InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Chronisch ziek en op zoek naar een partner: relatietips

Chronisch ziek en op zoek naar een partner: relatietips

Chronisch ziek en op zoek naar een partner: relatietips Als je chronisch ziek bent is het niet zo makkelijk om een relatie te hebben. Je leven verandert helemaal en er komen heel wat beperkingen en teleurstellingen kijken bij een chronische ziekte. Chronische pijn en materiële ongemakken kunnen een zware druk leggen op je relatie, in die mate dat er relatieproblemen kunnen ontstaan. Als het verkeerd afloopt tussen jou en je partner kan je de draad weer opnemen en een kans wagen via online dating. Je inschrijven bij online datingsites kan je op weg zetten naar het vinden van een nieuwe liefde.

Chronisch ziek

Omgaan met een chronische ziekte zonder er de moed bij te verliezen is niet vanzelfsprekend. De diagnose van een langdurige ziekte tot je laten doordringen is niet makkelijk; doorgaans is dat een erg lastig en je vraagt je af: "Waarom ik?". Je was voordien altijd gezond geweest en je had nooit gedacht dat het jou zou overkomen. Toch zal je chronische ziekte vanaf dan een grote impact ontwikkelen op je dagelijks leven en dat van je partner. Want chronisch ziek zijn brengt ook niet te onderschatten gevolgen mee voor een relatie.

Omgaan met chronische pijn

Ook al ben je mentaal nog zo sterk, toch zal je door jezelf verrast worden als het aankomt op de ervaring van ziek zijn. Omgaan met pijn, vermoeidheid, en de ongemakken die voortvloeien uit je chronische ziekte leggen een zware druk op je gemoed. Ook zal je op zoek moeten naar een manier om de frustratie van je ziekte uit te werken. Vooral in het begin is dit moeilijk, maar na verloop van tijd zal iedere patiënt zijn oplossing vinden om de ziekte een plaats te geven. En het is hier dat de rol van de partner belangrijk is: je partner moet zich kunnen inleven in je situatie om je mentaal te kunnen ondersteunen.

Liefde en relatie sterker?

Om als partners goed te kunnen "samenwerken" in de strijd tegen je chronische ziekte, is inleving en empathie cruciaal. Het is niet nodig dat je partner de hele last van je ziekte op de schouders wilt nemen, want dat is toch onmogelijk. Wat vooral belangrijk is, is een goede communicatie zodat jullie gevoelens goed kunnen overgebracht worden. Onvermijdelijk zullen er emoties van schaamte, teleurstelling en triestheid aan te pas komen, maar als je partner je hierbij kan begrijpen en ondersteunen, zal jullie liefde (én jullie relatie) er alleen maar sterker van worden.

Relatieproblemen door ziekte

Zware druk

Bij het omgaan met een chronische ziekte, zullen partners beroep moeten doen op mentale krachten waarvan ze het bestaan niet eens vermoed hadden. Als dit lukt dan kan een chronische ziekte een diepere kracht en spirituele liefde ontketenen bij de partners. Maar ook andere gevolgen zijn mogelijk. Het kan zijn dat een chronische ziekte psychologisch zo verpletterend zwaar is om dragen dat het beide partners uitput en er relatieproblemen ontstaan.

Psychologische hulp

In dat laatste geval kan de ziekte zoveel stress en wanhoop veroorzaken dat de partners het niet meer zien zitten om samen verder te gaan. Professionele psychologische hulp inroepen is dan een laatste redmiddel om de relatie nog een kans te geven. Maar soms kan zelfs psychologische hulp niet meer baten doordat de partners geen energie meer hebben om relatieproblemen uit te spitten of om hun liefde nieuw leven in te blazen.

Nieuwe partner zoeken

Als een relatie op de klippen loopt, is het raadzaam om jezelf de tijd te gunnen. Ga rustig na waar het is misgelopen en trek je conclusies. Denk na over hoe het beter zou kunnen en wat de rol is geweest (en zou moeten zijn) van communicatie in je relatie. Het is pas als je helemaal in het reine bent gekomen met je vorige relatie dat je een nieuwe kan aangaan. Geef de moed niet op en weet dat er zoveel chronisch zieken zijn die een bevredigende relatie hebben waarbij de partner hen met liefde en begrip bijstaat.

Online dating

Als er zoveel chronisch zieken een relatie hebben, waarom zou jij dan niet opnieuw de liefde kunnen vinden? Daarom is het belangrijk om positief te staan tegenover de buitenwereld. Sociale contacten leggen en je kennissenkring uitbreiden brengen je weer opnieuw onder de mensen. Het internet met haar sociale netwerken en contactwebsites kan een goede hulp zijn voor chronisch zieken die vaak beperkt zijn in hun mobiliteit. Je inschrijven bij online datingsites kan een goede start zijn om weer nieuwe stappen te zetten op het pad van de liefde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Signalen van relatieproblemenSignalen van relatieproblemenWelke signalen wijzen op relatieproblemen? Welke relatieproblemen worden veroorzaakt door emotionele factoren? Welke com…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…
Liefde: de ware vindenLiefde: de ware vindenLiefde is het belangrijkste in ons leven. We willen de ware vinden én houden. Toch blijven velen zoeken naar de ware, oo…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/verbeter-je-relatie/chronisch-ziek-zonder-relatiestress (geraadpleegd op 15/10/2015).

Reageer op het artikel "Chronisch ziek en op zoek naar een partner: relatietips"

Reacties

Bauwens Sandra, 18-03-2019 12:50 #2
Ik vind het allemaal mooi in theorie, maar de realiteit is toch heel wat moeilijker hoor
Ik heb cvs, colitis ulcerosa en pijn blaaspijnsyndroom. Hoe hard ik ook mijn best om mijn relatie van 10 jaar overeind te houden, mijn lieve man kon niet met mijn klachten overweg en veranderde in een monster: al mijn klachten zaten in mijn hoofd en ik liet mij te veel gaan volgens hem.
Ik zou graag een andere relatie hebben, maar ik merk toch dat er niemand hier voor openstaat, het schrikt mensen veel te veel af.;

Romy, 24-07-2015 15:26 #1
En als je nou niet chronisch maar (waarschijnlijk) terminaal ziek bent? Is er dan nog kans op liefde? Met mijn 22 jaar hoop ik echt nog een keer hopeloos verliefd te worden maar ik weet niet of iemand dat aandurft en zit daar erg mee. Ik probeer het wel op datingsites, en niet iedereen reageert afwijzend, maar nadrukkelijk wel in de zin van een vriendschap en 'ik wil er wel voor je zijn' maar ik weet niet of dat genoeg is… Iemand tips?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Chronische ziekten
Reacties: 2
Schrijf mee!