InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatieproblemen: is eeuwige liefde nog wel mogelijk?

Relatieproblemen: is eeuwige liefde nog wel mogelijk?

Relatieproblemen: is eeuwige liefde nog wel mogelijk? Eeuwige liefde tot aan de dood is wat partners mekaar beloven als ze nog in volle verliefdheid verkeren. Als de romantiek op zijn hoogtepunt is worden er makkelijk grote uitspraken gedaan. Maar na verloop van tijd slaat de sleur van het alledaagse toe, en het is vooral dan dat een relatie op haar sterkte wordt getest. Want precies in de gewone dingen en in de stilte is het dat partners tot mekaar kunnen komen en hun relatie kunnen uitbouwen. Psychiater Dirk De Wachter plaatst in zijn boek “Liefde. Een onmogelijk verlangen?” enkele interessante kanttekeningen bij het bereiken van een duurzame liefde.

Eeuwige liefde: iets van het verleden?

Het begrip “eeuwige liefde” waarbij twee partners voor altijd samenblijven, lijkt voor veel mensen iets ouderwets. Zeker voor de jongere generatie is het een begrip dat wel in films of romantische verhalen voorkomt, maar nauwelijks in de harde, cynische werkelijkheid. Een liefde waarbij twee partners een relatie van tientallen jaren opbouwen, lijkt dan ook erg zeldzaam geworden. Maar is ze ook onmogelijk? De Vlaamse psychiater Dirk De Wachter geeft meer uitleg over de haalbaarheid van een duurzame liefde in zijn boek “Liefde. Een onmogelijk verlangen?”, dat in januari 2015 in de boekhandel verscheen.

Romantiek, verlangen en consumptie

In de hoogtechnologische samenleving lijkt alles gericht op het snelle en makkelijke consumeren. Door die nadruk op het materiële is er een soort van "wegwerpcultuur" ontstaan waarin het normaal is om iets van de hand te doen dat niet meer werkt. Die filosofie kan onbewust invloed uitoefenen op een relatie: je gaat ervan uit dat je maar beter geen tijd meer verliest als je relatie niet werkt. Want er zijn nog zoveel andere leuke mensen die je kan ontmoeten. Bovendien is er de constante stimulus van de beeldcultuur, die maakt dat ons verlangen zich snel naar andere “objecten” kan verplaatsen. Romantiek wordt daarbij voortdurend als reëel voorgesteld, terwijl het vooral om een illusie gaat.

Geven we het te snel op?

De liefde als fenomeen waarin geluk en ongeluk zich afwisselen is iets waarmee veel mensen geen rekening meer mee houden. Neen, liefde moet op en top romantisch zijn en de kleinste kink in de kabel wordt gezien als een drama. Al te snel wordt het kind met het badwater weggegooid als er relatieproblemen zijn. Er is een soort van oppervlakkigheid in de cultuur van “liken” waarin geen plaats is voor nuance die de dingen in perspectief stelt. Natuurlijk moeten twee partners niet per se samenblijven als relatieproblemen blijven aanhouden, maar het nu en dan ervaren van spanning is geen abnormale zaak in een relatie. Een permanente staat van geluk bestaat immers niet.

Tips voor een "goede relatie"

Want zonder die spanning kan geen enkele relatie blijven standhouden. Niemand is perfect en een relatie is dat evenmin. Daarom is het ook zo onrealistisch om te geloven in de ultieme tips voor een "perfecte relatie”, of de onmisbare tips voor een “gelukkig leven”. Die tips kunnen alleen maar aanwijzingen geven, maar zijn niet zaligmakend. Elk leven, en dus elke relatie, bevat immers de nodige porties geluk én ongeluk. Ongelukkig zijn hoort bij het leven en bij een relatie. Want natuurlijk niet wil zeggen dat mensen die voortdurend ongelukkig zijn met hun partner zich definitief moeten neerleggen bij een mislukte liefde.

Relatieproblemen en onvoorspelbaarheid

Wil je een duurzame liefde opbouwen, dan is het noodzakelijk om liefde niet te zien als een voorspelbaar of verklaarbaar gegeven. De liefde is meer iets dat je overkomt of niet overkomt. Het Franse spreekwoord “L’amour ne s’explique pas” komt erop neer dat liefde iets mysterieus is dat je niet kan kan verklaren. Maar dat maakt ook net haar schoonheid en onvoorspelbaarheid uit. En daar kunnen relatietherapeuten of relatiebureau’s moeilijk iets aan veranderen, op welke voorspellingen ze zich ook durven beroemen.

Eeuwige liefde: toch niet onmogelijk?

Mekaar aanvoelen

Psychiater Dirk De Wachter geeft in zijn boek enkele interessante opmerkingen over hoe een duurzame liefde wel kan bereikt worden. Samen afstand nemen en tijd besteden aan mekaar is een eerste vereiste om te bouwen aan een duurzame relatie, waarin twee geliefden ook zonder woorden met mekaar moeten kunnen communiceren. Mekaar aanvoelen zonder te praten is een grote kracht.

Vertrouwen en verlangen

Maar daarnaast moet je ook afstand kunnen nemen van elkaar op basis van een wederzijds vertrouwen, want een partner die de ander wilt controleren of veranderen kan erg benauwend werken. Mekaar kunnen verdragen als een “ander” en er tegelijk naar verlangen om die ander zo goed mogelijk te leren kennen, ook al besef je dat je hem of haar nooit volledig zult kennen. Dat is het mooie aan de liefde.

Het genot van het gewone

Tenslotte is het goed om je niet voortdurend te richten op uitdagingen of ambities; een duurzame liefde moet vooral kunnen gedijen in de stilte van het alledaagse en het gewone, met andere woorden: de sleur van het dagelijks leven. Een echte liefde moet genoeg kunnen hebben aan zichzelf, zonder voortdurend gestimuleerd te moeten worden door uitwendige prikkels vanuit de samenleving.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De donkere kant van de liefdeDe donkere kant van de liefdeLiefde haalt het beste, maar ook het slechtste in de mens naar boven. Liefde is een vreemde ziekte. Liefdesleed is obses…
Liefde: de ware vindenLiefde: de ware vindenLiefde is het belangrijkste in ons leven. We willen de ware vinden én houden. Toch blijven velen zoeken naar de ware, oo…
Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Interessante vraag: je bent verliefd en je wilt je leven met de ander delen. Maar, wat verwacht jij eigenlijk van een re…
Kabbala: krachten ziel (3) - Ahava, Jira, RachamiemAhava (liefde) wordt geassocieerd met de sefira van Chesed. Ahava is de essentiële kracht van 'groei' inherent aan de re…
Het Symposium: Plato over liefde en schoonheidHet Symposium: Plato over liefde en schoonheidHet Symposium is een filosofische tekst, van de Griekse filosoof Plato, over liefde. Wat is zijn mening over liefde? Waa…
Bronnen en referenties
  • DE WACHTER, D., “Liefde. Een onmogelijk verlangen?”, Lannoo, 2015, 112 p.
  • BODYTALK magazine, oktober 2014, p. 36-37.
  • http://www.lannoo.be/liefde-2

Reageer op het artikel "Relatieproblemen: is eeuwige liefde nog wel mogelijk?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Eeuwige liefde
Schrijf mee!