeft ontdekt dat melatonine van grote invloed op onze gezondheid en welzijn is. Melatonine verbetert niet alleen de kwaliteit van de slaap en verlicht de symptomen van een jetlag, maar gaat ook stress tegen, bestrijdt virussen en bacteriën en vermindert de kans op hartkwalen. Mogelijk kan de stof zelfs tegen kanker beschermen en helpt ze bepalen hoe lang we leven.

Melatonine sterke antioxidant

Er is gebleken dat melatonine sterke anti-oxidatieve eigenschappen bezit. Dat wil zeggen, het hormoon is in staat om vrije radicalen te vangen. Uit nieuwe studies komt naar voren dat melatonine met haar anti-oxidatieve werkzaamheid effectief kanker kan voorkomen door het DNA te beschermen.

Gebruik van melatonine

Je kunt melatonine het beste enkele uren voordat je naar bed gaat innemen, het duurt namelijk even voordat de melatonine is ingewerkt. De dosering van melatonine is per persoon verschillend. Een te lage dosering van melatonine heeft geen effect, terwijl een te hoge dosering van melatonine juist een averechts effect heeft. Om te kijken wat voor jou de beste dosering is kun je het beste beginnen met een lage dosering melatonine en deze langzaam te verhogen totdat het gewenste effect is bereikt. Melatonine is een veilig supplement, er zijn tot nu weinig bijwerkingen of complicaties bekend. Bij gebruik van hele hoge doseringen melatonine kunnen er bijwerkingen ontstaan.

Bijwerkingen van melatonine

Melatonine is een veilig voedingssupplement, echter zoals met alle supplementen kan melatonine bijwerkingen met zich meebrengen. De meest voorkomende bijwerkingen van melatonine zijn:
  • Gewichtstoename
  • Psychische klachten, zoals prikkelbaarheid, rusteloosheid, angstgevoelens, of nervositeit
  • Nachtmerries
  • Hoofdpijn en duizeligheid
  • Last van de ogen
  • Maag en darmklachten, zoals maagpijn en buikpijn
  • Huiduitslag
  • Veel en vaak moeten plassen
  • Hartkloppingen, en pijn op de borst
  • Spierkramp en spierpijn
  • Blaren in de mond en op de tong
  • Opvliegers en zweten.

Melatonine en medicatie

Er is van een aantal soorten medicatie bekend dat ze invloed hebben op de natuurlijke melatonineproductie. Bètablokkers kunnen de productie van melatonine verminderen, dit geldt eveneens voor valium. Personen die deze medicatie gebruiken hebben vaak slaapproblemen. Voor hen kan het heel zinvol zijn om extra melatonine te slikken.

Wanneer beter geen melatonine gebruiken

Mensen met een auto-immuun ziekte als Crohn en reuma kunnen beter geen melatonine gebruiken. Personen die lijden aan leukemie of vrouwen die lijden aan borstkanker kunnen ook beter geen melatonine gebruiken.

Verkrijgbaarheid melatonine

Melatonine is te verkrijgen als voedingssupplement, en is gemakkelijk via internet te bestellen. In bepaalde gevallen wordt melatonine door de arts voorgeschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineSlaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineMelatonine is een hormoon dat je lichaam het signaal geeft dat je moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je licha…
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…
Melatonine: Slaap jezelf jong!De meeste mensen weten wel dat melatonine effectief is tegen een jetlag. Minder bekend is dat melatonine ook erg goed he…

Olijfboomtherapie; voor schoonheid, vitaliteit en gezondheidOlijfboomtherapie; voor schoonheid, vitaliteit en gezondheidOlijfboomtherapie is een alleraardigst en handzaam boekje van de Duitse auteur Birgit Frohn. In Olijfboomtherapie wordt…
Homeopathie en fytotherapie, het verschilDe termen fytotherapie en homeopathie worden nogal eens door mekaar gebruikt. Terwijl deze twee geneeswijzen toch totaal…
Bronnen en referenties
  • https://www.consumentenbond.nl/vitamines-en-voedingssupplementen/melatonine
  • https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/misverstanden-over-melatonine.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
  • https://www.rivm.nl/publicaties/schermgebruik-blauw-licht-en-slaap

Reageer op het artikel "Melatonine, een wondermiddel om beter te slapen"

Reactie

Maria, 11-10-2016 09:46 #1
Het consumentenprogramma Radar heeft gisteravond aangetoond dat het helemaal géén wondermiddel is! Artsen en neuro-psychologen waarschuwen er al jaren tegen en al jaren verbaas ik me erover dat het in Nederland onder voedingssupplementen valt, wat het niet is. De doses zijn veel te hoog en zelf te bepalen, omdat het vrij in de handel is i.t.t.
tot België. Iedereen kan bedenken dat het de natuurlijke melatonine in de mens verstoort, het hele hormoonstelsel. Het wordt dus tijd voor een update van uw bijlage en een andere kop boven uw stuk of een groot vraagteken erachter. Want op internet kan men al jaren lezen over bijwerkingen en verslavingspatronen bij kinderen en volwassenen. Benodigde anti-oxidanten zitten ook in bep. soorten groenten en fruit.

Infoteur: P1234
Laatste update: 18-02-2020
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Slaapproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!