InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Valentijnsdag: de liefde krijgen en geven die je nodig hebt

Valentijnsdag: de liefde krijgen en geven die je nodig hebt

Liefde. We willen het meer dan enig ander ding in de wereld. Vanaf de tijd dat onze kinderlijke zoektocht naar zekerheid wordt verzacht door de warmte van lichamelijk contact, eindigt onze nasporing naar verbinding op de dag waarop we overlijden en zelfs het moment van de dood is 'zoet' door de aanwezigheid van deze die ons dierbaar zijn. Hoe moeten we Valentijnsdag bezien vanuit Joods perspectief?

Liefde

We jagen liefde eindeloos na. We zijn bang voor haar macht en kiezen vaak niet lief te hebben in plaats van ons kwetsbaar op te stellen voor de pijn van frustratie of erger, afwijzing. We vragen ons af: Zal er echt iemand van me houden? Kan ik mezelf vertrouwen om iemand echt liefde te geven? We wil worden geliefd en liefde geven, maar we weten niet hoe het te doen zonder te vernietigen wat we het meest willen in het proces.

Laten we de bron van onze dubbelzinnigheid tegenover de liefde onderzoeken - vanuit de bron van het leven zelf.

De bron van dubbelzinnigheid

De Tora vertelt ons dat Adam, de eerste mens, werd geschapen naar het evenbeeld van God. Adam kon zichzelf zien als een geheel en zonder noodzaak te zoeken naar binding. Maar de tekst gaat verder en zegt: "het was niet goed voor Adam alleen te zijn." daarna vernemen we over de scheiding van Adam in twee wezens -man en vrouw. Wat het Adam ontbrak als een onbelast individu was de mogelijkheid te geven en te ontvangen op een betekenisvolle manier. Na de scheiding wordt Adam door de Talmoed beschreven als een persoon die iets had verloren en niet kon stoppen ernaar te zoeken. Maar de Tora is niet bereid de zoektocht toe te staan in een zoektocht naar een enkel doel, namelijk geliefd te zijn. Er moet een toegevoegd doel zijn dat het proces voorkomt van een 'kannibalistisch' feest dat het soms is. Dus de Tora instrueert: "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen." Omdat de eerste mens echter geen menselijke ouders had is dit erg verwarrend. Wie moet hij verlaten? Het antwoord van de wijzen is dat hij de kind-ouder relatie moet verlaten.

De normale relatie tussen ouders en kinderen is dat ouders geven en kinderen ontvangen. De liefde die tussen hen groeit is verrassend in onbalans. Ouders hebben hun kinderen veel meer lief dan dat de meeste kinderen hun ouders liefhebben. Er is een breuk inherent in de relatie dat deze onbalans veroorzaakt. Liefde is nooit het resultaat van nemen. Het is het resultaat van geven. Hoe meer we geven, hoe meer we liefhebben. Hoe meer we liefhebben, hoe meer we geliefd zijn.

Een betekenisvolle relatie

Om een relatie tussen man en vrouw te laten werken, moet het eerst betekenisvol worden gedefinieerd. Wanneer het slechts 'baby love' is, is de relatie gedoemd te mislukken. Dit brengt ons tot Cupido. De pijlen die hij schiet zijn pijnlijk, maar hevig in de vreugde dat alleen liefde kan brengen. Als roven en jagen niet helpt, wat helpt dan wel? Het enige antwoord is een huwelijk waarin beide partners bereid zijn zich kwetsbaar genoeg te voelen door zichzelf vrijelijk te geven. Dit is moeilijk wanneer experts zeggen: 'Vertrouw niemand. Heb geen hoge verwachtingen. Verneder jezelf niet door iemand lief te hebben dan jezelf. We dragen pantsers en beschermen onszelf tegen wat we het liefste willen. Maak geen fout: de Tora erkent dat we onvolmaakte mensen zijn die in een onvolmaakte wereld leven. Terwijl het ons vertelt lief te hebben, leert het ons ook onze emotionele integriteit te bewaren. We zijn kwetsbaar. We worden makkelijk gebroken door egoïsme en afwijzing.

Dus hoe geeft de Tora ons de balans die we nodig hebben?

Het Tora antwoord

Wanneer een man een vrouw ontmoet waarmee hij een relatie zou willen hebben, moet hij realiseren dat hij aan zichzelf verschuldigd is te vinden wat hij is verloren, waar hij de hele tijd naar op zoek is. De man wordt tegelijkertijd beperkt in het 'jagen'. Elke vrouw moet behandeld worden als een mens. Alleen op die basis kan de relatie zijn waarin hij haar werkelijk aanhangt en één met haar wordt.

Om dit te laten werken moet de vrouw ook een beslissing nemen. Zij moeten beslissen de maatschappelijke visie te verwerpen dat zij eerlijk geliefd kunnen worden terwijl ze zich op hetzelfde moment definiëren als prooi. Zowel vrouwen als mannen moeten bescheiden zijn. Het moet hun beslissing zijn zichzelf als ware mens te projecteren, als zij als zo gezien wensen te worden. Bescheidenheid is een keuze iemands hoogste en meest menselijke ego te zijn.

Wendy Shalit schrijft in haar boek "A Return to Modesty" (Free Press/Simon & Schuster, 1999):
This is becoming our great modern divide, his commitment problem and her hang-up problem. These two problems have re-emerged together for a reason. A society, which sees her modesty or her "hang-ups" as a problem, is necessarily a society, which will not get him to commit.

The time has come for a new order in the world of love. We must realize that our vulnerability is the very point at which we break through the barriers separating us from one another.

We must embrace our vulnerability. For it is only then that we can live, and love, without fear and without thoughtlessness.

Conclusie

Valentijnsdag moet een dag zijn van liefde nemen en van liefde krijgen. Dat betekent dat we ons kwetsbaar moeten openstellen. Pas dan kan er sprake zijn van echte liefde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Valentijnsdag in AmerikaValentijnsdag in AmerikaLees hier alles over Valentijnsdag in Amerika. Valentijnsdag wordt ook in Amerika geviert en het heeft hier een vrij kor…
Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!Ieder jaar op 14 februari is het weer zover. Stellen verklaren hun liefde aan elkaar, het is Valentijnsdag. Vaak krijgen…
Het Jodendom is een systeem van wetten - Waarom belangrijk?Het Jodendom is een systeem van wetten - Waarom belangrijk?Veel mensen begrijpen niet waarom Joden de Wet (Tora) naleven. Ze denken dat Joden door het naleven van de wetten de lie…
Valentijnsdag, verras uw partner!Valentijnsdag, verras uw partner!Valentijnsdag staat weer voor de deur. Hoewel het feest der geliefden de afgelopen jaren populairder is dan ooit, is het…
Bronnen en referenties
  • Rebbetzin Tzipporah Heller (modern orthodox jodin) (rebbetzin is vrouw van een rabbijn)
  • Wendy Shalit - A Return to Modesty

Reageer op het artikel "Valentijnsdag: de liefde krijgen en geven die je nodig hebt"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-07-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Jodendom
Schrijf mee!