InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Melatonine een wondermiddel om beter te slapen

Melatonine een wondermiddel om beter te slapen

Melatonine een wondermiddel om beter te slapen Melatonine is vooral bekend als middel wat de slaap bevordert. Melatonine wordt veelal gebruikt als alternatief voor slaapmiddelen. Melatonine heeft echter veel meer gunstige effecten dan alleen het bevorderen van slaap.Melatonine is een gezond en veilig alternatief voor slaappillen. Melatonine wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt. Mensen krijgen vaak weinig daglicht doordat we grotendeels binnen leven en werken en 's avonds brengen we veel tijd door in kunstlicht, hierdoor is de natuurlijke aanmaak van melatonine vaak verstoort.

Melatonine

Melatonine is een natuurlijk hormoon dat voornamelijk geproduceerd wordt door de epifyse of pijnappelklier, een klein orgaan met de omvang en vorm van een maïskorrel en exact in het midden van de hersenen gelegen. De epifyse is de eerste klier die zich in het lichaam vormt, maar was de laatste die haar geheimen prijsgaf. Sterker nog, tot voor een paar decennia geloofden artsen dat de pijnappelklier geen enkel nuttig doel diende bij de mens. Behalve door de epifyse wordt melatonine nog in andere weefsels gesynthetiseerd. Het hormoon komt wijdverbreid voor in de meeste levensvormen, inbegrepen in eencellige algen en planten als bananen, bieten, komkommers en tomaten.

Melatonine tekort

Melatonine wordt in het lichaam geproduceerd onder invloed van licht. Een normaal dag/nachtritme is essentieel voor de melatonine cyclus. Mensen die veelvuldig binnen werken en op deze manier weinig daglicht zien, of mensen die nachtdiensten draaien hebben een verstoorde melatonine productie. Ook van stress is bekend dat het de natuurlijke productie melatonine verstoort.

Melatonine niet alleen om beter te slapen

Momenteel begint de wetenschap te ontdekken dat de melatoninemolecule van grote invloed op onze gezondheid en welzijn is. Melatonine verbetert niet alleen de kwaliteit van de slaap en verlicht de symptomen van een jetlag, maar gaat ook stress tegen, bestrijd virussen en bacteriën en vermindert de kans op hartkwalen. Mogelijk kan de stof zelfs tegen kanker beschermen en helpt ze bepalen hoe lang we leven.

Melatonine sterke antioxidant

Melatonine wordt in de pijnappel aangemaakt door enzymen die geactiveerd en onderdrukt worden door respectievelijk duisternis en licht. De afscheiding van het hormoon volgt een circadisch (24-urig) ritme. Ze stijgt en daalt in een 24-urig patroon dat bepaald wordt door het licht. 's Nachts (of bij duisternis) neemt de activiteit van de epifyse toe, zodat er meer melatonine geproduceerd en afgescheiden wordt, en overdag (of bij daglicht) wordt deze activiteit onderdrukt. Bovendien blijkt steeds meer dat melatonine sterke antioxidante eigenschappen bezit. Dat wil zeggen, het hormoon is in staat om vrije radicalen te vangen. Uit nieuwe studies komt naar voren dat melatonine met haar antioxidante werkzaamheid effectief kanker kan voorkomen door het DNA te beschermen.

Gebruik van melatonine

Je kunt melatonine het beste enkele uren voordat je naar bed gaat innemen, het duurt namelijk even voordat de melatonine is ingewerkt. De dosering van melatonine is per persoon verschillend. Een te lage dosering van melatonine heeft geen effect, terwijl een te hoge dosering van melatonine juist een averrechts effect heeft. Om te kijken wat voor jou de beste dosering is kun je het beste beginnen met een lage dosering melatonine en deze langzaam te verhogen totdat het gewenste effect is bereikt. Melatonine is een veilig supplement, er zijn tot nu weinig bijwerkingen of complicaties bekend. Bij gebruik van hele hoge doseringen melatonine kunnen er bijwerkingen ontstaan.

Bijwerkingen van melatonine

Melatonine is een veilig voedingssupplement, echter zoals met alle supplementen kan melatonine bijwerkingen met zich meebrengen. De meest voorkomende bijwerkingen van melatonine zijn:
  • Gewichtstoename
  • Psychische klachten, zoals prikkelbaarheid, rusteloosheid, angstevoelens, of nervositeit
  • Nachtmerries
  • Hoofdpijn en duizeligheid
  • Last van de ogen
  • Maagdarmklachten, zoals maagpijn en buikpijn
  • Huiduitslag
  • Veel en vaak moeten plassen
  • Hartkloppingen, en pijn op de borst
  • Spierkramp en spierpijn
  • Blaren in de mond en op de tong
  • Opvliegers en zweten.

Melatonine en medicatie

Er is van een aantal soorten medicatie bekend dat ze invloed hebben op de natuurlijke melatonine productie. Betablokkers kunnen de productie van melatonine verminderen, dit geldt eveneens voor valium. Personen die deze medicatie gebruiken hebben vaak slaapproblemen. Voor hen kan het heel zinvol zijn om extra melatonine te slikken.

Geen melatonine gebruiken

Mensen met de auto-immuun ziekte als Crohn en reuma kunnen beter geen melatonine gebruiken. Personen die lijden aan leukemie of vrouwen die lijden aan borstkanker kunnen beter geen melatonine gebruiken.

Verkrijgbaarheid melatonine

Melatonine is te verkrijgen als voedingssupplement, en is gemakkelijk via internet te bestellen. In bepaalde gevallen wordt melatonine door de arts voorgeschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineSlaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineMelatonine is een hormoon dat je lichaam het signaal geeft dat je moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je licha…
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…
Melatonine: Slaap jezelf jong!De meeste mensen weten wel dat melatonine effectief is tegen een jetlag. Minder bekend is dat melatonine ook erg goed he…
Slaapproblemen, de rol van melatonineSlaapproblemen, de rol van melatonineSlaapproblemen komen vaak voor. We hebben allemaal wel eens een slapeloze nacht. Maar wanneer je structureel slapeloze n…

Reageer op het artikel "Melatonine een wondermiddel om beter te slapen"

Reactie

Maria, 11-10-2016 09:46 #1
Het consumentenprogramma Radar heeft gisteravond aangetoond dat het helemaal géén wondermiddel is! Artsen en neuro-psychologen waarschuwen er al jaren tegen en al jaren verbaas ik me erover dat het in Nederland onder voedingssupplementen valt, wat het niet is. De doses zijn veel te hoog en zelf te bepalen, omdat het vrij in de handel is i.t.t.
tot België. Iedereen kan bedenken dat het de natuurlijke melatonine in de mens verstoort, het hele hormoonstelsel. Het wordt dus tijd voor een update van uw bijlage en een andere kop boven uw stuk of een groot vraagteken erachter. Want op internet kan men al jaren lezen over bijwerkingen en verslavingspatronen bij kinderen en volwassenen. Benodigde anti-oxidanten zitten ook in bep. soorten groenten en fruit.

Infoteur: P1234
Laatste update: 06-01-2020
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Slaapproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!