InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Happy single. Is het vreemd alleenstaand te blijven?

Happy single. Is het vreemd alleenstaand te blijven?

Happy single. Is het vreemd alleenstaand te blijven? Stel je bent al wat ouder, bijvoorbeeld 29 jaar. Je ziet er goed uit en je kan makkelijk een date krijgen. Toch heb je weinig zin in een vriend of vriendin, laat staan dat je wilt trouwen en kinderen krijgen. Het is niet dat je niet eenzaam bent zo af en toe, maar je hebt gewoon geen zin in een vaste relatie omdat je denkt dat je daar niet geschikt voor bent. Is er dan iets vreemds met je aan de hand? Een Joods advies.

Alleenstaand

In de westerse maatschappij is het tamelijk normaal dat een normale, gezonde, sociaal betrokken jongeman of vrouw niet geïnteresseerd is om een partner te krijgen en te trouwen. Sommige leven een volledig leven en hebben niet het gevoel iets te missen. Zij hebben geen prioriteit een gezin te stichten en zijn tevreden met hun leven.

Sommige mensen daten omdat ze het sociaal wenselijk vinden, terwijl anderen voelen dat hun sociale leven compleet is zonder hun dating. Veel van deze mensen overwegen te trouwen zodra de omstandigheden daar geschikt voor zijn, maar zijn niet actief op zoek naar iemand en maken zich niet druk om iemand te vinden. In onze huidige maatschappij wordt dit als normaal beschouwd omdat het de waarde van onze cultuur reflecteert. De maatschappij vertelt ons dat een functionele persoon vriendschap kan vinden, emotionele steun, persoonlijke vervulling en tevredenheid in elk van de levensstijl keuzes, trouwen is slechts één van hen.

Jodendom: trouwen belangrijk levensdoel

Het Jodendom moedigt trouwen aan als een belangrijk levensdoel. Die bemoediging begint wanneer een kind is geboren en een naam krijgt, waar de ouders een zegen wordt gegeven hun zoon of dochter op te voeden 'naar een leven van Tora, trouwen en goede daden'. Joodse ouders brengen hun kinderen traditioneel op met de verwachting dat zij zullen trouwen en een gezin voor zichzelf hebben. Tot een paar decennia geleden gold dit ook voor de rest van de maatschappij. Maar het Jodendom leeft niet in een vacuüm. Het wordt beïnvloedt door andere culturen. Dat is een reden waarom zoveel Joodse volwassenen niet sterk gemotiveerd zijn te trouwen. Daarnaast zijn velen laatbloeiers.

Bindingsangst

Sommige individuen voelen zich gewoon niet zo sterk aangetrokken tot het andere geslacht. Anderen hebben last van bindingsangst met de daarbij behorende problemen: bang voor een ongelukkig huwelijk, bang verraden te worden door de partner, bang vrijheid kwijt te raken, bang open te staan voor de andere persoon, bang om een ouder te worden, bang dat het huwelijk een val is, bang dat een huwelijk strandt, bang voor een scheiding, bang voor intimiteit (emotioneel en fysiek).

Gevolgen

De gevolgen van alleen blijven kunnen echter groot zijn: te oud om kinderen te krijgen, onderdrukken van gevoel om een relatie aan te gaan of kinderen groot te brengen, frustraties zodat therapie nodig is.

Adviezen

Om single zijn tegen te gaan kunnen volgens Rosie Einhorn en Sherry Zimmerman de volgende adviezen worden gegeven:
  • Ga met met getrouwde stelletjes om en breng tijd door met jonge kinderen van vrienden.
  • Stel jezelf voor als getrouwde persoon en als ouder. Denk na hoe je je baan kan inpassen in een gezinsleven.
  • Stel je 20 jaar ouder voor. Wil je dan ook nog alleen zijn?

Denk hier eens over na!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bindingsangst - een psychische stoornisJij wilt een “echte relatie”, een gezamenlijk huishouden en toekomst plannen, maar zodra je partner het hoort begint hij…
Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijvenAnuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijvenAnuptafobie is de angst om alleenstaand, ongetrouwd of single te blijven. De patiënt is bang om het hele leven zonder pa…
Dating op de Joods orthodoxe manierDating op de Joods orthodoxe manierDating speelt in de Joodse traditie een erg belangrijke rol. Dating wordt gezien als een serieuze zaak en is niet bedoel…
Vind de ware liefde voor 50 plussers. Vijf tipsVind de ware liefde voor 50 plussers. Vijf tipsBen jij 50 plus en op zoek naar jouw liefde? Hier lees je vijf manieren om te daten speciaal voor 50 plussers. Dating vo…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • Rosie Einhorn en Sherry Zimmerman

Reageer op het artikel "Happy single. Is het vreemd alleenstaand te blijven?"

Reactie

Harry, 03-01-2012 00:17 #1
"Het Jodendom moedigt trouwen aan als een belangrijk levensdoel"

Ik heb weleens gelezen dat rabbijnen, in het bijzonder in vroeger tijden, lange tijd wachtten te trouwen, om zich eerst te richten op een leven toegewijd aan G-d. Klopt dit?

Vanuit het Christendom kennen we het begrip 'celibatair': Single blijven om jezelf volledig te wijden aan de godsdienst. Bestaat er een dergelijk concept / begrip in het jodendom? Reactie infoteur, 03-01-2012
Het celibaat kent men niet in het Jodendom. Het is een gebod om zich voort te planten. Dit gebod geldt trouwens voor alle mensen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Reacties: 1
Schrijf mee!