InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Huwelijk of geregistreerd partnerschap?
mijn kijk op

Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Huwelijk of geregistreerd partnerschap? De grote droom van elk klein kind, trouwen met de man of de vrouw van je leven. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo normaal. Vroeger was de vraag, wil je met mij trouwen? Tegenwoordig is het eerder de vraag, gaan we samenwonen? Geregistreerd partnerschap misschien? Is trouwen zelfs ouderwets geworden? Om ons heen zien we steeds meer dat mensen minder snel trouwen. Feit is, trouwen is niet meer hetzelfde als vroeger.

Het huwelijk

Trouwen lijkt steeds minder status te hebben in vergelijking met vroeger. Mensen trouwen niet meer zo snel, vroeger was trouwen bijna een verplichting als je samen wilde zijn, tegenwoordig is dit helemaal anders. Daarom trouwen mensen minder snel en gaan ze bijvoorbeeld eerder samenwonen.

Voordelen

Vroeger had je veel voordelen bij het trouwen, bijvoorbeeld bij het krijgen van kinderen. Het inkomen kon gedeeld worden, kinderen hadden door het huwelijk automatisch juridische ouders, bij het sterven was alles goed geregeld. Maar nu, met het geregistreerd partnerschap, lijkt trouwen helemaal niet meer zo veel beter te zijn. Het grote voordeel was dat de vader van het kind, het kind niet meer hoeft te erkennen als zijn kind, maar dat hij op het moment dat hij getrouwd is met de moeder van het kind, hij automatisch juridisch vader wordt. Ook de verdeling van de erfenis is geregeld door het huwelijk.

Geregistreerd partnerschap

Het geregistreerd partnerschap was in het begin vooral heel populair onder mensen die op hetzelfde geslacht vielen. Voor homo’s en lesbiennes was het niet mogelijk om te trouwen, omdat de kerk dit niet goedkeurde. Het geregistreerd partnerschap was voor die mensen een ideale uitkomst, om toch een soort van te kunnen trouwen. Het geregistreerd partnerschap is eigenlijk minder groot dan een huwelijk, het heeft ook die status. Het geregistreerd partnerschap lijkt voor mensen bijna minder belangrijk te zijn. Als je uit elkaar gaat bij een geregistreerd partnerschap, geeft dat een beetje de indruk dat het minder erg is dan scheiden als je getrouwd bent.

Voordelen

Daarna is er een periode geweest dat de flitsscheiding heel populair is geweest. Als je getrouwd bent, en je wilt scheiden, is dat niet zo makkelijk. Dat moet altijd door een rechter gebeuren, het proces is ingewikkeld en kost in de meeste gevallen veel geld, maar ook emotioneel gezien kan dit slopend zijn. Als je met elkaar verbonden was door geregistreerd partnerschap, kon je uit elkaar gaan zonder dat daar een rechter aan te pas hoefde te komen. Met de huidige wetgeving is dit niet meer het geval, dus dit verschil is tussen het geregistreerde partnerschap en het huwelijk eigenlijk ook weggevallen.

Verschillen tussen geregistreerd partnerschap en het huwelijk

Welke verschillen zijn er dan nog over? Eigenlijk niet zo veel. Trouwen en geregistreerd partnerschap staat eigenlijk ongeveer gelijk aan elkaar, omdat er de laatste jaren zo veel aanpassingen geweest zijn op dat gebied. De verschillen zijn langzaam weggevaagd, in mijn ogen is het enige verschil dat het huwelijk nog steeds meer status heeft dan het partnerschap. Het is toch bijzonder om te kunnen zeggen dat je getrouwd bent. De laatste jaren lijkt het bijna alleen nog maar bij de wat oudere generaties normaal te zijn om getrouwd te zijn.

Tussen de jongeren is het veel normaler om samen te wonen, een samenlevingscontract te hebben en daarna de stap te maken naar geregistreerd partnerschap. Wellicht omdat het geloof een minder grote rol speelt in onze samenleving, in vergelijking met vroeger?

Invloed van het geloof

Vroeger moest je trouwen als je samen wilde wonen, of zelfs samen wilde leven. Je moest trouwen voor de kerk, het geloof had een vrij grote invloed. De laatste tijd is in de Nederlandse maatschappij te merken dat het geloof overal minder invloed op krijgt, dus ook op het huwelijk, het samenleven en het samenwonen. Het is niet echt meer nodig om te trouwen voor de kerk, het wordt steeds meer geaccepteerd dat mensen zonder te gaan trouwen samen gaan wonen. Hierdoor verliest het huwelijk steeds meer status en gaan mensen eerder voor een geregistreerd partnerschap.
© 2013 - 2019 Nikkydegraaf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flitsscheiding: snel scheidenToen je elkaar het ja-woord gaf tijdens de huwelijksvoltrekking had je nooit verwacht dat je ooit weer wilde scheiden. H…
Geregistreerd partnerschapJe kunt ervoor kiezen om de relatie met je partner vast te laten leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit k…
Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar…
Het geregistreerd partnerschap in ons rechtHet geregistreerd partnerschap in ons rechtHet geregistreerd partnerschap is op 1 januari 1998 in onze samenleving ingevoerd. In eerste instantie was het enkel bed…
Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrou…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/trouwen-en-geregistreerd-partnerschap?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap-trouwen&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=trouwen&ns_fee=0.00&gclid=CNTP79vy3rcCFZIPtAodyAoARw
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkelijk_huwelijk

Reageer op het artikel "Huwelijk of geregistreerd partnerschap?"

Infoteur: Nikkydegraaf
Gepubliceerd: 13-06-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Mijn kijk op…
Schrijf mee!