InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Waarom worden we verliefd? Een Joodse visie

Waarom worden we verliefd? Een Joodse visie

Wat ligt achter de aantrekkingskracht tussen de beide geslachten? Seksualiteit is een onderwerp waarover niemand neutraal is. Iedereen heeft een seksuele aard, iedereen heeft behoefte aan seksualiteit, iedereen heeft een seksualiteit dat gevormd is door thuis, school, levenservaring, etc. Waar komt seksualiteit eigenlijk vandaan? Er zijn twee benaderingswijzen op deze vraag: de wetenschappelijke en de Goddelijke (in dit geval de Kabbalistische Joodse benaderingswijze).

De wetenschappelijke benadering

survival of the fittest

Er zijn natuurlijk talloze seculiere wetenschappelijke verklaringen over seksualiteit. Wat waarschijnlijk de meest overheersende is, is de biologische of evolutionaire theorie die noodzakelijk gebaseerd is op het idee van "the survival of the fittest" die de primaire kracht in de natuur is en de bron van elk schepsel, van enkele cel tot de 'evolutionaire keten' van dieren en mensen.

meest vruchtbaar

Vanuit dit perspectief ontleent onze seksualiteit het feit dat de vereeuwiging van de soorten wordt bereikt door een seksuele relatie tussen een man en een vrouw. De man zal daarom zoeken naar de meest vruchtbare vrouw die de gezondste nakomelingen draagt; en de vrouw zal zoeken naar een man dat het gezondste zaad verschaft, die het meest manhaftig is en die het jong zal beschermen.

vereeuwigen van soorten

Deze theorie verklaart veel dingen over onze seksualiteit. Het verklaart waarom mannen en vrouwen elkaar uitzoeken. Het verklaart waarom bepaalde kenmerken in de vrouw of in de man extreem verleidelijk zijn voor het tegengestelde geslacht omdat zij reflecteren op vruchtbaarheid of tekenen van gezondheid die belangrijk zijn voor de vereeuwiging van soorten.

romantiek en sensualiteit
Wat deze theorie uiteindelijk zegt is dat achter de mystiek en de schoonheid, de romantiek en de sensualiteit waarin menselijke seksualiteit ligt omwikkeld, een primaire kracht ligt: de noodzaak te bestaan en omdat bestaan te vereeuwigen. Omdat de mens een dier is met een zekere mate van beschaafdheid, heeft menselijk seksualiteit zich ontwikkeld om die beschaving aan te spreken. De moderne mens is niet slechts voorbereid van hem of haar zelf te denken als een productie-machine om kinderen voort te brengen, om zo twee mensen in een eenheid te verleiden, evolutie en biologie hebben de seksuele handeling doordrongen met plezier en met mystiek dat ons langs een romantische reis dwingt.

Starend in elkaars verliefde ogen over een tafeltje voor tweeën met kaarslicht, mag de mens misschien
denken dat hij of zij boven het bestaan van de 'survival of the fittest' is gestegen. Twee mensen die elkaar het hof maken zijn in feite hetzelfde als twee bijen die elkaar het hof maken.

De religieuze (kabbalistische - tora) benadering

zoektocht naar Goddelijk beeld

Het concept van menselijke seksualiteit in de Tora wordt uitgedrukt in de openings hoofdstukken van Genesis en meldt dat seksuele aantrekking tussen mensen wordt gedreven door een compleet ander kracht: hun zoektocht naar het Goddelijk beeld voor hun eigen verwezenlijking.

man en vrouw tweezijdige wezen met eigen persoonlijkheid

De Tora beschrijft de mens als een oorspronkelijk tweezijdig wezen te zijn geschapen. "Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen en Hij noemde hen: mens." God splitst het tweezijdige wezen in tweeën en sindsdien zoeken de gescheiden helften naar het Goddelijk beeld en verlangen naar elkaar.

Ze zijn geen halve individuen; de man is een persoonlijkheid en de vrouw is een persoonlijkheid. Maar er zijn elementen in hun compleetheid die incompleet blijven als zij elkaar niet vinden. Er mist iets in elk van hen; zij waren eens deel van een groter geheel. Zij zoeken om één te worden met God.

mannelijke-vrouwelijk eenheid

Het menselijke ras is in essentie één eenheid, een mannelijke-vrouwelijk eenheid. Wanneer man en vrouw samenkomen en huwen, herscheppen ze het Goddelijk beeld waarin ze beiden gevormd waren als één.

twee vormen van energie

De wijsheid van de Kabbala gaat een stap verder. Volgens de Kabbala zijn man en vrouw twee vormen van energie die in de meest extracte vorm worden aangeduid als een interne energie en een projectieve energie. Vrouwelijk energie en mannelijke energie bestaat in elke man en elke vrouw en in elk deel van de natuur.

Goddelijkheid zowel mannelijke als vrouwelijke energie

Zelfs Goddelijkheid wordt soms als vrouwelijk soms als mannelijk beschreven. In tegenstelling tot de gewone perceptie van de vaderlijke God van de Bijbel zijn veel Goddelijke attributen vrouwelijk, zoals de Shechina die de vrouwelijke dimensie van Goddelijkheid is.

Dus wat we hier hebben is een splitsing van twee energieën en een verlangen om één geheel te worden. De menselijke ras werd geschapen naar Gods beeld, maar het menselijke ras is half mannelijk en half vrouwelijk en door hun samenvoeging worden ze een groter deel, het Goddelijke beeld dat een eenheid zoekt met God, dat een hogere realiteit zoekt.

seksuele spirituele aantrekkingskracht

Dit is de ziel van seksuele aantrekkingskracht. Deze aantrekking, die zich manifesteert in vele fysieke sensaties, van een snellere hartklop tot een fysieke aantrekking tot een ander persoon, is in feite de aantrekking van man tot vrouw en van vrouw tot man om een compleet Goddelijk geheel te worden verboden met hun bron in God. Het is een spirituele aantrekking.

vereeuwigen is niet het enige doel van onze seksualiteit

Dit wil niet zeggen dat de Tora's concept van seksualiteit niet wordt verbonden met het doel om nieuw leven te scheppen. Maar de vereeuwiging van soorten is niet het enige doel van onze seksualiteit. Het is eerder andersom: de Goddelijke aard van onze seksualiteit -het feit dat het samengaan van man en vrouw het Goddelijke beeld complementeert waarin ze zijn geschapen- is wat ons de kracht geeft nieuw leven in de wereld te brengen.

Goddelijke handeling

Dus er is iets Goddelijks in de vereniging zelf. Dit wordt gereflecteerd in de Halacha (Joodse wet) die de heiligheid van het huwelijk ook omvat in omstandigheden waarin er geen nakomelingen mogelijk zijn. Als seksualiteit simpel het mechanisme is om kinderen voor te brengen kan men beargumenteren: Hé, geen vereeuwiging van het geslacht, wat is het punt van het huwelijk en seksualiteit? Alleen een egoïstisch plezier? Waar is de heiligheid? Het antwoord is, ja, seksualiteit qua seksualiteit is heilig. Mannelijke en vrouwelijk vereniging is een Goddelijke handeling, een Goddelijke ervaring.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Liefdesverhalen  Samuel Josef AgnonrecensieBoekrecensie: Liefdesverhalen Samuel Josef Agnon'Liefdesverhalen' (1990) is een bundeling van 6 korte verhalen die de klassieke prozaschrijver van de moderne Hebreeuwse…
Chemie van de liefdeChemie van de liefdeIs de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat g…
Kenmerken verliefdheidKenmerken verliefdheidBen jij verliefd? Wil je zeker weten dat je inderdaad verliefd bent? Welk effect hebben de verliefde emoties van zowel d…
Is de ander verliefd op jou?Is de ander verliefd op jou?Jij bent verliefd, maar is de ander ook verliefd op jou? Wil je weten of hij of zij jou leuk vindt? Hoe ontdek je of de…
Bronnen en referenties
  • Simon Jacobson (Lubavitcher jood)

Reageer op het artikel "Waarom worden we verliefd? Een Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!