InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Lavendula - een veelzijdig kruid

Lavendula - een veelzijdig kruid

Een van de bekendste kruiden, met name vanwege de aangename geur, is lavendel. Lavendel is afgeleid van het Latijnse woord Lavendula. En lavendula is een afgeleide van het Latijnse werkwoord lavare hetgeen wassen betekent.

Geschiedenis

Lavendel werd in vroegere tijden, toen er nog geen zeep was, aan water toegevoegd. Hiermee waste men zich dan.
De bloemen van de Lavendel zijn paars en de spitse blaadjes hebben een grijs-groene kleur. Lavendel komt vooral voor in het Middellandse Zeegebied. Met name Zuid-Frankrijk kent veel lavendelvelden. De oude Romeien en Grieken gebruikten aftreksels van Lavendel in zalf en parfum. In de Middeleeuwen werden de gedroogde bloemen gebruikt om nare luchtjes te verdrijven. Ook gebruikte men bundeltjes van lavendeltakjes om koorts te weren.

Eigenschappen

De reguliere lavandelplant kan wel tot negentig centimer hoog worden. Ook zijn er wat kleinere soorten. De dikke en houtige lavendel struikjes moeten regelmatig gesnoeid worden, om "wildgroei" te voorkomen. De spitse blaadjes zijn relatief en de kleine klokachtige bloempjes zitten in trosjes op lange sprieten. De vezelige wortels zijn hol en vertakken wijd en vrij diep in de grond.

Weetjes

De Romeinen brachten de lavendel naar Noord-Europa. Sindsdien is Lavendel het bekendste (geur)kruid. Lavendel wordt veelvuldig in de parfumindustrie gebruikt. Het is een veelgebruikt ingrediënt in zalfjes, zeep etcetera. Vroeger werden de lavendelbloemetjes op de vloeren van huizen gestrooid om die lekker te laten ruiken. Tevens verdreef men insecten door het gebruik van lavendel of extracten hiervan (in onder andere etherische olievorm). Lavendel kan ook gebruikt worden in een warm bad en heeft dan een rustgevend en ontspannend effect.

Gebruik

Lavendelbloempjes kunnen dienen als smaakmaker in dessertsausjes en fruitmengsels. Als men lavendel versuikerd, kan het gebruikt worden als garnituur van een taart of cake. Lavendel wordt veel gebruikt bij de bereiding van etherische olieën, tincturen, kruidenolie, cosmetische lotions en zalven, parfum en deo's en insectenwerende middelen.

Inwendig gebruik van het kruid bij:

  • verteringsstoornissen
  • angsten
  • reuma
  • prikkelbaarheid
  • spanningshoofdpijn
  • migraine
  • slapeloosheid

Uitwendig gebruik van het kruid bij:

  • brandwonden
  • reumatische pijn
  • spierpijn

Kweektips

De lavendel dient gepant te worden in droge, goed afwaterende en bij voorkeur steenachtige grond. De plant heeft warmte en zon nodig. Het snoeien kan het beste in het voorjaar gedaan worden . Het stekken dient bij voorkeur in de zomer te gebeuren.
© 2011 - 2019 Grafenwalder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lavendula - een veelzijdig kruid"

Reactie

Herborist (infoteur), 05-02-2016 11:37 #1
De Latijnse naam wordt 'Lavandula' geschreven

Infoteur: Grafenwalder
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!